Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wintermute

Medlem
Seghesio Old Vine Sonoma County 2014.
Smak av knappt mogna svarta vinbär, körsbär, kartiga blåbär och lite lingon. Ett uns spritpenna och snygg ek i eftersmaken. Ganska lång smak. Bättre dag två än första dagen. Borde nog ha väntat några år till. Som vanligt.
 

MoutonJR

Medlem
IMG_20190608_222551.jpg

CH Jean faux 2014
Fruktigt värre, balans och harmoni, kryddig eftersmak som håller i sig. F*n detta kan bli riktigt bra om 10-15 år. Glad nu att flera årgångar ligger i källaren. 90p+
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Cognac är ju phaen jäst vin som särbehandlats för att slippa lida av varken temperaturer eller dåliga kompisar. Så, vi avslutade tredje flaskan av Dartimon Napoleon i afton.

Från CT:
Sörjer lite...
Snyggaste nätstrumpeflaskan på Jorden, men innehållet gör mina tänder bruna (f**ka sockerkulör som färgämne) och smaken är bara nästan underbar. Alkoholen tränger genom lite väl mycket för kvalitetsnivån. Hurm.
Detta är slutsnurken av tredje flaskan under två år, och jag har sparat alla tre. Inte lika mycket för innehållets underbarheter som flaskornas exceptionella design.

Denna Cognac är FÖR BÖFWELEN värd dricka bara för att få behålla flaskan.

...kanske liiite också för innehållet :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Avnjöt exceptionell mat (Sanoya kommer snart ha en eller två stjärnor i Tokyo — typ minst dubbelt så svårt som i Europa) och dryck hos honom. Han är en sådan ödmjuk och underbar restaurantör med en exceptionell förmåga att skapa en meny som promenerar hela vägen från dashi-basale till kobe-beef-MEGA samtidigt som han levererar Godlike-sake-pairing men klarar sig utan sommelier. Blewe inte förvånad om han har tre M-stjärnor innan 2022.

Det var HÄR du läste det först!
#härdulästedetförst
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
....eller spana in vårt Instagram, @Japanmat
Där finns alla bilder jag tagit och hustrun så taktfullt komponerat.
Mums och HURRA. :)
 

Adamanko

Medlem
Jag tänkte skriva det här för några timmar sen. Men sen kom jag på att då kanske någon hann sno dom kvarvarande flaskorna så jag cyklade ner och köpte fyra flaskor till av mitt vin. Men först tänkte jag berätta om dom andra vinerna jag druckit dom senaste tre dagarna....

Igår öppnade jag 2013 Gulfi Sicilia Nerobaronj och var inte omedelbart imponerad. Provade deras Bleo ifjor och det var samma sak. Kändes som en Cab Sav med klara toner av läder och svart vinbär. Var bättre idag men inte himlastormande. Mer kryddig och med choklad idag. Men blir nog inget återköp och jag är klar med Gulfi för ett tag. 88.

Sist idag öppnades 2017 Girolamo Russo Etna 'a Rina. Älskade -16 och finner att den här är väldig bra den med. Lite tranbär och massor av sten. Inte lika självklar Etna som -16 men väldigt bra. Jag gav -16 91 och tycker att den här nog får nöja sig med en poäng mindre än så länge. 90.

Och i måndags så öppnade jag 2016 Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille och var omedelbart imponerad. Sammetslent. Dag 3 har det gått från fantastiskt till helt oemotståndligt. Och det är här nånstans jag tänker att jag måste ner och köpa fler flaskor innan jag skriver mera. Nu har jag 5 flarror himma. För dag 3 är det så bra att jag nästan inte kan beskriva det. Lakrits. Men med någon underbar syrlig körsbärssmak som ligger kvar på tungan för evigt. En bärighet som går i vågor och vågor och vågor. Det här är nog det bästa vinet jag någonsin druckit. Och dag tre får det... 96... lite mindre dag 1. Men en bra bit över 90 redan då.
 

Rexel

Medlem
Jag tänkte skriva det här för några timmar sen. Men sen kom jag på att då kanske någon hann sno dom kvarvarande flaskorna så jag cyklade ner och köpte fyra flaskor till av mitt vin. Men först tänkte jag berätta om dom andra vinerna jag druckit dom senaste tre dagarna....

Igår öppnade jag 2013 Gulfi Sicilia Nerobaronj och var inte omedelbart imponerad. Provade deras Bleo ifjor och det var samma sak. Kändes som en Cab Sav med klara toner av läder och svart vinbär. Var bättre idag men inte himlastormande. Mer kryddig och med choklad idag. Men blir nog inget återköp och jag är klar med Gulfi för ett tag. 88.

Sist idag öppnades 2017 Girolamo Russo Etna 'a Rina. Älskade -16 och finner att den här är väldig bra den med. Lite tranbär och massor av sten. Inte lika självklar Etna som -16 men väldigt bra. Jag gav -16 91 och tycker att den här nog får nöja sig med en poäng mindre än så länge. 90.

Och i måndags så öppnade jag 2016 Domaine Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille och var omedelbart imponerad. Sammetslent. Dag 3 har det gått från fantastiskt till helt oemotståndligt. Och det är här nånstans jag tänker att jag måste ner och köpa fler flaskor innan jag skriver mera. Nu har jag 5 flarror himma. För dag 3 är det så bra att jag nästan inte kan beskriva det. Lakrits. Men med någon underbar syrlig körsbärssmak som ligger kvar på tungan för evigt. En bärighet som går i vågor och vågor och vågor. Det här är nog det bästa vinet jag någonsin druckit. Och dag tre får det... 96... lite mindre dag 1. Men en bra bit över 90 redan då.
Tur man köpte en låda av denna efter dina finfina recension:)
 

Jele

Medlem
6337EE39-9EE1-4442-A9C4-3341DC1C0E08.jpeg


Tidig eftermiddag på balkongen i solen.

Domaine de Chassorney, La Chassornade 2017
Doft av äpple o lätt jästighet. Frisk citrus, mineralvatten, suröl, äppelmust. Fantastiskt gott och uppfriskande på balkongen med salta chips!

Inköpt tillsammans med ett gäng blandade viner från Frederic Cossard, Domaine de Chassorney, en av mina senaste favoritproducenter/upptäckter.
 

Skrutt

Medlem
2017 Cantina dei Produttori Nebbiolo di Carema Canavese Paré, från Fanwines senaste leverans.
Jag skrev så här på CT och klistrar slött in:
Surprisingly ready to drink. Typical nebbiolo flavour of gunpowder and wet lettuce, the latter thankfully kept fresh by a good acidity and red berries. 87p
 

jrick

Medlem
2017 Cantina dei Produttori Nebbiolo di Carema Canavese Paré, från Fanwines senaste leverans.
Jag skrev så här på CT och klistrar slött in:
Surprisingly ready to drink. Typical nebbiolo flavour of gunpowder and wet lettuce, the latter thankfully kept fresh by a good acidity and red berries. 87p
Intressant, jag har aldrig tänkt på varken krut eller blöt sallad med nebbiolo, ska tänka på det nästa gång för att se om jag håller med.
 
M

Mouton

Kvällens lilla pinne provning(mellan klass knappt) noter kommer. Eftersom vi var 2 som provade
Så vart det självklart lite bonus viner.. Dessa dyker upp snart..
Visa bifogad bild 17208 Visa bifogad bild 17209
Så här direkt placerade utan noter hamnade dom i denna ordning.
1. G-C La Justice. Knapp vinnare.
2. Steinwingert. Min favorit.
3. Övriga, rätt jolmiga och menlösa, förutom nedanstående.
4. La Source Evening Land. Den mest överprisade jordgubbs saft jag någonsin druckit, vedervärdigt för 700:-
 

Skrutt

Medlem
Typiska markörer jag brukar hitta är rosor, nypon, järn, viol, körsbär/smultron/jordgubbar (sällan mer än en av dem), apelsin i vissa lägen, hostmedicin och mint.
Visst känns flera igen även om jag endast känt tydlig viol i mognare flaskor. Det du kallar järn korresponderar nog mot mitt gunpowder. Intressant med apelsin som jag också kan erinra mig som ett slags överton.

Höjde Carema Paré till 88p. Härlig intensitet o ruskigt p******t från Fanwine.
 
Toppen