Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
1999 Vina Pedrosa Ribera del Duero Gran Reserva
Flaska 792

20190517_160817.jpg


Drack den här i värdlandet för en vecka sedan. Köpte ett par flaskor från min lokala langare för 26 Euro. För en GR. Måste vara någon form av rekord... La undan en liten låda för de var bra om än inte fantastisk. Men - 26 euro...

Tydligt röd körsbärgsfärgad med begynnande lätt brunton i kanten - och åt det lätt transparenta hållet.

Doften säger körsbär i kubik med hela den gröna kryddträdgården som ackompanjemang. Doftar även strävt, ekigt och lätt vaniljigt samt parfymig åt lavendel mörklila hyacint och liknande "parfymiga" blommor.

Smaken är även den sträv och körsbärig men även fylld av djupröda rosor, gammalt avlutat skåp från gammelmormors tid och franska kryddträdgårdslika parfymer även i munnen. Långt från fyllig men absolut inte heller elegant i den här fasen.

Inte helt i balans utan det sträva, det "skrikiga" och det ekiga tar för mycket plats - inte heller den bästa flaskan Pedrosa Gran Reserva jag druckit vilket jag tror speglar lite av omdömena men fortfarande väldigt bra.

Druckit över tre dagar med noterna från den bästa, och sista, dagen. 92 poäng.
 

Trydebull

Medlem
2017 Envidia Cochina tete de Cuve albarino Riax Bahias

20190513_205900.jpg


Sorry. Jag fortsätter spamma... Sitter på plan och sorterar lite noter från senaste veckorna. Den här tycker jag också är nämnvärd. Jag har inte haft en o-komplex relation till Riax Bahias. Eller till Albarino. Tror att det är en märklig sötma-ton som stör mig. Den behöver lite tydligare kyla än snitt-vita för mig. Och sen får man dem alltid så tok-unga. Det förstör nog också lite.

Men den här var inte så dum!

Dracks till både helt fantastiska ostron och en grym grillad Dorada

Doft av sommarblommor (jag tänker orangea ringblommor) och aprikos. Men också Rölleka och något gula plommon. En viss nyans av sötma i doften bakom de överskuggande milda grapetonerna.

Smaken väldigt balanserad vid låg temp.
Någon grad till ger mer utslag av mogen saftig och söt grape, gröna äpplen och fin balans - även om en något överbitter ton sticker ut.

85 poäng
 

Trydebull

Medlem
2016 Convento Oreja Crianza Ribera del Duero

20190512_194045.jpg

Jag hade aldrig druckit något från producenten tidigare. Men vilken ögonöppnare! Kul när man springer ger på sådant tycker jag!

Lilasvart i färgen

Doftar "lila" om adjektivet tillåts även för dofter. Björnbär, lila plommon utan sötsliskighet, lite svartpeppar och lite slånbär.

Smaken inte lika fyllig som doftintrycket säger och naturligtvis säger den mer "Hej fruktknarkare" än "Hallå 70-tals-älskare" men verkligen balanserad. Tog med flaskan hem och dricker den över två dygn till. På tredje dagen är den värd minst 500 kr. Om man nu får indikera på det sättet. Frukt, balans, alla de blåögda bären, äppelspånrökt vilddvinskött, viss strävhet men väldigt timid, kropp - och själ i den här flaskan.

200 kronor på restaurang som insisterade fyra gånger att jag skulle välja den. Har nog aldrig fått ett så bra vinråd någon gång.

Jag skriver ner 89 poäng med två.plus efter. Om du råkar springa på den så köp direkt!
 
M

Mouton

1998 Chateau Coquillas

Även jag köpte två testflaskor av denna när den kom. Detta är andra flaskan av två från helgen som gått. Hade först inte tänkt nämna den men det kan ju vara nyttigt även med noter som är mindre positiva kanske. Ser att den blivit hyllad av många, och flera som jag brukar dela åsikter med, men här får jag vara Mr negativity...

Visa bifogad bild 17062
Ljust genomskinlig. Väldigt ovanlig färg för en så (pass) ung Bordeaux.

Noter från ca fyra timmar med luft.

Doftar tydligt hönsskit, söta körsbär, lite eneträ, något åt örtträdgården till och varm frukt

Smakar tunn, grön-brunt (ledsen, ibland blir adjektiven bara färger...), körsbär i salt, lite vitpeppar och lite sura bär. Inte mycket tanniner kvar men ganska hög syra. Kallar det inte balanserat direkt.

Ok. Inte mer än så. 83 poäng
Hhmm, dålig flaska? Känner inte igen färg beskrivningen alls från dom jag konsumerat.
Visst är den en aning för ihålig i smaken, men jag gillar vad jag får i snoken:) brukar hamna i snitt på 88-89 p.
Hur var flaska nummer 1?
 

Trydebull

Medlem
Hhmm, dålig flaska? Känner inte igen färg beskrivningen alls från dom jag konsumerat.
Visst är den en aning för ihålig i smaken, men jag gillar vad jag får i snoken:) brukar hamna i snitt på 88-89 p.
Hur var flaska nummer 1?

Möjligt att den genomskinliga färgen (och den skymtande lätt brunskaliga tonen blev överexploaterad/övertolkad) i min beskrivning. Det var endast en markering att det här inte är en Bordeaux som har den färg, kraft eller innehåll av någon högre kvalité

Ihålig är den definitivt och det är det bestående intrycket.

Flaska ett drack jag för kanske sex eller åtta veckor sedan och den låg tydligt i paritet med den här.
 

Daniel A

Administratör
Ankmiddag i lördags, med en galen uppställning viner. Jag var oskyldig till det gamla dammet!!!

DSC_1063.JPG


2017 Daniel Bouland Morgon Bellevue
Den här producenten gör så satans goda viner! Adressen (dvs, Beaujolais) är tydlig, men det finns något extra här också. Snyggt och elegant, med lite skitiga toner under ytan. Tyvärr tog flaskan slut typ direkt, så hann inte riktigt bekanta mig med det ordentligt. 89-90p.

2007 Rapet Père et Fils, Pernand-Vergelesses 1er Cru Ile des Vergelesses
Mycket trevligt och i en bra fas! Lättare i färgen. Fick rejält med tid i karaff, vilket gjorde mycket. Inledningsvis var det mycket stängt, men efter typ 3 timmar öppnade det upp med en massa röda bär, delvis torkade, lite plommon och blandade delar av kryddskåpet (såväl något åt pepparhållet som åt det örtiga). I munnen är det ordentligt syradrivet, men tillbakadragna tanniner och ganska återhållsam frukt. Rödbärigt och kryddigt. 90p.

DSC_1066.JPG



1947 Union Agricole du Pays de Loire Thouarce, Coteaux du Layon - Bonnezeaux
Nivån var flera centimeter ner i halsen, superblöt kork. Huga! Turbomoget och tokoxiderat i näsan. Smakar wellpapp, björnklister och riktigt gammal kolafudge. Får gräva efter såväl sötma som syra. Liknar mest riktigt sunkigt regnvatten, och smakar därefter (tror jag?). Här har till och med min gräns för vad som är drickbart passerat! --p.

1994 Château Doisy-Védrines - Sauternes
Öppnades eftersom 47an var död. Tyvärr något av en smygdefekt flaska? Kan inte komma över att den har en bismak och bidoft av fuktig kartong. Buu! Det ligger mycket kvalité bakom. 20+ år gammal Sauternes är ju riktigt trevligt. Men… meh! Inga poäng här heller. --p.

1877 “T” Madeira
Sannolikt H.M. Borges, Terrantez. Absolut noll information på flaskan, utöver det stencilerade som syns på bilden. Väldigt bra nivå i flaskan, och mycket klar i färgen.Vild gissning på att buteljeringen skedde för max 30-40 år sedan. Vilket ger potential för 100 år på fat...
Alltid en otrolig ynnest att få dricka den här typen av viner. 1800-talsmadeiror växer inte på träd. Extremt expressiv doft - sprider sig snabbt i rummet. Känner madeiraångorna även när karaffen står på andra sidan av rummet. Starka toner av balasamvinäger, valnötter, torkad och färsk ingefär, oboy, apelsinmarmelad, körbär, kocentrerad slånbärssaft, tillsammans med lite spännande toner som aska, läder, lösningsmedel och nagellack. Smakmässigt är det tyvärr extremt knutet och oförlöst. Den här typen av vin kräver veckor med luft, så nu, nyöppnad som den är, blir det mest bara syra. Det här är nog faktiskt det vin med högst syra jag någonsin druckit. Ett fantastiskt vin, men eventuellt är det som bäst framåt jul. Där och då: 93p.

Ett 142 år gammalt vin till vänster, och ett 72 år gammalt vin till höger. Båda är vita viner...
DSC_1068.JPG
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
guigal perrin.jpg

Guigal mot Perrin
Syrah-Viognier mot Syrah-Grenache
2016 mot 2015
Samma pris
Hur ska detta sluta?
Guigal går "all-in" för att sedan öka !?! Till att börja med kommer svarta oliver och en del alkohol, alkoholen luftas dock snabbt bort och ersätts med blåbär, svarta vinbär, kaffe, choklad, korinter, violer, färska fikon, kryddnejlika och en jäkla massa annat. Det är ett rejält bett i syran, men frukten håller emot. Funkade helt perfekt till entrecote med svampsås - klarar både kött och fett med bravur. Ungt, men allt ligger på plats. Kommer kanske att tunnla, så det är lika bra att hälla i sig resterande flaskor så snabbt som möjligt. 93+p
Perrin är mer traditionell: björnbär, svarta vinbär, peppar, fänkål, sardeller, en hel del fat och rejäla tanniner. I dagsläget kan det inte svara upp mot den ungdomliga glädjen hos Guigal. Snyggt, men långt ifrån drickfönstret. Om 10 år kan rollerna kanske vara omvända. Idag 90p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

Daniel A

Administratör
Vinfronten levererar galet bra den här våren!
DSC_1071.JPG

1993 Domaine de Montbourgeau, L'Etoile Vin Jaune
Kammande hem den här från en av bolagsauktionerna. Den var superspännande av två anledningar: för det första så är det ett vin från tidigt 90-tal, och äldre vin jaune är synnerligen svårt att få tag på. För det andra så är det från en Jura-appellation jag aldrig hört talas om (eller ja, hört talas om men glömt bort...). Häftigt!
Det är en väldigt "molnig" dryck - en tunn hinna täcker insidan av flaskan, och vinet är nästan grumligt - småsmåsmå partiklar som flyter runt i det. Aldrig sett det här i torra viner tidigare (bara sett det i gammal dammig tokaji)! Lyckligtvis påverkar det enbart det estetiska.
Doftmässigt är det sagolikt! Extremt kraftig doft (påminner om 1877-madeiran i mitt tidigare inlägg i tråden), sherry (mer oloroso än fino), rostade mandlar, valnötter, russin, bokna äpplen, färsk gurkmeja, spiskummin samt en intressant ton av "fransk skitig cider". I munnen blir det mycket torkad ingefära, nötter, bokna äpplen, gröna äpplen, citronskal, och någon kryddblandningen jag måste försöka återskapa (typ... stjärnanis, schezuanpeppar, torkad ingefära, gurkmeja och... enbär?!?!). Sjukt. De expressiva smakerna möts av en extremt torr och stram munkänsla, där syran är rakbladsvass. Balansen är klockren. Intensiteten är skyhög. Komplexiteten är galen. 96p.

2013 Olga Raffault Chinon Les Picasses
Det här vinet kom ju lite i skymundan... Lite lättare än jag är van vid att Les Picasses är, men väldigt charmigt ändå. Lite jordig, örtig och svagt grön näsa (ingen paprika), med mängder av syrliga röda bär. I munnen är det ett seriöst vin, med hög syra och mediumtanniner. Trevlig smakprofil med cab franc-gröna toner, mer röda bär, och lite plommon som skänker rondör och balans. 90p.
 

n_micke

Medlem
Wilhelm Riesling Mosel 2017 Schiefer, ungt, fräscht, gott. Ibland lyckas man träffa rätt, det är inget avancerat vin känns det som men fasen så gott man kan träffa ibland med precis det man är sugen på. En väldigt pigg frisk rackare med massa citron och lite grapefrukt som livar upp. Smarrigt!

upload_2019-5-29_20-15-19.jpeg
 

sunqan

Vinös
I ensam majestät så är det helt klart bland det bästa söta jag druckit. 92-93p? Övervärderar jag för sorgen? Undervärderar jag för att kompensera? Vet inte, men bra är det. Ska försöka beställa från annat bolag
Det finns 7 flaskor i malmö. Tyvärr måste du ju antingen ringa till eller knata in på "ditt" bolag och be dem beställa hem åt dig...
 
Toppen