Fantastisk BYOB i fredags. Stort tack till alla inblandade. Superkul och lärorikt som vanligt. Har sagt det förut, men det bör lyftas igen; Dessa BYOB är utan tvekan årets vinhöjdpunkter gång på gång. Ser fram emot nästa.
Jag är mest nöjd över följande under kvällen (Det gäller att glädjas åt det lilla, eller hur?)
:
Jag gissade rätt på att alla tre mousserande var från Champagne.
Jag gissade rätt och hittade mitt vin i flight #3.
Jag gissade i alla fall rätt druva på vin 3 i flight #3.
Finns nog en hel del för mig att bli bättre på..
Hur var viner då?
Flight 1:
2013 Felton Road Chardonnay Block 2
0p, Champinjoner, nässlor och jästa toner. Vinets färg indikerar på viss ålder. Tycker att det är stor avsaknad av frukten i både mun och doft. Oangenäm finish, gissar att vinet är korkskadad. Efter en timme i glaset förändras vinet och i doften hittar man brända toner, ungefär som när man eldar på majbrasan. Fick höra av de andra kompisarna i rummet att vinet kunde vara hårt svavlat och att det var det jag inte gick igång på.
2013 Roses de Jeanne / Cédric Bouchard Champagne Blanc de Noirs Côte de Val Vilaine
90p, Aprikos, honung och citrustoner på näsan. Fläder, aprikos, honung i gomen. Låg syra, ingen "attack", ren och fin frukt. Ungt. Gott! Allt i balans. Gissade champagne. Gissade att det var mitt vin (2010 Camille Bonville).
2010 Camille Bonville Cuvées Camille
89p, Bokna äpplen, nougat, rostade hasselnötter. Högre syra än föregående vin. Granny smith äpplen och rostade toner i gomen. Mer ekfat. Kortare finish. Gissar champagne. "Inget att köpa igen". Blev dock bättre med tid, så det är en förhastad slutsats. Summa sumarum kan jag absolut dricka det igen. Gissar champagne.
2006 Dönnhoff Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese
93p, Oljigt, sött på näsan, parfymerat. Påminner om dessertvin. Oerhört lent och gott i gommen med en evig finish. Vit blomma och smörighet. Vill ha mer!! Det här måste vara de vuxnas version av att gå in i en godisaffär. Gissar sauternes trots att det är första flighten.
1999 Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill
91p, Bokna äpplen, nougat, mycket fat. Apelsinskalsbeska i munnen. Lägre dosage. Naturvin? Gott och komplext. Gissar Champagne.
Flight 2:
2010 Failla Syrah Estate Vineyard
70p, Kvällens sämsta vin enligt mig. Doft av tjära, aceton, slånbär, blåbär och salt lakrits, mycket lakrits. Lätta tanniner men koncentrerat och komapt som blod. Vad tusan är det jag dricker? Känns som en flytande version av turkiska peppar lakrits (godissorten). Usch! Gissar Tannat av något slag. Här gick jag och
@gece verkligen ifrån varandra i smak och tyckte. Gece gav vinet 94p, men kommenterade också det faktum att han inte visste om det var för att det var mest gott, eller för att vinet var mest intressant rent subjektivt?
2012 Alonso del Yerro Ribera del Duero
90p, Sötlakrits, mörk frukt, superlätta tanninr, låg syra, låg alkohol, stram finish. Gissar Frankrike, Syrah, St Joseph från 2005.
2014 Dominio del Aguila Ribera del Duero Reserva
91p, Grön paprika, brända fat, stökig doft som inte är helt i harmoni. Lite skitigt. Medium syra, högre alkohol, lätta tanniner och en ren finish. Sydafrika Rhone Blend?
2012 Penfolds Shiraz St. Henri
92p, Vingummi, bassets (De gamla, inte de nya. För de nya smakar vad fan som helst, i alla fall enligt
@Bror =D). Jag har ingen referens, så jag säger bara bassets så får det summeras som ni vill! Mörk frukt, vinbär, rent och snyggt. Medium syra till lätta tanniner. Vinet speglar elegans med mörk lätt frukt som påminner om hallon och körsbär. Men färgen säger att det inte är en pinot noir. Frankrike Syrah igen?
1990 Château Clerc Milon
89p, Grön paprika, medium syra, lätta tanniner, hög alkohol. Det här var det svåraste vinet för mig att sätta smaker på. Gissar Cab Franc från Loire. Årgång 2000 +/- 1?
Flight 3:
2012 Château La Tour-Martillac
88p, Blåbär, ljus choklad, körsbär. Runt, gott och relativt enkelt. Lätta tanniner med låg syra och låg alkohol. Semi-lång finish men utan komplexitet. Nu måste vi vara i Italien? Toscana? Det trodde
@mnor också!
2014 Marimar Estate (Marimar Torres) Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard
92p, Mitt vin, Hallon, smultron, GSM vibbar på näsan. Hög alkohol, hög syra, lång finish. Gott och bra! Gissade på mitt vin.
2009 Simon Maye & Fils Syrah Vieilles Vignes
89p, Stall, hö, skitigt, jordigt på näsan. Mörk frukt, lakrits, blod i munnen. Låg alkohol, hög syra. Svalodlat? Bordeaux? Syrah baserat?
2013 Alexander Laible Spätburgunder Reserve ***
91p, Mörka bär, koncentrerat, rostat kaffe, multna höstlöv. Hög syra, medium alkohol, gott, intressant och stram lång finish. Gissar Bordeaux.
2000 Château La Tour-Martillac
88p, Ljus choklad, vanilj, mint, eucalyptus, svartpeppar, grön paprika. Konstig mix. Inte jättespännande och gott i munnen men komplext på doften. Stram finish men lätt i gomen. Gissar Cab Franc Loire igen.
Flight 4:
2012 Paul Lato Syrah The Last Kiss
92p, Doft av "Vanligt" rött vin. Aceton. Spretig syra i finishen. Sött, torrt, gott. Mycket bra! Är förövrigt fascinerad varje gång jag dricker dessertviner att de kan skilja sig så oerhört i doft kontra smak! Helt plötsligt har man världens härligaste vin i munnen som inte alls gav ifrån sig några avslöjande om att det skulle vart sött på förhand.
2011 Château Rieussec
92p, Stick doft, tvättmedel och saffran. Gott och lent!
2009 Château Guiraud
92p, Saffran, vanilj, nybakade vaniljbullar. Torrare än Chateau Rieussec.
Vad tycker ni andra forumiter är ett lagom antal viner att ha på en BYOB? Jag personligen tyckte att det här antalet var alldeles lagom, just eftersom att ingen flight behövde ha mer än fem viner, och vi behövde inte ha mer än tre flighter innan vi gick över till dessertvinerna.