StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ploppade ett magiskt vin för tre dagar sedan, med återbesök idag:
Ett doldisvin jag aldrig ens noterat att det existerar, och det klev in med revbensknäckande pondus. Knäckande knäck (!) och bränd karamell packat i en snygg botrytis-kostym med saffran, biviax, kanderad dekopon (japansk citrus du borde prova!). Levererar sötma i silkesvantar, syran sydd med precisionen hos en skräddare hos ett italienskt modehus. Ädelrötans uttryck är ett skolboksexempel.
Och ja: den kör över flera av de flaskor Suduiraut, Climens, Yquem och Coutet jag druckit genom livet.
Skamlöst (som alla bättre söta halvgudar) god. Intensivt raffinerad.
Jag hoppas att jag är något på spåret. Jag kallar projektet: "No-name-Sauternes med flaskmognad". Min nyliga bekantskap med 1975 Château Petit Mayne berättar en ännu mer lockande MEGA-knäckig historia! Jag har en ännu oploppad 1971 Château Roumieu. Någon här som någonsin druckit Petit Mayne, Le Fleur Baron eller Roumieu? Kanske med liten ålder?
Drickfönstret för den här skönheten sägs på CT vara 2003–2013. HA-HA!!! Jag sätter mina pengar på att detta är ett stort vin också långt efter att jag har lämnat den här scenen.
2000 Château La Fleur Baron, Sauternes, 94p
Tre dagar efter plopp:Ett doldisvin jag aldrig ens noterat att det existerar, och det klev in med revbensknäckande pondus. Knäckande knäck (!) och bränd karamell packat i en snygg botrytis-kostym med saffran, biviax, kanderad dekopon (japansk citrus du borde prova!). Levererar sötma i silkesvantar, syran sydd med precisionen hos en skräddare hos ett italienskt modehus. Ädelrötans uttryck är ett skolboksexempel.
Och ja: den kör över flera av de flaskor Suduiraut, Climens, Yquem och Coutet jag druckit genom livet.
Skamlöst (som alla bättre söta halvgudar) god. Intensivt raffinerad.
Jag hoppas att jag är något på spåret. Jag kallar projektet: "No-name-Sauternes med flaskmognad". Min nyliga bekantskap med 1975 Château Petit Mayne berättar en ännu mer lockande MEGA-knäckig historia! Jag har en ännu oploppad 1971 Château Roumieu. Någon här som någonsin druckit Petit Mayne, Le Fleur Baron eller Roumieu? Kanske med liten ålder?
Drickfönstret för den här skönheten sägs på CT vara 2003–2013. HA-HA!!! Jag sätter mina pengar på att detta är ett stort vin också långt efter att jag har lämnat den här scenen.
Last edited: