Idag dricker vi

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 21 oktober 2007.

1. Skumpatorsk

Skumpatorsk Medlem

SV: Idag dricker vi

haha, då måste jag bara fråga om du har extra många av den, eller om du har lika stort lager av samtliga skumpor? ;D

2. Krug88

Krug88 Medlem

Fråga honom hur många Krug NV han har...

3. Skumpatorsk

Skumpatorsk Medlem

Andreas: hur många Krug NV har du? ;D

4. Skumpatorsk

Skumpatorsk Medlem

+1

5. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Jag tycker den var klar.Cristal 79 var helt klart en av de bättre flaskorna den kvällen. Som alltid när de blir i den ålderna så är lagring och lite tur viktigt men den här kändes som den var klar att dricka. Skulle kanske till och med önskat lite mer syra . Får tillfälle att jämföra den med en 76a snart.

6. vintjej

vintjej Medlem

i fredags drack jag bl a Billecart-salmon Rosé, lagrad kanske 5 år. Jag måste bara pusha lite för den här. Jag som inte alls är säsrkilt förtjust i rosé, älskar den här när den har fått lite mognad. Den är så elegant och sval med toner av vildhallon och blodapeslin i smaken. Man känner helt uppfriskad när man dricker den.
    Till den hade vi anklvermousse på stekt surdegsbröd och toppade med granatöppelsirap. Det funkade klockrent till skumpan.

7. kayaker

kayaker Cyklist

Blodapelsin är nog min absoluta favoritfrukt alla kategorier så vad har jag för val? :)

8. Elvis

Elvis Medlem

Amazone de Palmer bjöd vi på till middagen i lördags. Den första var korkad men sedan öppnade vi tre felfria flaskor. Jag tror att den här innehåller en blandning av 1995 och 1996, och den var riktigt trevlig. En ung, pigg och fräsch champagne som inte minst gick hem bland "ovana" champagnedrickare. Mycket syra, äpplen. Jag är inte så säker på att den kommer att vinna så mycket på lagring, men det är en bra champagne nu och säkert i flera år till. Jag har lagt två i facket på Grappe, så jag får återkomma om några år med ett utlåtande om det.

9. CH

CH Medlem

Det låter ju lovande. Jag ska ha med den i en provning jag kör nästa helg så nu vet jag lite mera vad jag kan förvänta mig.

10. Krug88

Krug88 Medlem

Håller med om att den var väldigt bra för några år sedan, men på senare tid verkar de ha ökat dosagen markant.
    Tyvärr...

11. vintjej

vintjej Medlem

Trist att höra.:(
    Men, har för mig att senaste cuvéen har blivit allmänt hyllad?

12. Lando

Lando Medlem

Är det deras vanliga Brut Réserve som du menar?

13. vintjej

vintjej Medlem

Brut Rosé.:)

14. anders

anders Medlem

I lördags hittade jag en Pieper Heidsieck NV i källaren som jag hade slagit till på vid ett extrapris för ca tre år sedan. Hade väl egentligen inte så stora förhoppningar på att den skulle leverera MEN den var riktigt bra. Skulle nog närmast beskriva den som bestående av en grund av Pol Roger men en stänk av Bollinger dvs fin elegans med viss kraft. Smaskig.
    Frågan är om detta var att bevisa att den är generellt bra eller om det berodde på bra årgångar i cuven eller om det var lagringen som snyggat till den... Får införskaffa en panna och kolla läget. Ack, dessa uppoffringar man gör i mänsklighetens tjänst.

15. Jos

Jos Medlem

Eftersom jag missat en sjukt viktig affär på jobbet tänkte jag straffa mig med en Brunello di Montalcino Col d'Orcia 2002... Straffet uteblev dock då den inte alls var lika vidrig som jag trott att den skulle vara så jag får hitta på något annat.

16. Segol

Segol Medlem

Testa en Mont Redon, det lär enligt uppgift smaka som hårig avföring...

17. Blaffan

Blaffan Medlem

Vill du straffa dig själv riktigt hårt så kan jag
    rekommendera :
    Paul Cluver Elgin Pinot noir 2008
    Rökigt, anemiskt, flyktigt och précis
    så uselt som billig NW Pinot brukar vara.
    Får Fetzer barrel select att verka klassig.
    M. A. O. Som att slicka fårfitta.

18. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Kul med en ny medlem på forumet men du kanske kan tona ner din önskan om tidelag med djur lite. Då de flesta av oss inte har den erfarenheten blir det svårt att förstå associationen.

19. CH

CH Medlem

Jag blir lite orolig för din uppväxt när jag läser vad du drar för paralleller.

20. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Du menar att Blaffans ömma moder lät Blaffan slicka på allt?
    Isf borde ngn ha anmält henne till Barnavårdsnämnden.

Dela sidan