Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ploppade ett magiskt vin för tre dagar sedan, med återbesök idag:
PXL_20250923_170745376.jpg

2000 Château La Fleur Baron, Sauternes, 94p

Tre dagar efter plopp:
Ett doldisvin jag aldrig ens noterat att det existerar, och det klev in med revbensknäckande pondus. Knäckande knäck (!) och bränd karamell packat i en snygg botrytis-kostym med saffran, biviax, kanderad dekopon (japansk citrus du borde prova!). Levererar sötma i silkesvantar, syran sydd med precisionen hos en skräddare hos ett italienskt modehus. Ädelrötans uttryck är ett skolboksexempel.

Och ja: den kör över flera av de flaskor Suduiraut, Climens, Yquem och Coutet jag druckit genom livet.

Skamlöst (som alla bättre söta halvgudar) god. Intensivt raffinerad.

Jag hoppas att jag är något på spåret. Jag kallar projektet: "No-name-Sauternes med flaskmognad". Min nyliga bekantskap med 1975 Château Petit Mayne berättar en ännu mer lockande MEGA-knäckig historia! Jag har en ännu oploppad 1971 Château Roumieu. Någon här som någonsin druckit Petit Mayne, Le Fleur Baron eller Roumieu? Kanske med liten ålder?

Drickfönstret för den här skönheten sägs på CT vara 2003–2013. HA-HA!!! Jag sätter mina pengar på att detta är ett stort vin också långt efter att jag har lämnat den här scenen.

Last edited:
Jag har köpt en väldig massa vin de senaste åren. Små stimuli och det har ryckt i kreditkortet. Tydligen har jag köpt tre flaskor Guímaro Ribeira Sacra 2022, vilket jag inte kan något om. Runt 200 kr flaskan, Menciadruvan och Spanien.

Nästan obegripligt hur man kunde göra ett så ”grönt” och omoget vin i värmeböljans år 2022. Nu gillar jag iofs ”gröna” viner och det finns riktigt bra vegetabiliska kvaliteter i detta vinet, som en sval cabernet franc från Saumur. Nyskuren paprika, en smula askfat och lite vitpeppar. Doften är fin, smaken asketisk som ett hem-och-skola-möte 1983. Tror resterande flaskor får bli pizzavin.

IMG_5527.jpeg

MagnusH70

Medlem
Jag har köpt en väldig massa vin de senaste åren. Små stimuli och det har ryckt i kreditkortet. Tydligen har jag köpt tre flaskor Guímaro Ribeira Sacra 2022, vilket jag inte kan något om. Runt 200 kr flaskan, Menciadruvan och Spanien.

Nästan obegripligt hur man kunde göra ett så ”grönt” och omoget vin i värmeböljans år 2022. Nu gillar jag iofs ”gröna” viner och det finns riktigt bra vegetabiliska kvaliteter i detta vinet, som en sval cabernet franc från Saumur. Nyskuren paprika, en smula askfat och lite vitpeppar. Doften är fin, smaken asketisk som ett hem-och-skola-möte 1983. Tror resterande flaskor får bli pizzavin.
Jag har testat dessa, det är en vingårdbetecknad flaska, "Finca Pombeiras", den brukar bli bättre med några år på rygg, jag har upplevt de som bredare och mer kryddiga då. Tror jag drack mina vid 5-8 års ålder.

Akimchik

Medlem
68eb6ed0-bbec-4a38-9975-32daf618cd3b.jpeg
C427B1D8-643C-45BE-9561-D0B8B72360AA.jpeg
77E24288-3DEF-421F-9E32-76C317485AA1.jpeg
7D131C29-F212-4E8B-A699-466FFD43369C.jpeg
5E79195A-4359-4284-BB15-DB2AF1944EDD.jpeg
59DC84A0-EB65-45D0-9535-A7E874A3DA36.jpeg

Hej, varit på resande fot med hunden och tjejen och druckit lite gott påvägen.

DRC - Grands Echezeaux 2014
Vilken näsa, från min erfarenhet så känns vinerna från echezeaux mest drickfärdiga även unga. Denna var väl tillgänglig och näsan var 10/10. Blommigt, förföriskt och sexigt vin. Mycket röda bär, mineralitet och stenslick i perfekt balans. Taninerna är super fina och detta drick redan nu så otroligt bra. Polerat askfat i positiv bemärkelse och en underbar ”funk”. Färgen, doften, hantverket är allt i perfekt harmoni. 97

Petrus - 2006
Detta var samma kväll, ojojoj denna har man haft förut men detta är otroligt bra. Funk och mystik i nosen och det är fin tobak, lite askfat och mörka bär i en sammetslen kostym. Merlot med den tydliga frukten, mörka körsbär och väldigt kryddigt. Till skillnad från GE är detta mer maskulint men fortfarande väldigt kul att få båda dessa samma kväll. 96

Biondi Santi - Brunello di montalcino 2018
Wow. Off vintage men dricks bra redan nu. Mörk i färg förförisk doft och snyggt paketerat. Körsbär, tydliga tanniner och bra struktur. Blodapelsin helt klart även i doften, väldigt lång i munnen och träffar alla noter. Torkad och något bitter frukt som är åt grape hållet eller just blodapelsin. Kommer bli bättre med tiden, lite väl chunky just nu men jävlar vad roligt vin att dricka. 95 poäng

Latour - 2010
Druckit rätt många 2010 latour men det är för jag tycker det är de bästa first growth jag haft. Dominans av CS, mörk i färg ngt anonym bukett. Snyggt polerat askfat, cederträ och svarta vinbär. Otroligt mumsigt och låååång. 96 stabila poäng.

Bonus bild utanför DRC’s vingård.

Last edited:
IMG_6526.jpeg
Mina inlägg här blir allt färre, och min aktivitet på Stockholmsprovingarna är borta, men allt har en orsak. Till slut var jag tvungen att lägga mina pengar på annat än vin och randsydda skor och spara ihop till huset vilket nu är avklarat, och vad är bättre än ett glas moget(?) bourgogne

Domaine AF Gros
Vosne-Romanée, Maizières 2009

Inhandlat på Vinmonopolet december 2016 från deras mogna släpp för det fashionabla priset 527:-

Håller upp ett stort glas från coravinen och låter det luftas i 20min innan jag attackerar den. Färgen är ungdomlig, inga tecken på ålder och kanten är fortfarande barnsligt ljus utan några tecken på mognad. Klarljus rubinröd och ren.

Doften är precis som färgen-ung. Det är hallon, jordgubbar och toner av viol, med lite krydda bakom och en hint av svamp. Det är ungt men jag är inte förvånad.

Smaken går i ton med doften och är lika ungdomlig. Förr så kunde jag (typ) varje vinhus ekfatsstil men efter år av kontorssittande har jag förträngt det, men det är välintegrerade ek. En mild hetta från alkoholen som ligger perfekt, och en en syra som följsamt ligger kvar, gör att frukten bärs upp. Det är en ren smak utan gröna toner, vilket stämmer överens med årgångs profil och att det troligen är utan stjälkar*. Komplext, bedårande och tragiskt att det är min sista 2009 från bourgogne från källaren. Ett kvalitetsvin helt enkelt även om jag är förvånad över bristen på mognad då det trots allt är ett 16 år gammalt vin.

*om jag inte missminner mig så här halvvägs igenom glaset så var jag av åsikten 2014-2017 när jag köpte som mest bourgogne att röd bourgogne helst ska fermenteras utan stjälkar, då det krävdes alldeles för hög kvalité av druvorna för att bära upp stjälkar, något som ett fåtal producenter - då i alla fall - klarar av bära upp.

Skål

Last edited:
Nu fick det vara nog med utflykter utanför Frankrike. Rätt ner i Bordeaux hjärta och en flaska Chateau La Louvière 1986. Inköpt på Idealwine för 25 euro + 3 euro i frakt.

Jag har nog redan tjatat om den halvlådan Louvière jag ropade in på en dansk auktion för några år sen. En låda innehållande alla de sämsta årgångarna på 60-talet. 65, 67 och 69 om jag minns rätt. Varenda flaska var hur bra som helst, med 1967 som den absoluta toppen. Så jag var inte det minsta orolig inför denna 1986.

Och det visade sej vara helt korrekt. Noll dekantering och ändå fullt blås med mogen Bordeaux i glaset. Lite av de kärva tanninerna från 1986 kvar men nästan helt ihopsmält. 1986 rent generellt är väldigt bra att dricka just nu. La Louvière är ju en lite lättare Bordeaux så jag vet inte hur man förklarar detta slottets enorma lagringskapacitet. Rätt in i mitt lustcentrum iaf 😊

IMG_5534.jpeg

Toppen