Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
Ultreia Saint Jacques 2017

Kan inte riktigt hitta samma entusiasm som @Adamanko men mycket vin för dina $$$ det måste sägas! :)
I näsan röda bär. Vått gräs. Paprika och Ssvartpeppar.
I munnen är det svarta vinbär. Björnbär. Lapsang te och... kanel? Saftigt och sött... lite för sött för min smak. Lång eftersmak!
87p är den absolut värd. Gott grillvin tänker jag.

Jean David Côtes du Rhône Villages Séguret Les Couchants 2016
Grönpeppar och körsbär i doften. Örtkryddor! Rosmarin och timjan dominerar. Något väldigt syrligt, rabarber är det närmaste jag kommer.I
I munnen är det blod och charkuterier. Lingon och ek. Samma örtkryddor som i näsan. Ordentliga tanniner och syra. Massa frukt men alkoholen på 15% känns knappt.
Märks var den extra hundringen gick.
89p

thumbnail_20191115_212737.jpg
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Ultreia Saint Jacques 2017

Kan inte riktigt hitta samma entusiasm som @Adamanko men mycket vin för dina $$$ det måste sägas! :)
I näsan röda bär. Vått gräs. Paprika och Ssvartpeppar.
I munnen är det svarta vinbär. Björnbär. Lapsang te och... kanel? Saftigt och sött... lite för sött för min smak. Lång eftersmak!
87p är den absolut värd. Gott grillvin tänker jag.

Jean David Côtes du Rhône Villages Séguret Les Couchants 2016
Grönpeppar och körsbär i doften. Örtkryddor! Rosmarin och timjan dominerar. Något väldigt syrligt, rabarber är det närmaste jag kommer.I
I munnen är det blod och charkuterier. Lingon och ek. Samma örtkryddor som i näsan. Ordentliga tanniner och syra. Massa frukt men alkoholen på 15% känns knappt.
Märks var den extra hundringen gick.
89p

Visa bifogad bild 18377
Jag finner att jag väldigt ofta gillar Mencia. Du har kanske inte samma känsla för druvan?
 

LarsW

Medlem
Domaine du Colombier Hermitage 2005

Djupt rubinröd i färgen.
I näsan är det syrliga körsbär. Blodpudding och rosmarin. Lapsang-te och en hint av mynta.
Smaken är sammetslen. Vidöppet dricksfönster om man gillar att tanninerna och syran fortfarande hänger med. Körsbär och lingon, parmaskinka och polkagrisar. En rökt ton. Ek finns där! Och torkad/rostad tobak.
Eftersmaken är inte jättelång så tänker detta är nog inte att spara på för länge men inga problem för mig då det var enda flaskan.

Till en såviddad lammytterfilé med krispad potatis, stekt brysselkål och silad ratatouille satt det som Rollo-toffee i plomberna!

91p
thumbnail_20191116_204410.jpg
 

v_skogh

Medlem
Domaine du Colombier Hermitage 2005

Djupt rubinröd i färgen.
I näsan är det syrliga körsbär. Blodpudding och rosmarin. Lapsang-te och en hint av mynta.
Smaken är sammetslen. Vidöppet dricksfönster om man gillar att tanninerna och syran fortfarande hänger med. Körsbär och lingon, parmaskinka och polkagrisar. En rökt ton. Ek finns där! Och torkad/rostad tobak.
Eftersmaken är inte jättelång så tänker detta är nog inte att spara på för länge men inga problem för mig då det var enda flaskan.

Till en såviddad lammytterfilé med krispad potatis, stekt brysselkål och silad ratatouille satt det som Rollo-toffee i plomberna!

91p
Visa bifogad bild 18386
Du får ursäkta mitt något påflugna inlägg, men det ser ut som du bor i min gamla lägenhet:cool:
 

Per Stade

Lege artis
Snarare dricker inte
4CA5C0EC-52E6-453E-9065-E5668FCB61EA.jpeg


Andra flaskan av fyra som var oxiderad. Redan när jag häller upp vinet i glaset är det misstänkt mörkt till färgen.
Första sniffen ställer diagnosen.
Omöjligt att ta fel.
Sherry är fantastiskt i sås.
Det här vinet blev också bra i såsen till älgentrecôte.
Någon annan som har haft liknande erfarenheter av viner från Patrick Piuze?
Jag har genom åren druckit rätt många men den här lådan är de första där detta hänt.
 

Håkan

Medlem
Snarare dricker inte Visa bifogad bild 18389

Andra flaskan av fyra som var oxiderad. Redan när jag häller upp vinet i glaset är det misstänkt mörkt till färgen.
Första sniffen ställer diagnosen.
Omöjligt att ta fel.
Sherry är fantastiskt i sås.
Det här vinet blev också bra i såsen till älgentrecôte.
Någon annan som har haft liknande erfarenheter av viner från Patrick Piuze?
Jag har genom åren druckit rätt många men den här lådan är de första där detta hänt.
Tyvärr exakt samma för mig Fast fortfarande drickbart. En No No producent för mig numera.
 

LeChat

Medlem
62222BC3-7C95-46C9-BE4E-A3086E559DD8.jpeg

1989 Château Meyney


Doften är lovande och direkt i munnen är den pigg och vital. Även en liten grön antydan finns vilket är lite förvånande. Bra mineral och lite sälta som jag tycker att man ofta kan hitta hos viner från St. Estephe. Präglar även doften. Det är medelfylligt men saknar en del elegans, en aning grovt.
Förmodligen ingen brådska med att dricka upp men troligtvis inte mer att vinna heller. 1989 är en bra årgång och Meyney är inget undantag.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2016 Alto Moncayo, Veraton
Dags att testa en-16 trots att jag har några -15 kvar. Ville ha lite fruktsötma för att matcha en hemgjord Sukiyaki. Det fick jag inte. Detta var ett helt annat vin än de jag vant mig med från -14 och -15. Betydligt högre syra och mindre frukt. Vanilj-chokladen är utbytt mot mer konservativ ekplanka. Balansen finns inte här alls just nu. Den är behöver ligga till sig rejält. Förstår de som inte känner igen sig från föregående år. Det här är inte dåligt, bara annorlunda och behöver betydligt mer tid. 88+
 

Beo

Medlem
2014 F.X. Pichler Grüner Veltliner Smaragd Loibner Berg
Ville ha ett vin med en aning sötma till ett kryddigt grillat kalkonbröst.
Enligt CT var bästföredatum 2020 så trots att detta var en magnum korkades den upp.
Lite skum doft och ned i karaffen. Dracks under 6 timmar.
Äpple, citron och ett kryddigt komplext slut med just det som önskades en "honungssöta" på slutet.
CT har fel den kan lagras längre, mycket längre.. 90+ och den behövde tid i karaffen.
FX.jpg
 
Trådskapare
A
Tyvärr exakt samma för mig Fast fortfarande drickbart. En No No producent för mig numera.
Snarare dricker inte Visa bifogad bild 18389

Andra flaskan av fyra som var oxiderad. Redan när jag häller upp vinet i glaset är det misstänkt mörkt till färgen.
Första sniffen ställer diagnosen.
Omöjligt att ta fel.
Sherry är fantastiskt i sås.
Det här vinet blev också bra i såsen till älgentrecôte.
Någon annan som har haft liknande erfarenheter av viner från Patrick Piuze?
Jag har genom åren druckit rätt många men den här lådan är de första där detta hänt.

Var de specifikt årgång 2015? Jag har inte haft en enda oxiderad flaska från Patrick Piuze till dags datum.
 

Jos

Medlem
Snarare dricker inte Visa bifogad bild 18389

Andra flaskan av fyra som var oxiderad. Redan när jag häller upp vinet i glaset är det misstänkt mörkt till färgen.
Första sniffen ställer diagnosen.
Omöjligt att ta fel.
Sherry är fantastiskt i sås.
Det här vinet blev också bra i såsen till älgentrecôte.
Någon annan som har haft liknande erfarenheter av viner från Patrick Piuze?
Jag har genom åren druckit rätt många men den här lådan är de första där detta hänt.
Trist! :(

Jag har druckit många Piuze, flera årgångar från 11 och framåt och dessa 2 du råkat ut för är de enda jag hört om även om det inte är någon tröst såklart.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
telmo rodriguez.jpg

Efter en helg i Spanien varvar vi ner med en Telmo Rodriguez-proving här hemma.
2015 Telmo Rodríguez Valdeorras La Falcoeira 'A Capilla': tulpan, animailsk, läder, apelsin och lingon med monstersyra. en bästaröst (min),
2014 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara: Blåbär, vanilj, julkryddor och grapefrukt. Inga röster
2013 Telmo Rodríguez Vino de la Tierra de Castilla y León Pegaso Barrancos de Pizarra: asfalt, grusväg, alkohol, plommon, örter, citrus och blodapelsin. Sälta och snälla tanniner. Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Lanzaga: Kryddpeppar, chili, kaffe, oliver och alkohol. Kanske för mycket? Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Altos de Lanzaga: Anis, kaffe, tobak, hyacint, lädersoffa och svarta vinbär. Mycket av allt! fyra bästaröster.
2014 Telmo Rodríguez Rioja Las Beatas: Jasmin, lingon, hallon, mandarin, lakrits och grön paprika. Sval och slank, med underbar tanninbalans. en bästaröst.
2015 Telmo Rodríguez Monastrell Al Muvedre: Fräscka lakan, nyponsoppa, sötlakrits, blåbär och torrt gräs. Inga röster, men för en tjugondel av priset av Las Beatas behövde den inte skämmas för sig.
 
Visa bifogad bild 18393
Efter en helg i Spanien varvar vi ner med en Telmo Rodriguez-proving här hemma.
2015 Telmo Rodríguez Valdeorras La Falcoeira 'A Capilla': tulpan, animailsk, läder, apelsin och lingon med monstersyra. en bästaröst (min),
2014 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara: Blåbär, vanilj, julkryddor och grapefrukt. Inga röster
2013 Telmo Rodríguez Vino de la Tierra de Castilla y León Pegaso Barrancos de Pizarra: asfalt, grusväg, alkohol, plommon, örter, citrus och blodapelsin. Sälta och snälla tanniner. Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Lanzaga: Kryddpeppar, chili, kaffe, oliver och alkohol. Kanske för mycket? Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Altos de Lanzaga: Anis, kaffe, tobak, hyacint, lädersoffa och svarta vinbär. Mycket av allt! fyra bästaröster.
2014 Telmo Rodríguez Rioja Las Beatas: Jasmin, lingon, hallon, mandarin, lakrits och grön paprika. Sval och slank, med underbar tanninbalans. en bästaröst.
2015 Telmo Rodríguez Monastrell Al Muvedre: Fräscka lakan, nyponsoppa, sötlakrits, blåbär och torrt gräs. Inga röster, men för en tjugondel av priset av Las Beatas behövde den inte skämmas för sig.
vilken kul provning! det var det man misstänkte; att Telmo Rodrigues är en man med många ansikten. Vad kostar Las Beatas?
 

Vingubben

Medlem

21571B29-D6A7-4D70-B8DD-565038C4FC2B.jpeg
A73D1724-4AD9-4E64-9217-975213CA23A4.jpeg


Cratere 2018, Tenuta Le Lune del Vesuvio


Fick vinet av en bekant som hade varit och rest i området kring Neapel. En DOC som heter Lacryma Christi (del Vesuvio). Gjord på en druva som heter Pedirosso (80%) och resten Aglianico. Flaskan är helt brutal. Tom väger den 1218 g, att jämföra med en Te MATA Syrah som väger 1209 g, oöppnad. :mad: Hade inga förväntningar på detta men vinet överraskar. Viol, rosor, rostad paprika, vingummi och lite örter i doften. Bra balans i syra och tanniner. Vinet känns äldre än 2018 med lite lättare mognadstoner. Plommon, blåbär, lätt rökighet, härliga ektoner och lång eftersmak. 88p
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 18393
Efter en helg i Spanien varvar vi ner med en Telmo Rodriguez-proving här hemma.
2015 Telmo Rodríguez Valdeorras La Falcoeira 'A Capilla': tulpan, animailsk, läder, apelsin och lingon med monstersyra. en bästaröst (min),
2014 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara: Blåbär, vanilj, julkryddor och grapefrukt. Inga röster
2013 Telmo Rodríguez Vino de la Tierra de Castilla y León Pegaso Barrancos de Pizarra: asfalt, grusväg, alkohol, plommon, örter, citrus och blodapelsin. Sälta och snälla tanniner. Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Lanzaga: Kryddpeppar, chili, kaffe, oliver och alkohol. Kanske för mycket? Inga röster.
2012 Telmo Rodríguez Rioja Altos de Lanzaga: Anis, kaffe, tobak, hyacint, lädersoffa och svarta vinbär. Mycket av allt! fyra bästaröster.
2014 Telmo Rodríguez Rioja Las Beatas: Jasmin, lingon, hallon, mandarin, lakrits och grön paprika. Sval och slank, med underbar tanninbalans. en bästaröst.
2015 Telmo Rodríguez Monastrell Al Muvedre: Fräscka lakan, nyponsoppa, sötlakrits, blåbär och torrt gräs. Inga röster, men för en tjugondel av priset av Las Beatas behövde den inte skämmas för sig.
Låter som ni hade kul utan mej. Men Jönköping är inte illa det heller. Har till och med en vinbar.
 

Trydebull

Medlem
1991 Dalva Colheita Port

2690D16F-FEDE-47FC-911C-893608F5BA1F.jpeg


Noter från fem dagar efter kork

Rödbrun i tonen

Doften ger knäck, cognacsmarinerade fikon, valnötter, spritig bakgrund som efter ett tag sticker lite i näsan. Aceton.

Smaken efter fem dagar inte speciellt utvecklad. Inte heller fantastisk. Knäckig, honungstoner, söta fikon, dadlar, men också lösningsmedel (som jag tror att det smakar), även här spritig och både obalanserad och onyanserad.

Absolut drickbar men långt från andra Colheita i allmänhet och Dalvas i synnerhet.

Njä. Jag har druckit flera andra årgångar som jag gillar betydligt mer. Den här är jag glad att jag bara har en flaska till av. Samtidigt poänglöst att ha en flaska till av... Kan inte utläsa någon defekt så måste helt enkelt gå på att den inte är bättre... Så, det finns en flaska till den som har en kommande 30-årsdag för en billig peng...

Väldigt lite utveckling över fem dagar då det smuttats lite varje dag (i vetenskapens namn). Ser inte heller mer utveckling komma och vaskar härmed den sista sjättedelen till förmån för något som är verkligt värt att dricka.

82 poäng.
 
Toppen