Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Modest fyllnad av vinlagringsskåp

T

Tomtihyllan

Hej Finewines-folket!

Jag/vi fick ett vinlagringsskåp av min svärfar i samband med att de flyttade till ett mindre boende.

Trots att såväl jag som min fru druckit vin sedan vi fick lov, så har ingen av oss någon djupare kunskap annat än vad de mest kända regionerna och druvorna heter. Vi tänkte att det kunde vara kul att fördjupa oss inom vinvärlden och bygga upp en liten vinsamling i skåpet vi fick.

Jag söker därför tips på lämpliga viner för att läsa på om regioner, druvor och vinhus samt för att uppleva bredden av vad vin kan erbjuda. Vi dricker rött, vitt samt mousserande. Gärna något som går att lagra då vi sannolikt inte kommer hinna dricka upp allt vi köper.

Tänker oss ca 100 flaskor med ett snittpris om 500kr/flaska. Sannolikt bygger vi upp den över tid när vi finner vad som går hem i vårt hus.

(Förväntar mig inte att någon lämnar över en perfekt eller komplett inköpslista, utan uppskattar alla förslag och argument!)

Stort tack!
 

Wintermute

Medlem
Kul projekt! Det finns redan en hel del trådar på temat, surfa runt där för inspiration. Två funderingar.
1) Ingen kan berätta för er vad ni tycker om nu och i framtiden.
2) 100 flaskor är svårt. Det slutar lätt på några hundra.
 

buteljen

Medlem
Den här tråden borde vara intressant för er

Lika stor/liten budget på 50 000 men det blev ca 150 flaskor inköpta.
Finns till och med inköpslista :D
 
Trådskapare
T

Tomtihyllan

Stort tack, båda!

Kul projekt! Det finns redan en hel del trådar på temat, surfa runt där för inspiration. Två funderingar.
1) Ingen kan berätta för er vad ni tycker om nu och i framtiden.
2) 100 flaskor är svårt. Det slutar lätt på några hundra.
Ja, jag har varit dålig på att söka - främst hittat sådant som jag uppfattat som smalt. Men Buteljen gav mig ett guldkorn. :)

1) Absolut, detta tror jag är ett mycket bra tips. Jag vill inte köpa viner för någon annan än vår familj. Men samtidigt önskar vi bredda våra vyer och då känns det svårt att utgå från oss själva då vi vanligtvis beställer husets vita/röda och köper viner på bolaget från de få regioner och druvor man känner igen som nykomling. (Dessvärre blir det oftast likadana flaskor då comfortzonen är för trygg!) :)

2) Detta har jag sett i flera trådar och är rädd att samlarmanin i mig kommer trilla dit. Jag får försöka sätta en köpgräns och följa den! Lyckligtvis går det inte in fler än ~200 flaskor i skåpet enligt svärfar, så tänker att det finns en bortre gräns i varje fall!

Den här tråden borde vara intressant för er

Lika stor/liten budget på 50 000 men det blev ca 150 flaskor inköpta.
Finns till och med inköpslista :D
Tack snälla!

Skäms över att jag inte fann denna själv, är ju slående lik vårt behov! Såg att det blev en till beställning längre fram i tråden som gick på klassiska regioner. Det kanske är en bra första lista för oss - alternativt att ta en av varje flaska från båda listorna, om så går via systemet, för att bygga vidare därifrån!

Mycket stort tack!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att bredda vyerna är ett lovvärt projekt, och läser man bara någon bok får man en god grund att stå på. Eller att man förbereder varje vin med googling om druva/-or, området och producenten.

Steg för steg kommer då kunskap, samtidigt som den personliga smaken får ett slags skelett att bygga upp sig på.

Som du korrekt noterar, finns det många ignor... monomaner 🤪 på detta forum. Men, tjae. Var och en efter sin façon. Jag kommer alltid att tänka på det gamla par som föddes och växte upp i Klabböle, några stenkast inåt landet från Umeå. De var in till "storstan" (Umeå) två gånger och aldrig mer. "Vad skall man där att göra då vi har allt vi behöver i byn?"

Som det så vackert står skrivet i Eddan: "Liten sjö har liten strand."

Har lätt att känna igen mig i den resa du och hustrun ämnar företa er. Vi är på en liknande resa där vi ständigt arbetar för att ge oss på nya områden, druvor, makare osv samtidigt som vi gärna återkommer till viner, områden, druvor och makare vi gillat tidigare. Icket att förglömma: årgångar!

Har bara kört denna process under snart 40 år och är inte ens halvvägs någonstans. Det är underbart!

I fjol fick vi hjälp att upptäcka Assyrtiko. I år drack vi våra första ukrainska viner... Osv.

Som det så klokt sagts: det är resan som är målet. Och den tar aldrig slut.

Njut som phaen! 🥳

Tag till er @Wintermute s mycket kloka ord:

1) Ingen kan berätta för er vad ni tycker om nu och i framtiden.

2) 100 flaskor är svårt. Det slutar lätt på några hundra.


...och välkommen till forumet 🥂
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Hej Finewines-folket!

Jag/vi fick ett vinlagringsskåp av min svärfar i samband med att de flyttade till ett mindre boende.

Trots att såväl jag som min fru druckit vin sedan vi fick lov, så har ingen av oss någon djupare kunskap annat än vad de mest kända regionerna och druvorna heter. Vi tänkte att det kunde vara kul att fördjupa oss inom vinvärlden och bygga upp en liten vinsamling i skåpet vi fick.

Jag söker därför tips på lämpliga viner för att läsa på om regioner, druvor och vinhus samt för att uppleva bredden av vad vin kan erbjuda. Vi dricker rött, vitt samt mousserande. Gärna något som går att lagra då vi sannolikt inte kommer hinna dricka upp allt vi köper.

Tänker oss ca 100 flaskor med ett snittpris om 500kr/flaska. Sannolikt bygger vi upp den över tid när vi finner vad som går hem i vårt hus.

(Förväntar mig inte att någon lämnar över en perfekt eller komplett inköpslista, utan uppskattar alla förslag och argument!)

Stort tack!
Finns det någon särskild anledning med så högt pris i snitt? Man kan börja samla viner även med mindre snittpris. :)
 
Trådskapare
T

Tomtihyllan

Att bredda vyerna är ett lovvärt projekt, och läser man bara någon bok får man en god grund att stå på. Eller att man förbereder varje vin med googling om druva/-or, området och producenten.

Steg för steg kommer då kunskap, samtidigt som den personliga smaken får ett slags skelett att bygga upp sig på.

Som du korrekt noterar, finns det många ignor... monomaner 🤪 på detta forum. Men, tjae. Var och en efter sin façon. Jag kommer alltid att tänka på det gamla par som föddes och växte upp i Klabböle, några stenkast inåt landet från Umeå. De var in till "storstan" (Umeå) två gånger och aldrig mer. "Vad skall man där att göra då vi har allt vi behöver i byn?"

Som det så vackert står skrivet i Eddan: "Liten sjö har liten strand."

Har lätt att känna igen mig i den resa du och hustrun ämnar företa er. Vi är på en liknande resa där vi ständigt arbetar för att ge oss på nya områden, druvor, makare osv samtidigt som vi gärna återkommer till viner, områden, druvor och makare vi gillat tidigare. Icket att förglömma: årgångar!

Har bara kört denna process under snart 40 år och är inte ens halvvägs någonstans. Det är underbart!

I fjol fick vi hjälp att upptäcka Assyrtiko. I år drack vi våra första ukrainska viner... Osv.

Som det så klokt sagts: det är resan som är målet. Och den tar aldrig slut.

Njut som phaen! 🥳

Tag till er @Wintermute s mycket kloka ord:

1) Ingen kan berätta för er vad ni tycker om nu och i framtiden.

2) 100 flaskor är svårt. Det slutar lätt på några hundra.


...och välkommen till forumet 🥂
Tack för ett väldigt fint och utfyllande svar!

Jag tycker att din kommentar om att ni varit aktiva och intresserade vinkonsumenter i en så lång tid och ändå ser att det finns mycket mer att lära är både lockande och avskräckande. Det är lite mot den bakgrunden som vi, ironiskt nog, skjutit upp att fördjupa oss - känslan av att (som perfektionist) jaga en komplett grund att stå på när det är en omöjlighet. Så vi kommer inta en ödmjuk approach till det här inom vilken vi aldrig kommer se oss själva som något mer än nybörjare.

Jag ska även se till att följa rådet om att läsa en introduktionsbok om viner. Kanske kan det få området att kännas något mindre än det gör idag.

Finns det någon särskild anledning med så högt pris i snitt? Man kan börja samla viner även med mindre snittpris. :)

För att vara transparent så skulle jag gissa på att det grundar sig i okunskap.

Vi har köpt en del dyrare champagner när vi har haft någonting att fira (årsdagar, nya jobb, löner, bonusar mm). Där har nästan ett högt pris varit viktigare än smak för att markera vad vi än valt att fira. Det gjorde nog att grundnivån blev lite högre.

När vi diskuterade budget inför det här så spekulerade vi i att lagringsbara viner skulle kosta mer än det vi tidigare druckit som ”vanligt helgvin”. Vidare tänkte vi att en mer generös budget kunde ge tillgång till vissa regioner/viner som annars varit utanför budgeten.

Med det sagt så har vi många gånger uppskattat billigare viner (omkring 120-150kr) minst lika mycket som när vi köpt lite dyrare viner (300-600kr). Så vi är verkligen inte stängda för att sänka budget per flaska - förutsatt att det går att lagra några år (då vi sällan dricker mer än en flaska varannan helg).

Stort tack till er båda!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för ett väldigt fint och utfyllande svar!

Jag tycker att din kommentar om att ni varit aktiva och intresserade vinkonsumenter i en så lång tid och ändå ser att det finns mycket mer att lära är både lockande och avskräckande. Det är lite mot den bakgrunden som vi, ironiskt nog, skjutit upp att fördjupa oss - känslan av att (som perfektionist) jaga en komplett grund att stå på när det är en omöjlighet. Så vi kommer inta en ödmjuk approach till det här inom vilken vi aldrig kommer se oss själva som något mer än nybörjare.

Jag ska även se till att följa rådet om att läsa en introduktionsbok om viner. Kanske kan det få området att kännas något mindre än det gör idag.



För att vara transparent så skulle jag gissa på att det grundar sig i okunskap.

Vi har köpt en del dyrare champagner när vi har haft någonting att fira (årsdagar, nya jobb, löner, bonusar mm). Där har nästan ett högt pris varit viktigare än smak för att markera vad vi än valt att fira. Det gjorde nog att grundnivån blev lite högre.

När vi diskuterade budget inför det här så spekulerade vi i att lagringsbara viner skulle kosta mer än det vi tidigare druckit som ”vanligt helgvin”. Vidare tänkte vi att en mer generös budget kunde ge tillgång till vissa regioner/viner som annars varit utanför budgeten.

Med det sagt så har vi många gånger uppskattat billigare viner (omkring 120-150kr) minst lika mycket som när vi köpt lite dyrare viner (300-600kr). Så vi är verkligen inte stängda för att sänka budget per flaska - förutsatt att det går att lagra några år (då vi sällan dricker mer än en flaska varannan helg).

Stort tack till er båda!
Grunden att stå på, det är ju era respektive smaker. Såsom de är idag och såsom de utvecklas i framtiden.
Ju mer man lär sig, desto mer spännande blir resan och ens njutning av vinerna nyanseras steg för steg.

Det sägs att James Joyce var den siste författare att ha läst "allt" som skrevs innan honom. Idag är det omöjligt. På den tiden då vinvärlden var enbart gamla världen, var det enklare hålla koll på "det mesta". Men, som det är nu är det fullkomligt ogörligt.

vindrickare.png

Ett lysande exempel:
David (Chatters) från Sydney, Australia, har de senaste 6 månaderna skrivit icket mindre än 1748 recensioner på CellarTracker. Det är ca hälften av alla de viner jag skrivit om på CT sedan jag började använda det verktyget... Trots att han provar ohemula mängder vin och producerar eget vin har han fortfarande stora hål kvar att fylla med erfarenheter och kompetens. Han tar fel på blindprovningar lite mindre ofta än vanliga dödliga. Det är underbart att prova vin med honom för han är både ödmjuk och fantastiskt kunnig. Han är mer kunnig idag än han var första gången vi träffades. Och redan nästa år har han vuxit ytterligare :)

...precis som oss övriga!

Fö rekommenderas Cellartracker.com å det varmaste som inköpsstöd, vinkällarkoll och (vad det lider) en fantastisk referensbas kring hur era smaker utvecklas, hur era viner utvecklas över tid samt när-var-hur-med vilka ni drack ett särskilt vin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tomtehyllan, två regler gäller här:
1. Lajka bra inlägg och
2. Dela järnet alla era erfarenheter. (Utan rädsla för att ha "fel" eller annat.)
 
Toppen