Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
20170702_131303[1].jpg

Blint på de vita och valde själv de röda. Temat på de röda är att Bierzo vinet är producerat av Alvaro Palacios och Daphne Glorian som står bakom Laurel, tog över vingården från Alvaro Palacios. Ingen hittade temat :-( och sen tyckte de att det var för svårt. Det var bättre förr ....
Blanc d'Alsace; Guldgul färg. Underbar Gewurztraminer doft med parfym, rosor, tropisk frukt, en gnutta honung men även lite gröna äpplen. Smaken helt tvärtom med ganska snäv gröna äpplen, hyfsad syra, lite blekt intryck efter doften. Doften sa Gewurztraminer, smaken sa Pinot Blanc. Efter att vi fått ledtråden att det var ett blandvin hamnade vi i Alsace och någon slags cuvée. 60% Riesling från 2013, resten Riesling från andra år, Pinot Gris och Gewurztraminer. Kul vin, gott, förvirrande. 87 p
KWV; Ljusgult. Stor doft av diesel, mineraliskt, gröna äpplen. Bra syra men ingen Riesling smak, mer gräs som lutar åt Södra Rhone. Kände igen vinet som Grenach Blanc från Sydafrika, utan att ha provat det förr så hade gissningen varit Tysk Riesling. Väl värt sitt pris, 87 p
Bierzo; Brunrött åt svarta tonen, mycket opaque. Stor doft av mörka bär körsbär, björnbär och plommon, lite läder. Hyfsade tanniner, bra längd, fruktigt men med bra struktur. Riktigt gott på väg att vara i sin drickfas (?). Förr flaskan jag provade för två år sedan hade en väldigt påtaglig kryddighet som jag hade svårt att placera. Den finns kvar men betydligt mer dämpad. 87 p
Priorat, Laurel 2011; 70 % Grenache, 25% Syrah, 5% Cabernet Sauvignon. Mörkblått och ganska opaque. Stor doft av mörka frukter men inte så murrigt som Bierzon utan snarare lite lättare i tonen. Bra tanniner och syra, härlig och lång smak av mörka bär med lite mineraler och stall. Ett favoritvin! 90 p
 

gece

Man vänjer sig.
IMG_20170702_205848.jpg

Bra vitt från Portugal har jag inte druckit mycket av men i afton blev det en flaska till.

2014 Adega da Cartuxa Pêra-Manca Branco bjuder på frukt som låter lite genomsnittligt vitt; päron, lime, citron, apelsin, grapefrukt, men det hela ligger otroligt snyggt inbäddat i en sur lie-rondör och har en skön vitpepprig krydda. Södra Rhône möter Albariño, typ. Riktigt bra med komplexitet och elegans.
 

LeChat

Medlem
IMG_7716.JPG

2009 Château Montus
Varm potatissallad med senapsvinägrett och spett av grillad lök och paprika fick tillsammans med några Bratwurst, Chorizo och Kabanoss bli kvällens tilltugg till en enastående Montus 2009. Efter att ha tillbringat en ljuvlig vecka i Parga (Otroligt härlig plats!) så känns det ändå gött att vara hemma och kunna dricka sina franska strukturerade viner igen.:) Och Alain Brumont är verkligen duktig på att skapa härliga viner med karaktär. Jag köper lite Brumont viner emellanåt men på tok för lite märker jag. Därför impulsbeställdes idag 2 st 2011 Château Montus Cuvée Prestige.
Beställde även 2 st 2013 Leon Barral Valiniere tidigare idag.
Och hämtade dessutom ut 2 st 2013 Bandol Tempier samt 2 st Bandol Tempier La Tourtaine. Det är ett slit att ha semester...;)

IMG_7712.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2015 Louis Jadot Morgon Côte du Py Château des Jacques

15 % alkohol och beaujolais är sällan något man läser i kombination, men 2015 var ett påtagligt varmt år tydligen och här har vi just en sådan kombo. Fick det serverat blint och famlade runt i totalt mörker innan jag föll med ansiktet rakt ner i rännstenen och fick tugga ödmjukhetspaj...

Mörka bär och fat med trycksvärta och fatrost dominerar initialt. Kryddor, björnbär, blåbär och torkade tranbär med små puffar av mynta, stenkross och järn. Mängder av struktur, intensitet och en tanninstruktur som biter ifrån i nivå med nebbiolo. Medelfylligt, på gränsen till fylligt, tätt och fokuserat. Ungt och stramt så tungan krullar sig med en eldig knorr i eftersmaken. Fruktkoncentrationen bär dock alkoholen med bravur. (90p)

– Visst borde det handla om en Rhône-blandning, spekulerade jag vagt och utan att vara övertygad. Lite för stramt och slankt för grenache visserligen och för lite pepprighet för att vara syrah. Jag skojade om att det påminde om en krallig beaujolais, men knappast med den strukturen! :rolleyes:

Jag gillar det även om det är långt ifrån typiskt för druva och region. :)
 

LeChat

Medlem
IMG_7717.JPG

2009 Château Fonroque

Ikväll blir det grekisk sallad och bbq ribs! Fonroquen matchade fint. Stramt men samtidigt finns här en smaskig frukt som bjuder till och funkar kanon med revbenen. Ungt, men fattonerna har hunnit integreras fint, vilket jag tycker är en av de viktigaste faktorerna för hur vinet som helhet upplevs. Gott alltså!
 
Champagne- och mousserandesommaren fortsätter. Då jag vet att sambon har både champagne och en hel del lite bättre "utanför champagne" mousserande, gäller det att ha tungan i rätt mun när man blir "blindad". Men mums, detta är definitivt äkta vara, en bra champagne från någon av prestigeproducenterna, gott gott, härlig gräddig mousse, fina bubblor, ljus gyllengul färg, grillad söt citron, rostat bröd. Vilken sort? Hmm, ingen aning, Pol Roger? Heidsieck? Deutz?

Svar: Ferrari Perle 2009 Bdb....
Umm okej... Sjukt gott hur som helst, och pri.... :eek: :)
 
M

Mouton

När man hämtar upp en sådan här, räknar man med 100% Italiano, här Nope som en taskig cab eller välj wanaabie från resten av världen. Bedömt som ett "vilket" som helst vin, helt ok. Passar som en smäck till kvällens Chorizo med pommes.
image.jpeg
 

LeChat

Medlem
IMG_7719.JPG

2008 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato
Det är med lite rädsla som jag drar korken på min sista 2008 Monprivato. Den förra var korkad men gav mig ändå en hint om att en korrekt flaska skulle gå fint att dricka nu.
Och i denna flaska finns ingen tillstymmelse av kork! Tvärtom ger syn-, doft- och smakintrycken alla känslan av en välgjord, spännande och exklusiv Barolo. Fantastisk frukt och bra syra som gör att man ideligen för kupan till munnen för ytterligare en sipp. Initialt är det just frukten och syran som förför en, men i bakgrunden så finns lite animaliska råa drag som tillför komplexitet till vinet. En mycket lyckad Barolo! :)
 

grappa

Medlem
Gewurztraminer när den är som bäst!
20170709_180600[1].jpg

Mörkt guldgul färg. Underbar komplex doft av rosor, kaprifol, parfym, kryddor, tropisk frukt och mycket mer. Kryddig smak med en mycket angenäm beska som balanseras perfekt av sötman. Smak av tropiska frukter med inslag av blommor. Ingen påtaglig syra men ändå ett torrt intryck i smaken. "Indice 2: not analytically dry, but the sweetness is not apparent on the palate". Ett fantastiskt vin. 92 p. Skönt att ha 8 flaskor kvar från tre olika årgångar.
Testade till potatissallad och ugnsbakad kyckling med provensalska kryddor med utmärkt resultat.
Passade lika bra till en bit grönmögelost. För att riktigt testa vinet tog jag även en bit löksill med bländande resultat, sillens kryddighet dämpade vinsmaken något men utan att ta död på den.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 10482
2008 Giuseppe E Figlio Mascarello Barolo Monprivato
Det är med lite rädsla som jag drar korken på min sista 2008 Monprivato. Den förra var korkad men gav mig ändå en hint om att en korrekt flaska skulle gå fint att dricka nu.
Och i denna flaska finns ingen tillstymmelse av kork! Tvärtom ger syn-, doft- och smakintrycken alla känslan av en välgjord, spännande och exklusiv Barolo. Fantastisk frukt och bra syra som gör att man ideligen för kupan till munnen för ytterligare en sipp. Initialt är det just frukten och syran som förför en, men i bakgrunden så finns lite animaliska råa drag som tillför komplexitet till vinet. En mycket lyckad Barolo! :)
Den där hade jag velat sippa på också! Midsommarafton hade jag en mycket bra vinupplevelse av samma vinmakare.
2010 Giuseppe E Figlio Mascarello Barbera d'Alba Superiore Santo Stefano di Perno
Mycket härlig frukt med sura körsbär, tryffel och hela härligheten! Ett förträffligt vin som nog kan bli ännu bättre om 1-3 år? Näst bäst i år - 93p! Mig och ett italienskt vin? Jag är både förbluffad och imponerad.
IMG_0051.JPG
 

Swedish

Medlem
Ser nu att även Vin & Natur börjat kränga Gramenon. http://www.vinnatur.se/bonde/domaine-gramenon/
Kul! Tyvärr inte de roligaste buteljeringarna, där är Flaskposten klart vassare...
Flaskposten förblir för mig en gåta. Det finns absolut noll röd tråd och som gammal konsult skulle man vilja be dom att renodla sin profil. Samtidigt som det är den egentliga charmen att allt bara känns på måfå. Ibland suveränt roliga grejer och ibland bara gäsp. Ibland riktigt bra priser, ibland överprisade... Finns det någon här på forumet som känner personerna bakom och vet hur de tänker och hur deras affärsmodell ser ut?
 

Pessoa

Medlem
Kul! Tyvärr inte de roligaste buteljeringarna, där är Flaskposten klart vassare...
Flaskposten förblir för mig en gåta. Det finns absolut noll röd tråd och som gammal konsult skulle man vilja be dom att renodla sin profil. Samtidigt som det är den egentliga charmen att allt bara känns på måfå. Ibland suveränt roliga grejer och ibland bara gäsp. Ibland riktigt bra priser, ibland överprisade... Finns det någon här på forumet som känner personerna bakom och vet hur de tänker och hur deras affärsmodell ser ut?
Helt sant. Flaskposten är udda. Varför tex ta in Graillot Crozes Hermitage till klart högre pris än SB? Varför inte nämna Alphonse Mellot för hans viner? Annars hittar man en del intressanta grejer och ibland till riktigt bra priser. T ex Foillard till bra priser som förvisso justerats upp något. Gramenon var en bra upptäckt och finns nu klart bättre representerat av Flaskposten. Kan tänka mig att Vin & Natur utvidgar sitt Gramenon-sortiment framöver om det säljer.

Vad Flaskposten själva säger: "Med vår unika position på vinmarknaden kommer vi att kunna erbjuda en omväxlande blandning av prisvärda svårfunna kvalitetsviner med fokus på Bourgogne."
 

LeChat

Medlem
IMG_7723.JPG

2009 Château Gloria

Öppnade den igår och har ett par glas kvar i flaskan till idag. Är annars lite skeptisk till att spara Bordeaux till dagen efter. Tycker att de ofta bygger upp lite väl mycket stallighet och vinet blir fylligare och tappar syra och tannin. Gloria är egentligen inget undantag, även om jag upplever den som god även idag, så stämmer den ändå in på ovanstående iakttagelse. Första dagen klart bäst i min mun. Bra, god Bordeaux, inte enastående. Det räcker för mig! :)
 

mnor

Medlem
2009 Orben Malpuesto

IMG_0118.JPG

Doft: Mörka bär (björnbär, svarta vinbär), plommon och ekfat
Smak: Björnbär, plommon, viol, jordgubbar, toner av svarta vinbär, kaffetoner, fattoner.

Drack detta vin för 2,5 år sedan och det har verkligen utvecklats. Ett vin som är helt i min smak, med bra frukt, syra och påtagliga tanniner. Efter första klunken vin framträder en potpurri av mörk frukt som finns kvar länge i munnen, där smakerna av björnbär, viol och plommon är tydligast. Tanninerna är fortfarande väldigt påtagliga men klart mer integrerade än för 2,5 år sedan. Tycker att vinet är fantastiskt gott redan nu, men det finns en klar potential att bli bättre, då faten kan träda tillbaka lite till och tanninerna kan rundas av något mer. Blir nu fruktansvärt svårt att hålla sig borta från resterande flaskor... 93+ poäng
 

gece

Man vänjer sig.
Köpte på måfå 2014 Philippe Pacalet Cornas från webbsläppet häromsistens för att jag tänkte att jag ville ha mer Syrah i källaren och igår poppades en under ganska trevliga omständigheter.

IMG_20170711_201446.jpg


Sval men fullmogen frukt åt det mörkare hållet (blåbär, kanske lite lingon?), saftig men inte syltig. Tanninerna är fina men svåra att missa, och de sitter ihop med en liten grön smakförnimmelse (stjälk?) som knappt är märkbar men bryter av fint mot fastigheten. Bra syra. 12% alkohol känns som förväntat inte av alls.

Sambon som inte har en aning om vad vi dricker tänker på Pinot Noir. Jag som tjuvläst på CT tycker att det finns en klar Beaujolais-nerv i det här. Och så påminner det väl lite om Mencía, fast det brukar ju å andra sidan påminna mig om Syrah, så vi har väl gått hela varvet runt nu...

Oavsett vilket är det löjligt gott och en skön mix av drickbart och stramt, måste jag klaga på något så är det kanske lite kort. Prislappen på 599:- är också lite styv, fast jag sitter ju i tankar på att köpa mer likförbannat så det kanske bara är jag som snålar när jag ger 92p.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Är i Kroatien på huvudsakligen solsemester men idag blev det en tur till vingårdarna kring Buje på den istriska halvön. Många goda viner men avslutningen var ett riktigt knakelibrakar-vin...

WP_20170712_12_41_43_Pro.jpg


2012 Koslovic Santa Lucia Noir
50% Merlot, 30% Cabernet och 20% Teran. 18 månader på barrique och lika länge på flaska. Djup, komplex, snygg och elegant. Stram och syrlig med rejäla men mjuka tanniner. Oändlig längd. Tyvärr slutsåld men vi lyckades flörta till oss en flaska för 190kn (ca 250kr)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det har blivit mycket vin på sistone, kanske lite för mycket:baksmälla::död: och jag har varit trög på att posta här. Förutom Mascarello´n ovan så redovisar jag de tre bästa röda som inmundigats på sistone:p
2014 Domaine Jean-Claude Marsanne St. Joseph
Jag hade lite dubier att öppna en sådan här nu men den dricks redan mycket bra! 2014 är ju en mycket mer tillgänglig årgång än de föregående med mer frukt och mindre tanniner och det tycker jag märks här. Härlig doft av mörka bär och fat. Frukt, timjan, kött och peppar! Angenäm ekighet och lätta tanniner. Gott! Lätt 90p redan nu.
2010 Bodegas Protos Ribera del Duero Gran Reserva
Så då har jag äntligen lagt vantarna på Gran Reservan. Är den så mycket bättre än 2011 Reservan? Jag tycker faktiskt inte det! Det här är ett supergott vin men det tycker jag om Reservan också. Kanske lite mer djup och komplexitet och fra mer tanniner! Härlig Riojatyp med dill och cigarr. Skitgott! 91p (samma som jag gav 2011 Reservan)
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Herre jävlar vilket vin:):p! Blint hade jag hamnat i norra Rhone då jag tyckte att jag kunde ticka en massa boxar för en riktigt bra Syrah! Men det här här en Grenache - Mourvedre blandning i en, för mig, perfekt drickfas. Stor härlig doft av mörka bär och rökt bacon. Smak av allehanda frukter, kryddor, vitpeppar, choklad och lakrits - you name it! Den höga alkoholen märks inte alls och tanninerna är nätta och silkiga. Och eftersmaken - wow! Ett sånt här vin får aldrig ta slut i flaskan:eek:! Den har säkert ett långt liv kvar men för mig var den perfekt nu och för att citera @Mattias S - jag gick upp i brygga! Lätt årets, hittills, bästa vin 95+ p!
Då återstår bara frågan - när vågar jag öppna mina 2010:eek:r:)?
IMG_0054.jpg
 
Toppen