Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hemma igår på middag hos en bekant som bjöd på lammracks och lammfilé. En fantastisk middag, speciellt också med tanke på vinerna han bjöd på.

1983 Vega-Sicilla

Underbar smak och doft. Dock kanske en aning kort. Tror att denna har passerat sin topp, men i vilket fall som helt ett fantastiskt gott vin. 93p


2004 Ornellaia

Wow! Vilken färg, vilken kosistens, vilken smak. Lång lång smak som fullkomligt exploderar i munnen. Ett riktigt stort vin!
På sin topp nu. 95p+

IMG_0512.JPG
IMG_0513.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
1983 Vega-Sicilla

Underbar smak och doft. Dock kanske en aning kort. Tror att denna har passerat sin topp, men i vilket fall som helt ett fantastiskt gott vin. 93p
Jag önskar jag hade vänner med sådana viner i källaren ;)

Jag tror att anledningen till att du tyckte att Vegan var lite kort är att det var en (enligt bilden) en Valbuena 3° som "bara" har max tre år innan den släpptes. En 1983 Unico hade definitivt matchat Ornellaian på alla sätt. Valbuena 3° gjordes sista gången 1987 (likt förbannat hittar man smaknoter på yngre årgångar både på CT och Vivino :vägg: det är väl möjligt att de menar Valbuena 5° istället?) så vinet du bjöds på är väldigt unikt ( dock ej Unico ;)). Jag hoppas jag också får chansen att testa denna innan den helt försvinner från vinvärlden.
 

LeChat

Medlem
EF451D21-3161-484D-8702-D670E065B65F.jpeg

2011 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie

Drack denna senast för två år sedan och tycker det kan vara dags att nypa en flaska igen. 100% Cabernet Franc är inget som det dricks mängder av här hemma men CF förekommer ju i en del bordeauxer och då brukar den gillas. Doften öppnar upp med gräs och mix av peppar men övergår ganska snart till en övertydlig doft av grön paprika vilken också återfinns i smaken. Vinet är fruktigt med bra tanninstruktur och syran i balans. Det kanske inte är speciellt komplext idag men har både en doft och smak som är intresseväckande och gör det riktigt gott. Blir nyfiken på mina nyinköpta 2013 Le Macchiole Paleo som också är 100%CF :)
 
Visa bifogad bild 11773
2011 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie

Drack denna senast för två år sedan och tycker det kan vara dags att nypa en flaska igen. 100% Cabernet Franc är inget som det dricks mängder av här hemma men CF förekommer ju i en del bordeauxer och då brukar den gillas. Doften öppnar upp med gräs och mix av peppar men övergår ganska snart till en övertydlig doft av grön paprika vilken också återfinns i smaken. Vinet är fruktigt med bra tanninstruktur och syran i balans. Det kanske inte är speciellt komplext idag men har både en doft och smak som är intresseväckande och gör det riktigt gott. Blir nyfiken på mina nyinköpta 2013 Le Macchiole Paleo som också är 100%CF :)
två av mina favorit cab franc-producenter! Le Macchiole liknar mer en lyxig californisk cab franc än stram Loire. Båda lika härliga men om jag måste välja... kanske ändå Paleo...
 
IMG_3066.JPG


Poulprix, J-F Ganevat
Blandning av Syrah, Mondeuse och Trousseau (Rhone, Savoie och Jura). Riktigt härlig! Först slånbär och betong: kompromisslöst naturvin utan ek. Sen kommer fruktsötman med en sorts smultronsyrlig sötma, avslutet är körsbär och körsbärskärnor. Elegant och fint. Inte utan struktur och frukt, trots den nästan roséliknande färgen. 2015 års version, fast man får leta litet på etiketten. 12,5 % alkohol. 93 poäng, men vem håller räkningen? Bara att njuta och klunka.
 

Keen

slan
Gick ner på stan för att reka julklappar, tog en öl med en polare på Strandvägen 1, sen las idéen att gå till Gondolens vinbar där nån form av evenemang skedde. Vi tänkte ta ett glas bara, men träffade lite vänner...

Slutade såhär, efter Krug 02, Henriot Enchanteleur 96 från magnum, Gaja Sperss ’00, Amor de Deutz ’08, Anne Gros Echezeaux ’12. Ett glas DRC Grands Echezeaux ’10 gick runt bordet också.

xLLPglj_d.jpg

GBUN6d7_d.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Gick ner på stan för att reka julklappar, tog en öl med en polare på Strandvägen 1, sen las idéen att gå till Gondolens vinbar där nån form av evenemang skedde. Vi tänkte ta ett glas bara, men träffade lite vänner...

Slutade såhär, efter Krug 02, Henriot Enchanteleur 96 från magnum, Gaja Sperss ’00, Amor de Deutz ’08, Anne Gros Echezeaux ’12. Ett glas DRC Grands Echezeaux ’10 gick runt bordet också.

xLLPglj_d.jpg

GBUN6d7_d.jpg
Fan va härligt!:):)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Vad är 100 år?

Två världskrig har passerat medan flaskan legat i någons källare någonstans i världen i väntan på att få drickas. 1917 var sanslöst längesen och igår fick jag sippa på jäst druvsaft som tillbringat ett sekel på rygg med avsändaren Mouton Rotschild. En ynnest givetvis, men var det drickbart då?

Förvånansvärt vitalt. Var inne på 70-tal blint. Frukten lyser med sin frånvaro, men det känns ändå inte negativt oxiderat eller dött. Mörk tegelröd färg som vilken bordeaux som helst. Komplex och intressant arom. Tjära, skokräm, multna löv, blåmögelost och diverse odefinierade kryddor samt lite rotfrukt och murkna trämöbler. Helt nedslipade tanniner, silkeslent, bra syra men aningen vattnigt avslut. På något vis funkar det även om det knappt kan kallas vin, men det är helt klart min bästa nekrovinupplevelse. En höjdpunkt som jag sniffade och smuttade på länge!

För att börja från början: Vi hade julavslutning med en vinprovargrupp som jag har provat en del med under hösten. Vi befann oss på vinbaren Barsac och hjälptes åt att laga mat och roddade ihop en BYOB. En magisk heldag som började kl 13:00 och avslutades vid midnatt. Det blev mycket kul vin och klart högre nivå än vad jag hade räknat med. Riktigt bra klass!

image.jpeg


Fyra mycket trevliga champagner. Bollinger hamnade klart i topp. Krug är som alltid bra, men en ganska klen årgång möjligen. Delamotte var näst bäst och Damien Hugot imponerar som tusan med tanke på pris och den hårda konkurrensen. Viss klasskillnad förstås, men inte så stor som den borde vara på pappret. Hugot tar verkligen för sig!

image.jpeg


Vilken sanslöst bra flight! Alla viner levererade riktigt bra, men Bouchard -07 imponerade mest med ganska sköna oxiderade toner och mängder av intensitet. Sybille Kuntz imponerade mycket också. Nästan lite gewurtzvibbar utöver den klassiska moselparfymen.

image.jpeg


Snorbra röd bourgogne, läcker Barral från 2005 och ung men lovande barolo är svårt att skoja bort.

image.jpeg


Avslutning med sött och starkt. Magisk colheita, kul heltorr marsala och en läcker sydafrikansk muscat. Smarrigt!

En kväll att minnas! :)
 

Gradin

Medlem
Supercombo: Rioja,Beerenauslese,panacotta(ej i bild) och Bruce Springsteen(i bild).

674CFA76-7AA3-4D7E-A777-D76EE595BB4C.jpeg


skämtåsido,
Vina Tondonia: ger mig det jag gillar: dill,fattoner, små hintar av vanilj och klunkvänligt.
Lite kort längd på den och känns enkel, kan behöva tid(mycket tid?) hade gett denna 89p om det inte var så att detta prickade in exakt det jag ville dricka ikväll. 90p

Dr. Loosen:
Sött och härligt, inga stordåd här heller utan levererar efter förväntan, smaken håller i sig längre än tidigare vin och en ren smak av honung och päron. 88p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dr. Loosen: Sött och härligt, inga stordåd här heller utan levererar efter förväntan, smaken håller i sig längre än tidigare vin och en ren smak av honung och päron. 88p

Jag har en i kylen som jag tänkte poppa i helgen. Hade du något till? Jag har blåmögelost och kex hemma.
 

Gradin

Medlem
Jag har en i kylen som jag tänkte poppa i helgen. Hade du något till? Jag har blåmögelost och kex hemma.

Gjorde en panacotta med diverse bär och citronzest vilket gifte sig väldigt bra ihop i mitt tycke.
Blåmögel kan ju aldrig gå fel, möjligtvis om kraften dominerar för mycket och det blir lite stickig smak, men annars tror jag det kommer passa minst lika bra!
 

Poussard

Medlem
Gjorde en panacotta med diverse bär och citronzest vilket gifte sig väldigt bra ihop i mitt tycke.
Blåmögel kan ju aldrig gå fel, möjligtvis om kraften dominerar för mycket och det blir lite stickig smak, men annars tror jag det kommer passa minst lika bra!

Borde inte ett ekat dessertvin i teorin passa bättre till pannacotta än en oekad Riesling?
 

Adamanko

Medlem
Jäklar vilken resa jag är på. Det här vinet liknar inget jag tidigare druckit. Copypastar min CT-recension. Domaine Santa Duc Quatre Terres 2015.

2017-12-21 - I wrote: 89 points (Edit)
Wow, the spices. And the attack of pepper. Never had a wine like this. On the finish the fruit comes clear and lingers on and on and on.

This is very interesting but I'm actually not sure I like it. Must drink another one. Soon. Maybe even tonite. Points will come later.

Edit: Took a little bit of chocolate and suddenly this wine was world class. Im intrigued.
Edit 2: Oh, I like it alright. No doubt about it.
Edit 4: Stone me into the groove...
 

Petra

Medlem
Nya världen cabernet battle ikväll.
2007 wynns Cabernet och 2014 berringer
Cabernet.
Australien öppnar fint med härliga dofter av sötlakrits och fint motstånd i munnen. USA är mer svårflörtat men vinner i längden. Här kommer med tiden mintchoklad och lite gräs i alla pigga frukter. Men båda är väldigt bra och matchar fint hemgjorde hamburgare med
tryffelmajonäs.
C4133EE3-5E77-47AB-8683-7E5C7A2B57B1.jpeg
 

grappa

Medlem
Två röda i lite olika kaliber.
20171222_181102[1].jpg

Damilianon inköpt på plats för några år sedan, € 33/st. Ett riktigt högkalibervin! Tegelröd och transaprent. Ganska diskret doft av terpentin, nypon, lite rosor, parfym, röda vinbär, .... Bra syra och härliga tanniner. Smak av röda vinbär, lite mineralisk, antydan av jordgubbe. Lång eftersmak med fruktig het och beska i perfekt balans. Kan nog ligga 10 år till utan att skämmas. Härligt vin med bra potential. Kvalitet 91 p, tycke och smak 92 p.
Letar efter fler producenter med Liste viner. Borgogno och Damiliano är de jag hittat hittills.
Graillot: Mökblå, relativt trasparent. Stor fruktig doft av mörka bär, stall, en gnutta pepper, lite vanilj. Mjuk och fruktig i smaken med dominans av mörka bär, en liten kryddighet. Hade nog blint placerat detta i Australien. Kvalitet 84 p, tycke och smak 84 p. Dags att dricka dessa om man har några i lager.
 

grappa

Medlem
Fantastisk Italiernare!
20171223_171452[1].jpg

Viogner är en härlig druva men jag hittar den inte så ofta i Italien.
Ganska blekgul färg. Doft av blomsteräng, nyslaget gräs, röda äpplen och en gnutta vailj. Smak av mogna äpplen, en aning mineralisk, och en angenäm beska i synnerhet i eftersmaken. Ganska låg syra. Kvalitet 86 p, tycke och smak 89 p.
Kul vin, inte lätt att hitta rätt här.
 

LeChat

Medlem
751E70BA-1872-4E74-9B40-2A7AD966C187.jpeg

2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino

Gott i en lättare stil. Lite stramt, fast positivt. God frukt, mandel sticker ut. Känns som att man är tidigt ute även om vinet inte är purungt. Hade förmodligen kunnat pricka in både Italien och Toscana i ett blindtest även om mina erfarenheter i området är rätt dåliga. Här hemma blir det oftast något franskt i glasen. Men jag borde lära mig mer om Italien utanför Piemonte. Att köpa och dricka mer italienskt, i synnerhet från Toscana, låter som ett bra fokus för 2018.
 

Pontus

Medlem
2010 Baigorri de Garage. Det var inte många dagar sen jag uttryckte mitt icke gillande av Tempranillo. Dags att få äta, eller dricka, upp mina ord... Väldigt trevlig och komplex doft av mörk frukt, nymalet kaffe, mandlar och läder. Slankare än väntat med fin struktur. Smak av plommon, blåbär, mandlar och diskret rostade fat. Lite vibbar av tobak i eftersmaken. Riktig hög syra som balanserar frukten finfint. Imponerande vin faktiskt! Och troligen högst lagringsvänligt. Håller säkert 10 år till och lär bli bra mycket bättre. 92++.
 
Toppen