Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En humbel men vansinnigt god Soave att förgylla vilken måndagsafton som helst!

2021 ICQRF Soave Classico Superiore Aquila San Rocco, 90p


IMG_3090.jpeg


Som alltid med en bättre Soave i glaset börjar jag recitera Shakespeare:

"Shall I compare thee to a summer’s day?
Thou art more lovely and more temperate"


Ren smak av sommar, helt enkelt!

Den här flaskan Soave var ett fynd (motsv ca 125 pix) och hyser trots det alla kännetecken för en Soave Classico från den översta hyllan.

På näsan visar den upp eleganta blommiga noter av fläder mfl tillsammans med torkad aprikos och en antydan av citrus.

Smaken är en harmonisk mix av livlig syrlighet och rik mineralitet, som erbjuder en mångfacetterad profil med en mängd frukter, blommor och en touch av mandelmjölk (!) som dröjer sig kvar in i en sofistikerad, ihållande eftersmak.

Helt klart ett vittnesbörd om de vulkaniska och kalkrika jordarna här. En tydlig exposé av dess terroir. Kvällens Soave presenterar en uppfriskande men samtidigt substantiell munkänsla som ger mig direkta associationer av somrig lycka, helt utan att vara simpelt, enkelspårigt … eller tragiskt som "Sommartider Hej Hej!"

Ett härligt fynd som levererar en bra bit över sin viktklass.
Med lite tur har butiken fortfarande kvar några flaskor...
 
Last edited:
Trådskapare
A
Fick en like på ett inlägg från 2013. Har @StefanAkiko tråkigt månde ?

SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Helgen började bra igår. Först en 1999 Deutz William Deutz rosé Oj, vuxit till en av de bästa 1999orna, ett år som jag personligen inte håller lika högt som en del champagneexperter. Ganska mörk färg. Skönt bärig doft, mineraler och mognadstoner. Bra balans med krämig mousse, mycket röda bär och lite sälta i smaken. Syran finns där och balanserar upp vinet gott

530626_10151409743099637_2075407993_n.jpg


2008 Louis Jadot Echezeaux Jadot och Echezeaux Med en DRC från samma år i färskt minne så får man konstatera att Jadot inte når upp till den nivån och nog inte till Grand Cru-nivå heller. Men för priset så konkurrerar den med Premier Cru från en del mer namnkunniga leverantörer. Serverad dekanterad vilket gör unga bourgogner gott. Bra kryddig doft och den typiska svala 2008-karaktären.Bra koncentrerad frukt, kanske lite för mycket åt det mogna hållet. Vinet är betydligt mer tillgängligt än dess motsvarighet från DRC, lite mer extraherat och inte riktigt samma längd. Men som sagt, ett bra vin, för ett pris som ligger under mer namnkunniga producenter och enligt min mening levererar. Glöm bort Grand Cru stämpeln, läs Premier Cru och bli positivt överraskad.

Dessa två viner följde på en provning av +60 viner, svårt men lärorikt :)
 

Silex

Medlem
vin.jpg

Fyllde nyligen jämnt (gubbe?) och då får man ju fira med lite etikettviner, som visade sig vara riktigt bra.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2002 (magnum)
Väldigt trevlig! Har nått en bra tidig mognadsfas där syran är integrerad och allt är i bra balans. Äpple, brioche, vit persika, balanserat med lång eftersmak. Framför allt gott att bara dricka. Perfekt mousse, man vill bara ta en ny klunk hela tiden! Skulle kunna dricka hela flaskan själv om det inte varit andra med :) (96p)

Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2017
Ostronskal och mineral och en friskhet som associeras med krispigt äpple och mild citron. Mer elegant och finstämt jämfört med övriga viner. Känns som att det finns mer kraft bakom som kan blomma ut, så troligen blir den ännu bättre med lite mer tid i källaren (93p)

Dominus 2006
Riktigt god! Som en fin Bordeaux men med lite mer lakrits och mörka bär som eventuellt pekar västerut. Tycker den här var i en perfekt fas nu, med eken integrerad, med fortfatande bra grepp i tanniner och syra, och i riktigt fin balans. Håller många år till, men varför vänta. Mums! (95p)

Rioja Alta Centenario 1973
Ett vin som buteljerades 1990 för att fira att vingården fyllde 100år, men skördat 1973 (mitt födelseår). Klassisk Rioja på nosen och ett fint doftvin. Tyvärr lite över kullen i smaken med en begynnande vinägerton. Blandade reaktioner runt bordet där vissa verkligen gillade det initialt och andra sågade. Efter en timme var det odelat mer intressant och nostalgi än gott. (88p)

Vi avslutade med Brännland Iscider Barrique 2015 (tyvärr ingen bild). Hade hunnit bli riktigt mörk i färgen, och utvecklat mer djup i smaken (kola, bokna äpplen förutom vanliga äppen), till viss del på bekostnad av den där krispiga fräschören de har som nybuteljerade. Dock fortfarande bra syra i botten. Kul att dricka en lite äldre version som jag tycker fungerade perfekt till en dessert med choklad och hallon.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 30123
Fyllde nyligen jämnt (gubbe?) och då får man ju fira med lite etikettviner, som visade sig vara riktigt bra.

Pol Roger Sir Winston Churchill 2002 (magnum)
Väldigt trevlig! Har nått en bra tidig mognadsfas där syran är integrerad och allt är i bra balans. Äpple, brioche, vit persika, balanserat med lång eftersmak. Framför allt gott att bara dricka. Perfekt mousse, man vill bara ta en ny klunk hela tiden! Skulle kunna dricka hela flaskan själv om det inte varit andra med :) (96p)

Raveneau Chablis 1er Cru Butteaux 2017
Ostronskal och mineral och en friskhet som associeras med krispigt äpple och mild citron. Mer elegant och finstämt jämfört med övriga viner. Känns som att det finns mer kraft bakom som kan blomma ut, så troligen blir den ännu bättre med lite mer tid i källaren (93p)

Dominus 2006
Riktigt god! Som en fin Bordeaux men med lite mer lakrits och mörka bär som eventuellt pekar västerut. Tycker den här var i en perfekt fas nu, med eken integrerad, med fortfatande bra grepp i tanniner och syra, och i riktigt fin balans. Håller många år till, men varför vänta. Mums! (95p)

Rioja Alta Centenario 1973
Ett vin som buteljerades 1990 för att fira att vingården fyllde 100år, men skördat 1973 (mitt födelseår). Klassisk Rioja på nosen och ett fint doftvin. Tyvärr lite över kullen i smaken med en begynnande vinägerton. Blandade reaktioner runt bordet där vissa verkligen gillade det initialt och andra sågade. Efter en timme var det odelat mer intressant och nostalgi än gott. (88p)

Vi avslutade med Brännland Iscider Barrique 2015 (tyvärr ingen bild). Hade hunnit bli riktigt mörk i färgen, och utvecklat mer djup i smaken (kola, bokna äpplen förutom vanliga äppen), till viss del på bekostnad av den där krispiga fräschören de har som nybuteljerade. Dock fortfarande bra syra i botten. Kul att dricka en lite äldre version som jag tycker fungerade perfekt till en dessert med choklad och hallon.
Grattis!
 

Bastardo

Medlem
En humbel men vansinnigt god Soave att förgylla vilken måndagsafton som helst!
2021 ICQRF Soave Classico Superiore Aquila San Rocco, 90p
Som alltid med en bättre Soave i glaset börjar jag recitera Shakespeare:

"Shall I compare thee to a summer’s day?
Thou art more lovely and more temperate"
Vad exakt är ICQRF = Central Inspectorate of Quality Protection and Fraud Repression? Misstänker du att det här vinet är något ’bootleg-wine’ eller något i den stilen …?
Om du vill smaka riktigt god Soave, så prova gärna Pieropan Soave Classico Calvarino!
Det har buteljen pratat varmt om redan snart fyra år sedan, och jag kan bara hålla med henne. :D
P.S.
Många recensioner på Vivino är på japanska, så vinet bör vara ganska populär just där, men den har inte fått så fina omdömen i snitt och wine-searcher nämner det inte alls. Lite diffust verkar det vara runt vinet, hur som helst.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad exakt är ICQRF = Central Inspectorate of Quality Protection and Fraud Repression? Misstänker du att det här vinet är något ’bootleg-wine’ eller något i den stilen …?
Om du vill smaka riktigt god Soave, så prova gärna Pieropan Soave Classico Calvarino!
Det har buteljen pratat varmt om redan snart fyra år sedan, och jag kan bara hålla med henne. :D
P.S.
Många recensioner på Vivino är på japanska, så vinet bör vara ganska populär just där, men den har inte fått så fina omdömen i snitt och wine-searcher nämner det inte alls. Lite diffust verkar det vara runt vinet, hur som helst.
Ser denna typen av producent (vanligt bland lägre prisade viner i Japan) som en positiv kraft i Japan. Men, de lär aldrig leverera makalösa viner samtidigt som då håller en hög ribba för alla "fuskisar" att försöka ta sig runt. Om några (2-20) år lär Japan vara normaliserat vad gäller viner. Men inte idag...

Personligen får jag (oxå?) kräxreflexer av denna typ av producener som nte har någon närvaro i vad de åstadkommer...
 

MartinBz

Medlem
Kvällens rödvin, till en pizza bianca med smörstekta kantareller och karamelliserad lök.
Vinet var först lite knutet och hade en del VA som störde. Men efter en timme i karaff så började det att vakna. Vinet visade upp sig från sin bästa sida - blodapelsin, jordgubbar och stjärnanis (?) i doften, och detsamma återfanns i smaken. Mycket gott, precis som Occhipintis Il Frappato brukar vara!
1694547185805.png
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad exakt är ICQRF = Central Inspectorate of Quality Protection and Fraud Repression? Misstänker du att det här vinet är något ’bootleg-wine’ eller något i den stilen …?
Om du vill smaka riktigt god Soave, så prova gärna Pieropan Soave Classico Calvarino!
Det har buteljen pratat varmt om redan snart fyra år sedan, och jag kan bara hålla med henne. :D
P.S.
Många recensioner på Vivino är på japanska, så vinet bör vara ganska populär just där, men den har inte fått så fina omdömen i snitt och wine-searcher nämner det inte alls. Lite diffust verkar det vara runt vinet, hur som helst.
Har nu beställt ett gäng olika buteljeringar av Pieropan, inklusive deras Calvarino. Skall bli gott :) Återkommer med några slags noter.
Tack @Bastardo och tack @buteljen !
 

LarsW

Medlem
Solaia 1985

Årets bästa rödvin. Årtiondets också. När jag tänker tillbaka kan jag inte minnas jag druckit ett bättre rödvin sedan vi bytte årtusende…

Söta körsbär, marsipan och svartpeppar i näsan. En hint av metall jag tycker är koppar. Mörk choklad. Höstlöv och soltorkad tomat. Rostat kaffe och nötter. Hittar nya dofter med tiden som byter av varandra. Ett vin man kan glömma sig i och bara dofta på i timtal.

I munnen är det mjukt som sammet. Fyllig frukt som inte är torr. Diskreta tanniner som känns helt perfekta. Läder, körsbär, tobak, ekad vanilj, svart te och svarta oliver. Lager på lager med smaker.
En evighetslång eftersmak som inte vill försvinna. Elegant i kubik.

Ska man verkligen leta svagheter så är syran kanske aningen påträngande och inte lika integrerad som de övriga komponenterna.

Nästan helt säkert sista gången jag får dricka detta vin men det gör inget när den här flaskan var så bra – det är så här man vill minnas ett vin.

Lycklig nu!

98p

thumbnail_20230813_190825.jpg

thumbnail_20230814_114926.jpg
 

Bastardo

Medlem
Har nu beställt ett gäng olika buteljeringar av Pieropan, inklusive deras Calvarino. Skall bli gott :) Återkommer med några slags noter.
Tack @Bastardo och tack @buteljen !
Det var så lite, StefanAkiko! Nöjet är helt på min sida. :D
Jag är ganska säker på att du kommer att bli nöjd. Har fått mina flarror redan till ’min’ butik, men butlern har supit bort alla mina pengar och jag har inte råd att hämta ut dem ännu … ;)
Obs! Vi har bra pris på bolis gentemot flera andra ställen och märk väl att vinet var slutsåld ganska länge. Jag är ganska säker på att den kommer att bli slutsåld igen på ganska kort tid. Och precis som så ofta annars, är inte årgången korrekt på bolis hemsida, men det är faktiskt importörens ansvar att se till att det stämmer. Det ska vara så klart åtminstone 2021, om inte ännu senare årgång.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Solaia 1985

Årets bästa rödvin. Årtiondets också. När jag tänker tillbaka kan jag inte minnas jag druckit ett bättre rödvin sedan vi bytte årtusende…

Söta körsbär, marsipan och svartpeppar i näsan. En hint av metall jag tycker är koppar. Mörk choklad. Höstlöv och soltorkad tomat. Rostat kaffe och nötter. Hittar nya dofter med tiden som byter av varandra. Ett vin man kan glömma sig i och bara dofta på i timtal.

I munnen är det mjukt som sammet. Fyllig frukt som inte är torr. Diskreta tanniner som känns helt perfekta. Läder, körsbär, tobak, ekad vanilj, svart te och svarta oliver. Lager på lager med smaker.
En evighetslång eftersmak som inte vill försvinna. Elegant i kubik.

Ska man verkligen leta svagheter så är syran kanske aningen påträngande och inte lika integrerad som de övriga komponenterna.

Nästan helt säkert sista gången jag får dricka detta vin men det gör inget när den här flaskan var så bra – det är så här man vill minnas ett vin.

Lycklig nu!

98p

Visa bifogad bild 30125
Visa bifogad bild 30126
Är du lika snål med dina vänner också?
Låter som de gånger Michael Broadbent satte full poäng plus en stjärna 🥳
 

IsKr

Medlem
Drack Sabelli-Frisch mission marina somers vineyard 2020 över 4 dagar. Det är skillnad mellan dag ett och fyra, men jag tycker att vinet håller ihop bra, känns fortfarande friskt och bra dag fyra.
Det doftar av mörk choklad med körsbärslikör, hallon och har väl lite av samma smaker också. Tycker det är en bra balans i vinet mellan syra frukt och ganska trevliga tanniner. Första gången jag dricker vin på druvan mission och det gav mersmak. Första reaktionen när jag drack vinet var att det inte var som något jag druckit tidigare och med en trevlig munnkänsla. Ska definitivt köpa mer av Sabelli-Frischs viner.
Dracks ur riedel veritas new world pinot noir.
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Rare & Old - Systembolaget PK-huset

rare-and-old-2023-sep.jpg


Lite snabba intryck om kvällens (blinda) provning. Deltagarnas samlade poäng inom parantes. Man fick rösta på bästa (2p) och näst bästa (1p). Priserna är aktuell årgångs pris.

Prolog
Trimbach, Clos Ste Hune, 2014 - 1 899 kr (2p)
Petroleum! Ganska solklar, ung riesling. God men lämnade inga bestående intryck.


Gott eller moget?
Dom Perigonon (Lenny Kravitz edition), 2008 - 2 399 kr (9p)
God, men inser gång på gång att moget är godare.

Alfred Gratien, Memory Collection, 1988 - 2 645 kr (6p)
Nu snackar vi! Massa härliga bokna äpplen men fortfarande väldigt pigg! Min bästa-röst för kvällen.


Samma druva, olika världsdelar
Andremily, No. 3, 2014 - 1 399 kr (4p)
Älskar ju typ all syrah, så även denna! Varmfruktigt men härligt.

M. Chapoutier, Le Méal, 2014 - 1 699 kr (8p)
På doften tyckte jag rätt länge att den var unken med hint av utedass. Blev bättre efter 1,5h men tog ändå lite udden av helheltsupplevelsen. Mycket bättre i munnen, jordigt och rökigt. Gott!


Samma producent, olika världsdelar (lättgissat :cool:)
Chateau Mouton-Rothschild, 2004 - 8 795 kr (10p)
Stor doft. Lena och fina tanniner. Jättegott, min näst bästa-röst.

Opus One, 2009 - 6 499 kr (10p)
Lite eldigare och mer energi än Mouton. Förvånandsvärt mycket fällning för att inte vara så gammal. Men också jättegott!


"Hur mognar vin?"
Schloss Johannisberg, Riesling Grünlack Spätlese, 1971 - 2 199 kr (5p)
Trodde först Sauternes på doften som var kanon, men sen var den väldigt platt och rätt tråkig i munnen.


Epilog
Fonseca, Vintage Port, 1994 - 1 049 kr (ej med i röstningen)
Lite för spritig för min smak. Druckit väldigt lite port men föredrar en 20-årig Tawny över detta iaf.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Producenten Pieropan startade 1880 och var den första att använda “Soave” på etiketten (1932). Vingården Calvarino ligger i hjärtat av Soave Classico zonen och köptes i början av 1900-talet av Pieropanfamiljen. Traditionell pergolauppbindning. 30-60 år gamla stockar. Handskördat. Jäst i cementtank. Lagrat på jästfällningen (“fine lees”) i cementtankar. Efter buteljering lagras de några månader innan släpp.

Pieropran Soave Classico 2015 Calvarino
70% Garganega
30% Trebbiano di Soave
Laddad med stenfrukt, citrus, vita blommor, lite honungstoner och det finns även någon slags kalkig mineral i doften. Påminner om en lite varmare albarino. Pigg syra som är fint balanserad med frukten. Stenfrukten kommer igen i smaken. Behaglig sälta. Rund och fin i kroppen, men ändå linjär. Lite fet i texturen. Hyfsat lång finish där frukten hänger kvar. Supertrevlig vin. Synd att man inte dricker Soave oftare! Tror också det var en hit att lagra detta några år. Kunde absolut ha legat ännu längre känns det som!

Någon annan som gillar Soave?
Visa bifogad bild 18078
Ja! Soave FTW 🤪
Buteljerad sommar som ofta är så där oändligt läckra, även om de inte alltid uppvisar stor komplexitet.

Under flera år skrev jag inte ens in Soave på CT...

De bättre växer och vidgas väl av lagring, men tål generellt inte lika många år som tex Sancerre och Pouilly Fumé.

Nästa hållplats för min Soaveresa blir ett gäng från Pieropan. Det blir garanterat trivsamt!
 
Toppen