Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Och på tal om syrah så funderar jag på att fylla på med ett par 2014 Yann Chave Hermitage till. Finns inte så mycket information att tillgå men bl.a. finns det en video med vår världsmästare Andreas Larsson som verkar gilla den och har satt 94p. En annan årgång 2011, har ju inte heller ansetts som någon lysande årgång, men den var riktigt bra ändå tyckte jag. Vad tror ni om 2014 Yann Chave Hermitage?
Mer frukt och mindre tanniner än 2013. Bör vara drickbar tidigare än dessa (ett - två år kanske)? De flesta 2014 Saint-Joseph och Crozes-Hermitage är ju fullt njutbara redan nu? Jag har själv bara köpt en i år (3 st 2013) för jag vill kraftsamla på de Rhone-viner (både från södra och norra) som nu dyker upp från varma 2015! Dessa är ju så in i h-e delikata:p:p:D
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat gött från senaste tiden...

2015 Weingut Willi Bründlmayer Grüner Veltliner Loiser Berg
Vitpeppar, gröna päronskal, citrus, ylle och ett uns brända mandlar. Viss stenighet och en gnutta sälta i avslutet. Krispig syra, frisk och lätt kropp av det eleganta slaget, samt bra längd och intensitet. En strålande grüner! Fick det blint och var rätt ute redan efter första sniffen. Jag brukar mycket sällan plocka vintypen blint för övrigt. Hittar vanligtvis inte vitpepparn och då blir det svårt. En mycket stiltypisk variant med andra ord och riktigt trevlig dessutom! (88p)

2015 Rudi Schultz Syrah
Mörk frukt, blåbär och plommon främst, med påtagliga mängder rökig bbq-sås, jod, smörkola, drottningssylt och salmiak. Lager med vanilj, gummi och mynta under ytan. Fylligt och mustigt i klassisk barossa-stil, men inte utan ryggrad. Klart mer shiraz än syrah. Gott vin, men det är inget för fat, rök och frukt-intoleranta. Klockrent grillvin av det rustika slaget för en rimlig peng! Fick det blint och gissade på en bra pinotage. (88p)

2008 Castell'in Villa Chianti Classico Riserva
Första intrycket: Smygkork! Den kommer och går och jag hatar det! Svårt att njuta oavsett om det faktiskt är kork eller inte. Bortsett från det verkar det vara en mycket trevlig chianti av klassiskt slag. Rotfrukt, tryffel, läder, ny plast och bittermandel med skön struktur. Frukt saknas, vilket tyvärr förstärker känslan av kork utöver den antydan av "möglig kartong" som kommer och går.

Efter reklamation och en ny fräsch flaska...

Torkade körsbär med drag av bittermandel initialt. Tobak, kakao, smör, soltorkad tomat, salvia och jordig rotfrukt möter upp. Syrligt, stramt och traditionellt. Medelfylligt. Alldeles för dyrt med tanke på leverans, men ett gott vin hursomhelst. (89p)

2015 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Minervois Les Carrétals
Kakaosmör, eneträ, kåda, mogna jordgubbar, plommon och björnbär. Torkade örter och blomstjälk i bakgrunden. Rustikt med härlig balans. Medelfylligt. Riktigt gott och kvalitativt, men inget märvärdigt. (89p)

2015 Marco Sara Cabernet Franc Frank Venezia Giulia IGT
Eterisk. Grönpeppar, blomsterjord, lingonris, björnbärssnår, vinbär och ett uns röd paprika och kakao. Slank munkänsla och kropp. Läskande, snyggt och underbart charmigt. Vuxendricka av klass. Ett enkelt vardagsvin visserligen, men ett vin att bunkra upp lådvis av med tanke på pris! Har för mig att det kostar strax över hundralappen. Tycker det når (88p) just här och nu med tanke på all finess och en låg prislapp – ett fynd!

2016 Chaos White
Makalöst trevligt vin! Smakfullt och rikt fatat med mandelmjöl, kanderad citrus, bivax och finstämda krusbär samt bakgrundstoner av aprikos, saffran, krutrök och nysågat trä. Mycket lång och intensiv smak. Kraftigt med finess. Jäkligt gott och trevligt vin som växer mycket med luft. (92p)

2013 M. Chapoutier Shiraz Domaine Tournon Lady's Lane
Fylligt, men ganska svalt europeiskt med förvånansvärt välbyggd struktur och massiv syra och tannin. Makalöst bra längd och intensitet utan överdriven tyngd eller hetta i avslutet. Strävt, ungt och lovande med stor potential för lång lagring. Grillat blodigt kött och rågummi möter svarta oliver, eneträ, blyerts och tonvis med björnbär, samt ett uns svartpeppar, lufttorkad tobak, mörk mintchoklad, garnnystan, lakritsrot och kryddnejlika. Jag blev helt tagen på sängen här! Hur gott som helst redan nu och jag är övertygad om att det kommer bli magiskt för den som klarar att hålla tassarna borta ca 10-20 år! (93p+)

2015 Arianna Occhipinti Il Frappato
Järn och blod samsas utmärkt med lingonris, tranbär, surkörsbär och en antydan till syrlig och småunken maräng samt välskött jordig kompost. Frisk hög syra, fjäderlätt kropp och ett fint litet tanninbett i det kartiga avslutet. Ganska tjurigt, torrt och krävande på ett bra sätt, men samtidigt aningen tunt. Det är bra och gott, men ganska enkelt och okomplicerat. Som gjort för en anspråkslös vardag som behöver guldkant. Kan inte riktigt ställa mig bakom hyllningskören eller påstå att det är något unikt att hålla utkik efter direkt. Nåväl, det här är trots allt en ny årgång, så hyllningarna kanske uteblir. Släpps snart i små partier för den som är sugen. (88p)
 

LeChat

Medlem
IMG_8063.JPG

2013 Ata Rangi Pinot Noir

Lite kolsyra initialt men försvann med lite tid i glaset. Faktum är att vinet som helhet blev klart bättre av lite luftning. Då börjar den visa både lite intressanta doft- och smakintryck. Ganska mörk frukt och något fyllig för att vara PN. Här finns också en intressant beska som penetrerar tungan skönt. Först tyckte jag att det kändes som att man var lite tidigt ute men icke, den är bra charmig redan nu.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
DSC_2129.JPG



2014 Alto Moncayo, Veraton
Det här är producentens “enklaste” vin. 100 % garnacha, klockar in på 15,5 %, har legat 16 månader på fat, 30-50 år gamla vinstockar. Det här är deras enda vin som inte ligger på nya fat, och ren spekulation från min sida är att Veraton helt enkelt ligger på gamla Alto Moncayo-fat (känns rimligt ekonomiskt och smakprofilsmässigt).
Vinet har massiva mängder mörk frukt och mörka bär, rostade toner, en del vanilj, vagt kryddigt, choklad. På tungan är det mörk frukt i mängder, rostat och vanilj. Det är inte särskilt komplext, men väldigt intensivt. Tanninerna är många, men de sticker inte ut. Syran ligger lite i bakgrunden. Självklart finns det en viss alkoholvärme här, men jag upplever det inte som störande. Samtliga runt bordet blev förvånade när det visade sig vara så högt som 15,5 %. Mycket lättdrucket för vad det är, och väldigt publikfriande. Fjärde året i rad som det här vinet imponerar (full disclosure: jag är väldigt svag för garnacha). 90+p.

Alltid svårt att jämföra med tidigare årgångar som dracks för 1+ år sedan, men jag upplever nog den här som lite mer tillknäppt än det brukar vara. Kan nog blomma ut till ett lite större vin om ett par år eller så. Baserat på det tänker jag nog inte öppna storasyskonen förrän tidigast nästa sommar.

(ping @petterkalle )
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2007 Markus Molitor Wehlener Klosterberg Spätlese
10 år gammal Riesling som antagligen precis börjat att mogna? Doft av söta päron med lite kryddor, smak av honung, mer päron, lime och ett uns petroleum. Fortfarande en bra syra med en begynnande mognadston. Lång, trevlig eftersmak. Ett långt liv kvar så resten får ligga ett tag. (90+p) Passade utmärkt till höstens första krabba:p
IMG_0067.JPG
 
Jag behöver verkligen träna på detta! Fick hem cav75 igår, öppnade Raisin de loup nu, försöker verkligen dofta, smaka och sätta ord på detta men det är så sjukt svårt med otränad "palett".

Doften för mig landar på Smörigt/olja, ljusröda "lätta" bär. Smaken landar på körsbär och en rätt platt eftersmak.

Har sjukt svårt att mejsla ut något mer...

Vore kul att höra vad andra tycker/skriver!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har sjukt svårt att mejsla ut något mer...
Vore kul att höra vad andra tycker/skriver!
Så här skrev jag efter provningen med Caviste
Raisin de Loup (Vin de France, märkt NV men är årgång 2016) är lättgillat med lätt funkighet, frisk syra och lite pepprigt avslut. Snyggt och klunkvänligt. Fick möjligheten att prova årgång 2015 och det visade på utvecklingspotential om man kan hålla fingrarna borta. 54% syrah, 26% grenache & 20% caladoc.
och så här skrev Vintomas
Raisin de Loup 2016
Vin de France, med ursprung i vingårdar nära Rhônefloden. Förra årgången gällde sammansättningen 54% Syrah, 26% Grenache och 20% Caladoc. (Det sistnämnda en inte alltför känd druvsort som lär kunna bidra med rätt mycket tannin.) Vinifierat på cementtank (ingen ek). 105 kr/flaska.

Saftig doft i ren stil med körsbär med ett inslag av mörka körsbär och björnbär, samt lite stenkross. Smak med saftig frukt, åter körsbär och lite björnbär, bra syra samt en del hyggligt strama tanniner som är något framträdande. Trevligt vin med lite stram smak, kan lagras ett tag, 85+ p.

Ett instegsvin som producenten avser för okomplicerat drickande. I doften tänkte jag lite på en bra ”samtida” Beaujolais, men smaken är annorlunda. I den här utgåvan skulle nog vinet må bra av att sparas till okomplicerat drickande 2018 eller kanske senare, snarare än att korkas upp direkt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag behöver verkligen träna på detta! Fick hem cav75 igår, öppnade Raisin de loup nu, försöker verkligen dofta, smaka och sätta ord på detta men det är så sjukt svårt med otränad "palett".

Doften för mig landar på Smörigt/olja, ljusröda "lätta" bär. Smaken landar på körsbär och en rätt platt eftersmak.

Har sjukt svårt att mejsla ut något mer...

Vore kul att höra vad andra tycker/skriver!
Du klarar dig fint tycker jag. :) Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Vokabulären kommer vanligtvis av sig själv så fort man börjar fundera på vad man faktiskt känner. De flesta har bra lukt- och smaksinne, men det man inte får gratis är doft- och smakreferenser, vilket byggs upp med tiden. Vi människor förlitar oss så mycket på våra andra sinnen att just doft och smak ligger mer undermedvetet. Vi känner vanligtvis mängder av aromer och nyanser, men saknar ofta ord att beskriva dem.

Tur att det är så trevligt att öva!
 

J.Lidman

Medlem
Jag är relativt ny på vin, har druckit min beskärda del vin, men inte på detta vis ;)

Tänkte dela mina noteringar från en Col d'orcia brunello di montalcino 2012
Luftat i 3 timmar
Färg: Ljust röd, röd bärnsten, vacker enligt mitt tycke.
Doft: komplex, läder, vanilj, tobak, söta röda bär
Smak: lätt syrlig, blanserade smaker, lång eftersmak. Mot slutet får jag känningar på en lät rökig smak typ cigarr eventuellt krut?

Kanonbra vin för pengarna som behöver något år till innan full potential.

92 poäng
15067030843071962544126.jpg

 

LeChat

Medlem
IMG_8064.JPG

2008 Château Smith Haut Lafitte

Röd kant som markerar att man lämnat de yngsta dragen bakom sig. Klassisk komplex doft. I munnen märker man att den fortfarande har en del ungdom kvar men inte på något negativt sätt. Bra balans, lagom syra, fina tanniner, medelfyllig. Luftningen i glaset gör att vinet lyfter ytterligare. Bordeaux av god kvalitet men saknar en del övertoner för att prestera som ett stort vin. Men vad gör det, när den ändå upplevs som övermumsig till entrecoten.
 

Silenos

Medlem
Jag behöver verkligen träna på detta! Fick hem cav75 igår, öppnade Raisin de loup nu, försöker verkligen dofta, smaka och sätta ord på detta men det är så sjukt svårt med otränad "palett".

Doften för mig landar på Smörigt/olja, ljusröda "lätta" bär. Smaken landar på körsbär och en rätt platt eftersmak.

Har sjukt svårt att mejsla ut något mer...

Vore kul att höra vad andra tycker/skriver!

...En palett, det är något som konstnärer använder för att dutta färg på*

Sen, nej, du behöver inte träna på någonting alls. Såklart kan man gå den analytiska vägen om man så vill; eller så drar man korkar, och dricker, snarare än smakar vin. Det kan säkert vara "nyttigt" att formalisera saker och ting, men allt måste inte passa in i en kostnad-nyttokalkyl, speciellt inte drinkande. Gå dit näsan pekar.

(För övrigt så låter vinet som en typisk sydrhônare, mao. rätt sunkigt, så kommunikationen fungerade alldeles utmärkt.)



*Ok, käpphäst färdigriden för denna gång, jag ska ge mig.
 
Toppen