Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
I tisdags så samlades finewines.se Västsverige centralt i Göteborg för att hålla Vinferno med bubbeltema. 11 st närvarade och inte ett öga var torrt när kvällen led mot sitt slut. Allt vin provades såklart blint med omröstning innan avtäckning samt innan vi börjat diskutera vinerna.

Vi röstade på bästa vin i varje flight och varje person fick rösta på 2 viner (röstningen är anonym). Nedan har ni redovisningen med lite personliga småkommentarer under spoilertagg.

Flight #1
  1. 2008 Camille Savès Champagne Brut Millésimé [4 pers topp två i flight]
  2. 2009 David Leclapart Champagne Cuvée L'Artiste [2 pers topp två i flight]
  3. NV Christian Bourmault Champagne Clos Bourmault [7 pers topp två i flight]
  4. 2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blanc [4 pers topp två i flight]
  5. 2010 Franck Pascal Champagne Brut Nature Sérénité [4 pers topp två i flight]
Löjligt jämn flight med en tydlig vinnare och därefter ruggigt jämt. Att ett sydafrikansk bubbel lyckas såpass bra för ett pris på 130 pix är bara att applådera, men vilket ruggigt bra vin nr 3 var (min favorit): Massor av krutig mineralitet, fet frukt, bra syra och lena drag av vanilj (91p). Vin nr 1 kom ut som god tvåa för mig med sydafrikanen hack i häl.

Flight #2 - @chambertin s flight
  1. 2009 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin [0 pers topp två i flight]
  2. 2008 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin [0 pers topp två i flight]
  3. 2004 Bernard Hatté Champagne Special Club [9 pers topp två i flight]
  4. 2002 Bernard Hatté Champagne Special Club [8 pers topp två i flight]
  5. 2000 Bernard Hatté Champagne Special Club [3 pers topp två i flight]
Ganska jämt mellan vin nr 3 och 4, men visst tusan var 3:an det absolut trevligaste vinet ur mitt perspektiv, med sin sanslöst fina balans mellan mognad och fräschör (91p) . Tvåa för mig var vin nr 4. Måste också passa på att tacka @chambertin för denna otroligt trevliga vertikal med ruggigt bra viner där det bästa (3:an) var ett av kvällens stora utropstecken för mig.

Flight #3 - Mogna
  1. 1999 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon (tyvärr korkad) [1 pers topp två i flight]
  2. 1990 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime) [1 pers topp två i flight]
  3. 2002 Union Champagne de Saint Gall Champagne Brut 1er Cru Cuvée Vieilles Vignes [0 pers topp två i flight]
  4. 1996 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru [10 pers topp två i flight]
  5. 1996 Bollinger Champagne La Grande Année [8 pers topp två i flight]
  6. 1982 J J Renaud Vouvray Blanc de blancs [0 pers topp två i flight]
  7. 1992 Drappier Champagne Brut Carte d'Or [2 pers topp två i flight]
Fy bubblan vad häftigt med mogen Champagne! Nr 4 var ganska solklar etta, men nr 5 var inte långt efter. För egen del så var 4:an klockrent bäst med sin massiva nötighet (pinjenöt) och fina kalkstensmineralitet (93p) , men jag hade nr 7 som tvåa. Gillade främst den löjligt "järniga" smaken (som att suga på en rostig spik!) och den lite köttiga karaktären. Udda och kul.

Flight #4 Bonus
  1. 1966 Blandy's Madeira Sercial
  2. 1985 Firestone Vineyard Riesling Selected Harvest The Ambassador's Vineyard
Wow, vilken fucking underbar Madeira! Så jävla häftig och intensiv med en syra som går att hugga ved med! Rieslingen var inte dum heller, men såklart av enklare slag. Ekad Riesling, eller vad i helsike är det frågan om? Kul i vilket fall som helst och trots dill- och kräftspadstonen, hade det ganska tydlig druvkaraktär.

Nu hoppas jag att vi kan få ta del av lite smaknoter och kommentarer från alla de närvarade också (de som har tid och lust). :)

Fantastiskt trevlig kväll som vanligt. Ett extra stort tack till @Grapeskull som tar hand om oss så väl!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
I tisdags så samlades finewines.se Västsverige centralt i Göteborg för att hålla Vinferno med bubbeltema. 11 st närvarade och inte ett öga var torrt när kvällen led mot sitt slut. Allt vin provades såklart blint med omröstning innan avtäckning samt innan vi börjat diskutera vinerna.

Vi röstade på bästa vin i varje flight och varje person fick rösta på 2 viner (röstningen är anonym). Nedan har ni redovisningen med lite personliga småkommentarer under spoilertagg.

Flight #1
  1. 2008 Camille Savès Champagne Brut Millésimé [4 pers topp två i flight]
  2. 2009 David Leclapart Champagne Cuvée L'Artiste [2 pers topp två i flight]
  3. NV Christian Bourmault Champagne Clos Bourmault [7 pers topp två i flight]
  4. 2009 Graham Beck "Premier Cuvee" Brut Blanc de Blanc [4 pers topp två i flight]
  5. 2010 Franck Pascal Champagne Brut Nature Sérénité [4 pers topp två i flight]
Löjligt jämn flight med en tydlig vinnare och därefter ruggigt jämt. Att ett sydafrikansk bubbel lyckas såpass bra för ett pris på 130 pix är bara att applådera, men vilket ruggigt bra vin nr 3 var (min favorit): Massor av krutig mineralitet, fet frukt, bra syra och lena drag av vanilj (91p). Vin nr 1 kom ut som god tvåa för mig med sydafrikanen hack i häl.

Flight #2 - @chambertin s flight
  1. 2009 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin [0 pers topp två i flight]
  2. 2008 Bernard Hatté Champagne Cuvée Millésime Benjamin [0 pers topp två i flight]
  3. 2004 Bernard Hatté Champagne Special Club [9 pers topp två i flight]
  4. 2002 Bernard Hatté Champagne Special Club [8 pers topp två i flight]
  5. 2000 Bernard Hatté Champagne Special Club [3 pers topp två i flight]
Ganska jämt mellan vin nr 3 och 4, men visst tusan var 3:an det absolut trevligaste vinet ur mitt perspektiv, med sin sanslöst fina balans mellan mognad och fräschör (91p) . Tvåa för mig var vin nr 4. Måste också passa på att tacka @chambertin för denna otroligt trevliga vertikal med ruggigt bra viner där det bästa (3:an) var ett av kvällens stora utropstecken för mig.

Flight #3 - Mogna
  1. 1999 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon (tyvärr korkad) [1 pers topp två i flight]
  2. 1990 Paul Bara Champagne Grand Cru Brut (Millésime) [1 pers topp två i flight]
  3. 2002 Union Champagne de Saint Gall Champagne Brut 1er Cru Cuvée Vieilles Vignes [0 pers topp två i flight]
  4. 1996 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru [10 pers topp två i flight]
  5. 1996 Bollinger Champagne La Grande Année [8 pers topp två i flight]
  6. 1982 J J Renaud Vouvray Blanc de blancs [0 pers topp två i flight]
  7. 1992 Drappier Champagne Brut Carte d'Or [2 pers topp två i flight]
Fy bubblan vad häftigt med mogen Champagne! Nr 4 var ganska solklar etta, men nr 5 var inte långt efter. För egen del så var 4:an klockrent bäst med sin massiva nötighet (pinjenöt) och fina kalkstensmineralitet (93p) , men jag hade nr 7 som tvåa. Gillade främst den löjligt "järniga" smaken (som att suga på en rostig spik!) och den lite köttiga karaktären. Udda och kul.

Flight #4 Bonus
  1. 1966 Blandy's Madeira Sercial
  2. 1985 Firestone Vineyard Riesling Selected Harvest The Ambassador's Vineyard
Wow, vilken fucking underbar Madeira! Så jävla häftig och intensiv med en syra som går att hugga ved med! Rieslingen var inte dum heller, men såklart av enklare slag. Ekad Riesling, eller vad i helsike är det frågan om? Kul i vilket fall som helst och trots dill- och kräftspadstonen, hade det ganska tydlig druvkaraktär.

Nu hoppas jag att vi kan få ta del av lite smaknoter och kommentarer från alla de närvarade också (de som har tid och lust). :)

Fantastiskt trevlig kväll som vanligt. Ett extra stort tack till @Grapeskull som tar hand om oss så väl!
Vadå vouvray blanc de blancs ?
 

LeChat

Medlem
image.jpg

Ikväll blev det Italieninspirerad mat och suget efter en god Bordeaux gjorde att det hamnade en Buriano cabernet sauvignon 2001 på bordet. Har nog druckit en 5-6 st av denna sedan släppet och måste säga att den har gett ett stabilt positivt intryck. Man får både vibbar av Toscana och mogen Bordeaux. Rekommenderas!
För ett par dagar sedan öppnade jag en Le Tense 2010. Jag har verkligen tyckt att detta vin har levererat i många årgångar tidigare men håller nog på att tappa intresset trots det låga priset. Vid öppningstillfället hade den rumstemperatur vilket så klart är en miss eftersom nebbiolo är godast att ta fram kall och låta den stiga i temperatur under middagen. Men trots temperaturmissen så tycker jag att faten drar ner helhetsintrycket. Jag är verkligen ingen ekallergiker men något har förändrats... vinet eller jag?......
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Vadå vadå? Bubbel från Loire borde ju passa dig perfekt!
osäker på om kan man skriva så ifrån AOC Vouvray, har aldrig sätt uttrycked BdB i Loire?
i övrigt har jag testat mycke bubbel som är gjort enligt den traditionella metoden men iprincip inget som är vidare bra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den som satte ett korkat vin som topp-två kan inte ha varit särskilt imponerad av de andra vinerna...
Så kan man också se det. :D

Olika personer kan dock vara olika känsliga mot kork kan jag tänka mig. Har hänt förr att korkade viner har uppskattats av vissa så jag är van vid att det händer mellan varven.
 

Mattias Schyberg

Administratör
osäker på om kan man skriva så ifrån AOC Vouvray, har aldrig sätt uttrycked BdB i Loire?
i övrigt har jag testat mycke bubbel som är gjort enligt den traditionella metoden men iprincip inget som är vidare bra.
Gillar man CB med ålder och uppskattar bubblor så borde man kunna gilla detta. :)

Har ingen aning om vilka regler som gäller i Loire, men kanske har Rudy varit framme? ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
hade varit kul att prova! antar att de inte fanns mycke energi kvar i den? - berätta va du tyckte :) !
Stendöd :)

Nja, inte helt. Men riktigt trött var den. Skrev så här i anteckningarna. "Väldigt ox-ad, russin, rostbiff och lite gröna toner. Dominerande syra, väldigt mogen och rund. Bra intensitet och längd. Järnigt avslut. Trevligare smak än doft".
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker väl det är generöst att kalla den vital, men var man har sin smak! :)
Mycket mognadstoner, men för mig så var den vital, dock inte ett dugg lik en Champagne, mer som ett stilla CB-vin.

Men visst, den var inte omtyckt av gänget i vilket fall som helst, men för mig hamnade den i mittfåran av sista flighten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det blev en trevlig avslutning på kvällen med en www.systembolaget.se/7688

Vad säger ni om denna? Är detta ett vin bland bottenskiktet eller är det ett ok mousserande?
Min referensram är inte så stor, men jag tycker att det är "gott". Stor skillnad på serveringstemperatur. När mamma bjuder på denna så är den alltid iskall och smakar ingenting. Nu när vi drack denna så lät vi den stå i rumstemperatur i 40 minuter innan vi korkade upp, och både min sambo och jag upplevde att den blev behagligare och tydligare i smaken.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det blev en trevlig avslutning på kvällen med en www.systembolaget.se/7688

Vad säger ni om denna? Är detta ett vin bland bottenskiktet eller är det ett ok mousserande?
Min referensram är inte så stor, men jag tycker att det är "gott". Stor skillnad på serveringstemperatur. När mamma bjuder på denna så är den alltid iskall och smakar ingenting. Nu när vi drack denna så lät vi den stå i rumstemperatur i 40 minuter innan vi korkade upp, och både min sambo och jag upplevde att den blev behagligare och tydligare i smaken.
Ramlösa är också ett fullt drickbart bubbel
@StefanAkiko har säkert andra knivskarpa förslag på cava
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Haha :) Fantastiskt!

Bra att ni kan vara ärliga med era kommentarer. Jag behöver bygga på mitt perspektiv så mycket som möjligt!
Nja de lär snart komma en heldrös med andra medlemmar som kommer hoppa på mig - 'att de minsann är ett bra bubbel'
men skämt-o-sido lär säkert @StefanAkiko kunna komma med några bra budget förslag
 
Toppen