Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Passar på att lägga upp den bilden som jag har från gårdagens BYOB. @KockJohan dessert till sötvinsflighten.
IMG_1593.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hur var den? Är den överjävligt bra, så att 1400:- kan kännas fullt rimligt!?
Det där beror helt på vad man gillar! Gillar man tung, svart, fint fatad tjära vilket jag gör så är priset rimligt. Om 2-3 år måste det vara ett överjävligt vin? Jag höll den tom före SQN som kändes betydligt "yngre". Idag är jag glad att jag har ett par Andremily i källaren
 

LeChat

Medlem
Det där beror helt på vad man gillar! Gillar man tung, svart, fint fatad tjära vilket jag gör så är priset rimligt. Om 2-3 år måste det vara ett överjävligt vin? Jag höll den tom före SQN som kändes betydligt "yngre". Idag är jag glad att jag har ett par Andremily i källaren
Låter som att du rekommenderar köp.? Hur är det med alkoholen, 15,5% är onekligen mycket?
 

LeChat

Medlem
1400 SEK känns fullt rimligt, tycker att det var det bästa rödvinet i konkurrens med det Kroatiska vinet. Tyckte inte att alkoholen störde.
Intressant! Jag var på gång att köpa när det släpptes men blev väldigt tveksam och avstod när jag såg alkoholhalten. Men det verkar vara gediget hantverk. Ni var ju många som testade. Du och petterkalle gillade den, var det allas uppfattning, om inte, vad hade de för kritik?
 

gece

Man vänjer sig.
Intressant! Jag var på gång att köpa när det släpptes men blev väldigt tveksam och avstod när jag såg alkoholhalten. Men det verkar vara gediget hantverk. Ni var ju många som testade. Du och petterkalle gillade den, var det allas uppfattning, om inte, vad hade de för kritik?
Kan bara tala för mig själv men jag tyckte den var svinbra och satte den som favvis bland de röda (i väldigt hård konkurrens). Extra allt av väldigt högkvalitativa komponenter, påfläskat till tusen men precis på rätt sida av gränsen till för mycket. Föredrar vanligen lite slankare och svalare saker men som en vis man sade, "allt behöver inte vara 8,5%-Trousseau från islandsklimat" - är det så här bra är det bara att ge upp och ge sig hän. Scandal beauty, guilty pleasure, osv.
 

LeChat

Medlem
Kan bara tala för mig själv men jag tyckte den var svinbra och satte den som favvis bland de röda (i väldigt hård konkurrens). Extra allt av väldigt högkvalitativa komponenter, påfläskat till tusen men precis på rätt sida av gränsen till för mycket. Föredrar vanligen lite slankare och svalare saker men som en vis man sade, "allt behöver inte vara 8,5%-Trousseau från islandsklimat" - är det så här bra är det bara att ge upp och ge sig hän. Scandal beauty, guilty pleasure, osv.
Allt talar för att jag kommer få utgifter inom kort......
 

mnor

Medlem
Du och petterkalle gillade den, var det allas uppfattning, om inte, vad hade de för kritik?

Kan bara tala för mig själv men jag tyckte den var svinbra och satte den som favvis bland de röda (i väldigt hård konkurrens). Extra allt av väldigt högkvalitativa komponenter, påfläskat till tusen men precis på rätt sida av gränsen till för mycket.

Instämmer att det var extra allt! Så det är även det som man eventuellt skulle kunna ha delade åsikter om beroende på vinsmak. Fruktansvärt bra nu och vinet kommer bli bättre.
 

LeChat

Medlem
IMG_8044.JPG

2014 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuvée

Färgen är ung och smaken är angenämt syrlig men med ett litet sött avslut. Ett lätt vin i burgundisk stil. Påtagligt ungt och kommer bli bättre med lite källartid men funkar bra även ikväll till klassisk hel kyckling med gräddig sås. Röda bär, peppar, grusiga mineral, lite jordig och avslutar med lite nejlika. Gillar!
 

Swedish

Medlem
men som en vis man sade, "allt behöver inte vara 8,5%-Trousseau från islandsklimat".
Vise män missar inte sådana sammankomster...
Nu var jag inte närvarande i fredags men har haft med Andremily (båse nr2 och nr3) ett antal gånger på provningar och oftast då med SQN som motpart. Kvalitetsmässigt är vi för mig på samma nivå. Möjligt att Andremily känns lite mer tillgängligt och "lättare" (allt är relativt...). Jim Binns gör ett förbannat bra jobb! Ska man hårdra det hela (och baka in priset) så tycker jag inte att Lilian är långt efter. Maggie förvaltar Manfreds stil med sin egen twist...
@gece: om jag inte missminner mig har du åkt på Andremily och SQN på provningar förr? Kändes fredagens viner likadana? Har alltid en känsla av att tvättstugelokalen jag huserar i förtar en hel del av den hedonistiska biten...
 

gece

Man vänjer sig.
@gece: om jag inte missminner mig har du åkt på Andremily och SQN på provningar förr? Kändes fredagens viner likadana? Har alltid en känsla av att tvättstugelokalen jag huserar i förtar en hel del av den hedonistiska biten...
Den enda gången jag minns att jag provat Andremily var i vintras i underjorden hos @Asplund, men jag tror att det kan ha varit en gång tidigare. Tror jag gillade SQN något bättre denna gången än sist hos dig, men det var ett tag sen sist...

Men, without any further ado, les vins du samedi:

Flight #1, vitt:
  • Honung, gula äpplen, petroleum, kantarell, doftar tämligen moget och sött men smakar förhållandevis torrt och känns yngre än doften antyder. Tunt men inte oävet alls. Gissningsvis Riesling, 87p
    2009 Elvis Presley Wine Cellars Riesling Blue Hawaii (slamkrypare/fulvin)
  • Kantarell, brynt smör, oxiderat, doftar gott! Hygglig syra, ganska platt i munnen men har en intensiv eftersmak av svamprisotto. Gott men lite trött. Skulle kunna vara en vit trado-Rioja men smakar mer som när nån poppar en premoxad vit Bourgogne (jag brukar tycka de är rätt goda), så jag gissar på att det är en Bourgogne som sett sin glans dagar passera. 87p
    1973 Bernard Thevenot Meursault-Poruzot
  • Nässlor, tomatkvist, krusbär, gröna äpplen, citron - första intrycket är av en bra men lite opersonlig Sauvignon Blanc. I munnen blir det desto komplexare, fortfarande mycket grön, knappt mogen frukt, men inte precis kartigt, en ganska seriös stenighet och enstaka dunster av torkade rosor. Skulle kunna vara Sauvignon Blanc men lutar mer åt Albariño pga de där rosorna. 90p, men plågsamt ungt och lär nog stiga några poäng när åren går.
    2010 Schloss Schönborn Hattenheimer Nußbrunnen Riesling Kabinett trocken
Måste säga att Elvis var klart bättre än man har anledning att tänka sig...

Flight 2, skumpa:
  • Nougat, maffigt, fylligt. Fin syra, kantarell i eftersmaken ("smakar Elvis" som någon sade), klara mognadstoner men fortfarande ganska pigg i sin uppenbarelse. Förmodligen Champagne, BdB, svårt att gissa ålder men definitivt inte barnarov. Gott+, 92p
    1990 Autréau de Champillon Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
  • Frånsett färgen (denna är mörkare) extremt likt föregående, förutom att föregående var något mer oxidativ. Nougat, gula äpplen, kaffe, citron. En till BdB med viss ålder. 92p
    1996 Pierre Péters Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
  • Smakar och doftar... ingenting? Fin struktur, hög kvalitet, inga oävna drag, men helt jävla tvärstängd. 88p för kvalitet.
    2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Brut Avize Champ Caïn
  • Piggelin. Och inte så mycket mer. Trevlig och inte dålig någonstans men tråkig och jag hittar inte riktigt någon potential här? 84p
    2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut
  • Nu är vi på banan igen. Kontaktlim, nougat, mogna päron, lavendel, sött (oklart om det är någon arom eller faktisk dosage). Me gusta mucho, 93p
    2008 Paul Dethune Champagne Brut Cuvée à l'Ancienne
  • Vanilj, rosor, lite spritig? Finns en hel del jag verkligen gillar här (rosorna och vaniljen), tillsammans med en del jag inte alls gillar (spriten). Sjukt kluven men sätter 84p
    2010 Paul Dethune Champagne Blanc de Blancs
Är förbluffad över att både Jacquesson och Pol Roger (hus jag brukar föreställa mig att jag gillar) gjorde så svag insats. PR var nog kanske bara ung, och Jacquesson, jag vet inte, kanske tunnel? Också intressant att Dethunes ena vin var så galet bra och det andra lite so-so.

Flight 3, rött 1:
  • Blåbär, lingon, lite gröna toner. Något besk i munnen vilket talar för varmare klimat, trots bra syra. Doften skulle kunna vara Syrah eller en bättre Beaujolais även om munnen inte känns helt som det. Bra, men beskan drar ner. 86p
    2010 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
  • Doft: Dyrt. Smak: Dyrt. Mörk frukt och enorma mängder väldigt dyr ek. Finns en liten beska som är lite störande och egentligen är det nästan lite för mycket av det goda men som den lilla slampa jag är blir jag förälskad. 93p
    2014 Andremily Syrah No. 3
  • Doftar Sauternes, med saffran och torkad aprikos. Märkligt stram, med mogen apelsin, krita, ganska hårt. Wtf?! Avstår poängsättning, begriper mig inte på detta.
    2010 Concannon Vineyard Petite Sirah (slamkrypare/fulvin)
  • En explosion av grönt, nästan lite stickigt, som myggmedel (den berömda US622). Icke desto mindre gillar jag detta riktigt mycket, strukturen är fantastisk med sval syra och kraftfulla men ändå fina tanniner. Grön stickighet brukar betyda norra Rhône, framför allt Côte-Rôtie. 92p
    2014 Philippe Pacalet Cornas (mitt vin)
Blev lite förvånad över mitt vin, när jag provade det i somras hade det en rik frukt och bara lite, lite av det gröna. Då dracks den dock alldeles nyöppnad, det hypotetiserades om att den är på väg ner i tunneln, så vill ni dricka en sån här i närtid (vilket är fullt rimligt för den var jäkligt god i somras), bry er vänligen inte om att dekantera.

Flight 4, rött 2:
  • Jordgubb, stall/utedass, grapefrukt. Bra men inte min kopp med te, känns som Grenache, kanske Ch9dP? 87p
    2001 Allegrini La Poja Veronese IGT
  • Återigen dyr ek och mörk frukt, en touch av något juligt, kanske pomerans? Lite besk och söt. Bra ändock, 90p
    2011 Jako vino Stina Plavac Mali Vrhunsko Vino, Remek Djelo
  • Ännu dyrare ek, sval mörk frukt, typ blåbär. Otroligt koncentrerat/extraherat, hade kunna var lite mindre av den varan för min del men det är banne mig inte dumt, alls. Vet ej vad detta är, 91p
    2013 Sine Qua Non Syrah ♂
  • Svårt och slutet. Strukturellt känns det som nordrhônsk Syrah. För ungt men i dagsläget 87p
    2014 Antinori Tignanello Toscana IGT
  • Multnande grönska (komposterande gröna blad?), sjöbotten, svårgripet komplext. Bra men knepigt, kan vara Châteauneuf kanske... 89p
    1990 Castello di Ama Vigna l'Apparita Toscana IGT
Memo to self: Gissar du Châteauneuf har du fel...

Flight 5, sött:
  • Gul frukt, saffran, precis lagom koncentrerat. Lite polerat av åldern men inga uppenbara mognadstoner, är i en väldigt sympatisk fas just nu. Borde vara mitt vin, och det är jäkligt gott om jag får säga det själv. Mycket bra kombo till den fina ankleverterrinen från @KockJohan. 91p
    2009 Château Rieussec
  • Smakar trä, sprit och medicin. Borde förmodligen inte druckits i anslutning till Rieussecen ovan. Inte oäven dock, 88p
    1977 Domaine Casenobe Rivesaltes Ambré
  • Bröd, surdeg, ylle. Hittar inte riktigt någon frukt i detta. Inte störtförtjust tyvärr, 82p
    1959 Domaine Bourillon Dorléans Vouvray Moelleux
Svårt med sötflighter, tre väldigt olika viner rakt på varandra...

Jag ber att få tacka alla deltagare för följande trevliga saker: Viner, tilltugg, mat, och sällskap. Vi ses igen i oktober!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Den enda gången jag minns att jag provat Andremily var i vintras i underjorden hos @Asplund, men jag tror att det kan ha varit en gång tidigare. Tror jag gillade SQN något bättre denna gången än sist hos dig, men det var ett tag sen sist...

Men, without any further ado, les vins du samedi:

Flight #1, vitt:
  • Honung, gula äpplen, petroleum, kantarell, doftar tämligen moget och sött men smakar förhållandevis torrt och känns yngre än doften antyder. Tunt men inte oävet alls. Gissningsvis Riesling, 87p
    2009 Elvis Presley Wine Cellars Riesling Blue Hawaii (slamkrypare/fulvin)
  • Kantarell, brynt smör, oxiderat, doftar gott! Hygglig syra, ganska platt i munnen men har en intensiv eftersmak av svamprisotto. Gott men lite trött. Skulle kunna vara en vit trado-Rioja men smakar mer som när nån poppar en premoxad vit Bourgogne (jag brukar tycka de är rätt goda), så jag gissar på att det är en Bourgogne som sett sin glans dagar passera. 87p
    1973 Bernard Thevenot Meursault-Poruzot
  • Nässlor, tomatkvist, krusbär, gröna äpplen, citron - första intrycket är av en bra men lite opersonlig Sauvignon Blanc. I munnen blir det desto komplexare, fortfarande mycket grön, knappt mogen frukt, men inte precis kartigt, en ganska seriös stenighet och enstaka dunster av torkade rosor. Skulle kunna vara Sauvignon Blanc men lutar mer åt Albariño pga de där rosorna. 90p, men plågsamt ungt och lär nog stiga några poäng när åren går.
    2010 Schloss Schönborn Hattenheimer Nußbrunnen Riesling Kabinett trocken
Måste säga att Elvis var klart bättre än man har anledning att tänka sig...

Flight 2, skumpa:
  • Nougat, maffigt, fylligt. Fin syra, kantarell i eftersmaken ("smakar Elvis" som någon sade), klara mognadstoner men fortfarande ganska pigg i sin uppenbarelse. Förmodligen Champagne, BdB, svårt att gissa ålder men definitivt inte barnarov. Gott+, 92p
    1990 Autréau de Champillon Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
  • Frånsett färgen (denna är mörkare) extremt likt föregående, förutom att föregående var något mer oxidativ. Nougat, gula äpplen, kaffe, citron. En till BdB med viss ålder. 92p
    1996 Pierre Péters Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
  • Smakar och doftar... ingenting? Fin struktur, hög kvalitet, inga oävna drag, men helt jävla tvärstängd. 88p för kvalitet.
    2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Brut Avize Champ Caïn
  • Piggelin. Och inte så mycket mer. Trevlig och inte dålig någonstans men tråkig och jag hittar inte riktigt någon potential här? 84p
    2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut
  • Nu är vi på banan igen. Kontaktlim, nougat, mogna päron, lavendel, sött (oklart om det är någon arom eller faktisk dosage). Me gusta mucho, 93p
    2008 Paul Dethune Champagne Brut Cuvée à l'Ancienne
  • Vanilj, rosor, lite spritig? Finns en hel del jag verkligen gillar här (rosorna och vaniljen), tillsammans med en del jag inte alls gillar (spriten). Sjukt kluven men sätter 84p
    2010 Paul Dethune Champagne Blanc de Blancs
Är förbluffad över att både Jacquesson och Pol Roger (hus jag brukar föreställa mig att jag gillar) gjorde så svag insats. PR var nog kanske bara ung, och Jacquesson, jag vet inte, kanske tunnel? Också intressant att Dethunes ena vin var så galet bra och det andra lite so-so.

Flight 3, rött 1:
  • Blåbär, lingon, lite gröna toner. Något besk i munnen vilket talar för varmare klimat, trots bra syra. Doften skulle kunna vara Syrah eller en bättre Beaujolais även om munnen inte känns helt som det. Bra, men beskan drar ner. 86p
    2010 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
  • Doft: Dyrt. Smak: Dyrt. Mörk frukt och enorma mängder väldigt dyr ek. Finns en liten beska som är lite störande och egentligen är det nästan lite för mycket av det goda men som den lilla slampa jag är blir jag förälskad. 93p
    2014 Andremily Syrah No. 3
  • Doftar Sauternes, med saffran och torkad aprikos. Märkligt stram, med mogen apelsin, krita, ganska hårt. Wtf?! Avstår poängsättning, begriper mig inte på detta.
    2010 Concannon Vineyard Petite Sirah (slamkrypare/fulvin)
  • En explosion av grönt, nästan lite stickigt, som myggmedel (den berömda US622). Icke desto mindre gillar jag detta riktigt mycket, strukturen är fantastisk med sval syra och kraftfulla men ändå fina tanniner. Grön stickighet brukar betyda norra Rhône, framför allt Côte-Rôtie. 92p
    2014 Philippe Pacalet Cornas (mitt vin)
Blev lite förvånad över mitt vin, när jag provade det i somras hade det en rik frukt och bara lite, lite av det gröna. Då dracks den dock alldeles nyöppnad, det hypotetiserades om att den är på väg ner i tunneln, så vill ni dricka en sån här i närtid (vilket är fullt rimligt för den var jäkligt god i somras), bry er vänligen inte om att dekantera.

Flight 4, rött 2:
  • Jordgubb, stall/utedass, grapefrukt. Bra men inte min kopp med te, känns som Grenache, kanske Ch9dP? 87p
    2001 Allegrini La Poja Veronese IGT
  • Återigen dyr ek och mörk frukt, en touch av något juligt, kanske pomerans? Lite besk och söt. Bra ändock, 90p
    2011 Jako vino Stina Plavac Mali Vrhunsko Vino, Remek Djelo
  • Ännu dyrare ek, sval mörk frukt, typ blåbär. Otroligt koncentrerat/extraherat, hade kunna var lite mindre av den varan för min del men det är banne mig inte dumt, alls. Vet ej vad detta är, 91p
    2013 Sine Qua Non Syrah ♂
  • Svårt och slutet. Strukturellt känns det som nordrhônsk Syrah. För ungt men i dagsläget 87p
    2014 Antinori Tignanello Toscana IGT
  • Multnande grönska (komposterande gröna blad?), sjöbotten, svårgripet komplext. Bra men knepigt, kan vara Châteauneuf kanske... 89p
    1990 Castello di Ama Vigna l'Apparita Toscana IGT
Memo to self: Gissar du Châteauneuf har du fel...

Flight 5, sött:
  • Gul frukt, saffran, precis lagom koncentrerat. Lite polerat av åldern men inga uppenbara mognadstoner, är i en väldigt sympatisk fas just nu. Borde vara mitt vin, och det är jäkligt gott om jag får säga det själv. Mycket bra kombo till den fina ankleverterrinen från @KockJohan. 91p
    2009 Château Rieussec
  • Smakar trä, sprit och medicin. Borde förmodligen inte druckits i anslutning till Rieussecen ovan. Inte oäven dock, 88p
    1977 Domaine Casenobe Rivesaltes Ambré
  • Bröd, surdeg, ylle. Hittar inte riktigt någon frukt i detta. Inte störtförtjust tyvärr, 82p
    1959 Domaine Bourillon Dorléans Vouvray Moelleux
Svårt med sötflighter, tre väldigt olika viner rakt på varandra...

Jag ber att få tacka alla deltagare för följande trevliga saker: Viner, tilltugg, mat, och sällskap. Vi ses igen i oktober!
Den här gången var vi väldigt överens. Med något enstaka undantag ligger jag på samma betyg eller en pinne upp eller ner (oftast upp).
 

gece

Man vänjer sig.
Inte för att vara petig men var det inte en 1996 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons?
Frågade om det där, tydligen hette Chétillons inte Chétillons på den tiden, eller de skrev i varje fall inte ut det. Jag begriper ingenting, bara copy/pejstade :)
 

Magikern

Medlem
  • Ännu dyrare ek, sval mörk frukt, typ blåbär. Otroligt koncentrerat/extraherat, hade kunna var lite mindre av den varan för min del men det är banne mig inte dumt, alls. Vet ej vad detta är, 91p
    2013 Sine Qua Non Syrah ♂
Brukar inte Sine Qua Non ha fräcka namn på alla sina viner? Stockholm Syndrome och liknande.

Detta är något instegsvin eller?
 
Toppen