Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
IMG_4888.jpeg


Domaine du Tunnel (Stéphane Robert), Cornas, Pur Noir 2018

Inte helt säker på vinifieringen men känner ingen som helst antydan av ek vilket jag i de flesta fall brukar tycka är trist, men här funkar det rätt bra. Mörk frukt, framförallt blåbär, mandelbiskvier, torkade aprikoser och ordentligt med olivspad som möts upp av lätt avrundade tanniner. Långt avslut med en hel del askkopp vilket konstigt nog är positivt. Rent och komplext men känns som att det öppnar inte upp. Blir ett återbesök i morgon men idag stannar poängen på 92p.
 

v_skogh

Medlem
Visa bifogad bild 30411

Domaine du Tunnel (Stéphane Robert), Cornas, Pur Noir 2018

Inte helt säker på vinifieringen men känner ingen som helst antydan av ek vilket jag i de flesta fall brukar tycka är trist, men här funkar det rätt bra. Mörk frukt, framförallt blåbär, mandelbiskvier, torkade aprikoser och ordentligt med olivspad som möts upp av lätt avrundade tanniner. Långt avslut med en hel del askkopp vilket konstigt nog är positivt. Rent och komplext men känns som att det öppnar inte upp. Blir ett återbesök i morgon men idag stannar poängen på 92p.
Du som bara dricker norra Rhone ;) Av de senare årgångar som släppts, vilka tycker du levererar bäst just nu. Peace!
 

LeChat

Medlem
IMG_5406.jpeg

-2022 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes
-2022 Christophe Cordier Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes

Två väldigt goda viner från Cordier.
Båda är unga och bjuder på smaskig frukt och de 14 procenten alkohol ger fyllighet och en rik karaktär.

Saint Veran ger möjligtvis ett något elegantare intryck med en aningens honung i avslutet, men känns kanske samtidigt något enklare. Pouilly-Fuissé känns mer komplex, med bl.a smör, jord och lakrits.

Eftersom min livsfilosofi ogillar vinnare och förlorare så får det bli oavgjort vilket även känns mest rättvist.
IMG_5408.jpeg

Kvällens räkmackor med rökt lax.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagspizza brukar ju vara duktigt förlåtande mot de flesta viner. Men, i afton blir det fokus på viner att undvika:

PXL_20231020_165102873.jpg


2001 Clos du Moulin aux Moines Auxey-Duresses Moulin aux Moines, Burgundy, 74
Dofter precis som duktigt överkokta snabbmakaroner plus en underlig slags obehagliga parfymerade örter. Ensidig och inte intressant och "mogen" nog att få mig att dricka halva flaskan till fredagspizzan.

Syrlighet: ja.
Längd: nej.
Tanniner: absolut inte!
Komplexitet: fan inte!"

Efter filmen hällde jag ut halva flaskan i vasken.

Har en flaska till här i Japan. Någon som är intresserad?
 

Vingubben

Medlem
IMG_4889.jpeg


R&L Legras, Saint-Vincent 2008

Första flaskan som knäcktes och absolut inte för tidigt. Ordentligt med syra som det skall vara vilket balanseras bra med kropp, mognadstoner och frukt. Jäst, lime, kalk, citronkarameller och nutella. En underbar champagne som är i fönstret och kommer att vara så ett antal år framöver. 93p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna kvällen bjöd jag mig själv på 24 månaders Mimoletto, en mörk Brie som gravida bör undvika, italienska korvar och en gnutta vin:

2000 Château Croque Michotte, 95p
Min första bekantskap med detta slott.
Kvalitetsmässigt är detta helt i nivå med Château Margaux från en bra årgång, och jag tror detta vin lär vinna varje blindprovning. Iaf för denna årgång. För det är så jäkla bra! Helt fantastiskt! Ofantligt glad åt att jag fann två flaskor på aukton: kollade CT, checkade av säljaren osv. Och vann!
Oj!
Två flaskor mognande högklassigt elixir till oslagbart pris.

Mina tankar var:
Hustrun ogillar Bdx - kanske jag kan ha dem till onsdags-pizza-vin?
Eller, bara spara dem tills nästa delegation västerlänningar kommer hit (*^ω^*)
Ller helt enkelt ploppa då det då omständigheterna är bra.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fredagens BYOB med temat "Fransk Wijn i Nödfall". Deltog gjorde: @B.Balck , @Carlssonsklister , @Lennart , @mackan92 , @MagnusH70 , @MarkusJ @Patrik Sellin och @shouldkick . Av någon anledning blev det övervägande vitt och inga bubbel?!?

Flight 1.jpg

Flight 1:
2021 Triennes Les Aureliens: (0 röster)
2019 Philippe Colin Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Chaumées (8 röster) Det här var med på Byoben 5/5 också och klarade sig inte alls så bra då. Flaskvariation?
2019 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape Blanc (0 röster)
2013 Château La Nerthe Châteauneuf-du-Pape Blanc Clos de Beauvenir (0 röster)
Flight 2.jpg

Flight 2:
2018 Domaine des Marnes Blanches Savagnin En Jensillard (2 röster)
2013 Domaine de la Vougeraie Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot (4 röster)
2020 Domaine Georges Vernay Condrieu Les Terrasses de l'Empire (2 röster)
2021 Drood Winery of Persia Lorkosh The Warrior- Ariobarzanes (0 röster) Slamkrypare från Iran
Flight 3.jpg

Flight 3:
2010 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie (0 röster)
2017 Domaine de L'Arlot Nuits St. Georges 1er Cru Hors Ligne (5 röster)
2021 Jean Foillard Morgon Côte du Py (0 röster)
1989 Château Soutard (1 röst)
2020 Stéphane Ogier Syrah La Rosine (1 röst)
2005 Château Phélan Ségur (1 röst)

Bourgogne knep samtliga förstaplatser.

 
Var nyfiken på billiga viner med hög rating på Vivino och passade på när det var gratis frakt.

Valet föll på Mucho Mas Tino av Felix Solis, 119 kr, 4.2 rating med nästan 62 000 röster. Kan så många ha fel? Beställde en flaska och fick två hemskickade, så landade på 60kr flaskan.

"About as close to a homeless man's ass as I have ever tasted", har någon skrivit ser jag, kanske lite väl hårt. Sliskigt, sötaktigt fyllevin är min slutsats. Går att dricka i brist på annat. Som tur är har jag dock många andra flaskor jag hellre skulle avnjuta. Årets andra vin som fick besöka vasken...
 

Attachments

  • 16979854037004659865204000341274.jpg
    16979854037004659865204000341274.jpg
    39,7 KB · Visningar: 53

LeChat

Medlem
IMG_5427.jpeg

2005 Château Grand-Puy-Lacoste

Pauillactypisk med bl.a. svarta vinbär, grafit och mentol. Fortfarande ganska mycket frukt, även om den börjat dra sig tillbaka. Lite läder, stall och jord kommer fram i takt med att den luftas.

Vinet känns som väldigt klassisk Medoc-bordeaux, torr, elegant och åt det stramare hållet. Inget onödigt fjäskande!
Genuint och gott är det redan, men kan nog utvecklas fint i minst 10 år till tror jag.


IMG_5417.jpeg

Dagens fångst ska nog kunna bli gott ihop med kvällens ryggbiff.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag på Pecorella.

PXL_20231022_110818061_Original.jpeg


2021 Weszeli Terrafactum Grüner Veltliner Langenlois Österrike > Niederösterreich > Kamptal, 91

Ljusgul färg.
Vackra somriga dofter av gröna växter, söt citrus och apelsiner, och mer.
Gediget uppstyltat vin med de syror som gör Grüner Veltliner värt att dricka. Underbar! Arkitektonisk uppbyggnad som tillåter en mjuk, blygsam mineralaspekt att skina igenom. Rent, elegant och mycket mer än bara en törstsläckare.

Lång och otroligt tillfredsställande :)


PXL_20231022_112552131.PORTRAIT_Original.jpeg


2015 Domaine du Daley Mersyca Grande Réserve Les Rueyres Schweiz > Vaud > Lavaux > St. Saphorin, 95p

Enligt vinmakarens hemsida:
En blandning av Merlot och Cabernet Franc med en touch av Syrah, från vinstockar som ligger vid sjöns kant. Liten avkastning som fått vila under 22 månader på fat. Ett utmärkt vin för gastronomi (kött, vilt, pasta) och för lagring.

Fick en omgång om 4 tim i karaff.
Ett ungt, extremt seriöst vin med tydlig Syrah-karaktär.
———————- på restaurangen -———————

Ett rikt, vackert vin av den seriösa sorten. Tydlig Syrah på näsan med vissa antydningar av återhållsam plommonig Merlot. Mycket ungt.

I munnen är detta ett toppklassvin med distinktion. Vinet är rena definitionen av 'pur'. Delikat, imponerande, atletiskt och intensivt. Renheten i dess röda bär och Syrah-doft ger gåshud. Merlot märks på mellangommen. Inga tecken på Cabernet Franc. Lång, komplex och utmärkt balanserad med M+ syra och tanniner M med vackert grepp. Utmärkt både för sig självt och till mat.

Önskar att jag hade en låda!
Absolut enastående vin!

Något av maten. Den nye kocken gjorde väldigt bra ifrån sig!
PXL_20231022_103914560_Original.jpeg PXL_20231022_110759174_Original.jpeg
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2010
Mitt referensvin när det är torr Riesling. Dricker det ändå alltför sällan numera...

I näsan är det honung, citrus, kokos och papaya. Karamellpudding och vita vingummin. Inte så mycket gummi och petroleum men kan anas. Härlig doft!

I munnen är det samtidigt både mjukt och gnistrande torrt. Dag två har allt harmoniserat. Tropisk frukt. Syrlig citrus som inte är sur. Honung och godis. Lång eftersmak.

Det här var en riktigt bra flaska!
Saknar det där extra när det dyker upp nya upplevelser under tiden man dricker flaskan (lager på lager), så det når inte riktigt upp i den högsta betygsklassen, men fortfarande ett rasande stabilt och gott vin i sin prisklass.

94p

20231023_095738.jpg
 

HerrMelin

Medlem
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2010
Mitt referensvin när det är torr Riesling. Dricker det ändå alltför sällan numera...

I näsan är det honung, citrus, kokos och papaya. Karamellpudding och vita vingummin. Inte så mycket gummi och petroleum men kan anas. Härlig doft!

I munnen är det samtidigt både mjukt och gnistrande torrt. Dag två har allt harmoniserat. Tropisk frukt. Syrlig citrus som inte är sur. Honung och godis. Lång eftersmak.

Det här var en riktigt bra flaska!
Saknar det där extra när det dyker upp nya upplevelser under tiden man dricker flaskan (lager på lager), så det når inte riktigt upp i den högsta betygsklassen, men fortfarande ett rasande stabilt och gott vin i sin prisklass.

94p

Visa bifogad bild 30447
Tack för en bra smaknotis!
Har en -10 på rygg, skulle du säga att den behöver lite mer tid eller är den open for business?
 

LarsW

Medlem
Tack för en bra smaknotis!
Har en -10 på rygg, skulle du säga att den behöver lite mer tid eller är den open for business?
Den var bättre dag 2, lite beroende på hur man vill ha sin syra som var lite mjukare och hela vinet kändes lite mer harmoniskt då. Fortfarande mycket gott dag 1 tillsammans med fisk och smörsås.
Jag hade nog väntat 5 år eller så, dessa är ruggigt långlivade viner.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ombesiktning av Montus med en annan Madiran som referens:
Bouscasse montus.jpg


2018 Château Bouscassé Madiran: Doft av stall, ek, svarta vinbär och plommon. Ungefär detsamma återkommer i smaken. Ganska rustikt med fin frukt, rejäla fat och tuffa tanniner. Vinner nog på att ligga i källaren i 20 år, men lagrar man ett vin för 179 kr så länge? 87p
2019 Château Montus Madiran. då:
"N: Vanilj, halm, svarta vinbär, blåbär och stall.
M: Trä, vanilj, blåbär och svarta vinbär. Ungt med tung frukt och rejäla tanniner. 88-90p"
Nu: det mesta stämmer även nu. När man har mer tid att känna efter kommer det även fram en del örter, typ timjan, i smaken. Kanske mer plommon än blåbär också? Jämfört med Bouscassé så är faten lugnare, tanninerna snyggare och frukten är mer polerad. Klart mer tillgängligt trots att det är ett år yngre. Hundralappen upp är väl använda pengar - det här är ett klart större vin. Poängen pendlar mellan 89+ och 90- beroende på sinnesstämning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2010
Mitt referensvin när det är torr Riesling. Dricker det ändå alltför sällan numera...

I näsan är det honung, citrus, kokos och papaya. Karamellpudding och vita vingummin. Inte så mycket gummi och petroleum men kan anas. Härlig doft!

I munnen är det samtidigt både mjukt och gnistrande torrt. Dag två har allt harmoniserat. Tropisk frukt. Syrlig citrus som inte är sur. Honung och godis. Lång eftersmak.

Det här var en riktigt bra flaska!
Saknar det där extra när det dyker upp nya upplevelser under tiden man dricker flaskan (lager på lager), så det når inte riktigt upp i den högsta betygsklassen, men fortfarande ett rasande stabilt och gott vin i sin prisklass.

94p

Visa bifogad bild 30447
Referensviner är kanon att ha för kalibrering och ... njutning.

Här i Japan funkar inte detta vin då det är alldeles för dyrt. Har letat andra och nästan fastnat för :

Penfold's Autumn Riesling Koonunga Hill.

Då jag av en slump fick i mig fjolårets sista flaska av årgång 2021 från butiken, föddes en tanke på att detta vin nog kvalificerar.

Årets årgång är 2022 och den är om möjligt bättre än fjolårets årgång. Har tutat i mig två flaskor nu och är kär. En extremt ren Riesling med tajta syror och tajt allting. Bra längd, märg och intensitet. Ser ut att stå sig med ålder, precis som Penfold's winer generellt åldras med stort behag.
 

LarsW

Medlem
St Henri 2020.
Följde med en extra flaska i beställning då jag ville prova denna ung. Dracks över 2 dagar. Båda gångerna till grillat kött… man behövde kraftig mat till detta vin!

Lakrits, blåbär, körsbär och vanilj i näsan. Kryddörter och pepparmint. Man känner alkoholen men på det stora är det en ganska sval doft som är mycket trevlig.

I munnen är det massiva tanniner som har mildrats en aning dag 2. Mängder med röda och blå frukter. Ek. Svartpeppar. Rosmarin och mynta. Lång eftersmak.

I min smak helt klart för tidigt att dricka om man ska få full utdelning på denna men redan gott med rätt tillbehör.
Tänker dock vänta till 2030-talet innan jag poppar nästa flaska.

92++(+..?)p

thumbnail_20231024_151736.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinner nog på att ligga i källaren i 20 år, men lagrar man ett vin för 179 kr så länge?
Sist jag kollade hade det mer att göra med vinets kvalitet och förslutning än dess pris, etikett eller varumärke :p:kyss:😍

Brumont är en husgud i min värld. Även om hustrun ogillar dem (saknar mid-palate enligt hennes smak) kan jag inte låta bli. Och de blir bara bättre med åren under väldigt många år... Drickar gärna och med stor glädje, alla hans olika Montusser, Bouscasséer och La Tyre (nog eg "Montus XL" i ny förpackning) och tvekar aldrig att spara dem lite längre. Hintitills har alla varit bättre både två och fyra dagar efter plopp.
 

Vingubben

Medlem
IMG_4901.jpeg


Domaine des Escaravailles, Rasteau, Heritage 1924, 2017

Salmiakdoftande. I smaken satlakrits, björnbär, bigarråer, syrliga karameller, rosmarin och kakao. 15,5% alkohol känns men funkar i min gom. I övrigt bra tryck i tanninerna och bra balans. Ingen sylt. Ny producent för mig och värd att undersöka vidare. 91p
 

buteljen

Medlem
IMG_0229.jpeg


2001 Chateau Cheval Blanc
Underbart på alla sätt och vis 🍷. Lite stängt från början men öppnar upp sig fint efterhand. Grafit, tobak, läder, aska, blyertspenna, cigar box, plommon, mörka bär, lite gröna stick … fantastisk komplexitet i doften 💯. I smaken slankt och svalt, silkig textur med grepp (sammet?), lager på lager av härliga aromer som tävlar om att få visa upp sig. Allt fortsätter i en lång energisk finish 👏👏. Ljuvlig flaska ❤️
 
Toppen