Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Mont-Redon CndP Blanc 2015

Dag 1 tråkig, dag två avsevärt bättre men...

Honungsmelon, gul paprika och rostat bröd i näsan. Diskret doft.
I munnen är det vitpeppar och ek. Hint av citrus. Väldigt blommigt. Lite vått tyg och en trevlig oljighet.
Men för lite syra för en champagne-/rieslingpundare som mig...

Dag två 87p
Vet att detta är instegsnivå på vit CndP men vill ha mer av både doft och smak. En flaska kvar. Får vänta några år.

Riktigt snygg flaska/etikett då...:D
thumbnail_20191107_205917.jpg
 

buteljen

Medlem
Kvällens övning bestod av att prova 2006 La Mission Haut Brion, Montrose, Cos d’Estournel och Trotanoy. Alla naturligtvis superbra men oj vad jag hade svårt att beskriva dem så de blir unika. Det är liksom kaffe, mocca, choklad, blyertspenna, läder, tobak, rök, aska, mörka bär. Massor med tanniner. Mycket koncentration. I alla. Lång finish. Visst, Trotanoyen var lättare och rödare och Haut Brionen var näst intill onjutbar pga den massiva tanninstrukturen. De andra två från Saint Estephe hade mer stalltoner och kanske mer blyertspenna. Ja, kanske var de detta som skiljde dem åt?? Fantastiska viner men jag tror jag hade en dålig dag.
648619A6-4B14-441C-B2CA-71D2F9ED141D.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bordeaux ställdes under lördagen mot Ribera del Duero i ungefär samma priskategori...

Visa bifogad bild 11598
2014 La Dame de Malescot

En bdx som flörtar med Loire behöver inte vara fel. Om bara priset hade varit i paritet också! Ett trevligt, elegant och läskande vin med lingon- och blåbärsris i kubik. Ceder, gräs, röda vinbär, ljus tobak och grus. Kanske även ett uns paprika. Slankt med bra syra och rejält torra tanniner som biter ifrån bra. Saknar lite frukt, intensitet och komplexitet. En ganska atypiskt bordeaux kan jag tycka, men visst är det ett njutbart vin. Inte direkt vad jag förväntar mig för slanten. (88p)

Visa bifogad bild 11599
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto

Mängder av struktur och maffiga fat med piptobak, smörkola, dill och rostade valnötter. Plommon, svarta vinbär och mörka körsbär med aningen jordiga och rökiga toner. Mycket bra balans och hög intensitet i en fyllig och stram kropp. Ett lysande vin som givetvis är alldeles för ungt idag, men jag gillar det oavsett och det blev en jordskredsseger för Spanien här. Både ur ett preferens- och kvalitetsmässigt perspektiv. (91p+)

Kvällens köttbit...

Visa bifogad bild 11600
Om det hade varit en basketmatch, så hade 88-91 väl snarare klassificerats som jämnt in i det sista! Kanske någon snubbe/snubba gjorde en Jordan och sänkte en 3:a just i slutsekunden?

Andraviner i Bdx är sällan ssk spännande. Aalto är ett kolossalt bra vin. Tyvärr har prislappen på Aalto sprungit iväg, men med några år i din vinkyl blir det ju självklart ett kalas med ståpäls. Aaltos PS är ju ändå mer spännande...

Köttet såg fö väldigt mummigt ut!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Om det hade varit en basketmatch, så hade 88-91 väl snarare klassificerats som jämnt in i det sista! Kanske någon snubbe/snubba gjorde en Jordan och sänkte en 3:a just i slutsekunden?

Andraviner i Bdx är sällan ssk spännande. Aalto är ett kolossalt bra vin. Tyvärr har prislappen på Aalto sprungit iväg, men med några år i din vinkyl blir det ju självklart ett kalas med ståpäls. Aaltos PS är ju ändå mer spännande...

Köttet såg fö väldigt mummigt ut!
Maken till sen kommentar på ett uråldigt inlägg får man leta efter! :)

Jag klagar dock inte! :D
 

Dalskåning

Medlem
Höll dom ihop?

Har några lådor Jadot från andra halvan av 90-talet och tidigt 00-tal och funderar på hur länge de håller. Positiva erfarenheter mest av de som druckits men hade varit kul med lite extra input.

Absolut. Tog en stund i glaset att öppna upp sig, men sen så var de överraskande vitala. Jag var lite rädd att de hade toppat för länge sen och garderade med lite annat nyare, men tji fick jag.
Det bästa röda frun smakat på länge, så det ska hem ytterligare några flaskor inom kort :)
 

Vingubben

Medlem
693ADFAC-51B5-4ED7-9839-7B80C56E46E1.jpeg


Benanti Contrada Cavaliere, 2017

Dov doft med kokta ägg, blåbär, örter och kanske lite skumbanan. Kraftiga tanniner, apelsinzest, vinbär, hallon, mörk choklad och en lätt pepprighet. Känns lite spretigt men känns som att det saknar kropp och frukt för att klara längre utveckling. Tycker deras instegsvin brukar leverera på samma nivå. 87p
 

Vingubben

Medlem
FD5E0A27-C431-4411-A5A5-0633BB0D2755.jpeg


Clos de los Siete, 2013

Dracks över tre dagar. Första dagen helt stängd, så det blev korken på. Dag tre öppnade det upp med en rejäl doft med mycket viol, vanilj, björnbär och pappkartong. Alkoholen känns också tydligt i doften. Rejäla men lätt avrundade tanniner, medium kropp, mer björnbär och en lättare mintighet. Eken är integrerad, men vinet saknar balans, släpper inte riktigt loss. Ett bra vin men tror det skulle utvecklas ytterligare med ett par år till på rygg. 89p+
 

LeChat

Medlem
DE82DBFB-0086-4844-B9F6-040580793CBA.jpeg

2010 Le Vieux Donjon Châteauneuf-du-Pape


Den här har fått lite annan karaktär med
några år i källaren. Hallon-lakrits smaken finns där men har tonats ner och istället har det tillkommit lite mer Pegau-lika drag av bl.a. rått kött.
Detta är absolut ett bra vin. Även om det finns producenter som jag gillar mer så är ändå Le Vieux Donjon ett vin jag oftast tycker om. Att man dessutom låter druvorna gå till ETT vin, och inte en massa specialcuvéer är också hedrande tycker jag.
 

buteljen

Medlem
2006 Alfred Gratien Cuvée Paradis
Ljust gyllene färg.
Medelstor+ bred och djup doft av brioche, bokna gula äpplen, kryddighet, nötter, hårda mormorskarameller, krutrök, kalk. Inte så superintensiv doft men den är komplex.

Medel+ syra, rund silkig kropp, lite krämig textur. Gula äpplen, mogen citrus, nougat. Lång äpplig finish. Fin balans. Förbannat trevlig! Framförallt gillar jag krämigheten. Allt sitter ihop.

Nu gåsamiddag!

fullsizeoutput_3785.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Côte de Beaune Villages Joseph Drouhin 2015
Det mesta är väl redan sagt om den... Övermogna jordgubbar, lingonbeska, svettig livrem. Ganska tät och ganska lång. Sannolikt den bästa Bourgogne jag har druckit.
Dracks till oxsvansragu med tryfflad potatispuré och stekta kantareller. Funkade mycket bra !
Idag med kålrot i smaken och ännu mer, mognare och längre jordgubbar. Idag säger jag över 90 p.
 

LarsW

Medlem
Château Kefraya Comte De M 2012

Söta körsbär och russin i näsan först. Sen kommer eken... och något grönt... ingen av de vanliga örtkryddorna, lite som en blandning av mejram och mynta.
Trevliga och ganska bastanta tanniner tillsammans med en syra i munnen som ger struktur, utan dem hade nog alkoholsötman vart mer besvärande men den är fortfarande ganska påtaglig. Mogna körsbär. Ceder och cigarrer. Matjord. Mer höstlöv än örtkryddorna i doften.

Omöjligt att inte jämföra med Musar då jag inte dricker så mycket annat från Libanon och de ligger i samma prisområde...
Musar är bättre.
Men inte dåligt på något sätt. Bara lite för mycket sötma från alkoholen och jag hade velat ha lite mer elegans från ett vin som tangerar 400 kr.

88+p, tänker jag sparar nästa flaska 4-5 år och ser om vi kan närma oss 90-sträcket.
thumbnail_20191109_190806.jpg
 

Adamanko

Medlem
Château Kefraya Comte De M 2012

Söta körsbär och russin i näsan först. Sen kommer eken... och något grönt... ingen av de vanliga örtkryddorna, lite som en blandning av mejram och mynta.
Trevliga och ganska bastanta tanniner tillsammans med en syra i munnen som ger struktur, utan dem hade nog alkoholsötman vart mer besvärande men den är fortfarande ganska påtaglig. Mogna körsbär. Ceder och cigarrer. Matjord. Mer höstlöv än örtkryddorna i doften.

Omöjligt att inte jämföra med Musar då jag inte dricker så mycket annat från Libanon och de ligger i samma prisområde...
Musar är bättre.
Men inte dåligt på något sätt. Bara lite för mycket sötma från alkoholen och jag hade velat ha lite mer elegans från ett vin som tangerar 400 kr.

88+p, tänker jag sparar nästa flaska 4-5 år och ser om vi kan närma oss 90-sträcket.
Visa bifogad bild 18346
Tack för not. Då sparar jag min flaska ett tag till.
 

Vingubben

Medlem
ADACC1B1-D2DA-442C-A0F1-2A72EB37E8A7.jpeg


KWV The Mentors Grenache Blanc, 2011

Gummi, exotisk frukt och en lätt stallton i doften. I munnen ett kraftpaket med citrus, päron, honung, smörbulle och en läcker sälta. Härlig fet textur, långt avslut och förvånansvärt hög syra (jämfört med mina förväntningar). Perfekt till lite ostar och skulle säkert fungera väl med lite tyngre mat. 88p och riktigt bra för sin prislapp.
 

Daniel A

Administratör
DSC_1410.JPG

2009 Didier Dagueneau, Buisson Renard - Pouilly-Fumé
Vilket märkligt vin! Mycket expressiv och komplext doft, med omväxlande blommor, parfym, citroner, gröna örter, tropiska frukter och lyxiga fat. Efter en tid i glaset blir det även kryddigt (kanske... svartpeppar?). I munnen är det mycket tropiska frukter, uppblandat med örter och en hel del citrus. Spår av hallon. Mycket kraftfullt, och frukten dominerar och tar överhanden - syran är något för låg. Känns som en ohelig kombination av sauvignon blanc, chardonnay och viognier (tänker då Condrieu). Märkligt! Men mycket bra. 92p.

Har druckit Dagueneau i många år nu, men aldrig sett det här vinet tidigare.
 

Adamanko

Medlem
Ultreia Saint Jacques-17 och Montirius Le Clos-15 dricks idag. Montirius var tänkt till en älggryta men nu blev det inte så.

Le Closen var först och var inte alls så brettig som jag kom ihåg den. Men visst var det lite stall men mest örter och peppar över lite mörk frukt och oliver. Bra fönster nu. 90

Ultreian kom senare och jag dricker den i detta nu. Svarta vinbär och blåbär. Oerhört saftiga björnbär kommer senare tillsammans med en hel del örter och lite peppar. Oerhört låååååång. Närmare 91 än 89. Men 90 så här långt. Men sparar lite. Så jävla mycket vin för pengarna.
 
Toppen