Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade velat haft mer kropp och någon typ av frukt som hade balanserat av spikarna jag hade i mun.
Oprovat, gissade jag först på att de oxiderat sönder, vilket nog är den vanligaste naturliga vindöden. Ibland tunnas de bara ut och närmar sig syrligt vatten mer för varje dag. Kan du beskriva spikarna? Som taggtråd? Svårt tänka mig att en Listrac från äldre tider skulle ha lika mycket tanniner som en ung klassisk Barolo. Så, jag missförstår nog ditt språk…
 

Wintermute

Medlem
3 x Flamberg-18
3 x Welles-18
Direkt från vinmakaren.
Visa bifogad bild 22874
Efter tre och ett halvt år tar jag den första Lackner Tinnacher Ried Welles. Koncentrerat och intensivt med passionsfrukt, ananas och liknande frukter. Ganska lång smak, men lite obalanserad jästighet/spritighet. Jag ger det ändå tappra 90p.
Är det någon som kan hjälpa mig att gissa hur ett sådant här vin kommer att utvecklas?
 

LeChat

Medlem
IMG_5531.jpeg

2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes
(Drickfönster på CT: 2029-2030 ;))


När jag noterade de 15 procenten på etiketten (efter beställning) så blev jag besviken och kände mig mycket tveksam till om detta skulle funka. Nu brukar väl Savigny-Les-Beaune för all del vara av den kralligare typen med relativt hög alkohol, men inte 15%. Det här fick mig snarare att tänka på chateauneuf, vilket iofs kan vara riktigt gott när allt stämmer, men samtidigt något helt annat än en slank bourgogne.

Tänker att lite halvkraftig mat kanske kan vara lämpligt, så klyftpotatis med kycklingfilé, bacon och lite mustig sås med bl.a. timjan borde funka.

Hur är då vinet? Jo, men det är en väldigt god St. Henri.;)
Smekande tanniner, tjusig syra och inalles balanserat, harmoniskt och välsmakande. Bourgogne? Nej, i så fall är detta uttryck en blind fläck bland mina bourgognearomer.

Men som sagt, väldigt gott! Så är man bara medveten om vad som finns i flaskan så kan jag gärna dricka detta igen. Bättre pris än St. Henri dessutom. :cool:

Som ni kanske redan förstått så är frukten i centrum. En väldigt god och yppig sådan. Men här finns även väldigt snygga fattoner som bidrar med komplexitet.

Väldigt trevlig faktiskt, tror att min fru kommer att älska det. Kan möjligtvis bli ytterligare inköp!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30784
2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes
(Drickfönster på CT: 2029-2030 ;))


När jag noterade de 15 procenten på etiketten (efter beställning) så blev jag besviken och kände mig mycket tveksam till om detta skulle funka. Nu brukar väl Savigny-Les-Beaune för all del vara av den kralligare typen med relativt hög alkohol, men inte 15%. Det här fick mig snarare att tänka på chateauneuf, vilket iofs kan vara riktigt gott när allt stämmer, men samtidigt något helt annat än en slank bourgogne.

Tänker att lite halvkraftig mat kanske kan vara lämpligt, så klyftpotatis med kycklingfilé, bacon och lite mustig sås med bl.a. timjan borde funka.

Hur är då vinet? Jo, men det är en väldigt god St. Henri.;)
Smekande tanniner, tjusig syra och inalles balanserat, harmoniskt och välsmakande. Bourgogne? Nej, i så fall är detta uttryck en blind fläck bland mina bourgognearomer.

Men som sagt, väldigt gott! Så är man bara medveten om vad som finns i flaskan så kan jag gärna dricka detta igen. Bättre pris än St. Henri dessutom. :cool:

Som ni kanske redan förstått så är frukten i centrum. En väldigt god och yppig sådan. Men här finns även väldigt snygga fattoner som bidrar med komplexitet.

Väldigt trevlig faktiskt, tror att min fru kommer att älska det. Kan möjligtvis bli ytterligare inköp!
Vägrar också låta mig begränsa mina njutningar även om det står AOC Meningsl Auslese på etiketten om vinet i flaskan är bra.
 
provning.jpg


Frankrike vs. Italien vs. Spanien med två (hyfsat representativa) viner från varje land. Vilket land vinner kampen?

Blind provning med hård selektering – alla fick kora sin absoluta favorit, inga runner-ups. Vi återkommer till resultatet längre ner.

Vinerna i drickordning:

2019 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin

En riktigt typisk Gevrey, lite mörkare och mer rustik än de lätta, florala burgundierna. Forest floor (älskar uttrycket) i doften, mörka körsbär, en del kryddor och en aningens kött i smaken. Bra tanniner och syra i balans med medellångt avslut. Fin vinupplevelse redan nu!

2010 Andrea Oberto Barolo Brunate
Detta är så gott, Barolo när den är som bäst. Perfekt mognad, enligt mig, med väldigt lätta tertiära toner samtidigt som syra och frukt är i perfekt balans. Drack förra flaskan för knappt 20 månader sedan och gav den då 95p. Skulle säga 93-94p denna gången. One more to go…

2011 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
Klassisk Rioja med fat, vanilj, en knivsudd dill, mörka körsbär som nästan är lite söta, lite lakrits, kryddor osv. Mediumkropp med en begynnande mognad (ok, det där låter lite weird). 70% tempranillo, 20% garnacha (grenache), 10% graciano och mazuelo (carignan). Finns fortfarande att köpa på Bolis för 399 pix.

2016 Château Lafon-Rochet
Ett riktigt välgjort vin som sjunger Bordeauxs lov. Ganska bredaxlad och ung, lite som en spännig tonåring full av energi. Alla de vanliga markörerna är på plats med svarta vinbär, björnbär, plommon, blyerts och cederträ. Bra energi. Kommer vara grym om en sådär fem år. 67% cab sauv, 25% merlot, 6% cab franc & 2% petit verdot.

2018 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso
Här snackar vi frukt, men på ett snyggt och raffinerat sätt – det smakar kvalitet. Syran är heller inte riktigt lika påtaglig som jag brukar hitta i sangiovese-viner. Det bjuds på ett långt avslut som hänger sig kvar. Detta är lätt att tycka om! Finns en del flarror kvar i butiker runt om i landet, dessutom till lägre pris än förra årgången(!), 549:-.

2019 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara
Kändes initialt rätt ointressant och svårplacerat, men växte sig starkare under kvällens gång. Örter, mineralitet och mörka frukter. Ganska tajt i dagsläget och kommer må bra av att ligga till sig ett par år – det finns potential!

Vem vann kampen då?
Den tretton personer starka juryn röstade enligt:
  • Frankrike: 7 röster
  • Italien: 6 röster
  • Spanien: 0 röster
På producentlistan kom Bruno Clair överst med sex röster, följt av Ciacci Piccolomini med fyra, Andra Oberto med två och Lafon-Rochet med en.
 
Last edited:
IMG_4663.jpeg

2022 Telti-Kuruk Reserve Shabo
Så var det då dags - årets vinland #24. Tillfälligt släpp i oktober.

En ganska stram syra. Syrlig citruston samt någon sötaktigare citruston som drar mot apelsinmarmelad. Friskt intryck överlag med bra frukt. Kanske lite tunn för min smak men passade fint till laxtaco, mangosalsa och guacamole.

Druvan Telti-Kuruk gör premiär hos oss också!
 

Jonas Sand

Medlem
Visa bifogad bild 30786

Frankrike vs. Italien vs. Spanien med två (hyfsat representativa) viner från varje land. Vilket land vinner kampen?

Blind provning med hård selektering – alla fick kora sin absoluta favorit, inga runner-ups. Vi återkommer till resultatet längre ner.

Vinerna i drickordning:

2019 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin

En riktigt typisk Gevrey, lite mörkare och mer rustik än de lätta, florala burgundierna. Forest floor (älskar uttrycket) i doften, mörka körsbär, en del kryddor och en aningens kött i smaken. Bra tanniner och syra i balans med medellångt avslut. Fin vinupplevelse redan nu!

2010 Andrea Oberto Barolo Brunate
Detta är så gott, Barolo när den är som bäst. Perfekt mognad, enligt mig, med väldigt lätta tertiära toner samtidigt som syra och frukt är i perfekt balans. Drack förra flaskan för knappt 20 månader sedan och gav den då 95p. Skulle säga 93-94p denna gången. One more to go…

2011 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
Klassisk Rioja med fat, vanilj, en knivsudd dill, mörka körsbär som nästan är lite söta, lite lakrits, kryddor osv. Mediumkropp med en begynnande mognad (ok, det där låter lite weird). 70% tempranillo, 20% garnacha (grenache), 10% graciano och mazuelo (carignan). Finns fortfarande att köpa på Bolis för 399 pix.

2016 Château Lafon-Rochet
Ett riktigt välgjort vin som sjunger Bordeauxs lov. Ganska bredaxlad och ung, lite som en spännig tonåring full av energi. Alla de vanliga markörerna är på plats med svarta vinbär, björnbär, plommon, blyerts och cederträ. Bra energi. Kommer vara grym om en sådär fem år. 67% cab sauv, 25% merlot, 6% cab franc & 2% petit verdot.

2018 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso
Här snackar vi frukt, men på ett snyggt och raffinerat sätt – det smakar kvalitet. Syran är heller inte riktigt lika påtaglig som jag brukar hitta i sangiovese-viner. Det bjuds på ett långt avslut som hänger sig kvar. Detta är lätt att tycka om! Finns en del flarror kvar i butiker runt om i landet, dessutom till lägre pris än förra årgången(!), 549:-.

2019 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara
Kändes initialt rätt ointressant och svårplacerat, men växte sig starkare under kvällens gång. Örter, mineralitet och mörka frukter. Ganska tajt i dagsläget och kommer må bra av att ligga till sig ett par år – det finns potential!

Vem vann kampen då?
Den tretton personer starka juryn röstade enligt:
  • Frankrike: 7 röster
  • Italien: 6 röster
  • Spanien: 0 röster
På producentlistan kom Bruno Clair överst med sex röster, följt av Ciacci Piccolomini med fyra, Andra Oberto med två och Lafon-Rochet med en.
Kul undersökning!
Hur såg ”juryn” ut? Jag har en liten tanke om att mer erfarna vindrickare drar åt Frankrike och mer juniora i sammanhanget drar åt Italien-hållet när man blindprovar, alltså vad man gillar bäst. Det kan absolut vara helt fel och som disclaimer är jag just en junior i vinprovningsträsket.
 
Kul undersökning!
Hur såg ”juryn” ut? Jag har en liten tanke om att mer erfarna vindrickare drar åt Frankrike och mer juniora i sammanhanget drar åt Italien-hållet när man blindprovar, alltså vad man gillar bäst. Det kan absolut vara helt fel och som disclaimer är jag just en junior i vinprovningsträsket.
Det var ett gäng juniora vinprovare, mina "vanliga" vänner och bekanta, typ första gången nån av de provade blint.
Håller med dig om spaningen, de flesta av dem var "älskar Italien" innan vi började. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30786

Frankrike vs. Italien vs. Spanien med två (hyfsat representativa) viner från varje land. Vilket land vinner kampen?

Blind provning med hård selektering – alla fick kora sin absoluta favorit, inga runner-ups. Vi återkommer till resultatet längre ner.

Vinerna i drickordning:

2019 Domaine Bruno Clair Gevrey-Chambertin

En riktigt typisk Gevrey, lite mörkare och mer rustik än de lätta, florala burgundierna. Forest floor (älskar uttrycket) i doften, mörka körsbär, en del kryddor och en aningens kött i smaken. Bra tanniner och syra i balans med medellångt avslut. Fin vinupplevelse redan nu!

2010 Andrea Oberto Barolo Brunate
Detta är så gott, Barolo när den är som bäst. Perfekt mognad, enligt mig, med väldigt lätta tertiära toner samtidigt som syra och frukt är i perfekt balans. Drack förra flaskan för knappt 20 månader sedan och gav den då 95p. Skulle säga 93-94p denna gången. One more to go…

2011 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia
Klassisk Rioja med fat, vanilj, en knivsudd dill, mörka körsbär som nästan är lite söta, lite lakrits, kryddor osv. Mediumkropp med en begynnande mognad (ok, det där låter lite weird). 70% tempranillo, 20% garnacha (grenache), 10% graciano och mazuelo (carignan). Finns fortfarande att köpa på Bolis för 399 pix.

2016 Château Lafon-Rochet
Ett riktigt välgjort vin som sjunger Bordeauxs lov. Ganska bredaxlad och ung, lite som en spännig tonåring full av energi. Alla de vanliga markörerna är på plats med svarta vinbär, björnbär, plommon, blyerts och cederträ. Bra energi. Kommer vara grym om en sådär fem år. 67% cab sauv, 25% merlot, 6% cab franc & 2% petit verdot.

2018 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino Pianrosso
Här snackar vi frukt, men på ett snyggt och raffinerat sätt – det smakar kvalitet. Syran är heller inte riktigt lika påtaglig som jag brukar hitta i sangiovese-viner. Det bjuds på ett långt avslut som hänger sig kvar. Detta är lätt att tycka om! Finns en del flarror kvar i butiker runt om i landet, dessutom till lägre pris än förra årgången(!), 549:-.

2019 Telmo Rodríguez Toro Pago La Jara
Kändes initialt rätt ointressant och svårplacerat, men växte sig starkare under kvällens gång. Örter, mineralitet och mörka frukter. Ganska tajt i dagsläget och kommer må bra av att ligga till sig ett par år – det finns potential!

Vem vann kampen då?
Den tretton personer starka juryn röstade enligt:
  • Frankrike: 7 röster
  • Italien: 6 röster
  • Spanien: 0 röster
På producentlistan kom Bruno Clair överst med sex röster, följt av Ciacci Piccolomini med fyra, Andra Oberto med två och Lafon-Rochet med en.
Dina smaknoter är med facit i hand.
Är (oftast) roligare att läsa de blindade tankarna. Iaf i min värld (^_-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul undersökning!
Hur såg ”juryn” ut? Jag har en liten tanke om att mer erfarna vindrickare drar åt Frankrike och mer juniora i sammanhanget drar åt Italien-hållet när man blindprovar, alltså vad man gillar bäst. Det kan absolut vara helt fel och som disclaimer är jag just en junior i vinprovningsträsket.
Jag drar åt Spanien alltsomoftast. Är jag då ultrajunior? Eller kanske ultrasenior? Eller bara obildad ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30787
2022 Telti-Kuruk Reserve Shabo
Så var det då dags - årets vinland #24. Tillfälligt släpp i oktober.

En ganska stram syra. Syrlig citruston samt någon sötaktigare citruston som drar mot apelsinmarmelad. Friskt intryck överlag med bra frukt. Kanske lite tunn för min smak men passade fint till laxtaco, mangosalsa och guacamole.

Druvan Telti-Kuruk gör premiär hos oss också!
Fan, vilken underbar premiär! :)
Telti-Kuruk är en druva som gör mig lycklig redan från namnet. Åh vad jag ser fram mot min första sipp!
Vilket land är det?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då får du vända dig till nån annan då det var jag som höll i provningen och visste vad jag hällde upp. Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så… 🥸
Oj, vad tråkigt.
Men, det verkar som om ni hade en fin tid :)
Finns ju ändå rätt enkla steg att vidta för att själv bli iaf halvblind ;-)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_5544.jpeg

1990 Château de Fieuzal

Ännu ett ”Albert och Herbert-vin” som min fru skulle säga.
Tertiära aromer, läskande syra och en liten söt frukt som håller liv i vinet.
Känner bl.a. jord, kaffe, sötlakrits i smaken, och doften är något stallig.

Det här är en riktigt smaskig gammal flaska, och jag gillar verkligen den torra munkänsla som en äldre bordeaux gärna ger. Men samtidigt måste jag erkänna att jag i vanlig ordning tycker att äldre bordeaux ofta blir en aning generiska. Egentligen ingen kritik, bara ett konstaterande. Älskar ju bordeaux, även denna!
 
Toppen