Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem
Frågan som osökt infinner sig är om vi skall införa begreppet silvertejp om billiga vinner och BiB? Eller kanske gaffatejp? Självklart måste jag söka på silvertejp på nätet och hittade följande illustration:

Jag tror dessa bilder däremot kännetecknar mer den pöbel som dricker BIB och läser Kronstams vintips.

Usi-assurdi-con-lo-scotch-americano-02-500x375.jpg

fun_with_duct_tape_04.jpg
 

Peder

Medlem
Såklart inte en krönika, men väl en liten... blänkare... kanske är rätt ord.
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/10/20/14-foretag-anmarks-for-alkoholreklam/

Riktigt bra att Konsumentverket granskar detta och jag hoppas att man går vidare och vidtar åtgärder från KO. Kan vi få bort ord som
"Storslaget", "Fynd", "Superfynd" "Bästa Köp"från tidningsannonser så är det också ett direkt slag mot den dåliga vinjournalistiken som tidningar som Allt om Vin och även ibland Livets Goda står för. Det skulle även bli ett direkt slag mot hemsidor som vinguiden, dryckeslistan, boxtoppen som recenserar viner mot betalning (troligtvis) som man sedan kan använda i annonser för att locka till försäljning av billiga viner som vi inte skulle ta i med tång här på forumet.
 

Peder

Medlem
Såklart inte en krönika, men väl en liten... blänkare... kanske är rätt ord.
http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/10/20/14-foretag-anmarks-for-alkoholreklam/

Nästa trend efter Appassimento är kanske Assuluto? Ett rött kärleksvin från Italien med 9 gram restsocker. Vinet är ekologiskt, men vingården är enligt deras egna hemsida under övergång till ekologiskt så kanske man köper in vinet från någon vingård som redan är ekologisk. Något som även är intressant att man får gåvor vid merförsäljning hos Systembolaget eftersom om man köper 6 flaskor istället för 1 så får man den gulliga presentlådan. Är detta verkligen förenligt med Systembolagets uppdrag att premiera kunder som köper många flaskor?

Googlar man "Amore Assuluto" på enbart Italienska sidor så hittar man inga resultat på detta vin så det är en skräddarsydd produkt för svensk marknad.

Screenshot_2015-10-22-07-59-51~01.png
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Nästa trend efter Appassimento är kanske Assuluto? Ett rött kärleksvin från Italien med 9 gram restsocker. Vinet är ekologiskt, men vingården är enligt deras egna hemsida under övergång till ekologiskt så kanske man köper in vinet från någon vingård som redan är ekologisk. Något som även är intressant att man får gåvor vid merförsäljning hos Systembolaget eftersom om man köper 6 flaskor istället för 1 så får man den gulliga presentlådan. Är detta verkligen förenligt med Systembolagets uppdrag att premiera kunder som köper många flaskor?

Googlar man "Amore Assuluto" på enbart Italienska sidor så hittar man inga resultat på detta vin så det är en skräddarsydd produkt för svensk marknad.

Visa bifogad bild 5264
Jag tror inte att det kommer innebära något problem för leverantören. Det ligger i beställningssortimentet och så länge det bara är en målad trälåda är det ingen som kommer protestera. Det har ju sålts rätt mycket vin i olikfärgade trälådor under årets gång (många som kvalar in till butikerna på så sätt) och alla har de gemensamt att de är billiga, söta och designade för svenska marknaden. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Champagne har ju annars nästan monopol i kategorin löjeväckande förpackningar. Snacka om att ytan är viktig...

(Inte helt i trådens ämne men kunde inte låta bli att bifoga lite smakprov :D)

Visa bifogad bild 5268
Visa bifogad bild 5269
Visa bifogad bild 5270
Visa bifogad bild 5271
Visa bifogad bild 5272
Så lika men ändå så olika målgrupp, eller hur är det egentligen? BiBarna kännetecknas nog mer av det praktiska medan bubblen mer går åt det eleganta och "blingiga" ;)

1f2e48b6ab74bce419f69654c7804982.jpg

a95de546dded2793acc2c8fdc8767a51.jpg

us-army-ammo-case-for-boxed-wine-2.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagne har ju annars nästan monopol i kategorin löjeväckande förpackningar. Snacka om att ytan är viktig...
Nja du, även om det inte brister i krims-krams i Champagne har väl inget värre sett dagens ljus än Penfolds Ampoule, för 109 000 pund. Se Decanter-artikel.

0000034b1-ampoule.jpg

En öppningstjänst ingår också: "The winemaker will travel to the destination of choice, where the ampoule will be ceremoniously removed from its glass plumb-bobcasing and opened using a specially designed, tungsten-tipped, sterling silver scribe-snap. The winemaker will then prepare the wine using a beautifully crafted sterling silver tastevin." (Varför ser jag framför mig att Kronstam borde göra samma sak med varje Claude Val som säljs...)

Får Armand de Brignac att verka som ett seriöst vin i en modest förpackning, till ett mycket humant pris.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja du, även om det inte brister i krims-krams i Champagne har väl inget värre sett dagens ljus än Penfolds Ampoule, för 109 000 pund. Se Decanter-artikel.

0000034b1-ampoule.jpg

En öppningstjänst ingår också: "The winemaker will travel to the destination of choice, where the ampoule will be ceremoniously removed from its glass plumb-bobcasing and opened using a specially designed, tungsten-tipped, sterling silver scribe-snap. The winemaker will then prepare the wine using a beautifully crafted sterling silver tastevin." (Varför ser jag framför mig att Kronstam borde göra samma sak med varje Claude Val som säljs...)

Får Armand de Brignac att verka som ett seriöst vin i en modest förpackning, till ett mycket humant pris.
Ren statuspryl såklart, men jag gillar nog konceptet mer än en gnistrande låda trots allt. Hade dock aldrig betalat för det, men det skall mycket till att bli utsatt för korkdefekt. Alltid något menar jag! ;)
 

Vino fino

Medlem
Nja du, även om det inte brister i krims-krams i Champagne har väl inget värre sett dagens ljus än Penfolds Ampoule, för 109 000 pund. Se Decanter-artikel.

0000034b1-ampoule.jpg

En öppningstjänst ingår också: "The winemaker will travel to the destination of choice, where the ampoule will be ceremoniously removed from its glass plumb-bobcasing and opened using a specially designed, tungsten-tipped, sterling silver scribe-snap. The winemaker will then prepare the wine using a beautifully crafted sterling silver tastevin." (Varför ser jag framför mig att Kronstam borde göra samma sak med varje Claude Val som säljs...)

Får Armand de Brignac att verka som ett seriöst vin i en modest förpackning, till ett mycket humant pris.
Jo förvisso, men jag menade som region eller kategori. Vet ingen annan etablerad vinregion som släpper ut så mycket tramsiga förpackningar. :)
Vilket, som andra varit inne på, får en att fundera på vad genomsnittskonsumenten av Champagne egentligen har för urvalskriterier.

Och förresten, Penfolds har väl snott idén med förseglad flaska från tsarens Cristal?;)
 

chambertin

Medlem
Jo förvisso, men jag menade som region eller kategori. Vet ingen annan etablerad vinregion som släpper ut så mycket tramsiga förpackningar. :)
Vilket, som andra varit inne på, får en att fundera på vad genomsnittskonsumenten av Champagne egentligen har för urvalskriterier.

Och förresten, Penfolds har väl snott idén med förseglad flaska från tsarens Cristal?;)
Cognac är väl inte så långt efter Champagne dom heller när det gäller bling-bling.
 

ChristianB

DipWSET
Det känns ju som att hela vinbranschen är mer eller mindre påverkad av "blinget". Ta bara Taittinger Nocturne med sin discokula-flaska... Den är ju t o m i den billiga änden av skalan. ;)

Emellertid är det ju härligt att inte se så mycket bling här på forumet; innehållet får stå för sig själv och man hör aldrig argumentet "det var en så häftig flaska!"...
 

Vino fino

Medlem
Skulle vilja hävda att Champagne ligger lite på efterkälken efter Cognac:
Svårt att hålla med, inte bara för att Cognac inte är ett vin, utan också för att det säljs nästan dubbelt så många flaskor skumpa som Cognac årligen. Och den stora skillnaden är väl att i Champagne säljs standardutgåvorna (från de stora husen) med en massa bjällror och krimskrams. Inte bara det översta skiktet.

Men visst, vi pratar franska lyxartiklar, och vi pratar "mervärde" associerat till upplevelse. Men Champagne är fortfarande världsbäst på tramsiga förpackningar. I vinvärlden.
 
Toppen