Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Fick ett annat spännande vin serverat blint på samma restaurang som Agostadon (Enstjärniga Bandol sur Mer i Berlin).

Producenten heter Ton Rimbau och håller till i Spanien, Penedes. Gör både mousserande och stilla vin från cavadruvorna Xarel-lo och Macabeo. Han är all-in på natural wines och vill att vinerna skall reflektera terroir och vintage på största möjliga sätt. Vinerna lagras i keramikbuteljer :eek: för att skydda vinet från påverkan av ljus. För att skydda vinet från temperaturförändringar så lagrar han dem dessutom under vatten :confused: (där han kan hålla temperaturen stabil). Dessa viner heter “Porcellanic”

Det vinet som jag drack hette “Spill” och var gjort på druvan Xarel-lo. Jag kan inte hitta någon bra info alls om det på nätet. Vinet var inte buteljerat i en keramikflaska utan en vanlig glasflaska så jag vet inte om det är någon ny produkt som Ton Rimbau skapat.

Jag kände direkt att det var ett naturvin och hjärnan drog direkt iväg till mina doft/smakminnen av Emidio Pepes Trebbiano d’Abruzzo som jag gillar väldigt mycket. Funky men samtidigt väldigt elegant och mineralisk. Inga noter men kommer jag ihåg rätt var det iallafall 90+.
Vinet hette 2016 Spill, Raim de Ton Rimbau, Penedes .
fullsizeoutput_3639.jpeg

Någon som hört talas om denna producent eller detta vin?
https://gladvin.dk/en/hvidvin-9/spanien-og-portugal-72/porcellnic-peneds-215/

404288972.jpg


bf501cd9-a302-2253-96f5-9ff2630910da.jpg


Edit: https://www.porcellanic.com/blog/es...atural-porcellanic-pero-en-botella-de-vidrio/ (googlar man tillräckligt länge så .... )
 
Last edited:

HerrDruva

Medlem
2009 Trapiche Iscay Malbec Cabernet franc
Först var jag orolig att denna kanske börjat gå mot att bli dålig. En 10årig argentinare kan ju bli hur som helst och på CT avslutas drickfönstret detta år. Men ack så fel en kan ha.

Detta underbara knyte visar fortfarande en otrolig fräschör. Pigg syra, tjock, integrerad alkohol (15%!!) och fint fatad.
Initialt visar den mörka bär, blåbär, choklad och tydliga lättrostade fat. Komplexa toner av plommon, charkuterier, mynta och smör kommer fram och avslutas av en lång finish av plommon och blommor.

Sammantaget måste jag ge det 93+
Får man vara kräsen i bedömningen så skulle det inte skada att dra ner på faten (dessa argentinare).
 

Attachments

  • IMG_20191101_190047.jpg
    IMG_20191101_190047.jpg
    42,6 KB · Visningar: 143
Last edited:

Sebran

Medlem
Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues 2016

Sparat denna till ett speciellt tillfälle med hänsyn till alla hyllningar detta vin har fått. Jag hade så klart enormt höga förväntningar. Om vinet levererade? Om det gjorde!

Vi (jag och tjejen då, inte hunden ;)) coravinade 2 glas och lät vinet lufta i 1-2 timmar innan vi drack det till en saftig entrecote med pommes och pepparsås. Initialt doftade vinet inte särskilt mycket, men med lite temperatur och luftning så började det hända grejer. Min första tanke var att det här luktar ju precis som det gjorde vid spisen när jag stekte köttet i rosmarin och vitlök. Jag kunde urskilja en hel del kryddighet blandat med stekfett samt diskreta mörka bär i bakgrunden någonstans. Doften fortsatte att utvecklas ända tills glaset var tomt och mot slutet var doften betydligt fylligare med en blandning av choklad och blåbär.

Smaken var först extremt fruktig med en pigg syra samt lager på lager av bär och torkad frukt. Plommon, körsbär, fikon och franska örter som hela tiden skiftade och tog över fokus från varandra. Under kvällen skedde även här underverk. Från att inledningsvis ha en medelstor kropp så musklade vinet upp sig avsevärt, utan att på något sätt bli överväldigande. Det här är perfekt balanserat och lägger sig som en mjuk hinna av kakao, björnbär, blåbär och örter över hela gommen och eftersmaken släpper till synes aldrig taget. Tanninerna ger precis lagom motstånd.

Det här är riktigt bra grejer, godaste södra Rhone-vin jag druckit med god marginal. Ser fram emot att prova den andra flaskan om några år, kan bara ana hur bra det här kan bli då.

vin2.jpg
 

Daniel A

Administratör
Igår begicks det BYOB hemma hos mig. @Skaggs, @Vinocognito, @David Nilsson, @buteljen, @Madde.B, @Dejzan, @nebbiyolo och undertecknad var närvarande. 8 personer och 17 viner. Är det fredag så är det.

Nedan följer sammanställning och lite kortare noter från mig.

Flight 1 - champagne
DSC_1394.JPG

2011 Bonnaire Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (1 röst)
Kalkig och äpplig. Något grönt. Stram. Lite tunn, men bra, klassisk. 88p.

2002 Duval-Leroy Champagne Vintage Blanc de Blancs Brut Nature (4 röster, flightvinnare)
Smör, brynt smör, rostat bröd, smörkola. Mycket smör i smaken också. Begynnande mognad. Försvinner lite i avslutet, tyvärr. 90p.

1989 Guy Michel Champagne Saveur d'automne (3 röster)
Citrus, schizuanpeppar, nötig, svamp. Smakar nötter och grillad citron. Begynnande mognad. Runt och polerat, men ändå mycket friskt. Bra, hög syra. 90p. (något förvånad över den höga åldern)

(P.S. slickar fortfarande sår efter druvprovningen i Göteborg, så jag avstod från att gissa druvor på champagnerna... Gissade istället fel på årgångarna.)

Flight 2 - vitt
DSC_1395.JPG

2014 Domaine William Fèvre Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (7 röster, 1 WOTN-röst, flightvinnare)
Komplext. Kalk och popcorn, inte så expressivt men jävligt… snyggt. Stramt och elegant i munnen. Väldigt hög syra. Mycket välgjort, gott nu men stor potential. 91+p. Efter lite resonerande blev det här min WOTN, helt enkelt för att det är ett så galet bra exempel på vad Chablis kan leverera, och det är underbart!

2017 Marcel Deiss Riesling (1 röst)
Päron, tropisk frukt, tutti-frutti. Generöst. Hög syra, men balanserande restsötma. Kanske lite tunn? 87p.

2015 Milan Nestarec Sauvignon Blanc GinTonic (0 röster)
Smuts, ciderkaraktär, aprikos. Smakar mycket aprikos. Sjukt hög syra. Biter ifrån som attan. 88p. Lite förvånad över det här! Har druckit det här vinet tidigare, och tyckte att det var magiskt bra då!

Flight 3 - vitt igen, nu med ålder
DSC_1396.JPG

2009 Chateau Musar Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Lakrits/anis, mint, sommargrusväg, eukalyptus, blommor, bittermandel. Allmänt grönt. Växlar konstant i glaset! Otroligt komplext och udda. Mycket går igen i smaken. Svårt att beskriva. Extremt egen personlighet. 90?p. Mycket roligt vin! Glad att jag har en flaska (som nu kommer få ligga ett tag)

2001 Maison Joseph de Bucy Meursault 1er Cru Bouchères (5 röster, flightvinnare)
Mycket mörk i färgen. Smör, härsket smör, brynt smör, mogna äpplen, järn och en mycket intressant ton av sjögräs/nori. Smakar mer av samma, även sjögräset går igen. Bra syra, nästan så att det spretar. Uppenbar ålder. Jaja, klart jag gillar det. 90p.

2009 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia (1 röst)
Superexpressiv, lite gammalt godis, lyxiga fat, vanilj. Fokserat och snyggt. Bra drickfas. Begynnande mognad (alt. stil). Hög syra. Riktigt bra. 90p. Blev inte riktigt klok på det här. Mycket intressant, för jag (och andra) upplevde det som “elegantare” än tidigare årgångar. Grattis ni som fick tag på några flaskor.

Flight 4 - lättare röda
DSC_1397.JPG

2017 Domaine Trapet (Jean et Jean-Louis) Bourgogne Passetoutgrains Aminima (0 röster)
Lite sur. Volatil? Lite skitigt, sorgliga röda bär (tänk er… barn tappar sin lingonhink, vuxen lyckas trampa på vartenda bär. På asfalt). Nästan lite spritsigt. Hög syra. 82p. Mitt vin. Extrem besvikelse. Tyckte att 2016 var otroligt charmigt.

2017 Daniel Bouland Morgon Les Délys (0 röster)
Mandelmassa och en massa röda bär, luktar stundtals “svalt”, mycket expressivt och lite skitigt. Bra syra. Inte så komplext, men gör det den ska väl. 88p. Mitt vin.

2005 Patriarche Père et Fils Pommard 1er Cru Les Rugiens (3 röster)
Uttorkade bär, barr, skog, något rökt, gammal filt. Mer av samma på tungan. Uppenbar mognad. Bra syra och ganska torra tanniner. 89p. Mitt vin. Tämligen mediokert+, men det är väl att förvänta av medioker producent. Alla dessa var typ mina “bonusviner” - nämnde att det fanns en koppling mellan dem (vilket då är, 50/50 pinot och gamay i först, 100 % gamay i andra och 100 % pinot i tredje), och @Skaggs plockade det blint!

2015 (Louis Jadot) Résonance Pinot Noir (0 röster)
Körsbär. Vatten. Helt stum. Öppnar aldrig upp sig. ??p.
Tror absolut att det finns något under ytan här, men den här kvällen hittar jag inget. Tunnel?

2016 Domaine Delaporte Sancerre Rouge Le Cul de Beaujeu (5 röster, flightvinnare)
Dov doft, en del mörka bär och lite skog. Liksom förra vinet har jag svårt att hitta så mycket här. Lite mer uppenbart att det finns något för framtiden här dock, jämfört med förra. 88+p.

Flight 5 - röda dräpare
DSC_1398.JPG

2008 Terre di Leone Amarone della Valpolicella Classico (5 röster, 4 WOTN-röster, flightvinnare och WOTN)
Kvällens doftbomb. Satan i gatan! Nymalen svartpeppar, svartpeppar från sommarstugan (läs: för gammal), chili, rosmarin, timjan, allsköns andra örter, ett stråk av lakrits, tobak. Det slutar aldrig. Smakar kryddor och uttorkade bär. Kryddig eftersmak. Superhäftigt vin! 93p. Jahapp. Ytterligare en fantastisk amarone. Återigen lyckas jag inte fatta vad jag dricker - upptäckte aldrig några russin, och alkoholhalten var dels välintegrerad men kanske också dold av de föregående 14 vinerna. Amarone håller på att vandra samma väg som Champagne har gjort för mig. Det vill säga, det håller på att gå från en avfärdad region till något som är spännande och bjuder på en diversitet jag aldrig anade fanns där. Det här är lite likt någon annan amarone jag druckit. Jag trodde att det här var Bressans prestigevin Pignol, alternativt en gammal men galet kraftig cabernet franc (mest baserat på chilin och örterna). Kul!

2008 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva Antonio (0 röster)
Lite stum, mycket örter och sommargräs, övermogna jordgubbar. Något dovt - ligger liksom en filt över allt det göttiga. Men det finns mycket där, och ibland tittar det fram. I munnen är det en märkligt kombination av avrundat samtidigt som tanninerna biter ifrån rätt ordentligt. Tungt vin. 90p.

2006 Glaetzer Amon-Ra Barossa Valley (3 röster, 2 WOTN-röster)
Mycket expressivt. Mörkt bär i mängder, något animaliskt, lite lyxiga fat. I munnen är det initialt väldigt insmickrande, men det biter snabbt ifrån. Det finns en viss len känsla över frukten, men tanninerna ligger och väntar i bakhåll. Bra syra. Integrerade fat. Mycket bra, men inte så “klart” jag trodde att det skulle vara. Det finns mer. 92+p. Mitt vin. Surprise! När man provar mycket vin tillsammans med samma personer hela tiden gäller det att hålla dem på tårna. :)

En mycket trevlig kväll! Roligt att det var så mycket, för mig, obekant folk som dök upp. Extra kul också att min pumpasoppa var så uppskattad. Ska försöka slänga upp ett rimligt recept i någon av mattrådarna framöver.
 

buteljen

Medlem
Tusen tack för en mycket trevlig kväll med fantastiskt god paj och pumpasoppa! Verkligen intressant att prova så många viner tillsammans och höra allas olika uppfattningar om dem :). I stort gör vi samma bedömning av vinerna, det är några som jag skulle ha petat ner siffrorna på några hack och någon kanske upp.

Jag hade med Amaronen och den var verkligen häftig. Jag drog korken och hällde på karaff kl 12 på dagen så den fick god tid på sig att blomma ut! Jag hade även med Montee de Tonnerren som jag också tyckte var riktigt bra men fortfarande väldigt ung. Har ytterligare fem flaskor så vi kan ju prova en om året framöver för att se hur den utvecklas :D.

När jag funderar på vinerna idag så var det nog den vita Musaren som var mest spännande för mig. Har aldrig druckit den och tyckte den hade ett helt nytt doftspektra jag inte riktigt känt förr. Taurasin var också jäkligt bra.

Tusen tack igen för arrangemanget :)

Skall försöka spotta lite mer nästa gång för jisses vad jag är seg idag
fullsizeoutput_3691.jpeg


Igår begicks det BYOB hemma hos mig. @Skaggs, @Vinocognito, @David Nilsson, @buteljen, @Madde.B, @Dejzan, @nebbiyolo och undertecknad var närvarande. 8 personer och 17 viner. Är det fredag så är det.

Nedan följer sammanställning och lite kortare noter från mig.

Flight 1 - champagne
Visa bifogad bild 18305
2011 Bonnaire Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (1 röst)
Kalkig och äpplig. Något grönt. Stram. Lite tunn, men bra, klassisk. 88p.

2002 Duval-Leroy Champagne Vintage Blanc de Blancs Brut Nature (4 röster, flightvinnare)
Smör, brynt smör, rostat bröd, smörkola. Mycket smör i smaken också. Begynnande mognad. Försvinner lite i avslutet, tyvärr. 90p.

1989 Guy Michel Champagne Saveur d'automne (3 röster)
Citrus, schizuanpeppar, nötig, svamp. Smakar nötter och grillad citron. Begynnande mognad. Runt och polerat, men ändå mycket friskt. Bra, hög syra. 90p. (något förvånad över den höga åldern)

(P.S. slickar fortfarande sår efter druvprovningen i Göteborg, så jag avstod från att gissa druvor på champagnerna... Gissade istället fel på årgångarna.)

Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18306
2014 Domaine William Fèvre Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (7 röster, 1 WOTN-röst, flightvinnare)
Komplext. Kalk och popcorn, inte så expressivt men jävligt… snyggt. Stramt och elegant i munnen. Väldigt hög syra. Mycket välgjort, gott nu men stor potential. 91+p. Efter lite resonerande blev det här min WOTN, helt enkelt för att det är ett så galet bra exempel på vad Chablis kan leverera, och det är underbart!

2017 Marcel Deiss Riesling (1 röst)
Päron, tropisk frukt, tutti-frutti. Generöst. Hög syra, men balanserande restsötma. Kanske lite tunn? 87p.

2015 Milan Nestarec Sauvignon Blanc GinTonic (0 röster)
Smuts, ciderkaraktär, aprikos. Smakar mycket aprikos. Sjukt hög syra. Biter ifrån som attan. 88p. Lite förvånad över det här! Har druckit det här vinet tidigare, och tyckte att det var magiskt bra då!

Flight 3 - vitt igen, nu med ålder
Visa bifogad bild 18307
2009 Chateau Musar Blanc (2 röster, 1 WOTN-röst)
Lakrits/anis, mint, sommargrusväg, eukalyptus, blommor, bittermandel. Allmänt grönt. Växlar konstant i glaset! Otroligt komplext och udda. Mycket går igen i smaken. Svårt att beskriva. Extremt egen personlighet. 90?p. Mycket roligt vin! Glad att jag har en flaska (som nu kommer få ligga ett tag)

2001 Maison Joseph de Bucy Meursault 1er Cru Bouchères (5 röster, flightvinnare)
Mycket mörk i färgen. Smör, härsket smör, brynt smör, mogna äpplen, järn och en mycket intressant ton av sjögräs/nori. Smakar mer av samma, även sjögräset går igen. Bra syra, nästan så att det spretar. Uppenbar ålder. Jaja, klart jag gillar det. 90p.

2009 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Gravonia (1 röst)
Superexpressiv, lite gammalt godis, lyxiga fat, vanilj. Fokserat och snyggt. Bra drickfas. Begynnande mognad (alt. stil). Hög syra. Riktigt bra. 90p. Blev inte riktigt klok på det här. Mycket intressant, för jag (och andra) upplevde det som “elegantare” än tidigare årgångar. Grattis ni som fick tag på några flaskor.

Flight 4 - lättare röda
Visa bifogad bild 18308
2017 Domaine Trapet (Jean et Jean-Louis) Bourgogne Passetoutgrains Aminima (0 röster)
Lite sur. Volatil? Lite skitigt, sorgliga röda bär (tänk er… barn tappar sin lingonhink, vuxen lyckas trampa på vartenda bär. På asfalt). Nästan lite spritsigt. Hög syra. 82p. Mitt vin. Extrem besvikelse. Tyckte att 2016 var otroligt charmigt.

2017 Daniel Bouland Morgon Les Délys (0 röster)
Mandelmassa och en massa röda bär, luktar stundtals “svalt”, mycket expressivt och lite skitigt. Bra syra. Inte så komplext, men gör det den ska väl. 88p. Mitt vin.

2005 Patriarche Père et Fils Pommard 1er Cru Les Rugiens (3 röster)
Uttorkade bär, barr, skog, något rökt, gammal filt. Mer av samma på tungan. Uppenbar mognad. Bra syra och ganska torra tanniner. 89p. Mitt vin. Tämligen mediokert+, men det är väl att förvänta av medioker producent. Alla dessa var typ mina “bonusviner” - nämnde att det fanns en koppling mellan dem (vilket då är, 50/50 pinot och gamay i först, 100 % gamay i andra och 100 % pinot i tredje), och @Skaggs plockade det blint!

2015 (Louis Jadot) Résonance Pinot Noir (0 röster)
Körsbär. Vatten. Helt stum. Öppnar aldrig upp sig. ??p.
Tror absolut att det finns något under ytan här, men den här kvällen hittar jag inget. Tunnel?

2016 Domaine Delaporte Sancerre Rouge Le Cul de Beaujeu (5 röster, flightvinnare)
Dov doft, en del mörka bär och lite skog. Liksom förra vinet har jag svårt att hitta så mycket här. Lite mer uppenbart att det finns något för framtiden här dock, jämfört med förra. 88+p.

Flight 5 - röda dräpare
Visa bifogad bild 18309
2008 Terre di Leone Amarone della Valpolicella Classico (5 röster, 4 WOTN-röster, flightvinnare och WOTN)
Kvällens doftbomb. Satan i gatan! Nymalen svartpeppar, svartpeppar från sommarstugan (läs: för gammal), chili, rosmarin, timjan, allsköns andra örter, ett stråk av lakrits, tobak. Det slutar aldrig. Smakar kryddor och uttorkade bär. Kryddig eftersmak. Superhäftigt vin! 93p. Jahapp. Ytterligare en fantastisk amarone. Återigen lyckas jag inte fatta vad jag dricker - upptäckte aldrig några russin, och alkoholhalten var dels välintegrerad men kanske också dold av de föregående 14 vinerna. Amarone håller på att vandra samma väg som Champagne har gjort för mig. Det vill säga, det håller på att gå från en avfärdad region till något som är spännande och bjuder på en diversitet jag aldrig anade fanns där. Det här är lite likt någon annan amarone jag druckit. Jag trodde att det här var Bressans prestigevin Pignol, alternativt en gammal men galet kraftig cabernet franc (mest baserat på chilin och örterna). Kul!

2008 Mastroberardino Taurasi Radici Riserva Antonio (0 röster)
Lite stum, mycket örter och sommargräs, övermogna jordgubbar. Något dovt - ligger liksom en filt över allt det göttiga. Men det finns mycket där, och ibland tittar det fram. I munnen är det en märkligt kombination av avrundat samtidigt som tanninerna biter ifrån rätt ordentligt. Tungt vin. 90p.

2006 Glaetzer Amon-Ra Barossa Valley (3 röster, 2 WOTN-röster)
Mycket expressivt. Mörkt bär i mängder, något animaliskt, lite lyxiga fat. I munnen är det initialt väldigt insmickrande, men det biter snabbt ifrån. Det finns en viss len känsla över frukten, men tanninerna ligger och väntar i bakhåll. Bra syra. Integrerade fat. Mycket bra, men inte så “klart” jag trodde att det skulle vara. Det finns mer. 92+p. Mitt vin. Surprise! När man provar mycket vin tillsammans med samma personer hela tiden gäller det att hålla dem på tårna. :)

En mycket trevlig kväll! Roligt att det var så mycket, för mig, obekant folk som dök upp. Extra kul också att min pumpasoppa var så uppskattad. Ska försöka slänga upp ett rimligt recept i någon av mattrådarna framöver.
 

BallyJ

Medlem
Unnade mig lite extra en ensam lördag;
Massolino Barolo Parussi 2012
Höll 14 grader från vinfacket och fick ca 30 min i kylen innan den öppnades. Mjuka härliga tanniner direkt från starten med ett litet bett i slutet. Mörka röda frukter som röda plommon och körsbär, övermogna jordgubbar och hallon. Vinet stannar kvar länge i munnen och blir bättre för varje timme. 93p.
46D63E38-DF81-4E79-BD40-328451046B0B.jpeg
 

LeChat

Medlem
4F8DAE31-F57B-4150-822C-EADDBFDA9DC9.jpeg

1990 Château Phélan Ségur


Mer ung än mogen i både doft och smak. Inga jordiga drag utan mer av svarta vinbär, tobak och ceder. Härligt läskande syror som iofs ger ett bra bett, men tanninerna kunde gärna fått vara något mera framträdande. Doften lovar till en början lite mer än vad den orkar prestera smakmässigt. Men som vanligt gör lite luft susen. Den öppnar nu upp och växer till en riktigt trevlig bordeaux. Onödigt gott, som min pappa skulle sagt.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
1989 Château Phélan Ségur

145E7882-0C9B-4A8C-896D-1E616821BBD0.jpeg


Även om då @LeChat sitter och dricker unga viner (från en bättre årgång) så kan jag bara instämma!

Min fick också fem-sex timmar.

Från gårdagskvällen och absolut fortfarande ung. Tog inga noter så hade inte tänkt skriva något förrän jag såg ovan inlägg! Elegant, syra, balans, frukt och utveckling.

Jag skulle nästan vilja säga att min var Brunello-lik! Väldigt finstämd och timid!

Vi drar inte iväg betyget hejdlöst men absolut ett trevligt vin i en trevlig fas ~ 90-91
 

LeChat

Medlem
1989 Château Phélan Ségur

Visa bifogad bild 18314

Även om då @LeChat sitter och dricker unga viner (från en bättre årgång) så kan jag bara instämma!

Min fick också fem-sex timmar.

Från gårdagskvällen och absolut fortfarande ung. Tog inga noter så hade inte tänkt skriva något förrän jag såg ovan inlägg! Elegant, syra, balans, frukt och utveckling.

Jag skulle nästan vilja säga att min var Brunello-lik! Väldigt finstämd och timid!

Vi drar inte iväg betyget hejdlöst men absolut ett trevligt vin i en trevlig fas ~ 90-91
Lite oväntat faktiskt! För inte så länge sedan var det Pontet Canet -94 som vi drack i princip samtidigt. Måste vara något skånskt! :)
 

Mats

Gone todash....
Drack den häromhelgen och förstod inte heller grejen vid första glaset, sen flaskan stå i två dagar innan vi drack det igen och då hade det verkligen öppnat upp och blivit betydligt roligare.
Tyckte Alto Moncayo Veraton 2014 var riktigt bra så köpte 6 st i år men var ganska besviken när jag drack den förra helgen. Jag har inget emot ek i vin men det här var en ganska enkelspårig megafruktig ekplanka om något. Ska göra som du nästa gång och audouza flaskan 1-2 dagar.
 

Jonas Sand

Medlem
Tyckte Alto Moncayo Veraton 2014 var riktigt bra så köpte 6 st i år men var ganska besviken när jag drack den förra helgen. Jag har inget emot ek i vin men det här var en ganska enkelspårig megafruktig ekplanka om något. Ska göra som du nästa gång och audouza flaskan 1-2 dagar.
Det låter som flera av Veraton 16-drickare är inne på att den skulle vinna på några år i ryggläge samt luftning. Är det ditt intryck också?
 
2017 Domaine Trapet (Jean et Jean-Louis) Bourgogne Passetoutgrains Aminima (0 röster)
Lite sur. Volatil? Lite skitigt, sorgliga röda bär (tänk er… barn tappar sin lingonhink, vuxen lyckas trampa på vartenda bär. På asfalt). Nästan lite spritsigt. Hög syra. 82p. Mitt vin. Extrem besvikelse. Tyckte att 2016 var otroligt charmigt.
ja, exakt. vad hände med denna årgång. Köpte ett tre-pack av denna och 3 av samma producents bourgogne rouge men rätt alldaglig även bourgogne rouge (ngt bättre dock än Aminima).
 

Håkan

Medlem
ja, exakt. vad hände med denna årgång. Köpte ett tre-pack av denna och 3 av samma producents bourgogne rouge men rätt alldaglig även bourgogne rouge (ngt bättre dock än Aminima).
Rätt ojämn producent som ibland får till det. Länge sen jag köpte, och inte på min radar längre, fast det är väl iochförsig ingen Bourgogne längre.
 

Foodcoma

Medlem
Clos Rougeard Saumur-Champigny 2008

74617641_730710424080091_6661192271175614464_n.jpg
72722002_566614907422649_6529245124881285120_n.jpg

Hade turen att få denna serverad till mig blint igår. Var tämligen säker på att det var franskt med tanke på vem som bjöd. Var först rundor och svängde i Bourgogne (silkigheten gav burgassociationer) och beaujolais (??) innan jag hittade lite flyktig paprika i doften och hamnade då i Loire och cabernet franc. Gissade på Chinon av bättre snitt. Hade inte druckit Rougeard tidigare. Kändes fortfarande ungt och hade mycket väl kunnat tro att vinet endast hade några få år på nacken. Öppnade upp sig fint i glaset med mörka härliga bär, absolut tanniner men rundade och okantiga. Minns inte så mycket om syran så antar den var bra. Vinet kändes väldigt rent och framställt med finess, nästan så det blev riskerade att bli tråkigt, det blev det inte - men nästan om det är logiskt? Hade hemskt gärna druckit igen om 10 år då känslan var att vinet inte ännu uppnått sin fulla potential. 90 poäng idag (igår) men med potential till betydligt mer i framtiden som jag bedömer det.
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Det låter som flera av Veraton 16-drickare är inne på att den skulle vinna på några år i ryggläge samt luftning. Är det ditt intryck också?
Tänkte först svara "Ja, absolut!" men är när jag tänker efter inte säker på att den kommer bli så mycket bättre. Som nyligen diskuterats i annan tråd är framtidsskådning en svår sport men här är jag verkligen osäker på vad det finns potential till. Känns som det aldrig kan bli ett stort vin, kanske bättre när alla delar är lite mer integrerade men inte så mycket mer. Kommer nog ta nästa flaska inom några månader och öppna den minst en dag i förväg och hoppas att jag har rejält fel i min spådom.
 

buteljen

Medlem
2008 François Raveneau Chablis 1er Cru Montmains (Lunch på Restaurang Palaegade i Köpenhamn)
Ljust gyllene färg.
Inledningsvis stor, härlig, inbjudande doft av kalkig varm citrus och en ljuvligt dämpad nötighet. Efterhand kommer även toner av persika, aprikos, stjärnfrukt, krutrök, kryddor mm mm. Mycket livlig doft. Den händer rätt mycket i glaset under lunchen.

Den har inte den där superhöga syran - jag sa faktiskt att blint skulle jag nog ha funderat lite på något annat från Bourgogne - men den är mycket balanserad. Texturen är lite fet/vaxig och ger ett fast grepp. Den är liksom slank och rund i kroppen samtidigt. Mer citrus än stenfrukt i munnen. Finishen är låååång med frukt som hänger med.

Har bara druckit Raveneau en gång tidigare - en Petit Chablis - så det var kul att prova igen. Verkligen, verkligen ett häftigt vin. Vilken intensitet, power och energi. Tycker den är bättre än 92p som den får på CT. Minst 94-95.

Vet inte så mycket om just detta läge jmfrt med de andra 1er Cru lägena. Mer än att det ligger på vänstra stranden mittemot GC-lägena. Någon som vet mer om detta specifika läge? :)

eHpYmAs9RgiGuj1hRIUx%g.jpg
 
Last edited:

buteljen

Medlem
2009 David Leclapart L’Apotre BdB
Gyllene färg
Till en början inte så jättestor doft av mogna bokna gula äpplen, cider, nötter. Kanske lite kalkighet. Inte så mycket energi i vinet. Det blev dock bättre efter en tid i glaset. Men ändå en liten besvikelse.

Torr med frisk syra. Medelstor intensitet av mogen citrus, lite nötighet. Inte speciellt lång finish. Det som finns där är bra men känns som att man vill ha mer.

Iofs kanske orättvist att bedöma detta efter att ha druckit Raveneau och Clos Ste. Hune tidigare under dagen. Trodde dock det skulle vara mycket bättre. Kanske behöver det mer tid? Fast jag känner inte riktigt att det finns så mycket som pockar på att få komma fram.

fullsizeoutput_3724.jpeg
 

buteljen

Medlem
2012 Trimbach Riesling clos Ste. Hune
Vi smet in på Bar’Vin i Cph och de hade Clos Ste. Hune på glas. Har aldrig druckit detta vin och har det i källaren så tänkte att det är ett bra tillfälle att testa. Verkligen ett supervin. Oj vad gott det var.

Ljus gyllene färg.
Man känner först en aning begynnande petroleum (eller vad man nu skall kalla det) i doften och sen brakar det på med en stor, bred, djup doft av bakad citron, kalkig mineral, kryddor, blommor, honung, mandel, apelsin, stjärnfrukt. Doften är underbar och livlig. Hittar hela tiden nya saker. Lager på lager.

I munnen känns den ju torr, men har 7,6 g/l RS. Hög syra. Tight. Lite oljig textur. Mest citrusnoter och inte samma komplexitet arommässigt ännu i munnen som i doften. Men det finns där. Lång zestig finish. Härlig balans.

Ett outstanding vin! Kul att prova! Mina får ligga kvar orörda ett antal år till.

fullsizeoutput_3726.jpeg
 
Last edited:
Toppen