Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Trendkänslig som man är vill man ju inte missa att hänga på alla livsstilsinstagrammare som käkar senaste hälsotrenden från L.A som om det vore deras jobb.
Jag talar förstås om Pokebowl.

-Nu kan tacka mig sen men kom ihåg var på forumet ni såg det först!

Här Pokebowl på båtslagen bearnaise, smörstekt oxfilé, hasselbackspotatis toppat med en hälsosam matta av persilja samt ett surdegsbefriat vitlöksbröd bakat på enbart vitt mjöl.

-Som bomull runt hjärtat vill jag lova.

IMG_20170401_180228_017.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ikväll blir det lax, kronärtskockspure och lite annat smått och gott parat med Guigals Condrieu. Kan bli riktigt bra. Minns inte när jag drack kvalitetsviognier senast. Det blir även ett vitt blindvin från frugan. Med tanke på maträtten och bolis skrala utbud så hade det inte förvånat om hon valt samma vin som jag.

Nu vet ni i alla fall. Vad det nu är värt? Kan det bli en bra kombo?
 

Pontus

Medlem
Ikväll blir det lax, kronärtskockspure och lite annat smått och gott parat med Guigals Condrieu. Kan bli riktigt bra. Minns inte när jag drack kvalitetsviognier senast. Det blir även ett vitt blindvin från frugan. Med tanke på maträtten och bolis skrala utbud så hade det inte förvånat om hon valt samma vin som jag.

Nu vet ni i alla fall. Vad det nu är värt? Kan det bli en bra kombo?
Låter som en grym kombo!
 

chambertin

Medlem
Ikväll blir det lax, kronärtskockspure och lite annat smått och gott parat med Guigals Condrieu. Kan bli riktigt bra. Minns inte när jag drack kvalitetsviognier senast. Det blir även ett vitt blindvin från frugan. Med tanke på maträtten och bolis skrala utbud så hade det inte förvånat om hon valt samma vin som jag.

Nu vet ni i alla fall. Vad det nu är värt? Kan det bli en bra kombo?
Nyfiken på hur Viognier föll ut. Personligen hade jag siktat på mer syra till fet fisk men tillbehören och helheten betyder ju mer än detaljerna ibland.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter som en grym kombo!
Nyfiken på hur Viognier föll ut. Personligen hade jag siktat på mer syra till fet fisk men tillbehören och helheten betyder ju mer än detaljerna ibland.
Dags för domen!

Till att börja med så måste jag säga att hustrun lyckats få till en jäkligt bra laxrätt. Smakmässigt helt i min smak och kanske det godaste jag har ätit signerat henne någonsin! Som så ofta så behöver "gott" inte vara samma sak som att det är svårt att tillaga.

Laxfile inlindad i lättsaltad zucchini och sedan en snabb vända i stekpannan. Fisken kryddad med endast lite vitpeppar och salt. Jordärtskockspuré enligt konstens alla regler med rikligt med grädde, smör och salt. Som pricken över i så flirtade hon med japanska köket och kokade pak choi i teriakisås spetsad med sesamolja.

Purén kunde haft bättre konsistens (alldeles för lös) och mitt upplägg på tallriken är allt annat än bra, men jäklar i min låda vad gott det blev! Rekommenderas varmt!

image.jpeg


Så var det ju det där med vinerna...

2014 Guigal Condrieu glänste som en stjärna i kombination med maten. Vinet i sig och det höga priset imponerar däremot inte. Utan mat är det en ganska trist historia eller så är det bara jag som inte förstår mig på vinstilen. Låg syra (no shit) med lite feta tropiska inslag och söt blommighet. Försiktigt fatat med krämig textur. Gott? Absolut! Värt 375 pix? Knappast! (88p)

Mer imponerande var 2014 Domaine De Terres Blanches Sancerre Le Vallon även om det inte gillade maten lika mycket (blir för lätt och stramt till de mustiga tillbehören). Lätt vin att få blint såklart även om vi inte pratar om en överdriven fläder- och sparrisbomb. Stramt med nässlor, fläder, citron, våta stenar och persika. Hög fin syra och intensitet med mycket lång smak. En lysande sancerre av lagom aromatiskt snitt. (90p)

image.png
 

AdamST

Medlem
Dags för domen!

Till att börja med så måste jag säga att hustrun lyckats få till en jäkligt bra laxrätt. Smakmässigt helt i min smak och kanske det godaste jag har ätit signerat henne någonsin! Som så ofta så behöver "gott" inte vara samma sak som att det är svårt att tillaga.

Laxfile inlindad i lättsaltad zucchini och sedan en snabb vända i stekpannan. Fisken kryddad med endast lite vitpeppar och salt. Jordärtskockspuré enligt konstens alla regler med rikligt med grädde, smör och salt. Som pricken över i så flirtade hon med japanska köket och kokade pak choi i teriakisås spetsad med sesamolja.

Purén kunde haft bättre konsistens (alldeles för lös) och mitt upplägg på tallriken är allt annat än bra, men jäklar i min låda vad gott det blev! Rekommenderas varmt!

Visa bifogad bild 9851

Så var det ju det där med vinerna...

2014 Guigal Condrieu glänste som en stjärna i kombination med maten. Vinet i sig och det höga priset imponerar däremot inte. Utan mat är det en ganska trist historia eller så är det bara jag som inte förstår mig på vinstilen. Låg syra (no shit) med lite feta tropiska inslag och söt blommighet. Försiktigt fatat med krämig textur. Gott? Absolut! Värt 375 pix? Knappast! (88p)

Mer imponerande var 2014 Domaine De Terres Blanches Sancerre Le Vallon även om det inte gillade maten lika mycket (blir för lätt och stramt till de mustiga tillbehören). Lätt vin att få blint såklart även om vi inte pratar om en överdriven fläder- och sparrisbomb. Stramt med nässlor, fläder, citron, våta stenar och persika. Hög fin syra och intensitet med mycket lång smak. En lysande sancerre av lagom aromatiskt snitt. (90p)

Visa bifogad bild 9852
Gillade din beskrivning så jag beställde en flaska Sancerre, är det någon speciell mat du skulle rekommendera att köra den till? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gillade din beskrivning så jag beställde en flaska Sancerre, är det någon speciell mat du skulle rekommendera att köra den till? :)
I dessa tider kanske någon elegant fiskrätt med sparris varit lysande. Är ingen expert på mat- och vinkombos visserligen. Kanske har någon annan något bra tips?
 

AdamST

Medlem
I dessa tider kanske någon elegant fiskrätt med sparris varit lysande. Är ingen expert på mat- och vinkombos visserligen. Kanske har någon annan något bra tips?
Det är lite den stilen jag tyckte den skulle passa till :) Men frågan då blir snarare om den klarar fettet i typ en beurre blanc eller brynt smör till, jag är inte ett särskilt fan av torra fiskrätter. I värsta fall får man väl dricka den med lite skaldjur som inte behöver några tillbehör :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är lite den stilen jag tyckte den skulle passa till :) Men frågan då blir snarare om den klarar fettet i typ en beurre blanc eller brynt smör till, jag är inte ett särskilt fan av torra fiskrätter. I värsta fall får man väl dricka den med lite skaldjur som inte behöver några tillbehör :D
Jag skulle tro att det klarar ganska mycket fett. Kör du med brynt smör med mera. :)
 

Wintermute

Medlem
Det är lite den stilen jag tyckte den skulle passa till :) Men frågan då blir snarare om den klarar fettet i typ en beurre blanc eller brynt smör till, jag är inte ett särskilt fan av torra fiskrätter. I värsta fall får man väl dricka den med lite skaldjur som inte behöver några tillbehör :D
Stekt röding, grön sparris och vispat smör, smaksatt med någon getost? (Idag var matlådan för liten... mathallucinationer...)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Middag hemma hos @Jesper.

Vit sparrissäsong kan väl inte ha undgått någon. Här tre olika av nöd varav den lilla var från Spanien om jag kom ihåg rätt. Den allra största hade en bitterhet som störde mig. I övrigt gott och till det serverades en syrad hollandaise och 65 graders ägg. Dryck Roederer BdB 2008. Inte ofta man dricker denna raritet två gånger på en månad. Inte lika bra som förra utan hade lite bittra toner i bakgrunden. Men eftersom jag ändå gissade rätt blev den en bra upplevelse ändå.:) I övrigt gula äpplen och ostron på näsan med en frisk syra och citrus i gommen. Just för denna flaska kan jag ge @Elvis rätt om att Rosé 2008 magnum är bättre.
IMG_20170429_145011.jpg

Nästa rätt var en klassisk toast skagen med en bastant räkröra, dill och löjrom. Svårt att misslyckas här och det är så gott. Till detta två champagner. Den första en Delamotte 2007 hade lite nötter och äpplen på näsan och även här en frisk syra med citrus i gommen. Elegant men ändå lite komplexitet. Gissade initialt på Cristal 07 eller 09. Andra gissningen blev 06 och prestige. Flaska nummer två en Diebolt FdP 2007 hade riktigt mogen doft av honung och även lite kola i smaken. Komplex och balanserad. Gillade denna skarpt och trodde det kunde vara en mogen BdB från 98-00. Efter att fått veta att det var samma årgång på båda blev jag riktigt konfunderad.:eek:Trodde då att FdPen var PN-baserad. Har aldrig druckit så ung mogen BdB vad jag vet. Delamottes årgång imponerar än en gång och FdPen blev en riktigt trevlig överraskning. Köptips för den som vill prova på mogen prestige direkt från hyllan på SB.
IMG_20170429_153316.jpg

Efter det var det dags för min egen pumpasoppa baserad på kycklingbuljong, vitt vin och grädde. Till det picklad lök för lite tuggmotstånd och syra. Att dricka blev det champagne om nu någon trodde något annat. Här slutade anteckningarna men det blev en GA 2004 som jag var nyfiken på. Riktigt trevlig och viss mognad redan nu. 2004 är en undanskymd årgång men oftast riktigt bra! Kvällens bästa champagne för mig och de flesta.
IMG_20170429_165446.jpg

Till huvudrätten som var en helt sagolik entrecote från gödkalv med pommes på bakpotatis. Till det en bea och gammal bdx. Lite övermogen på så sätt att den saknade lite kropp men var ändå grym och passade perfekt till maten. Kände lite typiska stalltoner med ändå en viss jordighet och grusighet. Gissade bdx 86, merlot och högra men det var så klart fel. Domaine de Chevalier 1981 från Graves. Ska tydligen vara kända för sin grusighet så med lite mer kunskap kanske jag hade kommit riktigt nära. Hade även med mig forumvinet Acusp 2014 som inte gjorde bort sig även om det hade tufft motstånd.
IMG_20170429_194005.jpg

Första efterrätten var en kall rabarberpaj med vaniljkräm. Rabarber väcker mina barndomsminnen till liv. Framförallt när min morfar blev ombedd att hämta rabarber av mormor och kom tillbaka med bladen.:D Sjukt gott och det blev det två dessertviner varav mitt eget icewine utklassade sauternesen. Dr L Icewine 2013 som jag trodde var från Mosel men tydligen är deras amerikanska projekt. Petroleumdoft med hög sötma och låg alkoholhalt. Ändå markerad syra och lång eftersmak. Kvällens vin för mig och Girauds enklare vin Petit 2013 var en riktig besvikelse. Hade inte mycket komplexitet och en bitter lite bränd ton i smaken. Förvånansvärt torr med. Tror flaskorna ligger i samma prisläge så ingen tvekan vad jag väljer där.
IMG_20170429_205544.jpg

Andra efterrätten var en pumpaglass signerad Jesper och gjord med PacoJet. Övriga ingredienser var apelsin med borttaget pektin och lätt kanderad apelsin samt apelsinkräm. Riktigt gott och faktum är att all glass ätit från PacoJet har varit supergod. Dyrt men nödvändigt kökstillbehör för den seriöse köksnörden.
IMG_20170429_212147.jpg

Petit four av vit choklad, knäckebröd och med en hallonkräm på toppen. Hur kom jag på kombinationen vit choklad och knäckebröd? Jo när jag var hungrig och tog en näve av varje.:p En av gesterna försökte ta tre st vilket snabbt upptäcktes men det tar jag som ett bra betyg.
IMG_20170429_213925.jpg

Viner
IMG_20170429_222603.jpg


Topp 5
  1. Dr L
  2. GA 04
  3. Chevalier 81
  4. FdP 07
  5. Roederer 08
 

Steef

Medlem
Ram(sea)son! Var ute och plockade ordentligt med ramslök igår. Då får man se till att leverera rätt förutsättningar, helt enkelt...
IMG_5293.JPG

IMG_5309.JPG


Igår; Canneloni med Karl-Johan, murklor, ricotta, parmesan, skirat ramslöksmör, tryffel etc. Till det en härligt mogen Cornas - perfekt!

Ikväll; Ramslökspizza med buffelmozzarella, långkokt tomatsås, Chevre Ribeaupierre, tryffelolja.
 

tobbe81

Medlem
Man kan tro att jag bara äter kött men svaret är ibland så går jag tillbaka där jag är skolad har faktiskt examen i maritim gastronomi vi börjar med att sätta en skaldjursfond och avslutar sedan med en grillad hälleflundra smörad buljong spräckt med chorizoolja grillad hummer stjärt å klo å halstrad pillgrimsmussla
18671313_10158812840950008_5993541994076455107_n.jpg
18698063_10158812841885008_2675986703348135705_n.jpg
 
Toppen