Senaste nytt

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431

Deprecated: Use of "parent" in callables is deprecated in /www/webvol44/le/6vbqwak4dlpmvqx/finewines.se/public_html/src/vendor/league/flysystem-eventable-filesystem/src/EventableFilesystem.php on line 431
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20251010_030813277.PORTRAIT.jpg

1985 Fonseca Porto Vintage, 91p

Ploppade flaskan i mars. Har snurrat ur den fram tills nu, nu är den slut och goodbye. Levererar inte bättre än en bra 10 årig tawny. Väl sötsliskig för min smak. Kommer inte mogna innan jag lämnar denna Jämmerdalen.

pinoten

Medlem
Long time no see...har haft för mycket under hösten så jag har inte orkat vara kreativ här. Knivsmärtor i axlarna pga problem med musklerna kring skuldrorna men nu ganska ok.

Idag började jag med DeLoach Russian River Valley Chardonnay 2022. Trevlig Chard med mogen frukt och ganska hög alkohol. Är väl mer för Bourgogne men det här funkar också. Min fru vill att jag köper mer 😂

Efter det har jag övergått till ett vin jag köpte på min Bourgogne-resa i våras, Vincent Bouzereau Coteaux Bourguignons Rouge 2023. Lite ungt men menat att drickas ganska ungt också. Inte särskilt komplext men gott ändå, mycket frukt och lite ceder. Mest körsbär och hallon.

1760119649883.jpeg

Frestar med lite bilder på några av sommarens och höstens viner, säg till om ni vill ha kommentar om någon speciell.

1760119712470.jpeg

1760119732042.jpeg

Håkan

Medlem
Så här i Willitider kändes det som att det var dags att återbesöka tiderna när Willis viner reades ut, den tiden är dock förbi. 2009 är en rätt varm årgång och denna Spätlese har en trevlig tropisk ton och en välutvecklad dieselton. Gott som alltid.

Attachments

• 20251010_210724.jpg
    20251010_210724.jpg
    43,9 KB · Visningar: 33

pinoten

Medlem
Gärna kommentar på Tyler. Fick tips om dem på resa i cali. Stil? Lagom årgång att dricka nu?
Den funkar bra att dricka nu men kan nog sparas några år till om man vill vänta. Stilen påminde mig om södra halvan av Bourgogne, typ en bra vit Mercurey. Mer Puligny än Meursault fast lite varmare frukt :) . Bra syra och en tydlig mineralitet.

Jag tycker generellt att Tyler ger bra bang for the buck, drack Pinoten dagen innan och den är också ett bra köp för sitt pris. Ploppade denna för att känna av lite inför släppet av 2023 om två veckor.

pinoten

Medlem
@pinoten, är nyfiken på ditt intryck av Duckhorn.
Jag fick prova denna på ett vin-event där Ward Wines var med samma år som jag hade köpt denna, strax före pandemin. Då var det mycket frukt och vanilj. Nu var det fortfarande bra frukt, både mörk och röd frukt, men lite mer nedtonad. Vaniljen hade också lagt sig lite medan choklad, kaffe och tobak var lite tydligare. Mycket bra balans och bra längd samt helt ok friskhet. Osäker på om jag slår till nästa vecka med tanke på priset, 2015 låg på ca 650:-

Jag kan lägga till att jag drack deras Napa Valley Merlot 2014 för 5 år sedan, tyckte den var lite tråkig då, skulle hellre köra denna igen (inte tråkig men kanske inte lika prisvärd som TPM) :)

Last edited:

Foley

Medlem
Testade några olika årgångar av Don Melchor på Grappe häromveckan. Har inte druckit vinet tidigare så var kul att få prova med lite olika ålder. Vi fick prova årgångar 2023, 2021 (winespectator wine of the year 2024), 2013 och 2005. Alla viner baseras på cabernet sauvignon (93-97%) men har även en skvätt cab franc och/eller merlot.

2023 och 2021 var ganska lika. Mörk i färgen. Kraftfullt och tungt. Mycket blå frukt, en del ek och lite lakrits. 2021 var lite lenare efter två år på korken, men de var svårt att skilja vinerna åt. Vinmakaren var mkt nöjd med 2023. Två varma årgångar

2013 var en svalare årgång. Jag tycker demna årgång var ganska alkoholstinn. I övrigt ganska lik ett klassiskt bordeauxvin. Något bittert avslut.

2005 var min klara favorit. Perfekta väderförhållanden, enligt vinmakaren. Mkt lenare och elegantare än de andra vinerna. Kul referenspunkt till hur dessa viner kan utvecklas.

Väldigt bra och kraftfulla viner. Behövs mat, lamm var vinmakarens favorit. Svårt att bedöma hur bra vinerna står sig mot ett klassiskt bordeauxslott när man inte provar dem mot varandra. Min känsla är att jag nog föredrar klassisk bordeaux ändå givet prispunkten, men helt klart väldigt bra viner.

Attachments

• IMG_7127.jpeg
    IMG_7127.jpeg
    37,2 KB · Visningar: 4
  • IMG_7126.jpeg
    IMG_7126.jpeg
    35,9 KB · Visningar: 5
  • IMG_7125.jpeg
    IMG_7125.jpeg
    35,1 KB · Visningar: 5
  • IMG_7124.jpeg
    IMG_7124.jpeg