Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Poussard

Medlem
2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues [...] Då återstår bara frågan - när vågar jag öppna mina 2010:eek:r:)?Visa bifogad bild 10504

Jag har läst nånstans att Châteauneuf-du-Pape peakar efter ~10 år. Givet att det borde va ungefär samma för Gigondas och Vacqueyras (vilket stämmer för din 2007 år 2017) borde du öppna din första 2010 år 2020 och se. Just 2010 är ju dock en årgång som ev. behöver lite mer tid än medlet så att säga.
 

Pontus

Medlem
Jag har läst nånstans att Châteauneuf-du-Pape peakar efter ~10 år. Givet att det borde va ungefär samma för Gigondas och Vacqueyras (vilket stämmer för din 2007 år 2017) borde du öppna din första 2010 år 2020 och se. Just 2010 är ju dock en årgång som ev. behöver lite mer tid än medlet så att säga.
Det är nog väldigt nära sanningen för många CdP. Sen är det ganska komplext med olika druvsammansättningar, lagringsvarianter, avstjälkning eller inte eller delvis, så undantag finns det gott om. Bra årgångar håller lätt i 20 år eller mer om dom lagras väl (som ett riktmärke).
 

Poussard

Medlem
Det är nog väldigt nära sanningen för många CdP. Sen är det ganska komplext med olika druvsammansättningar, lagringsvarianter, avstjälkning eller inte eller delvis, så undantag finns det gott om. Bra årgångar håller lätt i 20 år eller mer om dom lagras väl (som ett riktmärke).

Absolut. Jancis Robinson säger 2015-2023 på Haut Garrigues 2010. Robert Parker säger 2020-2035.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Håller fullständigt med dig!:)
Jag har också skrivit positivt vid ett par tillfällen tidigare om just 2007an. Mina är nu slut men man kanske kan hitta några fler någonstans......:)
Jag kollade dina noter på 2007an och även 2005an som du poppade 2015 (10 år!). Jag har inte druckit ngn Pegau ännu då mina är för unga men jag gillar den brettiga och skitiga stilen så om de är i närheten av denna vinupplevelse blir jag mkt glad :) ... och jag har en 2007:a kvar:D

Jag har läst nånstans att Châteauneuf-du-Pape peakar efter ~10 år. Givet att det borde va ungefär samma för Gigondas och Vacqueyras (vilket stämmer för din 2007 år 2017) borde du öppna din första 2010 år 2020 och se. Just 2010 är ju dock en årgång som ev. behöver lite mer tid än medlet så att säga.

Absolut. Jancis Robinson säger 2015-2023 på Haut Garrigues 2010. Robert Parker säger 2020-2035.
Såg detta också. Diffar på 5 år och vi är nu i mitteno_O! Jag lutar nog åt att vänta ett tag med 2010 då själva årgången är lite "tung". Blir nog en om ett år för utvärdering sen får vi se? Jag tror 10 år är ett bra riktmärke - iaf för de bra årgångarna.
 

grappa

Medlem
Chen Bleu Heloise 2010 är ett underbart vin. Syrah, Grenache och en skvätt Viogner.
Mörkt blå. Stor doft av mörka bär, lite stall, lite vitpeppar, en antydan till mineraliskt. Lång smak av mörka bär, lite vitpeppar, bra syra och tanniner, ... Helt enkelt ett riktigt gott vin som borde kunna ligga ett bra tag till. Konstigt nog tyckte jag förra flaskan var mycket mognare både i färgton, doft och smak. Båda bra men denna ännu lite vassare. 93 p

20170713_180002[1].jpg
 

Larseman

Medlem
Rosebubbel från kultproducenten Roxanich. Den som tittar noga kan se Medelhavet i bakgrunden :)
Druvan är Teran och vinet är framställt enligt den traditionella metoden med hela fem år på flaska innan deg.
Massor med röda bär, lite kex, ganska stram med fyllig men lite grov mousse. Frisk syra och helt ok längd.
Mycket bättre än den katastrofala Malvasian vi hade som månadens vin :D
WP_20170714_19_11_04_Pro.jpg
 
Visa bifogad bild 10383

Producent oklar, gissar på växthus i söderläge på villatomt. Doften är ren och härligt sötfruktig, jordgubbar och hallon. I munnen är det lent och saftigt, litet obalans mellan den lätta kroppen (inga som helst tanniner) och den sockersöta och inte helt alkoholblyga frukten. Ok syra, litet bubbligt på tungan, förmodligen resterna av någon sorts sekundär jäsning. Litet smörsyra på slutet som också kommer fram i näsan allteftersom vinet värms upp i glaset. För att vara hemmaproduktion är detta inte dåligt alls. [Edit: största problemet är nog alkoholen som jag gissar är långt högre än 13%... inte ofta jag blir snurrig efter ett glas rödvin o_O:oops::eek:] Drick upp om du har många flaskor kvar, inget att spara. Serveras med fördel ca 8-10 grader kallt. 71 pinnar.
 
Hej och tack för recensionen!
Håller i stort sett med om dina omdömen. Vinet är dock odlat på friland vid vattnet i Hässelby. Jag har ett 30-tal stockar i produktion och expansion pågår.
Vinet du prövat är gjort som ett primörvin och för att bevara de primära aromerna har detta vin inte genomgått någon malolaktisk jäsning. De eftersträvade aromerna försvinner efter några månader och längre lagring är meningslös- Annat förhåller det sig med identiskt vin som macererats längre och jäst malolaktiskt. Bristen på tannin beror sannolikt på kort maceration och en liten pH-reglering med krita som jag valde att göra.
Alkoholhalten har jag med enkla metoder uppmätt till ca 13% och eftersom chaptalisering med endast 300 g druvsocker per 10 liter vin är gjord är högre alkoholhalt osannolik.
Om du skulle vilja se min vingård och prova mina övriga viner tillsammans med Per kan detta ordnas. Önskvärt är om ni i så fall även kan tillfråga Pers kollega Peder vilken också visat intresse och som troligen också kan transportera er hit i båt.
 

Zingo

Medlem
Klämde idag en Ludovic Chanson Montlouis-sur-Loire Les Cabotines Chenin Blanc 2015 från Caviste 0072, förbaskat trevligt och välbalanserat vin.
Har ingen tidigare erfarenhet av Chenin Blanc förutom någon billig sydafrikan från SB som inte föll mig i smaken. Ludovicen hade toner av äpple, päron, melon och en balanserad syra. Nån som har tips på andra bra Chenin blancs? Gärna från Frankrike.
Har redan ångest över att bara 2 flaskor återstår av Ludovic, får hoppas de 3 andra från Cav 0072 är minst lika bra :)
 

Daniel A

Administratör
Klämde idag en Ludovic Chanson Montlouis-sur-Loire Les Cabotines Chenin Blanc 2015 från Caviste 0072, förbaskat trevligt och välbalanserat vin.
Har ingen tidigare erfarenhet av Chenin Blanc förutom någon billig sydafrikan från SB som inte föll mig i smaken. Ludovicen hade toner av äpple, päron, melon och en balanserad syra. Nån som har tips på andra bra Chenin blancs? Gärna från Frankrike.
Har redan ångest över att bara 2 flaskor återstår av Ludovic, får hoppas de 3 andra från Cav 0072 är minst lika bra :)

Roligt att du upptäckt chenin blanc! Pavor från distrikten Savennieres och Vouvray är rätt bra kvalitetstecken i sig (var uppmärksam på Vouvrays gradering av restsötma (leta efter "sec" om du vill ha torra viner). På bolaget just nu finns två bra flaskor från Vincent Câreme. Vill du utforska druvan är Nicolas Joly mer eller mindre ett måste - finns två på bolaget, båda bra, men kräver TID (och mer pengar än druvan brukar kosta).

Det är knökat med bra producenter i Loire, och det finns väldigt mycket att utforska. Tyvärr kan ljus och lykta behövas ibland för att hitta flaskor att ta hem. Jag skrev ihop ett gäng tips i en annan tråd (det mesta där är ganska lätt att få tag i utanför Sveriges gränser, alternativt privatimport). Av någon anledning tog jag inte med Domaine du Closel där.

Annars har ju 2014 Mount Abora - Koggelbos blivit mitt nya standardtips, men då lämnar vi Frankrike.
 
Hej och tack för recensionen!
Håller i stort sett med om dina omdömen. Vinet är dock odlat på friland vid vattnet i Hässelby. Jag har ett 30-tal stockar i produktion och expansion pågår.
Vinet du prövat är gjort som ett primörvin och för att bevara de primära aromerna har detta vin inte genomgått någon malolaktisk jäsning. De eftersträvade aromerna försvinner efter några månader och längre lagring är meningslös- Annat förhåller det sig med identiskt vin som macererats längre och jäst malolaktiskt. Bristen på tannin beror sannolikt på kort maceration och en liten pH-reglering med krita som jag valde att göra.
Alkoholhalten har jag med enkla metoder uppmätt till ca 13% och eftersom chaptalisering med endast 300 g druvsocker per 10 liter vin är gjord är högre alkoholhalt osannolik.
Om du skulle vilja se min vingård och prova mina övriga viner tillsammans med Per kan detta ordnas. Önskvärt är om ni i så fall även kan tillfråga Pers kollega Peder vilken också visat intresse och som troligen också kan transportera er hit i båt.
Kul! Mkt spännande. Och inser att jag borde ha redigerat recensionen med tanke på att jag drack ett rätt stort glas... hur man blir påverkad av alkohol i vin kan ju också vara en fråga om dagsform.
 

Sörplarn

Medlem
Några viner som drog ens uppmärksamhet i bland allt annat i vinernas djungel.

  • Roda I Reserva (Magnum) 2009, Mycket bra samt intensiv väldigt lik 2007an. Hård men ack så mjuk, förbannat trevligt vin, men når inte den potential som ex 2005 och 2010 har. Toner av röd frukt, choklad, lakrits och trä är välbalanserade och integrerade. Ett vin som är ett nöje för alla sinnen så passa på och köp!
  • Roda I Reserva (Magnum) 2010, Grymt är ordet här finns det som saknas i 2009, visserligen är inte 09 dålig men 2010 känns mer komplett som en "super" Rioja (fniss). Tonerna Går i spår med 09, men levererar 50% mer, en dröm för en vin älskare.
  • Marqués de Murrieta Ygay GR Especial 2007, Magiskt bra, dock samma här så är 2005 bättre, väntar in 2009 som kommer nästa år som sägs var bättre, den som lever får se. Bra balans, mjuk men tuff, lång eftersmak, elegant som tusan, får nog säga att den spelar i väldigt hög liga trots årgång. Maffigt... Läder, tobak och kakao samt mogna röda frukter bjuds det på. Harmoni!
  • Opus One 2013, Tja vad skall man säga... Maken till haussat vin får man leta efter, själv är jag blandad, tyvärr är detta nog barnarov på hög nivå, men man märker kvalitén här. Lite för aggressiv på tanniner, men man finner viss balans, krämig, klassiska blåbär och björnbär. Nä glöm bort länge, enligt vinmakaren skall 2013 för Napa var den bästa på länge, och det börjar redan säljas slut. Investerings möjligheter finns här dock!
  • Arzuaga Reserva 2011, Lätt det bättre om inte bästa grillvinet som finns! Spanskt rakt igenom och ett krydd dunder, wünderbar!!!!
  • Oreno Sette Ponti (Magnum) 2012, Tuscan BDX blend får man väl säga här (cab/merlot), blint så är den lurig och kan lätt tas för något franskt av bättre klass. Men även här finns en "tunnel" den är för ung än, exploderar i truten, men har inte fått den balans man vill ha av ett flaggskepp. Kryddiga aromer av svarta bär samt choklad dominerar både näsan och gommen, gillar vinet dock, men kommer älska det om 10 år.
  • G.D Vajra Ravera Barolo 2012, Tredje årgången av Ravera och intressant att följa från start (första är 2010) Och får säga att det tar sig, den är bättre än både 2010 och 2011 (vilket har en flask variation). Fin färg, röda bär, men även lite metall klang. Kraften är som får sinnet att le och man överraskas hur lång den är. Dock än så tycker jag den inte alls gör sig med mat, kanske beror på mig, men att bara njuta enskilt i solen med sin livskamrat eller polare är 100 gånger bättre.
  • LP Grand Siecle NV, var ett erbjudane för ett tag sena köp 6 för 700 kronor flaskan vilket man inte kunde tacka nej till. Tydligen lite olika meningar om denna champagne har man märkt, men jag har alltid gillat den. Oxiderad, rostad bröd, citrus och en ton av ingefära. Fin och livlig med ett bra avslut, precis det man söker en solig sommardag.
  • Dr. H. Thanisch 2016 Riesling Feinherb (Mosel), fånigt billig tror jag gav 9,5 Euro flaskan för sex, sommarens balkong mys vin, Mineralerna och den gröna frukten är kraftiga men eleganta, en bra sötma balanserar hela vinet. Fräscht och man blev mycket överraskad. Skall bunkras så fort jag får chansen. Köp!

IMG-20170715-WA0001.jpg WP_20170712_21_25_30_Pro.jpg WP_20170715_11_23_08_Pro.jpg WP_20170715_11_23_20_Pro.jpg WP_20170715_11_23_41_Pro.jpg WP_20170715_11_24_09_Pro.jpg WP_20170715_11_27_21_Pro.jpg WP_20170715_11_29_04_Pro.jpg WP_20170715_11_29_32_Pro.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite blandat från senaste veckan:

2010 Chateau Soudars
Medelfylligt och jordigt med allt på plats. Fat, damm, svarta vinbär, ceder, tobak och röd paprika. Vettig mellanklassbordeaux i stram stil. Riktigt gott och väl värt att plocka upp. (89p)

image.jpeg


2015 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Spätlese
Grym, lite fetare riesling med sanslös bra koncentration, syra och intensitet samt oklanderlig balans och urskön sötma. Bryggläge! Härligt solmogna men ändå friska inslag av päron, persika, honungsmelon, mosad gurka, petroleum och kanderad lime, samt ett uns citrongräs, våt sten och saffran. Hur bra som helst redan nu, men kommer bara bli bättre för den som orkar vänta några år. (92p+)

image.jpeg


2008 Vincent Joudart Brut
Positiv överraskning. Speciellt med tanke på att jag inte alls blev imponerad av SC:en som var månadens vin för ett tag sedan. Jag kan dock fortfarande tycka att 400 kr är ganska mycket pengar i förhållande till vad man faktiskt får i glaset, men det är bara att köpa läget när det står champagne på flaskan.

Fyllig och krämig champagne med mjuka, aningen smöriga syror som biter ifrån riktigt bra. Mogna äpplen av diverse kulörer möter honung, hav, surdegsbröd, lemoncurd, ett uns kakaosmör och kittost. Viss grapebitterhet och skalbeska i det något korta avslutet. Inte stort, men riktigt gott och drickmoget. (89p)

image.jpeg
 
IMG_0064.JPG

En blixtvisit av en gammal vän från Argentina som jag inte sett på flera år betyder att man får leta i Vinkylen efter något mer intressant.

Månadens vin, Valhalla 2014 Chardonnay av Man O'War. Se relevant tråd för omdöme.

Kelley Fox 2008 Momtazi vineyard Pinot Noir. Amerikansk pinot-royalty. Jag blir glad bara av att ta fram flaskan. Ah, djupare rött än vad jag mindes. Fin fruktren pinot noir med härliga doser pinositet. Allteftersom kvällen fortskrider blir det djupare och fylligare och får till slut litet mörka bär och frukter och litet kitsch - helt andra noter än vad jag har varit van vid att Kelleys viner bär med sig. 91 poäng helt klart, hade varit mer om jag inte bara var så förvirrad - vad hände med den transparenta, jordiga och lätta närmast Jura-liknande PN från Kelley som jag är van vid? Detta är härligt och syndigt och fortfarande elegant till tusen, men inte så svårt och intellektuellt. Varmt år, rätt lång lagring, och McMinnville frukt är väl svaret. Hursomhelst. Lovely!

Reynvaan 2014 Syrah In the Rocks. Jag njuter i fulla drag - har allt en Syrah mittemellan norra rhone och Kalifornien kan visa upp. Rökigt, bärigt, fruktigt. Strävt men mjukt i attacken och ändå väldigt lättdrucket samt rätt mycket kropp och kött. 92 poäng. Är det litet mindre syra i 2014 än 2013?
 

Attachments

  • IMG_0064.JPG
    IMG_0064.JPG
    59,2 KB · Visningar: 137
Last edited:

Henrik_L

Medlem
Första kvällen i Portugal inleds med Anselmo Mendes Parcela Unica 2013, ett otroligt intressant vin. Har aldrig provat en alvarinho av denna karaktär. I doft finns kaprifol, honung, persika. I smaken finns angenäm fyllighet (fat), fjäderlätta vaniljtoner och en upplyftande, fräsch, stenfruktighet (aprikos).
IMG_20170715_223640.jpg

En mycket trevlig bekantskap, 93p.
 

Ekdahl

Medlem
Gjorde i fredags en snabb avstickare till Helsingborg från sommaridyllen i Torekov där jag spenderar veckan. På agendan stod provning av svenska viner med åtta vingårdar representerade. Perfekt tillfälle att få prova av utbudet, tidigare har jag bara nätt och jämnt smakat på svenskt vin tidigare.

Måste erkänna att jag hade lågt ställda förväntningar, men tycker att den växande skaran av vinproducenter i Sverige är mycket kul. Och de förväntningarna kom lite på skam faktiskt. Tyvärr hade jag lite kort om tid, körde bil och svårt att få fokus med mingelprovning med 100-tals besökare. Försökte föra lite konversationer med vinmakarna då det verkligen är intressant att få höra om utmaningarna i vårt land med klimat, val av druvsorter mm. Tyvärr blev vi konstant avbrutna av törstiga gäster vilket de givetvis måste prioritera.
Vad jag kunde se fanns endast vita viner, en absolut majoritet gjorda av Solaris. De flesta tillhandahöll en torr och halvtorr variant.
IMG_3950.JPG


Provade inte alla gårdar, prioriterade de som låg i västra skåne. Inga noter eller ens djuplodande analys men följande känns värda att lyfta fram, typ viner i 80-85p någonting-landet:
Kullahalvöns Vingård Solaris (2016): Aromatisk på näsan, påminner om Sauvignon Blanc och Muscadet. Bra, frisk i munnen - tänkte på Gruner Veltliner. Kommer att köpa hem den och prova i lugn och ro.
IMG_3940.JPG


Arilds Vingård Solaris (2014): Mer mogen och rund fruktig och lite blommig. Bra på näsan och i munnen initialt men inte ett toppavslut (lite beskt, surt)
IMG_3941.JPG


Inkognito, Vingården i Klagshamn (2015): Bra fatlagrad med lite antydan till krutrök. Bra och balanserat i munnen. Fick faktiskt lite Bourgognevibbar. Synd att priset (295 kr) ligger där det gör bara (i den prisklassen finns såklart väldigt många bättre viner trots allt)
IMG_3944.JPG


Skall bli kul att följa denna utveckling och se vart det tar vägen i framtiden, vingårdarna är trots allt inne i en lärofas och kommer sannolikt bara bli bättre och bättre.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Gjorde i fredags en snabb avstickare till Helsingborg från sommaridyllen i Torekov där jag spenderar veckan. På agendan stod provning av svenska viner med åtta vingårdar representerade. Perfekt tillfälle att få prova av utbudet, tidigare har jag bara nätt och jämnt smakat på svenskt vin tidigare.

Måste erkänna att jag hade lågt ställda förväntningar, men tycker att den växande skaran av vinproducenter i Sverige är mycket kul. Och de förväntningarna kom lite på skam faktiskt. Tyvärr hade jag lite kort om tid, körde bil och svårt att få fokus med mingelprovning med 100-tals besökare. Försökte föra lite konversationer med vinmakarna då det verkligen är intressant att få höra om utmaningarna i vårt land med klimat, val av druvsorter mm. Tyvärr blev vi konstant avbrutna av törstiga gäster vilket de givetvis måste prioritera.
Vad jag kunde se fanns endast vita viner, en absolut majoritet gjorda av Solaris. De flesta tillhandahöll en torr och halvtorr variant.
Visa bifogad bild 10543

Provade inte alla gårdar, prioriterade de som låg i västra skåne. Inga noter eller ens djuplodande analys men följande känns värda att lyfta fram, typ viner i 80-85p någonting-landet:
Kullahalvöns Vingård Solaris (2016): Aromatisk på näsan, påminner om Sauvignon Blanc och Muscadet. Bra, frisk i munnen - tänkte på Gruner Veltliner. Kommer att köpa hem den och prova i lugn och ro.
Visa bifogad bild 10540

Arilds Vingård Solaris (2014): Mer mogen och rund fruktig och lite blommig. Bra på näsan och i munnen initialt men inte ett toppavslut (lite beskt, surt)
Visa bifogad bild 10541

Inkognito, Vingården i Klagshamn (2015): Bra fatlagrad med lite antydan till krutrök. Bra och balanserat i munnen. Fick faktiskt lite Bourgognevibbar. Synd att priset (295:) ligger där det gör bara (i den prisklassen finns såklart väldigt många bättre viner trots allt)
Visa bifogad bild 10542

Skall bli kul att följa denna utveckling och se vart det tar vägen i framtiden, vingårdarna är trots allt inne i en lärofas och kommer sannolikt bara bli bättre och bättre.
Klagshamn Inkognito (tidigare årgång) har jag haft med mig på byob med enbart goda omdömen i facit. 300 pix är ett svettigt pris dock. Sverige kommer mer och mer!
 
Toppen