Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Jag testade tydligen Borgogno Riserva mot Massolino för två år sedan också: https://www.finewines.se/threads/id...gar-och-diskussioner.2030/page-380#post-91458
Massolino 2011 har klart mer frukt än 2013 och var också mycket mer tillgänglig för två år sedan än 2013 är idag. Du har helt rätt i att tanninerna är för dominerande för att 2013 ska komma till sin fulla rätt.
Jag drack min sista 2011 Massolino senast för ett par veckor sedan och tycker att den levererar bra Barolo om man inte har problem med den söta frukten. Kanon för pengarna och finns tydligen fortfarande att beställa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2016 Crystallum Peter Max Pinot Noir

Ännu en bra årgång av detta übertrevligt prissatta vin. Kan tycka att det har lite mer värme jämfört med förra årgången, men det känns inte sämre för det, men alkoholen är nog aningen mer noterbar (dock fullständigt hanterbar). Fin komplexitet. Kryddigt, köttigt och rödfruktigt med medel på det mesta i munnen. Syran är möjligen strax under medel. Mosiga jordgubbar, körsbär, rökt nyponte och sandelträ. Finstämda stråk av rödbeta, peppar och pomerans. Riktigt gott! (90p)

Klart ni borde köpa! Små partier just nu.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 10973
2016 Crystallum Peter Max Pinot Noir

Ännu en bra årgång av detta übertrevligt prissatta vin. Kan tycka att det har lite mer värme jämfört med förra årgången, men det känns inte sämre för det, men alkoholen är nog aningen mer noterbar (dock fullständigt hanterbar). Fin komplexitet. Kryddigt, köttigt och rödfruktigt med medel på det mesta i munnen. Syran är möjligen strax under medel. Mosiga jordgubbar, körsbär, rökt nyponte och sandelträ. Finstämda stråk av rödbeta, peppar och pomerans. Riktigt gott! (90p)

Klart ni borde köpa! Små partier just nu.
Men varför inte lägga på en knapp hunka och få följande vin som fick mig upp i full brygga ikväll! Så Jäkla Bra! Elegant och burgundisk med klassisk Oregogne-känsla och mängder av längd och intensitet. Köp!! (92p)

image.jpeg
 

LeChat

Medlem
Men varför inte lägga på en knapp hunka och få följande vin som fick mig upp i full brygga ikväll! Så Jäkla Bra! Elegant och burgundisk med klassisk Oregogne-känsla och mängder av längd och intensitet. Köp!! (92p)

Visa bifogad bild 10975
Hämtar min beställning om 3 flaskor Cristom imorgon. Men efter din beskrivning så skulle man ju köpt minst det dubbla. :) 2014 verkar vara en bra årgång för PN där borta.
 

tobbe81

Medlem
Om man säger loire så är den första tanken som slår en vitt vin och sauvignon blanc men det görs faktiskt även rött denna är en cabfranc från chinon och på vinstockar som är över 100år gamla och med lite mognad så blir detta rödvin helt fantastiskt lätt friskt och med bra syra fortfarande kvar inom sig och med en mjuk tannin struktur.
IMG_20170915_181135_938.jpg
 

Sebban

Medlem
Men varför inte lägga på en knapp hunka och få följande vin som fick mig upp i full brygga ikväll! Så Jäkla Bra! Elegant och burgundisk med klassisk Oregogne-känsla och mängder av längd och intensitet. Köp!! (92p)

Visa bifogad bild 10975
Visa bifogad bild 10973
2016 Crystallum Peter Max Pinot Noir

Ännu en bra årgång av detta übertrevligt prissatta vin. Kan tycka att det har lite mer värme jämfört med förra årgången, men det känns inte sämre för det, men alkoholen är nog aningen mer noterbar (dock fullständigt hanterbar). Fin komplexitet. Kryddigt, köttigt och rödfruktigt med medel på det mesta i munnen. Syran är möjligen strax under medel. Mosiga jordgubbar, körsbär, rökt nyponte och sandelträ. Finstämda stråk av rödbeta, peppar och pomerans. Riktigt gott! (90p)

Klart ni borde köpa! Små partier just nu.


Med dom lovorden beställde jag en av varje
 

Daniel A

Administratör
Ligger lite efter i vinreflektionerna. Har varit i Uppsala och Stockholm i veckan, och lyckades dricka en rad fantastiska viner.
DSC_2104.JPG


2000 Château d’Yquem
När jag ser en osmakad årgång av d’Yquem på glas kan jag inte hindra mig själv från att testa. Alltid värt det!
Intensiv doft med aprikos, honung, saffran och saffransbulle. Bra tryck i smakerna, inte superkomplext. Ren och typisk Sauternes med det lilla extra (eller blev jag lurad av etiketten?). Upplevde dock syran som något klen, och jag får nog betrakta det som den “sämsta” årgång av d’Yquem jag smakat. Fortfarande riktigt bra. 92p.
Dracks på en middag med kollegor. Visar sig att 375 kr för ett glas vin var uppseendeväckande - “har du vunnit på lotto?” “Lär mig hur du löneförhandlar!”, osv. :D

NV Selosse V.O

Deg. januari 2016.
Tyckte inte att den här presterade riktigt så bra som den borde på Sörplarns provning. Så när Eriks Vinbar serverade den på glas kunde jag inte motstå att testa igen… Två tankar om Selosse: vissa viner är superintensiva men saknar längd (hänt med V.O och Substance), och V.O behöver nog ett gäng år på sig för att visa sig från sin rätta sida. Var som bäst när några centiliter fått stå i glaset i 2-3 timmar. 92p.

DSC_2106.JPG

2016 JH Meyer, Palmiet Chardonnay

Jag blev väldigt imponerad av JH Meyers pinoter, och chardonnayen håller minst lika hög kvalité. Bra tryck i, lite svalklimat-känsla, lite bångstyrig ungdomlig syra. Kommer köpa och dricka långsamt under några års tid. 90+p.

DSC_2107.JPG

2013 Raveneau, Chablis

Jag är helt torsk på Raveneau. När vi hade blivit fyra vid bordet plockade jag in en flaska. Självklart ett väldigt ungt vin, men rackarns gott. Kändes nästan som att vi gjorde våld på något fint när vi tömde flaskan på knappa timmen… Ett sylvasst vin. 91p.
DSC_2112.JPG

2014 Raats, Eden Chenin blanc

Ett fantastiskt vin. Sparsamma och smådryga noter: säregen personlighet, komplext, ett toppvin är fött?.Skulle hemskt gärna dricka igen, samt äga några flaskor, men det kan bli svårt då totala produktionen var 760 flaskor...

Blint rött

Första sniffen sade Bordeaux, och sedan var det kört. När hjärnan har fått för sig något kan det vara svårt att släppa. Hittade lite gröna toner, blyerts / pennväss, mörka bär, kryddigt. På tungen var det ordentligt stramt med tryck i tanninerna. Tyckte att frukten var ganska generös, men lade ändå min slutgiltiga gissning på Bordeaux, 10-15 år gammal (blir alltid lurad av bdx-ålder, så tog i lite). 92p.
Facit: 2014 Kistler, Russian River Valley Pinot Noir
Den ödmjukhetspajen hade en väldigt pikant smak! :oops: I efterhand var det såklart hur självklart som helst... :ängel:
DSC_2115.JPG
 

MartinE

Medlem
Dracks på en middag med kollegor. Visar sig att 375 kr för ett glas vin var uppseendeväckande - “har du vunnit på lotto?” “Lär mig hur du löneförhandlar!”, osv. :D
Ja, som vinnörd får man ganska snabbt en stämpel av sina boxdrickande kollegor! :D

Men man får väl vara tacksam för att man tillhör en minoritet - annars hade den här hobbyn var ännu dyrare...
 
Med mor och svärmor på middag fick man både tänka till och ta i från fötterna. Fisksoppa fick det bli, med hälleflundra och lax, med en fond gjord på skaldjursskal o litet fisk samt ett par kilo grönsaker. Smaksatt med jalapeno, vitlök, färsk gurkmeja, fänkål. Nästan en hel flaska falanghina (den var så bra att jag grät när jag hällde den i fonden, hade dock inget billigare hemma och systemet var stängt...) och litet grädde. Toppat med langoustiner och färska räkor samt fänkålsgrönt som klipptes över. Till det ett St Paulsbröd från Petrus och några grymma ostar.

Till detta dracks följande viner:

Falanghina "5" Vigna dei Lupi 2015. Som sagt, sorgligt att hälla detta i soppa - tog ett glas som var till brädden fyllt av grillade söta citroner och mandelmjölk, med härlig syra och rhone-liknande kraft i kroppen. För typ 130 spänn är detta riktigt riktigt bra.

Chardonnay "La Tartufaia" Giulia Negri 2015 Langhe. En vild chansning som jag plockade fram när de äldre damerna hade tömt krugflaskan tillsammans med en påse dillchips medan jag stod i köket och monterade fisksoppan - faktiskt riktigt bra chardonnay av det oekade, mer eleganta slaget. Och för strax under tvåhundringen på BS så är det nog köprekommendation på denna.

Krug GC 163eme. Jaha, detta var den första Krug jag druckit i mitt liv. På tiden, särskilt för en Chevalier av Ordre des coteaux de Champagne, kan man tycka! Jag blev först oerhört moloken när jag kollade min låda från franska vinlistan och insåg att amatör som jag är hade jag beställt den med 2007 som bas i stället för 164e versionen med 2008 som bas, till i stort sett samma pris. Vojne, vojne... men det visade sig att det kunde varit värre! En av de bästa skumpor jag druckit! Den var ju så expressiv och härlig som en mogen champagne på mogna druvor men samtidigt härligt fin och krispig och elegant. Glad att det finns några flaskor till!

 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Krug GC 163eme. Jaha, detta var den första Krug jag druckit i mitt liv. På tiden, särskilt för en Chevalier av Ordre des coteaux de Champagne, kan man tycka! Jag blev först oerhört moloken när jag kollade min låda från franska vinlistan och insåg att amatör som jag är hade jag beställt den med 2007 som bas i stället för 164e versionen med 2008 som bas, till i stort sett samma pris. Vojne, vojne... men det visade sig att det kunde varit värre! En av de bästa skumpor jag druckit! Den var ju så expressiv och härlig som en mogen champagne på mogna druvor men samtidigt härligt fin och krispig och elegant. Glad att det finns några flaskor till!
Tror nog du hade lite tur i oturen där, 163an lär väl vara lite mer tillgänglig och bjussig nu än 164an så det blev kanske helt rätt.
-Men visst är det snudd på retfullt att det är så gott, hade liksom varit skönt på något sätt om man bara kunde avfärda Krug som överprisat trams och lägga pengarna på något annat :)

Din skaldjussoppa för övrigt så sjukt god att den borde förtjäna en egen post i matlagningstråden :)
 

LeChat

Medlem
IMG_8028.JPG

2011 Yann Chave Hermitage

Mörk skön frukt, goda mineral och lite chark. Väldigt lik förra flaskan som jag drack för två veckor sedan men den hade mer tydliga drag av blod och slaktarbänk men visst, även detta är djuriskt gott. Även om jag köper allt vin som intresserar mig så har jag haft nått slags köpfokus under 2016 och fram till nu på Champagne, främst från 2008, och intressant PN. Men från nu kommer jag att fokusera på syrah från norra Rhone och 2015 i synnerhet. Är nyförälskad i syrah! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB:
20170915 flight 1.jpg

Flight #1
2009 Elvis Presley Wine Cellars Riesling Blue Hawaii (slamkrypare/fulvin)
1973 Bernard Thevenot Meursault-Poruzot
2010 Schloss Schönborn Hattenheimer Nußbrunnen Riesling Kabinett trocken
20170915 flight 2.jpg

Flight 2:
1990 Autréau de Champillon Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
1996 Pierre Péters Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut Millésimé
2002 Jacquesson & Fils Champagne Grand Cru Brut Avize Champ Cain
2008 Pol Roger Champagne Vintage Brut
2008 Paul Dethune Champagne Brut Cuvée à l'Ancienne
2010 Paul Dethune Champagne Blanc de Blancs
20170915 flight 3.jpg

Flight 3:
2010 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
2014 Andremily Syrah No. 3
2010 Concannon Vineyard Petite Sirah (slamkrypare/fulvin)
2014 Philippe Pacalet Cornas
20170915 flight 4.jpg

Flight 4:
2001 Allegrini La Poja Veronese IGT
2011 Jako vino Stina Plavac Mali Vrhunsko Vino, Remek Djelo
2013 Sine Qua Non Syrah ♂
2014 Antinori Tignanello Toscana IGT
1990 Castello di Ama Vigna l'Apparita Toscana IGT
20170915 flight 5.jpg

Flight 5:
2009 Château Rieussec
1977 Domaine Casenobe Rivesaltes Ambré
1959 Domaine Bourillon Dorléans Vouvray Moelleux

Tack alla som var med för fantastiska viner och bra sällskap!
 
Toppen