Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Så var det det här med att släppa lös hustrun bland sin vinskatt för att välja ett vin från garderoben och servera det blint till en smått orolig och svettig make. :nagelbitare: Jag bad henne visserligen tänka sig för. Det finns ju ett par skatter där som inte borde öppnas en slumpmässig onsdag, men hon har ju generellt dålig koll på etiketter, så det hela kunde nog slutat hursomhelst. Inga hängslen och livremmar här alltså. Rysk roulette med vin, men precis som det mesta med höga insatser så finns det en angenäm nerv med det hela. :)

Jag möts av ceder, kakaosmör, sura körsbär och björnbär med en liten knorr av stall, jord, blyerts och trycksvärta. Slankt med hög frisk syra och en välbalanserad figur med bra tanninstruktur samt rimlig intensitet och längd som avslutar läskande torrt. Mumsigt och charmant men samtidigt lite tjurigt på ett inbjudande vis. (90p)

Tänkte fransk malbec arommässigt, men smaken höll inte med. Lite bdx-vibbar, men nä...Passerade Etna i tanken, men fick inte ihop pusslet. Gav upp och erkände mig besegrad. Piemonte och barbera kändes nog ganska logiskt efter avtäckning, men frågan är vad som hade krävts för att nå den slutsatsen? Har druckit alldeles för få barberaviner måste medges och möjligen är vinet ifråga allt annat än typiskt, men vad vet jag?

Mycket köpvärt oavsett. Finns på Cibi e Vini i Köpenhamn för under tvåhunkan, men möjligen kan man hitta det på fler ställen.

image.jpeg

2014 Cascina 'Tavijn Bandita
 

Sebban

Medlem
Så var det det här med att släppa lös hustrun bland sin vinskatt för att välja ett vin från garderoben och servera det blint till en smått orolig och svettig make. :nagelbitare: Jag bad henne visserligen tänka sig för. Det finns ju ett par skatter där som inte borde öppnas en slumpmässig onsdag, men hon har ju generellt dålig koll på etiketter, så det hela kunde nog slutat hursomhelst. Inga hängslen och livremmar här alltså. Rysk roulette med vin, men precis som det mesta med höga insatser så finns det en angenäm nerv med det hela. :)

Jag möts av ceder, kakaosmör, sura körsbär och björnbär med en liten knorr av stall, jord, blyerts och trycksvärta. Slankt med hög frisk syra och en välbalanserad figur med bra tanninstruktur samt rimlig intensitet och längd som avslutar läskande torrt. Mumsigt och charmant men samtidigt lite tjurigt på ett inbjudande vis. (90p)

Tänkte fransk malbec arommässigt, men smaken höll inte med. Lite bdx-vibbar, men nä...Passerade Etna i tanken, men fick inte ihop pusslet. Gav upp och erkände mig besegrad. Piemonte och barbera kändes nog ganska logiskt efter avtäckning, men frågan är vad som hade krävts för att nå den slutsatsen? Har druckit alldeles för få barberaviner måste medges och möjligen är vinet ifråga allt annat än typiskt, men vad vet jag?

Mycket köpvärt oavsett. Finns på Cibi e Vini i Köpenhamn för under tvåhunkan, men möjligen kan man hitta det på fler ställen.

Visa bifogad bild 9230
2014 Cascina 'Tavijn Bandita

Kul att få omdöme och tips om ett vin som inte kostar multum!
 

Sundbom

Medlem
Så var det det här med att släppa lös hustrun bland sin vinskatt för att välja ett vin från garderoben och servera det blint till en smått orolig och svettig make. :nagelbitare: Jag bad henne visserligen tänka sig för. Det finns ju ett par skatter där som inte borde öppnas en slumpmässig onsdag, men hon har ju generellt dålig koll på etiketter, så det hela kunde nog slutat hursomhelst. Inga hängslen och livremmar här alltså. Rysk roulette med vin, men precis som det mesta med höga insatser så finns det en angenäm nerv med det hela. :)

Jag möts av ceder, kakaosmör, sura körsbär och björnbär med en liten knorr av stall, jord, blyerts och trycksvärta. Slankt med hög frisk syra och en välbalanserad figur med bra tanninstruktur samt rimlig intensitet och längd som avslutar läskande torrt. Mumsigt och charmant men samtidigt lite tjurigt på ett inbjudande vis. (90p)

Tänkte fransk malbec arommässigt, men smaken höll inte med. Lite bdx-vibbar, men nä...Passerade Etna i tanken, men fick inte ihop pusslet. Gav upp och erkände mig besegrad. Piemonte och barbera kändes nog ganska logiskt efter avtäckning, men frågan är vad som hade krävts för att nå den slutsatsen? Har druckit alldeles för få barberaviner måste medges och möjligen är vinet ifråga allt annat än typiskt, men vad vet jag?

Mycket köpvärt oavsett. Finns på Cibi e Vini i Köpenhamn för under tvåhunkan, men möjligen kan man hitta det på fler ställen.

Visa bifogad bild 9230
2014 Cascina 'Tavijn Bandita

Fina grejer! Finns att hitta på Slow-wine.net för €12.
 

grappa

Medlem
Tre länder som minitema, Spanien, Italien och Framkrike.
20170127_192727[1].jpg

Prioraten; Grenache, Carignan och Cabernet Sauvignon. Mörkt blåröd, ganska opaque. Doft av plommon, mörka bär, en gnutta kryddighet. Smak av mörka bär, en kryddig eldighet, ganska små tanniner och inte alltför lång eftersmak. För 140 SEK är detta ett riktigt bra vin med stora likheter med Södra Rhone viner. Tycker och smak 83 p, kvalitet 84 p.
Brunello; Transparent vin med röd/brunkant. Härlig doft av höstlöv, stall, vanilj, lite mörka bigarråer, en antyda av rök. Bra tanniner och syra, lingonbeska, lite stallig, lång eftersmak. Min favoritårgång av detta vin (har 2006, 2007, 2008 och 2009) och tyvärr sista flaskan. Mycket bra 2008an och 2009 inte alls i samma kaliber. Av någon anledning har jag bra mycket större tycke för Brunello än för Chianti. Tycke och smak 89 p, kvalitet 89 p.
Gigondas; Granach och Mourvedre. Stora likheter med Prioraten ovan men ändå så olika. Blåröd, mörk och kompakt. Stor doft av plommon, mörka frukter, vanilj, lite dammig, trä med mera. Härliga tanniner, lite alkoholstark, bra syra. Smak av kryddor, mörka bär, fatbeska och kryddor. Mycket lång och balanserad eftersmak med beska och frukt. För mig är det ovanligt att frukten hänger kvar så länge i eftersmaken, ofta tar beskan över alltför fort. Ett härligt vin från en väldigt bra producent till en rimlig peng. Tycke och smak 92 p, kvalitet 91 p.
 

Silenos

Medlem
Idag dricker jag inte Domaine Bruno Clavelier, Chambolle-Musigny 1er 'La Combe d'Orveaux', 2010. Jag misstänkte att den skulle vara på det här viset... men M. Clavelier är en av de få kvarvarande källorna till ok (nåja) prissatt burgunder med flådig adress, så jag tänkte ge honom en chans till. Vad man möts av är lite grönhet och nåt bär kanske, sen blir det stopp. Blint hade jag gissat på nånting i stil med en regionsbourgogne ifrån 2011, gjord av en klåpare. 2010;or ska inte öppnas alls nu egentligen, men det är ingen tunnelproblematik det är frågan om här, vinet har alltid betett sig såhär; och så även en V-R aux Brulees 2012 som öppnades för nått år sedan. Reduktionen ligger över vinerna som ett smoggmoln. Ingenting kommer loss. Och inte heller timmar i karaff, eller ett frenetiskt hällande fram och tillbaka, hjälper. Vinet är ett offer för det nya heta i regionen, där omdragningar är någonting som bara le bordelaise sysslar med. Nej, det är mycket coolare att låta vinerna stanna i tunnorna och låta all kolsyra och annat kemiskt bröte hänga kvar, terroiren maskeras tydligen vid omdragningar :rolleyes: Bra renommé har karln också, till råga på allt...

Och när jag rotade runt i vinkylen efter en pava av ovanstående så stötte jag på en annan 2010;a, en Suchots ifrån Hudelot-Noëllat. Där visade det sig att två av fyra flaskor har vinspill på folien... Kolsyra i rödvin är ju så häftigt så jag kan knappt få nog...

Vid motgång, sadla om! Vieux Chateau Certan, 2004, har ingen sprits överhuvudtaget! Det smakar utmärkt!
 
Last edited:

Peder

Medlem
Idag dricker jag en Pinot Gris från Artisanwines.at och den har haft skalkontakt 3 veckor och legat på begagnade barrique i 13 månader utan svavling. Vid buteljering har den fått en snabb dos sulfur på 20 mg/l och självklart är den ofiltrerad. Köpt på artisanwines.at för 15 euro och det här vinet ger jag 16.5 poäng. Vinet heter The Experimental Wine TONIP 2015.


IMG_20170127_192531_153.jpg
 

Sebban

Medlem
Tre länder som minitema, Spanien, Italien och Framkrike.
Visa bifogad bild 9244
Prioraten; Grenache, Carignan och Cabernet Sauvignon. Mörkt blåröd, ganska opaque. Doft av plommon, mörka bär, en gnutta kryddighet. Smak av mörka bär, en kryddig eldighet, ganska små tanniner och inte alltför lång eftersmak. För 140 SEK är detta ett riktigt bra vin med stora likheter med Södra Rhone viner. Tycker och smak 83 p, kvalitet 84 p.
Brunello; Transparent vin med röd/brunkant. Härlig doft av höstlöv, stall, vanilj, lite mörka bigarråer, en antyda av rök. Bra tanniner och syra, lingonbeska, lite stallig, lång eftersmak. Min favoritårgång av detta vin (har 2006, 2007, 2008 och 2009) och tyvärr sista flaskan. Mycket bra 2008an och 2009 inte alls i samma kaliber. Av någon anledning har jag bra mycket större tycke för Brunello än för Chianti. Tycke och smak 89 p, kvalitet 89 p.
Gigondas; Granach och Mourvedre. Stora likheter med Prioraten ovan men ändå så olika. Blåröd, mörk och kompakt. Stor doft av plommon, mörka frukter, vanilj, lite dammig, trä med mera. Härliga tanniner, lite alkoholstark, bra syra. Smak av kryddor, mörka bär, fatbeska och kryddor. Mycket lång och balanserad eftersmak med beska och frukt. För mig är det ovanligt att frukten hänger kvar så länge i eftersmaken, ofta tar beskan över alltför fort. Ett härligt vin från en väldigt bra producent till en rimlig peng. Tycke och smak 92 p, kvalitet 91 p.
Gr-147 den är fin! Kan du ge några prisvärda tips på viner som liknar den som inte är från Priorat?
 

Zmirc

Medlem
spinetta.jpg

La Spinetta Langhe Nebbiolo 2012

Doft av marzipan, konfekt. Smaken är visserligen inte söt men påminner ändå om en dessert med jordgubbar och choklad. Ok struktur. Hade aldrig trott att det här var nebbiolo om jag inte vetat det på förhand. Väldigt udda och långt ifrån vad jag gillar. Första och sannolikt sista flaskan av den här producenten.

Silvio Grasso Barolo 2006
Dag 1: Anonym doft. Tuffa tanniner, ingen frukt, endast sekundära smaker. Träig.
Dag 2: Tanninerna har lugnat ner sig. Bättre balans, det är okej att dricka men ingen frukt nu heller. Inköpt i somras/höstas, tror att Systembolaget nu raskt är uppe i årgång 2009. Rapport om den lämnar jag till någon annan…
 

Larseman

Medlem
Fredag med champagne och slattar från Moldavien ;)
WP_20170127_20_02_13_Pro.jpg


2008 Palmer är en mycket trevlig champagne till mycket bra pris. Bokna äpplen, fudge och någon oklar kryddighet. Massor med syra, men hanterbar och klart drickbar.
Moldavien är ett intressant vinland som jag kanske skriver mer om senare :) Freedom blend med Bastardo, Saperavi och Rara Neagra är riktigt bra.
 

Pontus

Medlem
2011 Raymond Usseglio Pure Rousanne Chateauneuf du Pape Blanc. Gyllengul i färgen. Initialt helt död på nosen, men efter ett tag kommer ett helt spektrum av dofter, bl a inlagda päron, saffran och vanilj. Frisk smak med överraskande hög syra, lite oljig munkänsla. Definitivt ett matvin. Riktigt gott, men en hint av alkohol i eftersmaken drar ner betyget. Kan kanske utvecklas ytterligare? Gillade det som ungt, men det var snäppet bättre nu. Ett kap ändå, inköpt för 20 EUR på plats. 89p.

2001 Chateau Suduiraut Sauternes (halvflaska). Plötsligt händer det! Doften är fullständigt förförisk med toner av saffran, honung, botrytis, citrusskal och nagellack. Smaken är fyllig och söt, men detta vägs upp av en fenomenal syra. Torkad aprikos, honung och hur mycket saffran som helst! Otroligt tungt och kraftfullt initialt, men lättfotat och komplext i eftersmaken. Lager på lager av smaker som långsamt klingar av i ett överraskande torrt avslut. Allt är i harmoni! Sparade en slatt till morgondagen för att kolla ev utveckling, men jag gissar att det är på topp nu. Årets vin redan? 98p.

Kvällens upplevelse gör att jag definitivt kommer att handla på mig en del Sauternes från 2014 och 2015, som ska vara bra årgångar. I förrådet finns nu bara en halvflaska kvar av Chateau Suduiraut från samma årgång som ovan, samt några flaskor från 2009. Påfyllning!
 
Last edited:

grappa

Medlem
Gr-147 den är fin! Kan du ge några prisvärda tips på viner som liknar den som inte är från Priorat?
Har lite svårt att veta vad prisvärt är. Har några prisvärda viner (men därmed inte billiga) som jag tycker ligger i denna stilen. Tex Gros och Tollot "La Ciuade" men även vissa Ch9dP tex Beaucastel och Montirus (kommer inte ihåg exakt vilket).
 

Sebban

Medlem
Har lite svårt att veta vad prisvärt är. Har några prisvärda viner (men därmed inte billiga) som jag tycker ligger i denna stilen. Tex Gros och Tollot "La Ciuade" men även vissa Ch9dP tex Beaucastel och Montirus (kommer inte ihåg exakt vilket).
Säg att du testar vin blint och du betygsätter två viner runt 91 poäng men den ena flaskan kostar 250:- men den andra kostar 500:- ,då tycker jag vinet för 250:- är ett mer prisvärt vin :)
 

grappa

Medlem
Säg att du testar vin blint och du betygsätter två viner runt 91 poäng men den ena flaskan kostar 250:- men den andra kostar 500:- ,då tycker jag vinet för 250:- är ett mer prisvärt vin :)
Sant just där och då men sen kommer ju lagringspotential in och (som är ofta fallet hemmavid) hur det klarar sig en vecka i öppnad flaska och kan njutas av nästa helg också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagens rödtjut...

image.jpeg

2014 Domaine de la Côte Pinot Noir Estate Sta. Rita Hills

Hm, vad tycker jag egentligen? Ett gott vin med oerhört svalt uttryck. På gränsen till anemiskt. Hallonsaft är inte en överdriven liknelse, men möjligen lite orättvis. Det finns trots allt lite intensitet och komplexitet. Det är burgundiskt om det nu per definition är ett positivt attribut när det handlar om en jänkarpinot. Jag är personligen inte säker. Sparsamt och snyggt fatat med en kryddig och stenmineralisk inramning. Förutom ovannämda hallon så bjuds det på blodgrape, rabarber, sötlakrits och lite jordig svampskog. Lite bränd elektronik stör lite i bakgrunden Friska syror och snälla tanniner. Det hela känns balanserat och lättdrucket, men också bra mycket enklare än vad prislappen indikerar.

Nä, jag är nog besviken här trots allt. Möjligen är det mina smaklökar som brister och inte hittar det där lilla extra som gör det värt närmare 400 pix? Ett gott vin, men med ett snuskigt överpris får bli min slutsats. Inte sämre än (87p) enligt min skala, men det räcker givetvis inte i denna priskategori.
 

LeChat

Medlem
IMG_6981.JPG

2007 Bosquet des Papes Chante le Merle Châteauneuf-du-Pape

2010 hyllades detta vinet rätt kraftigt. Jag köpte ett par flaskor och drack den första flaskan sommaren 2011 eller 2012. Tyckte då att det mest var bittra örter och tanniner som visade sig. Kanske serverades den något för varm, minns inte, men den dracks utomhus vilket alltid är ett stort minus för vinupplevelsen. När jag nu drar korken på min sista flaska är förväntningarna rätt dämpade. Tankarna går snarast åt vilket vin i källaren som ska ersätta den odrickbara smörjan..... Men som tur är så visar vinet upp en helt annan sida idag, 5-6 år senare. Doften är stor och ljuvlig. I munnen är den behagligt len men har samtidig ett litet tanninbett och frisk syra som ger frukten en bra stadga. Skitgod CdP från 2007 med många år kvar!
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 9249
La Spinetta Langhe Nebbiolo 2012

Doft av marzipan, konfekt. Smaken är visserligen inte söt men påminner ändå om en dessert med jordgubbar och choklad. Ok struktur. Hade aldrig trott att det här var nebbiolo om jag inte vetat det på förhand. Väldigt udda och långt ifrån vad jag gillar. Första och sannolikt sista flaskan av den här producenten.

Silvio Grasso Barolo 2006
Dag 1: Anonym doft. Tuffa tanniner, ingen frukt, endast sekundära smaker. Träig.
Dag 2: Tanninerna har lugnat ner sig. Bättre balans, det är okej att dricka men ingen frukt nu heller. Inköpt i somras/höstas, tror att Systembolaget nu raskt är uppe i årgång 2009. Rapport om den lämnar jag till någon annan…
Hoppas vid Gud att det rör sig om flask variationer, har en 12a i källaren (svettigt)
 

Mmm

Medlem
Känner igen det där med marsipan. 2012 är inte alls i klass med tidigare årgångar. 2010 var väldigt mycket bättre, vet inte varför 2012 blev så mycket sämre. Osäker på om man ska fortsätta köpa...

Spinetta har jag helt lagt ner... Vill man dricka bitter kan man ju köpa Fernet!

Men nu har jag gnällt tillräckligt för denna helgen! Köpte och öppnade en torr vit Bordeaux "G de Giraud" idag. Riktigt trevligt! Kommer köpa fler :)
 
Toppen