Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

Elvis

Medlem
En god vän har köpt en villa med en vinkällare och nu vill han ha min hjälp att köpa in bra viner. Jag har fått en initial budget på 50.000 kr. Ett väldigt roligt uppdrag!

Han har själv mycket bra näsa för kvalitet men är rätt vinokunnig. Jag får välja viner från hela världen och det ska vara ungefär 50/50 vitt/rött bland de stilla vinerna. Nu vill jag gärna ha forumets hjälp för att välja stilla viner.

Min vän säger att han vill ha ”sammetslena rödviner som känns som om man drar en filt genom munnen, syrligt friska vita”. Han fru gillar lite sötma i stilla viner så hon måste få en del sådana viner också. Han har nämnt att de båda älskar amerikanska Cabernet Sauvignon och hans fru vill ha en del Verdicchio (finns det någon bra Verdicchio överhuvudtaget?). I övrigt får jag välja fritt.

Förslag? Det är ingen brådska så vi behöver inte begränsa oss till vad som går att få tag på i Sverige - jag tänker köpa en del från vinhandlare i EU också.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Ett par specifika frågor:
1. Vilka amerikanska Cabernet Sauvignon rekommenderar forumet?
2. Finns det någon bra Verdicchio överhuvudtaget?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett par specifika frågor:
1. Vilka amerikanska Cabernet Sauvignon rekommenderar forumet?
2. Finns det någon bra Verdicchio överhuvudtaget?
Kan inte svara på vilket specifikt verdicchoiovin som kan vara av intresse men appelationen Verdicchio dei Castelli di Jesi är väl ansedd som den bästa. Börja söka där.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan inte svara på vilket specifikt verdicchoiovin som kan vara av intresse men appelationen Verdicchio dei Castelli di Jesi är väl ansedd som den bästa. Börja söka där.
När jag tänker efter (vilket man ibland borde göra innan man svarar) så är väl det en gigantisk appellation så kanske inte så mycket till hjälp. :oops:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul! Tänk om man hade haft det som heltidsjobb.:D

Vad är syftet, är det primärt att hitta viner som är goda att dricka i närtid?

Annars räcker inte 50 000 kr långt. För antar att en 1/3 går till champagne.;)

Mitt förstaval på budgetjänkarcab är Louis Martini Napa Cab 2017. Har ej testat 17 men brukar var pålitlig.

Lyxigare Mount Eden 2016. Ej provat men ska vara bra och finns nära dig om du är snabb.

Montelena 2017 kanske om du vill sälja in en berättelse. Känns producenten bekant? Montelena var producenten som spöade baskerbaguetterna på hemmaplan i den berömda blindprovningen. Har aldrig provat dock.

Tänkte skriva Heitz men för 700 kr...

Alla Ridge borde också vara intressant med tanke på smakpreferenserna.

Till sist kanske det är kul med någon riktig värsting typ Dominus 2016 (100 feta parkerpoäng).

Dark horse, Gourt de Mautens 2015 som inte uppfyller villkoren men är ett fantastiskt vin. Gissade syrah USA blint och gav den 96 p. Halvblind hade jag den som två efter en SQN Grenache 15... Gillar man jänkarcab borde man gilla Gourten också.:cool:

Verdicchio är inte min hemmaplan.:rolleyes:
 
Vad siktar du på i volym (hur många flaskor) och över vilken tid vill de dricka vinerna

Sötma i stilla viner låter som du hamnar i Tyskland. Kabinett med lite restsötma etc. Sedan skulle jag titta på Jura för friska vita. Finns ju många områden. Pris per flaska och vilken tid att dricka är bra indikationer var du vill titta.
 

karl.1480

Medlem
(finns det någon bra Verdicchio överhuvudtaget?)
Om det gör! Jag, och många namnkunniga Italienfokuserade skribenter med såklart (Ian d'Agata och Kerin O'Keefe för att nämna några), håller Verdicchio (både från Jesi och Matelica) som ett av Italiens bästa vita viner. De brukar behöva några år för att komma till sin rätt och de bättre vinerna kan till och med vara ganska tråkiga som unga innan de öppnat upp sig ordentligt.

Producenter att hålla utkik efter:
Villa Bucci (Jesi), framför allt deras riserva.
Sartarelli (Jesi).
Fattoria San Lorenzo (Jesi), det mesta är bra men deras Il San Lorenzo Bianco är magisk.
Andrea Felici (Jesi).
La Monacesca (Matelica), framför allt Mirum.
Collestefano (Matelica).
Cavalieri (Matelica).
Dessa hittas enklast utomlands. Galli Enoteca är en pålitlig källa. På Systembolaget finns La Staffa, Pievalta och Belisario som också gör bra viner.

Sen måste jag ju även slå ett slag för vinerna från Lugana som också görs på Verdicchio dock under synonym Turbiana eller Trebbiano di Lugana. Vinerna från Cà dei Frati brukar florera på Systembolaget och både I Frati och Brolettino är riktigt bra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Substance Cabernet Sauvignon, 2018 uppfyller kriterierna till skillnad från många av de andra förslagen. Låt inte den hemska etiketten lura dig.
Riktigt prisvärd. Är den som beskrivningen "sammetslen som att dra en filt genom munnen" eller pratar vi en trevlig cab upplevelse?
 

Jos

Medlem
Min vän säger att han vill ha ”sammetslena rödviner som känns som om man drar en filt genom munnen, syrligt friska vita”.

Ja det låter ju som det är ganska lätt, röd och vit Bourgogne inkl Chablis. Blir ju enkelt jobb för dig också med endast 20-30 flaskor :D

Enligt min mening betalar man mycket för namnet och dyra fat vad gäller Napa så kanske titta på alternativ, - inte bara Sonoma istället då utan kanske andra mindre kända områden i Kalifornien. Sen tror jag det är rätt vanligt att säga "Cabernet Suvignon" när man inte kan något om vin men man kanske egentligen gillar Bordeaux bäst, eller amerikansk Pinot för den delen... Bäst helt klart är att ni kör en liten provning med 4-5 flaskor innan ni går loss med stora budgeten.

Är han fast besluten om CS så skulle jag definitivt kolla på Sydafrika, de finns så mycket bra vin där för långt mindre pengar. Klassiska som är lätta att få tag på är Rust En Vrede, Meerlust, Waterford Estate, Kanonkop och det mesta som Boekenhoutskloof är inblandade i är bra. Till och med vinet med det töntiga namnet Choclate Block är ju rätt gott. @chambertin kan garanterat komma med bra tips annars.

Sen behöver man iofs kanske vara lite trygg i sig själv och sitt "vinande" för att lasta på massa Sydafrikanska viner, - det är ju inte lika flashigt som Bourgogne, Bdx och Napa, så kanske lite lurigt som nybörjare... Man får ju vara beredd på att en massa "vinexperter" kommer tjata om att det bara smakar rök och bränt ;)


Montelena 2017 kanske om du vill sälja in en berättelse. Känns producenten bekant? Montelena var producenten som spöade baskerbaguetterna på hemmaplan i den berömda blindprovningen. Har aldrig provat dock.
Nu var det iofs deras Chardonnay som vann så tycker de ska satsa på den istället i så fall :)
 

Poussard

Medlem
När jag läste på ett par kurser på Grythyttan så var det en uppgift likt den här. Men det var mycket fler parametrar, såsom att man skulle ha lite för omedelbar konsumption, lite för lagring, lite för investering etc. Sen skulle man dra till med dryckesfönster på alla vinerna.

Hursomhelst, vad gäller Verdicchio skulle jag fråga vad det är hon gillar (utan att svara en druva). För det finns massa bra italienskt vitt som kanske uppfyller kriterierna men råkar vara av en annan druva.
 

Håkan

Medlem
Generellt råd, försök att hitta iallafall några viner som inte behöver lång lagring. När man börjar med vinkällare är det lätt att man står där med inget som skall dricka närmaste årtiondet.
Friska vita och sammetslena röda, och amerikanska cabar, skall försöka ge lite förslag
Chateau Montelena Estate 2009. Jag är inte så förtjust i Montelenas standardcab men Estate är riktigt bra (1984 är fortfarande ett av de bästa rödvin jag druckit). Färdigt att dricka men håller många år.
Long Meadow Ranch Cabernet Sauvignon 2015. Provade i helgen och var imponerad, mycket vin för pengarna. De har även en vingårdsbetecknad Cab men den har jag inte provat.
Betz Family i Washington brukar jag gilla, såg att de finns på Winefinder. Ganska fruktdrivna men ändå inte kladdiga.
Om vi går på sammetslena röda är det många som tänker Pinot, Bourgogne 2018 är ganska kraftig och jag har själv enbart köpt enklare lägen vilka alla levererat, jag vet att en del bättre lägen har fått lite väl hög alkoholhalt (exemplevis Robert Chevillon). Tyckte dock att Beaune Clos Ursules från Jadot var bra (anses vara bästa läget i Beaune, därav prislappen, men skulle det varit i Cote de Nuits skulle priset varit betydligt högrte) och även hans Chambolle Musigny Fuees även om vi dår är uppe på rätt hög prisnivå).
Amerikansk Pinot har jag några förslag, Rhys, Kutch och Liquid Farm, alla tre generösa men ändå strama (Kutch Sonoma Coast kommer i feb, alltid bra), Rhys Bearmallow har ett attraktivt pris beroende på att det är unga stockar. Tror Littorai och Hirsch blir lite väl strama.
Vita krispiga, Chablis absolut men varför inte lite amerikanska Chardonnayer. Liquid Farm White Hill Chardonnay är ett av mina husviner och väldigt trevligt (finns på Winefinder, de har även lite mer exklusiva coveer men de är ekade och då inte så krispiga, white hill ser dock ingen ek) och Kutch är alltid väldigt bra. Gillade Rhys Horsehoe Chardonnay skarpt men den har en del ek och kanske inte så krispig. Om du skall ha något riktigt krispigt är Muscadet fantastiskt, Luneau-Papin så oerhört bra (tror Atomwine har dem).
 

Pontus

Medlem
En god vän har köpt en villa med en vinkällare och nu vill han ha min hjälp att köpa in bra viner. Jag har fått en initial budget på 50.000 kr. Ett väldigt roligt uppdrag!

Han har själv mycket bra näsa för kvalitet men är rätt vinokunnig. Jag får välja viner från hela världen och det ska vara ungefär 50/50 vitt/rött bland de stilla vinerna. Nu vill jag gärna ha forumets hjälp för att välja stilla viner.

Min vän säger att han vill ha ”sammetslena rödviner som känns som om man drar en filt genom munnen, syrligt friska vita”. Han fru gillar lite sötma i stilla viner så hon måste få en del sådana viner också. Han har nämnt att de båda älskar amerikanska Cabernet Sauvignon och hans fru vill ha en del Verdicchio (finns det någon bra Verdicchio överhuvudtaget?). I övrigt får jag välja fritt.

Förslag? Det är ingen brådska så vi behöver inte begränsa oss till vad som går att få tag på i Sverige - jag tänker köpa en del från vinhandlare i EU också.

På den vita sidan låter det som att både hans och hans frus smak skulle kunna rymmas inom:
  • Tysk riesling (Christmann, Wittmann, Breuer, Leitz, Dönnhoff, Emrich Shönleber, Schäfer-Fröhlich, Markus Molitor, Schloss Lieser, Willi Schäfer...).
  • Loire (Huet i första hand, kanske någon/några äldre Moulin Touchais (1997 rekommenderas!)).
Även om du går upp på GG-nivå för en del flaskor kommer du att kunna köpa relativt många. Räkna med kanske 3 flaskor för 1000 kr. En tredjedel av budgeten på vitt ger då ca 50 flaskor vitt.
 
Toppen