Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
IMG_0370.jpeg


2007 Domaine de la Romanée-Conti La Tâche
Så där. Då var min första flaska La Tâche drucken 😍🍷.

Förväntningarna var naturligtvis höga och jag tycker de infriades. Vinet är riktigt jäkla bra och utvecklades under hela kvällen 😍. Tog inga direkta noter men elegansen, koncentrationen, komplexiteten, lager på lager-känslan, energin och magin finns där. Kul! Nu kan man gå vidare och köpa annat för penningarna 🥳.
 

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 30527

2007 Domaine de la Romanée-Conti La Tâche
Så där. Då var min första flaska La Tâche drucken 😍🍷.

Förväntningarna var naturligtvis höga och jag tycker de infriades. Vinet är riktigt jäkla bra och utvecklades under hela kvällen 😍. Tog inga direkta noter men elegansen, koncentrationen, komplexiteten, lager på lager-känslan, energin och magin finns där. Kul! Nu kan man gå vidare och köpa annat för penningarna 🥳.
Bra start på veckan! :cool: Hur var det med tillgängligheten?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2019 Francois Villard, St Joseph Reflet
Norra Rhône i synnerhet och Syrah i allmänhet har på senare år blivit mitt fjärde ben vad gäller rött vin i källaren I lite större mängd efter Bdx, Pinot Noir och Barolo.
Francois Villard har växt fram som en av favoriterna ihop med Domaine Combier vad gäller de enklare vinerna.
Dags med andra ord att ge sig på Villards lite bättre alster som ju finns i BS.

Doften är generös och intensiv med massor av tydliga unga Syrah-markörer av björnbär, oliv, blåbär, jäst och en rejäl dos rått kött och inälvor
Störtskön doft att bara sitta och njuta av i långa stunder. Sniffarvin när det är som bäst.
Efter mer luft så ökar sötman i doften och lite vanilj tittar fram. Intensiteten i doften lägger sig ngt.
I munnen är det välstrukturerat med fin fruktkoncentration och tydlig tanninstruktur som kommer att bära vinet i 10 år lätt.
Inte världens längsta avslut men absolut i klass med prislapp och förväntningar.
Runt 90-91p idag och potential på två pinnar till.

Visa bifogad bild 30524
Syrah är en fenomenal druva. I sydvästra Frankrike blir den ändå bättre genom att låta sig blandas med Grenache. Och världen över skapar den extremt spännande intryck med större doser av lokal terroir än någon annan druva jag känner till…

Försöker också att skapa ett fjärde ben (1. Bordeaux, 1. Vit Loire, 3. Sangiovese) av Syrah. Men, de dricks upp fortsre än jag hinner fynda pä auktionerna…
 

chambertin

Medlem
Syrah är en fenomenal druva. I sydvästra Frankrike blir den ändå bättre genom att låta sig blandas med Grenache.
Tycker nog att den är som bäst i norra Rhône på egen hand men kan förlika mig med en dos Viognier som komplement.:)

Grenache däremot behöver gärna en eller två kompisar (Syrah och Mourvèdre) för att komma till sin rätt för min del.

Försöker också att skapa ett fjärde ben (1. Bordeaux, 1. Vit Loire, 3. Sangiovese) av Syrah. Men, de dricks upp fortsre än jag hinner fynda pä auktionerna…
Ja svår lagraångest av alla lättdruckna carbonicjästa Crozes-Hermitage som bara skriker ”drick mig nu” !
 

Vingubben

Medlem
men vinet är som ett från översta hyllan i norra Rhônedalen.
Varmblodig Syrah som inte är från CdP.
Här tappade du bort mig rejält. Norra Rhone är nog signumet för sval Syrah och hur högre upp desto svalare. ,Och det är oerhört sällan du hittar Syrah från CdP förutom i små mängder som inblandning. Visst finns det några som gör Syrahbaserade CdP men dom är få och man ser dom oerhört sällan.
 

LeChat

Medlem
IMG_5446.jpeg

1997 Château Poujeaux

Eftersom jag träffade min livskamrat 1997 så är det lite extra att sitta med en god bordeaux från detta år. Extra roligt är det dessutom att det är en Poujeaux eftersom det måste vara den bordeaux som jag druckit i flest antal årgångar.

Visst infrias mycket av ens förväntningar när man dricker en äldre bordeaux. Men denna känns dessutom fortfarande ganska pigg, med bra energi och inga toner av bränt trä. God frukt, jord, en aning stall, mjölkchoklad och en härlig sälta som jag är extremt svag för. Riktigt bra!

Trots kylan blir det till att grilla entrecôte med vitlökssmör lite senare ikväll. Smask!
 
Last edited:
Visa bifogad bild 30532
1997 Château Poujeaux

Eftersom jag träffade min livskamrat 1997 så är det lite extra att sitta med en god bordeaux från detta år. Extra roligt är det dessutom att det är en Poujeaux eftersom det måste vara den bordeaux som jag druckit i flest antal årgångar.

Visst infrias mycket av ens förväntningar när man dricker en äldre bordeaux. Men denna känns dessutom fortfarande ganska pigg, med bra energi och inga toner av bränt trä. God frukt, jord, en aning stall, mjölkchoklad och en härlig sälta som jag är extremt svag för. Riktigt bra!

Trots kylan blir det till att grilla entrecôte med vitlökssmör lite senare ikväll. Smask!
Du verkar vara en livsnjutare av stora mått @LeChat. Härligt att se!
Dessutom alltid fina bilder på vinerna.
 

Foodcoma

Medlem
1923BDD9-8F60-4599-AFC5-4E900C75449C.jpeg

Caprili Brunello 2018
Gamla slavonska ekfat 3 år + 1 år på flaska innan släpp. Granne med Soldera. Känt till producenten ett tag men första gången jag provar något vin.

1 timmes luft.

Vackert intensiv, men transparent röd färg.

Dricker det utan mat, vilket funkar om man dricker långsamt,men det här är helt klart ett matvin. Gärna biff med någon sås med lite syra - tror choronsås med extra reduktion hade varit grymt till.

Nypon, örter, solmogna röda körsbär,
Mjuka fattoner. Tobak. Cheeseburgare. Cabernet franc ton av paprika i positiv bemärkelse - flyktig men där. Asfalt.
Relativt tillgängligt men med en lååååång och lovande framtid.

Mun, hög syra. Mjuka tanniner, krämig munkänsla. Lakrits, sött anslag utan att vara kletigt eller framtungt. Mörk choklad. Mer körabär. Vitpeppar. Lång finish.

Det här är bra. Säkerligen ett vin som dricks med stor behållning i 20+ år från dagens datum.

Sammanfattningen blir således hantverksmässighet i elegant skrud - grymt!
93 idag, nästa flaska sparar jag 5 år och då kan det nog nosa på siffror över 95.
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Vinprovning på Systembolaget igår med temat Vit Cote de Beaune Grand Cru

Gruppens vinnare blev Lucien Le Moine Montrachet 2019 med ett fåtal fler röster än tvåan Jadot Chevalier-Montrachet "Les Demoiselles" 2020. Jag tror att Esprit Leflaive Corton Charlemagne 2018 kom tre, @Lennart kanske kan bekräfta om jag minns rätt.

unnamed-2.jpg

unnamed.jpg

unnamed-1.jpg
 

Lennart

Medlem
Vinprovning på Systembolaget igår med temat Vit Cote de Beaune Grand Cru

Gruppens vinnare blev Lucien Le Moine Montrachet 2019 med ett fåtal fler röster än tvåan Jadot Chevalier-Montrachet "Les Demoiselles" 2020. Jag tror att Esprit Leflaive Corton Charlemagne 2018 kom tre, @Lennart kanske kan bekräfta om jag minns rätt.

Visa bifogad bild 30541
Visa bifogad bild 30542
Visa bifogad bild 30543
Om jag minns rätt så var det Vougeraies Bienvenues-Batard-Montrachet som kom trea. Men spottade inte något denna provning :)
 

chambertin

Medlem
IMG_0062.jpeg

Dags för ytterligare lite Syrah från Norra Rhône.
2018 Jean-Luc Colombo Cornas Terres Brulées
En av de klassiska producenterna i Cornas som jag stiftade bekantskap med redan på 80-talet. Dagens alster gör mig inte besviken utan tvärtom.
Stor expressiv doft med aningens Brett i början (försvinner fort) och varma toner av björnbär, fat/vanilj, viol (får lite Port-feeling ibland men utan russin) och en drös sous-bois och hela klasar (speciell vedig karaktär som jag har svårt att beskriva). Årgångens värme gör sig påmind men mest på ett positivt sätt.
Smaken svarar upp med ungdomliga och tydliga lite sandiga tanniner (nog ganska snälla jfrt med Cornas ”back in the days” såvitt jag kommer ihåg) som biter en del. Syrorna på medelnivå men i bra balans i nuläget och inget att klaga på vg längd. Utvecklas bra under kvällen och sjunger allt bättre med stigande temperatur och luftning.
90-92P och kanske lite mer för dom som gillar den lite stramare stilen.
Finns på BS.
 

Foley

Medlem
Vinprovning på Systembolaget igår med temat Vit Cote de Beaune Grand Cru

Gruppens vinnare blev Lucien Le Moine Montrachet 2019 med ett fåtal fler röster än tvåan Jadot Chevalier-Montrachet "Les Demoiselles" 2020. Jag tror att Esprit Leflaive Corton Charlemagne 2018 kom tre, @Lennart kanske kan bekräfta om jag minns rätt.

Visa bifogad bild 30541
Visa bifogad bild 30542
Visa bifogad bild 30543
Ser ut att ha varit en grym provning! Hur var Drouhin chassagne montrachet? Lyckades klicka hem en flaska häromveckan och har inte druckit vinet tidigare.
 

Lennart

Medlem
Ser ut att ha varit en grym provning! Hur var Drouhin chassagne montrachet? Lyckades klicka hem en flaska häromveckan och har inte druckit vinet tidigare.
Jag tyckte det var otroligt bra. Bra syra, hög intensitet, väldigt lång eftersmak. Det mest prisvärda vinet på provningen enligt mina preferenser. Skulle dock låta flaskorna vila ett par år.

Vid omröstningen var det några stycken som satte den som trea i hela flighten och det är ju bra givet det tunga motståndet.
 
IMG_1775.jpeg


Kvällsmacka med fransk bondost och Gevrey-Chambertin i glaset, inte mycket att lipa över.

Fredric Esmonin G-C Clos Prieur 2020 kommer från den nedre halvan (Clos Prieur-Bas) av vingården, som till skillnad från den övre halvan inte är 1er Cru-klassad. Vanligt sketet byvin m.a.o. Men så är det bara torsdag… 🤷🏻‍♂️

Ung, japp. God, japp. Som f*n! Härligt kryddig och tät doft. Sa jag Gevrey-Chambertin? Tät frukt med hallon och granatäpple (syran!). Kanske lite gröna stjälkar. Struktur som definitivt anstår ett byvin, om än något kort. Perfekt för en torsdag!

Kostade 399:- för ett år sedan. Ångern över att inte ha köpt fler flarror… Suck.
 

mackan92

Medlem
Visa bifogad bild 30551
Dags för ytterligare lite Syrah från Norra Rhône.
2018 Jean-Luc Colombo Cornas Terres Brulées
En av de klassiska producenterna i Cornas som jag stiftade bekantskap med redan på 80-talet. Dagens alster gör mig inte besviken utan tvärtom.
Stor expressiv doft med aningens Brett i början (försvinner fort) och varma toner av björnbär, fat/vanilj, viol (får lite Port-feeling ibland men utan russin) och en drös sous-bois och hela klasar (speciell vedig karaktär som jag har svårt att beskriva). Årgångens värme gör sig påmind men mest på ett positivt sätt.
Smaken svarar upp med ungdomliga och tydliga lite sandiga tanniner (nog ganska snälla jfrt med Cornas ”back in the days” såvitt jag kommer ihåg) som biter en del. Syrorna på medelnivå men i bra balans i nuläget och inget att klaga på vg längd. Utvecklas bra under kvällen och sjunger allt bättre med stigande temperatur och luftning.
90-92P och kanske lite mer för dom som gillar den lite stramare stilen.
Finns på BS.
Kul! Köpte faktiskt just det vinet för någon vecka sen men ej öppnat än. Finns det anledning att vänta tror du?
 
Toppen