Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Vino fino

Medlem
Dags att citera Aldrich igen. Någon gång varje år får man tillfälle att damma av honom.

If all be true that I do think,
There are five reasons we should drink:
Good wine, a friend, or being dry,
Or lest we should be by and by,
Or any other reason why.
 

Peder

Medlem
Jenny Larsson och Hannah Savvas väljer bort alkoholen med argumentet "Varför ska man dricka, man blir dum i huvudet och det kostar pengar". Värt att tänka på, forummedlemmar!

Självklart har tjejerna en koppling till IOGT-NTO och UNF. Med en sådan tråkig livssyn var det ju självklart, ända skillnaden är väl att man bara får äta en kanelbulle som fallit till marken eftersom det är främst veganer.

IOGT-NTO.JPG
 

gece

Man vänjer sig.
Självklart har tjejerna en koppling till IOGT-NTO och UNF. Med en sådan tråkig livssyn var det ju självklart, ända skillnaden är väl att man bara får äta en kanelbulle som fallit till marken eftersom det är främst veganer.

Visa bifogad bild 5184
Inga kanelbullar, det är både smör och ägg där... raw food-bollar kanske.
 

Per Stade

Lege artis
Självklart har tjejerna en koppling till IOGT-NTO och UNF. Med en sådan tråkig livssyn var det ju självklart, ända skillnaden är väl att man bara får äta en kanelbulle som fallit till marken eftersom det är främst veganer.

Visa bifogad bild 5184

"Väljer att inte definiera mig i det binära systemet"

I det binära systemet finns bara 1 och 0.
Själv föredrar jag att vara etta.


 

Mattias Schyberg

Administratör

ChristianB

DipWSET
Engelskt mousserande talas det inte mycket om på forumet men om man ska tro dagens DN är det snart ett minne blott.

http://www.dn.se/ekonomi/brittiska-bubblor-erovrar-vinvarlden/
Jag har provat ett par olika märken, Nyetimber bl a, när jag varit i London under hösten. Det är inte tu tal om saken att engelsmännen kan göra bra bubbel. Kvalitetsmässigt tycks det ligga lite mellan en bättre Cremant och Champagne, i alla fall om man ser till en något omogen frukt med mer gröna toner och en väldigt påtaglig syra (kanske går att släta över med lite dosage?) men bubblorna har varit små och fina, tillsammans med en klart bra jästig ton. Det som behövs är antagligen mer tid för att få fram den egna stilen! :)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har provat ett par olika märken, Nyetimber bl a, när jag varit i London under hösten. Det är inte tu tal om saken att engelsmännen kan göra bra bubbel. Kvalitetsmässigt tycks det ligga lite mellan en bättre Cremant och Champagne, i alla fall om man ser till en något omogen frukt med mer gröna toner och en väldigt påtaglig syra (kanske går att släta över med lite dosage?) men bubblorna har varit små och fina, tillsammans med en klart bra jästig ton. Det som behövs är antagligen mer tid för att få fram den egna stilen! :)
Jag har provat Camel Valley Rosé Brut av oklar årgång, och jag som normalt har lite svårt för rosébubbel tyckte att det var rätt smaskigt med sin generöst söta rödbärighet. Kanske en aning hög dosage, vilket iofs också kan ha varit vad som gjorde att det smakade gott...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Statligt monopol har "kanske" spelat ut sin roll hos Moderaterna också!

"M ska utreda alkoholmonopolet

Moderatstämman beslutade att partiet ska "utreda formerna för" ett avskaffande av alkoholmonopolet. Det var i elfte timmen som partiledningen lyckades stoppa ett direkt krav på att avskaffa monopolet."


Det var Göteborgsmoderaterna som drev frågan...

http://www.svd.se/m-utreder-alkoholmonopolet/om/m-stamman-2015
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
?
Statligt monopol har "kanske" spelat ut sin roll hos Moderaterna också!

"M ska utreda alkoholmonopolet

Moderatstämman beslutade att partiet ska "utreda formerna för" ett avskaffande av alkoholmonopolet. Det var i elfte timmen som partiledningen lyckades stoppa ett direkt krav på att avskaffa monopolet."


Det var Göteborgsmoderaterna som drev frågan...

http://www.svd.se/m-utreder-alkoholmonopolet/om/m-stamman-2015


http://www.svd.se/m-borde-ha-forsokt-avskaffa-monopolet


http://www.svd.se/manga-dricker-mycket-pa-fel-satt/om/debatt

Undrar om vi skall ha en omröstning om vilka av de två artiklarna som fomumet röstar på? :)


Edit Sven Andreasson ytterligare inlägg: http://alkoholpolitisktforum.se/

Angående privat införsel av alkohol
Till remissinstanserna och andra intresserade

Utredningen om e-handel med alkohol presenterades i somras (SOU 2014:58) och är nu ute på remiss. Där framgår att den privata alkoholförsäljningen på internet är ett allvarligt hot mot Systembolagets monopol och den svenska alkoholpolitiken.

En grundläggande princip i svensk alkoholpolitik är att begränsa det kommersiella vinstintresset. Detta är skälet för detaljhandels¬monopolet. Betänkandet beskriver förtjänstfullt denna bakgrund och pekar på den omfattande forskning som visar att statliga alkoholmonopol är effektiva för att begränsa alkoholkonsumtion och skador.

En stor grupp kommersiella aktörer utnyttjar en otydlig lagstiftning som inte hängt med när EU-domstolen avskaffade det svenska förbudet mot privatimport av alkohol. Detta är skadligt av två skäl. Om det i Sverige finns ett stort antal företag som bedriver detaljhandel med alkohol försvagas det EU-rättsliga motivet för Systembolagets monopol. Dessutom undergrävs legitimiteten för alkoholmonopolet när ett antal företag beskriver sig som konkurrenter till Systembolaget.

Många av utredningens förslag är välkomna och bör genomföras snarast. Det gäller särskilt förslaget om förbud mot kommersiellt främjande av privatimport. Ett liknande förslag framfördes av Alkohollagsutredningen redan 2009.

Men det stora problemet är utredningens förslag om att utländska säljare ska undantas från förbudet mot kommersiellt främjande. Detta förslag rycker undan grunden för de övriga positiva förslagen. Förslaget om utländska säljare möjliggör just de verksamheter som utredningens förslag i övrigt vill stoppa. Detta förslag kan också EU-rättsligt riskera den svenska alkoholpolitiska lagstiftningen. Utländska säljare bör därför också omfattas av främjandeförbudet på samma sätt som i spellagstiftningen.

Två promemorior som vi utarbetat inom Alkoholpolitiskt Forum kan laddas ner från länkarna nedan:
1. Kommentarer till betänkandet
2. En kort beskrivning av innehållet i betänkandet med en bakgrund till frågan

Vänliga hälsningar
Sven Andreasson, Ordförande för Alkoholpolitiskt Forum
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Statligt monopol har "kanske" spelat ut sin roll hos Moderaterna också!

"M ska utreda alkoholmonopolet

Moderatstämman beslutade att partiet ska "utreda formerna för" ett avskaffande av alkoholmonopolet. Det var i elfte timmen som partiledningen lyckades stoppa ett direkt krav på att avskaffa monopolet."


Det var Göteborgsmoderaterna som drev frågan...

http://www.svd.se/m-utreder-alkoholmonopolet/om/m-stamman-2015
Gamla Moderaterna ville så vitt jag minns faktiskt avskaffa alkoholmonopolet, precis som man ville avskaffa apoteksmonopolet, som då fortfarande fanns. Se t.ex. den här notisen från 2003 där Per Bill säger att "Sveriges riksdag består ju av sex stycken förbudspartier och sedan moderaterna". Jag är på sätt och vis inte förvånad över att man såg det som en fråga som man kunde kompromissa bort inför 2006 års val, eftersom alkoholpolitiken (=restriktiv IOGT-NTO-influerad sådan) förmodligen var en viktigare fråga KD och FP än M, och man ju måste kasta lite köttben till småpartier i en allians. Sedan tycks det inte ha stannat vid en kompromiss för en mandatperiod utan att frågan helt har tappats bort i Nya Moderaterna. Dessutom gick de under Alliansen andra mandatperiod och blev ett rejält skattehöjarparti när det gäller alkoholskatten.
M-partistämmans beslut gällande LAS/arbetsmarknadsområdet verkar det finnas moderater ute i landet som vill att de ska stå för mer klassiskt "ekonomiskt liberala" åsikter, som i grund och botten innebär att verka för minskad statlig inblandning. Då är det inte förvånande att man tar upp frågan om monopolet igen.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Obs att detta är skrivet i september 2014 av farbror Sven, och är det senaste inlägget på sagda forum. Efter remissrundan har inte utredningsförslaget hörts av. Så @Bearman, väck ej den björn som sover... :tystad:

Vet att inlägget är gammalt, men han verkar vara på gång på nytt eftersom han kommenterade idag.. ville bara visa tidigare inlägg på hur stor stolle han är!
 

ChristianB

DipWSET
Ja, den där Sven Andreasson verkar ju sätta sig på höga hästar; "omfattande forskning"? Jag trodde det fanns en enda studie som låg till grund för det mesta av monopolivrarnas babbel...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Vet att inlägget är gammalt, men han verkar vara på gång på nytt eftersom han kommenterade idag.. ville bara visa tidigare inlägg på hur stor stolle han är!

Sorry, båda inläggen var skrivna 2014... var inte meningen att väcka björnen som sover... :tystad:
 

vininfo.nu

Medlem
Munskänkslag på tredje plats i VM i vinprovning.

VM i vinprovning (2015 World Championship of wine-tasting) avgjordes igår 17 oktober mellan 20 lag i ”vinanrika” Chateauneuf-du-Pape.

12 viner provas helblint och det gällde att sätta druva, land, ursprungsområde (appellation), producent och årgång.

Ett spanskt lag vann med 140 poäng, tvåa kom Belgien med 138 poäng och trea alltså ett svenskt munskänkslag med 115 poäng. Munskänkslaget bestod av Eric Grödahl, Chris Bonnerup, Tommy Ander, Lars Johnson och Börje Johansson.

Ett stort GRATTIS!

Världsmästerskapet organiserades av vinmagasinet Revue des Vins de France.

http://mobil.dn.se/mat-dryck/sverige-trea-i-vinprovnings-vm/
 

Peder

Medlem
När något trevligt som man gått och väntat på händer, så kan det ju vara en utmärkt idé att öppna en flaska champagne. Så tycker väl i alla fall många av oss som hänger på detta forum. Inom svensk politik är det däremot väldigt ovanligt att utomstående får se skumpa korkas upp vid politiska framgångar. Det är väl egentligen bara på valvakorna som man överhuvudtaget får ser politiskt aktiva i Sverige fira genom att dricka alkohol framför kamerorna, och då brukar ändå partiledningarna hålla hus i ett separat rum "off camera" tills det är dags för seger- eller sorgetal.

Därför blev jag lite förvånad i fredags när Kristdemokraternas riksting röstade för att lämna Decemberöverenskommelsen (som därmed föll samma kväll), och KDU:s ordförande Sara Skyttedal omedelbart korkade upp en flaska Bollinger Special Cuvée för att fira. Se t.ex. klippet inbäddat i den här SvD-artikeln.

Under tiden många här tycker att det är lite trevligt att se en kristdemokrat med en flaska Champagne så tycker Peter Wolodarski på DN att det är förkastligt. Skulle jag själv lyckats med konststycket att fälla DÖ så hade jag också firat men journalister ska vrida och vända på allt.

http://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-lagg-champagnen-at-sidan-och-gor-det-basta-for-sverige/


Bollinger KD.JPG
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Under tiden många här tycker att det är lite trevligt att se en kristdemokrat med en flaska Champagne så tycker Peter Wolodarski på DN att det är förkastligt. Skulle jag själv lyckats med konststycket att fälla DÖ så hade jag också firat men journalister ska vrida och vända på allt.

http://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-lagg-champagnen-at-sidan-och-gor-det-basta-for-sverige/
"I en kris är champagne en särskilt dålig kompass." Pfft! Wolodarski är en historiskt okunnig och obildad tråkmåns! Mången historiskt känd ledare som behövt hantera fler kriser än Wolodarski ens har hört talas om, än mindre ombetts kommentera, har ständigt förlitat sig på champagne i skarpa lägen!
Churchill: "I segerns stund förtjänar man champagne, i nederlagets behöver man den."
Napoleon: "Jag dricker champagne för att fira segerns sötma och för att söka tröst i nederlagets stund." (ibland tillskrivet någon av hans nära medhjälpare)
Lily Bollinger kanske inte var någon stor världsledare, men att ta hand om champagnehuset under tysk ockupation (och säkerställa dess överlevnad) var nog trots allt ett svårare jobb än att vara chefredaktör på DN. Hon tyckte: "Jag dricker champagne när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det när jag är ensam. I sällskap tycker jag det är ett måste. Jag smuttar lite på det om jag inte är hungrig och dricker det om jag är hungrig. Annars rör jag det inte – om jag inte är törstig förstås."
 

chambertin

Medlem
Under tiden många här tycker att det är lite trevligt att se en kristdemokrat med en flaska Champagne så tycker Peter Wolodarski på DN att det är förkastligt. Skulle jag själv lyckats med konststycket att fälla DÖ så hade jag också firat men journalister ska vrida och vända på allt.

http://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-lagg-champagnen-at-sidan-och-gor-det-basta-for-sverige/


Visa bifogad bild 5215
Wolodarski borde ju skramlat till ett riktigt vinglas till tösen i stället för den där artikeln.
 
Toppen