Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adamanko

Medlem
2013 G.D. Vajra Barolo Albe över tre dagar.

Lakrits, choklad och körsbär men ganska slutet ändå. Lite syltigt också. Funkar med pizzan men är inget som får mig att jubla. Definitivt under 90 poäng då.

Dag tre är det mer balanserat. Annars kvarstår noterna ovanför. Lite syltigt. Lite knutet. Är den på väg in i en tunnel? Är det min flaska? Eller är det bara så att min smak inte matchar alla dom som gett den är så höga poäng på CT? 86 första dan. Kanske 89 idag?
 
IMG_20190529_191714.jpg

Lite positivare:
2014 Benanti Rovittelo Etna Rosso
Var på Hötorget och köpte råbiff, och bolaget där har så sjukt dåligt utbud av pn. Så jag frågade och fick några tips och valde detta.
Rosor och kaffe, choklad, bär. Syrliga bär, jordgubb, en liten släng ceder. Lätt vin med tydliga men väl balanserade tanniner. 90-92p lite Barolo feel men utan de där barolomarkörerna.
Bra förslag helt enkelt
Frun gillade också
 

chambertin

Medlem
2013 G.D. Vajra Barolo Albe över tre dagar.

Lakrits, choklad och körsbär men ganska slutet ändå. Lite syltigt också. Funkar med pizzan men är inget som får mig att jubla. Definitivt under 90 poäng då.

Dag tre är det mer balanserat. Annars kvarstår noterna ovanför. Lite syltigt. Lite knutet. Är den på väg in i en tunnel? Är det min flaska? Eller är det bara så att min smak inte matchar alla dom som gett den är så höga poäng på CT? 86 första dan. Kanske 89 idag?
Stämmer ganska väl överens med mina tidigare erfarenheter av G.D Vajras std-barolo (ok men inget mer).
På den prisnivån (ok några tior till) så var den här mkt intressantare: 2013 Giulia Negri, Barolo La Tartufaia (289kr)
Inga sandpapperstanniner heller så går utmärkt att öppna nu och dricka på frukten.
 

Beo

Medlem
Barolo 2015
Regnet öser ned så det passar att prova gårdagens leverans av Renato Ratti
Barolo Marcenasco 2015 Philipsons i Danmark pris 289:- SEK
Fruktig med röda körsbär, fat, läder och en massa tanniner. Här behövs det mat.
Ser nu att priset gått upp rejält (430.-) Jag köpte det som primör tidigare i maj.
Gillade inte kronans fall och tyckte priset var vettigt. Tidigare årgångar har köps för 250-290 kr.
Får lagra detta några år men 90+ idag. Serveras till en pasta med kalvfilé och murklor.
upload_2019-5-30_15-16-39.jpeg


 

LarsW

Medlem
De två intressantaste (icke-skumpa) vinerna från långhelgen i stugan.
Disclamier: Eftersom det var kallt som f*n uppe i "Norrland" så inmundigades alla viner inte långt från en sprakande öppen eld som generöst bidrog med diverse rökta toner...:p så därför lite vaga poäng...

Cordero di Montezemolo Barolo Vigna Enrico VI 1996
Äntligen en mogen Barolo tänkte jag...
I näsan är det syrliga körsbär och mörk choklad. Oxblod och köttbuljong. Säkert ek också.
I munnen är det.... suck, ska aldrig Barolos bli mogna och mjukna i alla fall lite grann? Syra är fortfarande påtaglig och fortfarande efter 3 timmar dominerar den. Krossade körsbär. Tjära (brasan?). Mörk bitter choklad. Kaffe och granbarr. Tanniner så det står härliga till. Låååång eftersmak.
Gillar att dricka Barolo av och till. Men kommer nog aldrig att helt fatta storheten riktigt. Finns roligare viner i Italien man inte behöver vänta ett kvart sekel på och då är jag ändå en tålmodig man när det kommer till att lagra vin.
87-89p

Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010
Näsan säger genast Amarone. Bigarråer och ek. Kaffe och lakrits. En sötma av alkoholen (14,5%).
I munnen är det sån halv-moget och ganska mjukt även om det finns både syra och tanniner. Ung ek. Russin och mörk frukt men ändå ganska svalt. Torkad frukt med julkryddor avslutar.
Kommer säkert bli ännu bättre med 5+ år till men gott som tusan redan nu.
90-91p

thumbnail_20190527_205331.jpg
 
Last edited:

Adam Frisch

Vinmakare
Romano Dal Forno Valpolicella Superiore 2010
Näsan säger genast Amarone. Bigarråer och ek. Kaffe och lakrits. En sötma av alkoholen (14,5%).
I munnen är det sån halv-moget och ganska mjukt även om det finns både syra och tanniner. Ung ek. Russin och mörk frukt men ändå ganska svalt. Torkad frukt med julkryddor avslutar.
Kommer säkert bli ännu bättre med 5+ år till men gott som tusan redan nu.
90-91p

Mmmmm, Dal Forno.... :)
 
2017 - Côte de Brouilly L'Heronde 2017

Härligt djupröd, doftar skogsbär till tusen med en bakomliggande cigarr. Hög syra, massor av frukt med björnbär och hallon som främst träder fram. Skymtar tobak och lakrits i bakgrunden. Smaken sitter i ett bra tag. Mycket gott när man vant sig vid fruktbomben 88p
32EC1436-D4A1-4022-9FDF-B841399E8EA5.jpeg
 

LeChat

Medlem
8A6E906A-8DD6-4E6D-A75A-17E0B783B9F4.jpeg

1989 Château Pape Clément


Solokvist idag och en bit oxfile i kylen gör att jag vill plocka upp en flaska bättre vin, som jag gillar lite mer än vad frun gör.

Färgen är härligt röd med en något orange kant. Doften har bl.a stalltoner, höstlöv och späntad ved. I munnen är det mer körsbär, mandel, vinbär och choklad. En bordeaux som längtar till Italien, kan man hastigt tänka. Men det är fel. Bordeauxcentrat i hjärnan säger ändå att detta är en vällagrad mogen bordeaux. Mogen, men inte over the hills and far away. En flaska kvar. Gött!
 

sunqan

Vinös
Barolo 2015
Regnet öser ned så det passar att prova gårdagens leverans av Renato Ratti
Barolo Marcenasco 2015 Philipsons i Danmark pris 289:- SEK
Fruktig med röda körsbär, fat, läder och en massa tanniner. Här behövs det mat.
Ser nu att priset gått upp rejält (430.-) Jag köpte det som primör tidigare i maj.
Gillade inte kronans fall och tyckte priset var vettigt. Tidigare årgångar har köps för 250-290 kr.
Får lagra detta några år men 90+ idag. Serveras till en pasta med kalvfilé och murklor.
Visa bifogad bild 17087

Philipsons är ju inte kända för att vara billiga, så jag roade mig med att försöka hitta det i sverige. Finns inte på SB just nu, men går man in på importörens hemsida (vinovativa) finns det med bland privatkundsvinerna, tyvärr tycker inte vinovativa att petitesser som varunummer och årgång är så noga... varunumret de listar, 9946601, gällde för 2012. 2013 hade ett annat. 99466 används för en amerikansk pinot.
Så jag tänkte -då mailar jag... mhm aha meh... order eller nån som har titeln Senior Product Manager Retail Monopoly/Off-Trade?

Inte undra på att systembolaget har dvårt att ha korrekta uppgifter, när uppenbarligen importörerna skiter i det

Hur som - vi får se vad de svarar på messenger.
 

Daniel A

Administratör
Nueva España! Vilka grejer. Stort tack för tipset @Omar Khayyam!
DSC_1080.JPG

2016 Bodegas Mustiguillo, Finca Terrerazo
Tjock, väldigt mörk, nästan lila i färgen.
Tung doft med plommon, blåbär, lite stall, läder. Oförlöst, uppenbart ungt - ligger liksom en filt över komplexiteten som kan anas. Smaken är mycket intensiv, med mer plommon, lite lakrits, och intressant nog hallon (som jag tycker finns i betydligt lättare viner). Knutet även här, men den starka frukten gör att det fungerar. Syran är hög, tanninerna är riktigt bitiga. Riktigt välstrukturerat. 90+p.

Bobal fortsätter att imponera stort! Mustiguillo går upp bland favoriterna och lägger sig mellan Ponce (elegans) och Sexto Elemento (monster) i stil.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kul att mentalt jämföra med 1998 Coquillas

Har faktiskt beställt ett par flaskor av denna tidigare i veckan för att se om den i alla fall kan ge mig en hyfsad bordeauxtillfredställelse när prislappen inte är högre. Ska bli kul att prova.

Visa bifogad bild 17032 När man faller för finewines tips blir det torsdag inköp

1x ch doisy-védrines 1999
1x ch Suduiraut 1999
2x ch coquillas 1998

Föll också efter att bara ha kikat på bilden och la en beställning på 2x ch coquillas 1998. :D
Hatar det här forumet...

Visa bifogad bild 17061
1998 Château Coquillas

Det blev gubbvin på mors dag. Fast mor gillade både vinet och gubben som plockade fram det så allt är i sin ordning. Vinet hade stått upp i knappt en vecka men korken drogs precis innan maten vilket var lite dumt. Den vinner mycket på att få luftas en stund. Det är en slank färdiglagrad claret som är klart njutbar och god med lite luft. Doften är härlig och smaken är klassisk men kanske något tunn. Ingen stor bordeaux men ett tillfälle att dricka moget för småpengar.

Hhmm, dålig flaska? Känner inte igen färg beskrivningen alls från dom jag konsumerat.
Visst är den en aning för ihålig i smaken, men jag gillar vad jag får i snoken:) brukar hamna i snitt på 88-89 p.
Hur var flaska nummer 1?

Möjligt att den genomskinliga färgen (och den skymtande lätt brunskaliga tonen blev överexploaterad/övertolkad) i min beskrivning. Det var endast en markering att det här inte är en Bordeaux som har den färg, kraft eller innehåll av någon högre kvalité

Ihålig är den definitivt och det är det bestående intrycket.

Flaska ett drack jag för kanske sex eller åtta veckor sedan och den låg tydligt i paritet med den här.

Med såhär mycket skriverier om ett och samma vin är det nästan omöjligt att inte stilla sin egen nyfikenhet genom att testa. Kul att dricka moget för pengarna, men det håller inte ihop tillräckligt bra för mig. Köpte tre flaskor på chans, men två får jag lämna tillbaka på måndag. Dock alltid roligt när det blir en ”hype” kring ett vin. Ger oss bra möjligheter till att kalibrera smaklökarna mot varandra utanför dela en pava.
 

Adamanko

Medlem
Älskade Ferrer Bobet VV-15 (gav betyg 91, 93, 92, 92 på mina fyra flaskor) och fick verkligen jobba för att hålla förväntningarna nere när jag nu öppnade min första -16.

Och det här var verkligen inte vad jag förväntade mig. Inte alls den elegans och komplexitet jag kom ihåg från -15, utan detta är mycket mer intensivt i munnen. Lite syltigt och alkoholigt. Både i näsa och mun är det plommon, björnbär, lite oliver och vanilj. Jag kommer spara halva till en annan dag. Kanske jag bara tog det för tidigt. För även om -15 av härligt redan från början så behöver det ju inte vara så med -16. Är inte så med -16. Jag hoppas verkligen att det här utvecklas med tid för annars är jag rädd att jag måste göra slut med Ferrer Bobet. Det kan vara så att vi helt enkelt växt ifrån varandra.

Jag sökte elegans
och fick intensivitet
Jag sökte komplexitet
och fick dominans
Jag sökte en vän
Men Parker fick en
Jag är besviken.
 

sunqan

Vinös
Philipsons är ju inte kända för att vara billiga, så jag roade mig med att försöka hitta det i sverige. Finns inte på SB just nu, men går man in på importörens hemsida (vinovativa) finns det med bland privatkundsvinerna, tyvärr tycker inte vinovativa att petitesser som varunummer och årgång är så noga... varunumret de listar, 9946601, gällde för 2012. 2013 hade ett annat. 99466 används för en amerikansk pinot.
Så jag tänkte -då mailar jag... mhm aha meh... order eller nån som har titeln Senior Product Manager Retail Monopoly/Off-Trade?

Inte undra på att systembolaget har dvårt att ha korrekta uppgifter, när uppenbarligen importörerna skiter i det

Hur som - vi får se vad de svarar på messenger.
"Förlåt att vi varit slarviga med att uppdatera hemsidan"

"2015 släpper vi i slutet på året"
 
  • Like
Reactions: Beo

LeChat

Medlem
4DB6D0AB-D76C-4F53-96D4-4796B7EE21D5.jpeg

2013 Altesino Brunello di Montalcino


Väldigt italienskt med tydlig syra. Ungt, i en lätt och elegant stil. Känns som att den behöver hällas på karaff. Har inte druckit Altesino tidigare så jag vet inte om det är producent, årgång 2013 eller både och som ger den här stilen. Den känns intressant redan nu, men vinner på att luftas.

6CD5BF4B-DC9E-4888-9F8E-BC056C8D18D1.jpeg

Jag gillar verkligen när färgen går åt det orangea hållet. Bourgognelik elegans, eller nått, vackert är det i alla fall.

Smaken är ung med bl.a. sura körsbär, jordgubbar, te mm.
Lätta men närvarande tanniner ger tillsammans med syran ett bra bett. Gott nu, men man kan nog gärna vänta något år eller så innan man korkar upp.
 

Zingo

Medlem
Inleder Rieslingsäsongen med att korka upp en Von Winning Reiterpfad Riesling 2017 (Kanske lite tidigt men har obefintligt tålamod).
Medelgyllene färg med lite spritsiga bubblor direkt vid dekantering. Typiska rieslingtoner i doften som är lite mer subtila än vad jag är van vid (dock snuvig så det kan inverka på betyget :)). Massor päron, tropiska inslag och lime.
Smaken medelfyllig med päron, honung, spritsig mineralitet och aningen ek/smörighet samt citron i finishen. Medelhög syra. Medellång finish.
4/5. Trevligt allroundvin från min favoritproducent men tror det var lite väl varmt avsmakat vid 14-15 grader.

IMG_0145.jpeg
 
Toppen