Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Gårdagens Chardonnayprovning. Albert Ponnelle CC 2010 helt underbar med komplex näsa och skyhög intensitet. Labet och Bonard väldigt trevliga och Valette övermogen.
IMG_20170716_135450_142.jpg
 

MartinE

Medlem
@Skaggs och @Daniel A har redan hunnit ge sin respektive syn och sent omsider är det min tur att rapportera om vår lilla BYOB i Simrishamn häromveckan.

Teman för dagen var champagne (ingen seriös BYOB borde vara utan detta tema!) respektive ”tyngre rödvinsflight”. Aningen oväntat (?) visade det sig bli en utklassningsseger för de röda vinerna – om man ställer flight mot flight!

@Skaggs inledde med att bjuda på en liten föråkare, i form av:

IMG_3591.JPG

2015 OWA Yuzu Lambic
: En fantastisk suröl med underbar etikett! Fruktig och fin med massor av yuzu och citron, ackompanjerat av lite finstämda citrusskal. En riktigt bra början på en härlig dag!

Sedan var det dags att plocka fram hårdvaran…

Första flighten – champagne

Som vanligt serverades alla flaskor blint, men med vetskapen om vems flaska som var vems. Mina försiktiga betyg inom parentes.

IMG_3595.JPG

Vin #1: 2004 Pascal Doquet Le Mesnil-sur-Oger Cœur de Cuvée (deg juli 2015): En trevlig sak med ung, komplex doft av mineral, deg, ramslök (som @Skaggs mycket träffande påpekar), smör, gröna äpplen, lakrits och filmjölk. Smaken är ung och mycket torr samt dessvärre lite tunn. Jag hittar vit frukt och gröna äpplen. Det här känns väldigt ungt och oförlöst! Efter den förlösande ledtråden att ”producentens namn är ett för- och efternamn” lyckas jag till slut gissa på Pascal Doquet, men årgången är jag helt lost på. Det känns som ett betydligt yngre vin än 2004! Men det är varken första eller sista gången som en relativt sendegorgerad flaska lurar en… Det finns säkerligen potential här, men idag är den helt klart flightens svagaste champagne. (83 p)

IMG_3599.JPG

Vin #2: 2006 Vouette & Sorbée Extrait (deg maj 2015): Bärig doft med viss fatkaraktär; initialt lite funky. Inslag av bröd, hallon och lite nötter. Smaken är ung, stram, frisk och mycket torr. Det här känns ännu yngre än föregående flaska – vilket det förvisso också är – men jag tror snarare att det handlar om 2013 än 2006! Vidare får den blekrosa färgen mig att tro att det handlar om en œil de perdrix och eftersom jag vet att @Skaggs gillar Charles Dufour slänger jag ganska snabbt fram en, i mitt tycke klart kvalificerad, gissning: Charles Dufour Le Corroy Œil de Perdix (2013 eller möjligen 2014)! Men det är så klart fel – på alla plan… Eller nja, kanske inte riktigt på alla plan. Jag är åtminstone i rätt del av Champagne! :) Men har fel på producent, typ av vin, druvmix och årgång… Det här är en mycket spännande champagne! Mycket bra, men också mycket ung! Vinner sannolikt en hel del på 3-4 års lagring. (85 p)

IMG_3608.jpg

Vin #3: Gosset 15 Ans (mitt vin): Utvecklad doft av mogna gula äpplen, mandlar, citron, honung och lite viol. Senare lite brända toner med inslag av rostat bröd. Frisk, torr och något utvecklad smak av citron, honung och mandlar. Det här är visserligen mycket bra, men absolut inte det stora vin jag hade hoppats på! Jag var rädd för att flaskformen skulle förråda mig, men den visade sig vara lika svårgissad som de övriga. :) (87 p)


Andra flighten – tyngre rödvin

Den här flighten kryddades med månadens vin, som @Skaggs vänligt nog hade inhandlat åt oss. Det som var extra kul var att @Skaggs fru Emma hjälpte till med upphällningen, så även glasordningen blev blind för oss! Detta resulterade även i att @Skaggs och @Daniel A båda trodde/hoppades att vin 6 var deras eget! Alla var väldigt överens om att nr 4 var månadens vin och att femman var min...

IMG_3611.jpg

Vin #4: 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz: Månadens vin klarade sig riktigt bra i konkurrens med viner som är 3-4 ggr så dyra. Se aktuell tråd för närmare beskrivning!

IMG_3612.jpg

Vin #5: 1990 Serègo Alighieri Vaio Armaron (mitt vin): Jag har tydligen, plötsligt och högst oväntat, fått en stämpel av att alltid ta med mig italienska viner! Vadå, det är ju bara tredje gången det händer… :rolleyes: Och det tar högst två minuter innan @Skaggs konstaterar att ”vin fem är i alla fall Martins”! :) Men trots att mina tidigare bidrag också varit från Veneto – och att det förra dessutom var 2001:an av samma vin – är det dock svårt för gänget att hitta ända fram. Det pratas om både supertoscaner och Piemonte (t o m om Bordeaux) innan de slutligen hittar "hem". Producent och årgång är dock betydligt svårare att knäcka. Jag är heller ingen stor amaronefantast, men Vaio Armaron är helt klart lite av ett favoritvin och det är alltid kul när man kan överraska! :) Det här är helt klart ett fantastiskt vin från en stor årgång – även om jag tycker att tidigare flaskor av denna varit ännu bättre. Mogen och mycket mörkbärig doft med inslag av plast, blåbärssoppa, torkade körsbär, rosor, gödsel och katrinplommon. Smaken är mogen, torr och lite syrlig. Jag känner framförallt blåbär, russin och katrinplommon. Ska nog drickas inom de närmaste åren! (91-92 p)

IMG_3616.jpg

Vin #6: 2009 Flor de Pingus: Härlig doft av framförallt blåbär, Bounty och lakrits. Smak av bigarråer, blå plommon, dill och lite vanilj. Det känns utvecklat men samtidigt stramt och lite oförlöst (som att något ännu större väntar runt hörnet). Det är något eldigt men samtidigt väldigt finstämt. Ett fantastiskt vin! Kommer lätt att vinna på ytterligare 3-5 års lagring. Dock väldigt svårgissat. Det var först efter att Emma – till @Skaggs stora förtret – avslöjat att detta var Daniels vin, vi fått bekräftat att vi var i Spanien och att Daniel gav ledtråden att vinet ”har en storebror som är löjligt dyr”, som jag gissade på Flor de Pingus. (92 p)

IMG_3618.JPG

Vin #7: 2009 K Vintners The Hustler Syrah: Doft av aceton, vaniljsocker och trä. Smaken är utvecklad, torr och tydligt bärig. Det här är snudd på fantastiskt – men ändå klar trea i flighten. Kommer sannolikt att bli ännu bättre med 3-5 års lagring. Även detta ett svårgissat vin, men med lite tur och uteslutningsförmåga gissar jag till slut på USA och Washington State. Sedan kommer jag dock inte längre. Att det var en ren shiraz kunde jag absolut inte ana! Mycket kul bekantskap! (89-90 p)


Bonusflaskor

Generös som han är plockade @Skaggs fram ännu en flaska mousserande:

IMG_3622.JPG

Vin #8: 1988 Desbordes-Amiaud Millésime: Massor av burkkräftstjärtar! Efter hand uppstår även lite brända toner i doften. Smakmässigt hittar jag bara citrus och citrusskal. Den är frisk, torr och klart oförlöst. Det här känns väldigt svårdefinierat, avseende såväl ursprung som ålder. Jag är först inne på att vi befinner oss i en helt annan region än Champagne, men det får jag så klart äta upp... Det som överraskar allra mest är dock åldern på champagnen! o_O Det gick absolut inte att gissa att det rörde sig om en 88:a. Det visar sig dock att det är en väldigt nydegorgerad sådan – från april 2017 för att vara exakt – och med tanke på det är det inte konstigt att den känns oförlöst. Även äldre champagner behöver ju viss tid på korken för att vakna till liv! Nu är det inte första gången det händer, men jag är verkligen helt oförstående till hur en producent kan välja att ruva på flaskor i 28 år (!) från en riktigt stor årgång och sedan skeppa iväg dem helt nydegorgerade utan att skriva ut degorgeringsdatum på flaskan… :vägg: :stendumt: Stort tack för initiativet att plocka fram den här flaskan, @Skaggs, men den borde helt klart ha fått vila lite till. (82 p)

IMG_3625.jpg

Vin #9: 1957 Monimpex Tokaji Aszú Esszencia: Det här var egentligen ingen överraskning, för @Daniel A hade redan på förhand aviserat att han skulle plocka med den här. Men oj! Det här är svart som synden, sött som s*tan – och alldeles alldeles underbart! Karlssons klister, sockervadd och mogen persika. Man blir ganska snabbt mätt på det här – inte minst med tanke på att det här var dagens nionde vin – men i små mängder är det fullständigt briljant! Sannolikt ett vin som kan sparas ”för evigt” också. (95 p)

Tack för ytterligare en mycket trevlig dag! Det är lika fascinerande varje gång hur snabbt timmarna försvinner iväg… Det här får vi göra snart igen! Förhoppningsvis får champagnerna sitta i förarsätet då! :)

Slutligen:

@Skaggs: Du är förmodligen världens bästa värd!

@Daniel A: Du får gärna fortsätta att skämma bort oss med dina fantastiska gamlingar!
 
Last edited:

grappa

Medlem
20170716_150455[1].jpg

Francois Baur Cremant; Guldgul i färgen. Väldigt mycket äpplen i doft och smak, nästan ciderkaraktär. Men frisk och god.
Kerner, 2011; Ingen vanlig druva för mig. Gyllene färg. Ganska dämpad doft av tropisk frukt (lichtie), lite gräs, lite mineraler/bakelit och en viss krydda. Frisk smak men dämpad i syran. Gula äpplen, en angenäm beska nästan lite citronskal och bra krydda i smaken. Gott men inget att leta efter. 84 p
Vit Bdx 2004, 100% Sauvignon Blanc; Ljust gul färg. Stor doft av fat, smör och i bakgrunden lite Sauvignon Blanc markörer med fläder och svarta vinbär. Bra syra , krispig, äpplen, lite tropisk frukt och en viss fatbeska. Gott men hade hoppats på mer. 87 p
Barolo 2003; Relativt ljus, transparent, brunton i färgen. Härlig doft av dammig källare, lite dämpad parfym och rosor. Hyfsade tanniner, smak av körsbär, lätt dammig det mesta av frukten har försvunnit utan att bli ihåligt. Lite trött men fortfarande gott. 86 p
Amarone 2007; Mörkt blåröd, ganska opaque. Stor doft av russin, körsbär, lite vanilj. Sötfruktig smak med körsbär, vinbär, vanilj och russin. För söt för min smak som rödvin men visst är portvinskaraktär gott.
Tokaj 1991, 5 putt.; Mörkt bärnstensfärgad. Härligt söt doft med mycket bokna äpplen och russin. Smaken balanseras oerhört väl av syran och sötman märks knappast alls i smaken. Mycket äppelkaraktär i smaken. Mumsigt! 88 p
 

Gomseglet

Medlem
Klagshamn Inkognito (tidigare årgång) har jag haft med mig på byob med enbart goda omdömen i facit. 300 pix är ett svettigt pris dock. Sverige kommer mer och mer!

Alltså, det här med svenska viner måste jag ta tag i. Det känns, utan att ha druckit mycket alls, som om vinmakarna långsamt långsamt kalibrerar in det som tagit tusen år på annat håll: sorter, lägen, metoder. Jag hoppas att jag hinner uppleva ett riktigt bra, köpbart vin med en slags svensk, säkert torr men fruktig, lagomt protestantisk, stil. Hatten av till alla som ger sig på att göra vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alltså, det här med svenska viner måste jag ta tag i. Det känns, utan att ha druckit mycket alls, som om vinmakarna långsamt långsamt kalibrerar in det som tagit tusen år på annat håll: sorter, lägen, metoder. Jag hoppas att jag hinner uppleva ett riktigt bra, köpbart vin med en slags svensk, säkert torr men fruktig, lagomt protestantisk, stil. Hatten av till alla som ger sig på att göra vin.
Prova Inkognito och servera det blint ihop med några europeiska referenser. Det kommer mest troligt inte göra bort sig. :)

300 pix är det dock inte värt, men det kan ju vara värt att stötta den svenska vinproduktionen kan jag tycka!
 

LeChat

Medlem
IMG_7732.JPG

2005 Domaine Bruno Clair Chambolle-Musigny Les Véroilles
Idag blir det söndag middag med helstekt kyckling och dragon. Perfekt tillfälle att plocka fram en Bourgogne.
12 år gammal, det är då man ska dricka sin Bourgogne. Len och med viss komplexitet, vacker, där syran nu är på en behaglig nivå och tanninerna har blivit finpulvriga. Mums!! Elegant på ett sätt som jag egentligen inte hittat utanför Europa. Eftersom det diskuteras PN i en annan tråd så vill jag bara kort säga att nära man träffar rätt (vilket är ohyggligt svårt) och man väntar 10+ år så kan Bourgogne verkligen bjuda på magiska upplevelser. Men eftersom "nya världen" kan skaka fram t.ex. By Farr som kan ge en stora leendet redan nu så är det lätt att förstå att många ratar Bourgogne. Men vem har sagt att det ska vara lätt att leva så visst måste man köpa någon Bourgogne emellanåt......:)
 

MartinE

Medlem
Min pappa fyllde 80 för ett litet tag sedan och vad kunde vara en bättre present än en flaska från hans födelseår?

IMG_3573.jpg

Denna införskaffades för ändamålet och överlämnades till en mycket glad mottagare! Och lika glad var jag när det visade sig att innehållet inte bara var OK, utan helt fantastiskt!

1937 Kopke Colheita Porto: Det här är lätt det bästa portvin jag druckit. Stor komplex doft med inslag av mandlar, gräddkola, russin, fikon och choklad. Smaken är underbar, mogen, något söt (men inte för söt) och har viss sälta. Massor av mogen frukt.
 

Pontus

Medlem
Min pappa fyllde 80 för ett litet tag sedan och vad kunde vara en bättre present än en flaska från hans födelseår?

Denna införskaffades för ändamålet och överlämnades till en mycket glad mottagare! Och lika glad var jag när det visade sig att innehållet inte bara var OK, utan helt fantastiskt!

1937 Kopke Colheita Porto: Det här är lätt det bästa portvin jag druckit. Stor komplex doft med inslag av mandlar, gräddkola, russin, fikon och choklad. Smaken är underbar, mogen, något söt (men inte för söt) och har viss sälta. Massor av mogen frukt.
Var hittade du denna? Även min pappa fyller 80 :)
 

Pontus

Medlem
20170718_194735.jpg
Så var det dags att kolla läget med några pågående lagringsobjekt. Dracks i parallella glas.

2007 Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese. Den har börjat gulna en del. Doften är helt underbart syndigt skön med toner av ananasspad, tropiska frukter, mandelmassa och blommor. Smaken är inbjudande söt, men samtidigt komplex med inslag av tropiska frukter, mandlar och gråpäron. Avslutet är på den söta sidan, med lager på lager av olika smaker, främst tropiska frukter, som långsamt klingar av. En musöppnare av absolut högsta klass. Dricks bäst väl kyld utan mat. Kan kanske utvecklas lite till? 93p(+).

2009 Zilliken Saarburg Rausch Riesling Spätlese. Initialt lite stängd på nosen, men öppnar upp efterhand. Betydligt stramare än Haag med doft av gröna äpplen och en gnutta krutrök. Smak av gröna äpplen och tropiska frukter. Mineraliskt och lite stramt avslut - lite snipigt, men läskande. Dricks just nu bäst till asiatisk mat med lite hetta. Troligen ej drickfärdig, vänta i minst 5 år. 90p++.
 

elfort

Vinös konsult
Louis Jadot, Chardonnay 2015.
Oerhört förvånad över hur bra detta levererar. Krutrök, flinta, citrus, persika, smörighet. Lång och fin i en ren och snygg stil. Dracks till grillad marulk med dragon, citron, timjan, vitlök. Tillbehör grillad citron, tomat och ett smör med samma kryddning. Sallad och stomp på färskpotatis.
IMG_2506.JPG
 
Sydafrikanskt ikväll då vi hade besök från södra Afrika som håller på att upptäcka vad det finns för vin i regionen. Grillade hängmörad entrecote från hälsingestintan, skar upp över härlig grön sallad och rev en massa tryffelpecorino över. Litet talleggio och baskeriu efteråt. Några löjromsnittar före. Sen glass och jordgubbar. Kvällens viner (samtliga på tips från det allvetande forumet):

Mount Abora Koggelbos chenin blanc 2014. Mycket trevlig. Kvällens billigaste och bästa vin. Väldigt härlig. Rätt stort vin i kropp och doft och smak, men ändå torrt och friskt och fint. Mycket bra och kul chenin blanc. Funkade finfint till allt förutom glassen.

Eland's river pinot noir 2015. Samma vinmakare men köpta druvor planterade 2008. 70 % carbonic mackeration. Blint hade jag trott ett naturvin från beaujolais eller Loire. Röda friska bär, rätt tajt och med en massa gröna pyraziner. Efter dekantering och tre timmars luftning är det mer uttrycksfullt. Sista glaset är riktigt härligt. Enkelt och gott att dricka.

Mullineux straw Wine 2015. Rena PX-sötman! Doft och smak är extremt sirapstjocka. Men en härlig nästan tokaji-nivå på syran och bara 10 % alkohol räddar upp det hela. Inget jag köper igen, men om jag gjorde det skulle jag servera till en Sachertårta snarare än till glass och jordgubbar.
 

Skrutt

Medlem
Louis Jadot, Chardonnay 2015.
Oerhört förvånad över hur bra detta levererar. Krutrök, flinta, citrus, persika, smörighet. Lång och fin i en ren och snygg stil. Dracks till grillad marulk med dragon, citron, timjan, vitlök. Tillbehör grillad citron, tomat och ett smör med samma kryddning. Sallad och stomp på färskpotatis. Visa bifogad bild 10564
Trevligt - är det Jadots Couvent des Jakobins som åsyftas?
 

Daniel A

Administratör
Vad är svårare att hitta än röd Rougeard? Vit Rougeard!
DSC_1980.JPG

2011 Clos Rougeard, “Brézé” - Saumur Blanc
Det här är ett stort vin. Massiv doft av nektarin, citron, rostade toner, honung, “vax”, viss rökighet, musselskal. Efter en tid känner jag en del botrytis, men vet inte om det är spöken. Ett sådant där vin som nästan är som ett knytnävsslag i sin intensitet, men utan att förlora komplexitet. På tungan är det väldigt mycket av allt, men allt sitter också på rätt plats. Den höga syran kommer väl överens med den framträdande frukten, och de lite mer klassiska chenin-tonerna (vaxet, honungen) lyfter det ytterligare några steg. Det finns även något som drar åt det vagt oxidativa hållet (men utan att kanske egentligen vara det), som får det här väldigt unga vinet att framstå som mer moget än det borde vara. Helt underbart, och ännu bättre med mat. Ett av de bästa vinerna jag druckit. 95p.

Dracks på Bar'Vin i Köpenhamn. Jag lämnade ett glas i botten till personalen. De blev glada. :)
 

MartinE

Medlem
Vad är svårare att hitta än röd Rougeard? Vit Rougeard!
Visa bifogad bild 10565
2011 Clos Rougeard, “Brézé” - Saumur Blanc
Det här är ett stort vin. Massiv doft av nektarin, citron, rostade toner, honung, “vax”, viss rökighet, musselskal. Efter en tid känner jag en del botrytis, men vet inte om det är spöken. Ett sådant där vin som nästan är som ett knytnävsslag i sin intensitet, men utan att förlora komplexitet. På tungan är det väldigt mycket av allt, men allt sitter också på rätt plats. Den höga syran kommer väl överens med den framträdande frukten, och de lite mer klassiska chenin-tonerna (vaxet, honungen) lyfter det ytterligare några steg. Det finns även något som drar åt det vagt oxidativa hållet (men utan att kanske egentligen vara det), som får det här väldigt unga vinet att framstå som mer moget än det borde vara. Helt underbart, och ännu bättre med mat. Ett av de bästa vinerna jag druckit. 95p.

Dracks på Bar'Vin i Köpenhamn. Jag lämnade ett glas i botten till personalen. De blev glada. :)
Härligt!

Ingen bonus den här gången? :)
 

jrick

Medlem
Louis Jadot, Chardonnay 2015.
Oerhört förvånad över hur bra detta levererar. Krutrök, flinta, citrus, persika, smörighet. Lång och fin i en ren och snygg stil. Dracks till grillad marulk med dragon, citron, timjan, vitlök. Tillbehör grillad citron, tomat och ett smör med samma kryddning. Sallad och stomp på färskpotatis. Visa bifogad bild 10564
Är det Couvent des Jacobins du pratar om nu? Kul att den levererar igen, kommer ihåg den som mycket bra för kanske 7 år sen (bör väl ha varit årgång 2008 då kanske) men har uppfattat den som intetsägande i flera årgångar efter det. Jäklar vad den gått upp i pris förresten men det gäller väl all bourgogne. Kommer tydligt ihåg att den kostade 115 kr för några år sedan och nu alltså 149.
 

Mmm

Medlem
Det har varit en bra vinsommar för mej, många fina och prestigefyllda flaskor har passerat ihop med goda vänner. Har inte lagt upp något på länge här dock, men nu kunde jag inte låta bli...

Vi öppnade en Forts de Latour 2000 i helgen och den var så där bra så man kommer in i "bubbla". Inget analyserade, bara total njutning. Trots att vi provat allt från Las Cases till DRC så håller jag denna flaskan högst av alla hitills i sommar.

Och jag som har dissat andraviner genom åren... För mej var detta helt säkert någonstans mellan 95-100 poäng. Då undrar man ju såklart hur förstavinet smakar! En bonus var att jag själv lagrat denna flaska i mååånga år, det lönade sej :)
 

mnor

Medlem
Mullineux straw Wine 2015. Rena PX-sötman! Doft och smak är extremt sirapstjocka. Men en härlig nästan tokaji-nivå på syran och bara 10 % alkohol räddar upp det hela. Inget jag köper igen, men om jag gjorde det skulle jag servera till en Sachertårta snarare än till glass och jordgubbar.

Drack samma vin till Foie Gras för tre dagar sedan en mycket bra kombination.
 
Toppen