Testade några olika årgångar av Don Melchor på Grappe häromveckan. Har inte druckit vinet tidigare så var kul att få prova med lite olika ålder. Vi fick prova årgångar 2023, 2021 (winespectator wine of the year 2024), 2013 och 2005. Alla viner baseras på cabernet sauvignon (93-97%) men har även en skvätt cab franc och/eller merlot.
2023 och 2021 var ganska lika. Mörk i färgen. Kraftfullt och tungt. Mycket blå frukt, en del ek och lite lakrits. 2021 var lite lenare efter två år på korken, men de var svårt att skilja vinerna åt. Vinmakaren var mkt nöjd med 2023. Två varma årgångar
2013 var en svalare årgång. Jag tycker demna årgång var ganska alkoholstinn. I övrigt ganska lik ett klassiskt bordeauxvin. Något bittert avslut.
2005 var min klara favorit. Perfekta väderförhållanden, enligt vinmakaren. Mkt lenare och elegantare än de andra vinerna. Kul referenspunkt till hur dessa viner kan utvecklas.
Väldigt bra och kraftfulla viner. Behövs mat, lamm var vinmakarens favorit. Svårt att bedöma hur bra vinerna står sig mot ett klassiskt bordeauxslott när man inte provar dem mot varandra. Min känsla är att jag nog föredrar klassisk bordeaux ändå givet prispunkten, men helt klart väldigt bra viner.