Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ploppade ett magiskt vin för tre dagar sedan, med återbesök idag:
PXL_20250923_170745376.jpg

2000 Château La Fleur Baron, Sauternes, 94p

Tre dagar efter plopp:
Ett doldisvin jag aldrig ens noterat att det existerar, och det klev in med revbensknäckande pondus. Knäckande knäck (!) och bränd karamell packat i en snygg botrytis-kostym med saffran, biviax, kanderad dekopon (japansk citrus du borde prova!). Levererar sötma i silkesvantar, syran sydd med precisionen hos en skräddare hos ett italienskt modehus. Ädelrötans uttryck är ett skolboksexempel.

Och ja: den kör över flera av de flaskor Suduiraut, Climens, Yquem och Coutet jag druckit genom livet.

Skamlöst (som alla bättre söta halvgudar) god. Intensivt raffinerad.

Jag hoppas att jag är något på spåret. Jag kallar projektet: "No-name-Sauternes med flaskmognad". Min nyliga bekantskap med 1975 Château Petit Mayne berättar en ännu mer lockande MEGA-knäckig historia! Jag har en ännu oploppad 1971 Château Roumieu. Någon här som någonsin druckit Petit Mayne, Le Fleur Baron eller Roumieu? Kanske med liten ålder?

Drickfönstret för den här skönheten sägs på CT vara 2003–2013. HA-HA!!! Jag sätter mina pengar på att detta är ett stort vin också långt efter att jag har lämnat den här scenen.

Last edited:
Jag har köpt en väldig massa vin de senaste åren. Små stimuli och det har ryckt i kreditkortet. Tydligen har jag köpt tre flaskor Guímaro Ribeira Sacra 2022, vilket jag inte kan något om. Runt 200 kr flaskan, Menciadruvan och Spanien.

Nästan obegripligt hur man kunde göra ett så ”grönt” och omoget vin i värmeböljans år 2022. Nu gillar jag iofs ”gröna” viner och det finns riktigt bra vegetabiliska kvaliteter i detta vinet, som en sval cabernet franc från Saumur. Nyskuren paprika, en smula askfat och lite vitpeppar. Doften är fin, smaken asketisk som ett hem-och-skola-möte 1983. Tror resterande flaskor får bli pizzavin.

IMG_5527.jpeg

Toppen