Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Michael.S

Medlem
Kanske funkar det här, med risk för att stilen är snarlik?

Krutrökig, kryddig och aningen köttig med solkyssta hallon. Mörk, tät färg i nivå med syrah. Inslag av pomerans, sandelträ, björnbärssnår, nyponblom och jord. Mustigt och stjälkigt i munnen med lite uppfostrande beska och välbyggd struktur. Bra intensitet, syra och balans i medelfyllig kropp. Ett uns söt eldighet i avslutet passar utmärkt nu när hösten närmar sig. Härligt vin och en riktigt trevlig överraskning! (90p) 2014 Greywacke Pinot Noir (nr 92168)
Gött med snabba svar här :D:D beställde två flarror,tack för tipset Mattias :p
 

Michael.S

Medlem
IMG_0134.PNG
Drack även Cristom Pinot Noir, Mt Jefferson cuvée 2013 för ett tag sedan.
Något mörkare frukt än det förra vinet, lite mer körsbär och nåt plommon. Blåbär. Lite tobak och vanilj på näsan. Milda tanniner, Slankt och lättklunkat med en perfekt syra. Önskar jag hade ett par flaskor hemma. Definitivt mer min smak än vinet i mitt förra inlägg. :p:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 10965
Drack även Cristom Pinot Noir, Mt Jefferson cuvée 2013 för ett tag sedan.
Något mörkare frukt än det förra vinet, lite mer körsbär och nåt plommon. Blåbär. Lite tobak och vanilj på näsan. Milda tanniner, Slankt och lättklunkat med en perfekt syra. Önskar jag hade ett par flaskor hemma. Definitivt mer min smak än vinet i mitt förra inlägg. :p:D
Den rackaren släpps nu snart i ny årgång om jag inte minns fel (kolla släppen). Brukar vara riktigt bra!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Instämmer med @Mattias S ang. cristoms mt Jefferson. Och Evening lands Seven springs samt cumberland reserve fr Bergström som båda kostar någon tjuga extra men brukar vara riktigt bra. Fick flow och la en beställning på Seven springs och mt Jefferson i fredags.
Jag är dock inte lika hänförd av Seven Springs och Cumberland, åtminstone inte sist jag provade. Det är dock bra skit så klart! ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag drack 2014 för två år sen, kommer ihåg det som ett av de bättre vinerna från sydafrikanska kvällen!

En sak är i alla fall säker. Jag börjar nog bli senil! :nagelbitare:

2015 Crystallum Peter Max Pinot Noir
Har druckit storebror innan. Detta är producentens enklaste och det imponerade mycket med tanke på prisläge. Klassisk pinot noir av det varmare och kraftigare slaget. Rotfrukt med drag av rödbeta, solmogna jordgubbar, krutrök och snygga drag av sandelträ. Lite småpepprigt och allmänt kryddigt. Bra intensitet och medelfyllig kropp med aningen eldighet. Även här så spelade jag ut Sydafrika-kortet, kanske på grund av den som tagit med sig det, men mest för att jag tycker mig ha lite känsla för hur sydafrikansk pinot noir brukar smaka. Trodde nog att det var ett toppvin från Walker Bay och landade på hela (90p).

Köpläge!!!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Visa bifogad bild 10931
Borgogno Barolo Riserva 2008

Fin färg. Ung. Rödfruktig och slank. I smaken finner jag bl a körsbär, jordgubbar, nypon och te. Ganska snälla tanniner och något markerad syra. Lite lik Massolinos Barolo tror jag. Stilen känns bekant i alla fall. I dagsläget är det ingen stor komplex Barolo och det tror jag inte att den kommer bli med lagring heller, men det kan nog lyfta den ytterligare något snäpp. Det här är en bra, hygglig Barolo för 300:- som känns rimligt prissatt.
Liknar den den Massolino, bra fråga, bäst att testa:
borgogno massolino.jpg

De här vinerna visar verkligen att man inte kan göra en rättvis bedömning av ett vin om man inte dricker det över en viss tid (och då menar jag inte dagar). Till att börja med är 2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva klart mer insmickrande, med en massiv frukt, 2013 Massolino Barolo, är betydligt mer återhållsam, men samtidigt väldigt elegant. Med en svamptoast och en svamprisotto visar Massolino sina kvaliteter: det här vinet verkligen älskar vitlök, svamp och ost, här kommer körsbären och en rejäl dos färsk fänkål, strama tanniner och en vass syra, frukten är dock lite återhållsam. Borgogno är dock inte lika matälskande och vill gärna stå för sig själv. När maten är slut och luften har gjort sitt, byter vinerna skepnad igen, Massolinis ungdom gör att den har lite svårt att stå på egna ben och alkoholen och tanninerna ger sig tillkänna. Borgogno går åt andra hållet, här kommer choklad och mogna körsbär, örter, blommor och mint, koncentrationen är djup, syran hög och tanninerna återhållsamma, men även här finns en hel del alkohol.
Är det då lika? Jag säger: både och, åldersskillnaden gör att det svårt att göra en rättvis jämförelse, Borgogno har mycket mer frukt, Massolini är mer återhållsamt elegant. Det är dock ingen tvekan om att det är samma distrikt och båda har den kraft som man vill ha i en Barolo, ingen av dem har ett överdåd av körsbär, båda är eleganta och unga.
Två mycket bra viner nu, men bägge kommer att vinna på lagring, vilket som är bäst och hur länge de ska ligga beror nog mest på personliga preferenser, bägge kommer nog att vara vitala på 50-talet.
 

LeChat

Medlem
Liknar den den Massolino, bra fråga, bäst att testa:
Visa bifogad bild 10966
De här vinerna visar verkligen att man inte kan göra en rättvis bedömning av ett vin om man inte dricker det över en viss tid (och då menar jag inte dagar). Till att börja med är 2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo Riserva klart mer insmickrande, med en massiv frukt, 2013 Massolino Barolo, är betydligt mer återhållsam, men samtidigt väldigt elegant. Med en svamptoast och en svamprisotto visar Massolino sina kvaliteter: det här vinet verkligen älskar vitlök, svamp och ost, här kommer körsbären och en rejäl dos färsk fänkål, strama tanniner och en vass syra, frukten är dock lite återhållsam. Borgogno är dock inte lika matälskande och vill gärna stå för sig själv. När maten är slut och luften har gjort sitt, byter vinerna skepnad igen, Massolinis ungdom gör att den har lite svårt att stå på egna ben och alkoholen och tanninerna ger sig tillkänna. Borgogno går åt andra hållet, här kommer choklad och mogna körsbär, örter, blommor och mint, koncentrationen är djup, syran hög och tanninerna återhållsamma, men även här finns en hel del alkohol.
Är det då lika? Jag säger: både och, åldersskillnaden gör att det svårt att göra en rättvis jämförelse, Borgogno har mycket mer frukt, Massolini är mer återhållsamt elegant. Det är dock ingen tvekan om att det är samma distrikt och båda har den kraft som man vill ha i en Barolo, ingen av dem har ett överdåd av körsbär, båda är eleganta och unga.
Två mycket bra viner nu, men bägge kommer att vinna på lagring, vilket som är bäst och hur länge de ska ligga beror nog mest på personliga preferenser, bägge kommer nog att vara vitala på 50-talet.
Bra analys och kloka insikter!:)
Drack resterande del av Borgognon idag och blir än mer övertygad om att lite ytterligare lagring kommer att gynna den. Man kan öppna och njuta en flaska av nyfikenhet men ett par år till kan inte vara fel oavsett vilka mognadspreferenser man har.
Har själv inte vågat mig på 2013 Massolino än. Har med klen erfarenhet tyckt att 2013 verkar vara lite för mycket tanniner i nuläget. När jag pratade om att Borgognon hade likheter med Massolino så syftade jag mer på 2011 som jag druckit rätt många av. Massolinon är ju då klart präglad av årgångens söta frukt men bortsett från sötman så är i alla fall minnesbilden att de har många likheter. Tror jag i alla fall......:rolleyes:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bra analys och kloka insikter!:)
Drack resterande del av Borgognon idag och blir än mer övertygad om att lite ytterligare lagring kommer att gynna den. Man kan öppna och njuta en flaska av nyfikenhet men ett par år till kan inte vara fel oavsett vilka mognadspreferenser man har.
Har själv inte vågat mig på 2013 Massolino än. Har med klen erfarenhet tyckt att 2013 verkar vara lite för mycket tanniner i nuläget. När jag pratade om att Borgognon hade likheter med Massolino så syftade jag mer på 2011 som jag druckit rätt många av. Massolinon är ju då klart präglad av årgångens söta frukt men bortsett från sötman så är i alla fall minnesbilden att de har många likheter. Tror jag i alla fall......:rolleyes:
Jag testade tydligen Borgogno Riserva mot Massolino för två år sedan också: https://www.finewines.se/threads/id...gar-och-diskussioner.2030/page-380#post-91458
Massolino 2011 har klart mer frukt än 2013 och var också mycket mer tillgänglig för två år sedan än 2013 är idag. Du har helt rätt i att tanninerna är för dominerande för att 2013 ska komma till sin fulla rätt.
 
Toppen