Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

Steef

Medlem
Gällande Verdicchio har det täckts in bra av @karl.1480 m.fl. Slänger in en extra tumme upp för Villa Bucci Riserva och Andrea Felici Il Cantico della Figura. Riktigt bra viner - båda behöver nåt år och klarar många.
Sen skulle jag titta på Kampanien också, det bör gillas minst lika mycket (jag gillar dem snäppet mer). Greco di Tufo påminner en hel del om Verdicchio. Fiano fortsätter på spåret med tillläggande touch av rund- & fyllighet, särskilt med ålder. Det finns många enkla viner som inte är särskilt kul, men Quintodecimo gör HELT magiska viner på båda druvorna kring 30-35 euro.
 

Fredrik L

Medlem
Gällande Verdicchio har det täckts in bra av @karl.1480 m.fl. Slänger in en extra tumme upp för Villa Bucci Riserva och Andrea Felici Il Cantico della Figura. Riktigt bra viner - båda behöver nåt år och klarar många.
Sen skulle jag titta på Kampanien också, det bör gillas minst lika mycket (jag gillar dem snäppet mer). Greco di Tufo påminner en hel del om Verdicchio. Fiano fortsätter på spåret med tillläggande touch av rund- & fyllighet, särskilt med ålder. Det finns många enkla viner som inte är särskilt kul, men Quintodecimo gör HELT magiska viner på båda druvorna kring 30-35 euro.
Kampaniskt vitt kan vara grymt gott! Förutom Greco och Fiano kan Falanghina vara bra om den kommer från Campi Flegrei eller Sant'Agata di Goti.
 

Jos

Medlem
Gällande Verdicchio har det täckts in bra av @karl.1480 m.fl. Slänger in en extra tumme upp för Villa Bucci Riserva och Andrea Felici Il Cantico della Figura. Riktigt bra viner - båda behöver nåt år och klarar många.
Sen skulle jag titta på Kampanien också, det bör gillas minst lika mycket (jag gillar dem snäppet mer). Greco di Tufo påminner en hel del om Verdicchio. Fiano fortsätter på spåret med tillläggande touch av rund- & fyllighet, särskilt med ålder. Det finns många enkla viner som inte är särskilt kul, men Quintodecimo gör HELT magiska viner på båda druvorna kring 30-35 euro.
Om vi nämner Kampanien så måste jag ändå tipsa om Marisa Cuomo, deras Fiorduva vita är grymt gott.
 
Om det gör! Jag, och många namnkunniga Italienfokuserade skribenter med såklart (Ian d'Agata och Kerin O'Keefe för att nämna några), håller Verdicchio (både från Jesi och Matelica) som ett av Italiens bästa vita viner. De brukar behöva några år för att komma till sin rätt och de bättre vinerna kan till och med vara ganska tråkiga som unga innan de öppnat upp sig ordentligt.

Producenter att hålla utkik efter:
Villa Bucci (Jesi), framför allt deras riserva.
Sartarelli (Jesi).
Fattoria San Lorenzo (Jesi), det mesta är bra men deras Il San Lorenzo Bianco är magisk.
Andrea Felici (Jesi).
La Monacesca (Matelica), framför allt Mirum.
Collestefano (Matelica).
Cavalieri (Matelica).
Dessa hittas enklast utomlands. Galli Enoteca är en pålitlig källa. På Systembolaget finns La Staffa, Pievalta och Belisario som också gör bra viner.

Sen måste jag ju även slå ett slag för vinerna från Lugana som också görs på Verdicchio dock under synonym Turbiana eller Trebbiano di Lugana. Vinerna från Cà dei Frati brukar florera på Systembolaget och både I Frati och Brolettino är riktigt bra.
mycket bra tips! Beställde ett par av de som du nämnde från det som finns att få tag på genom bolaget. En riktig lucka i min vinkunskap (en av många) trots italiensk släkting som alltid bjuder på vita italienska viner...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Amerikansk Cab är som bekant svindyr och lika god. Budgetvariant som är lätt få tag i är utöver tidigare nämda Black Stallion.
 

chambertin

Medlem
Ja det låter ju som det är ganska lätt, röd och vit Bourgogne inkl Chablis. Blir ju enkelt jobb för dig också med endast 20-30 flaskor :D

Enligt min mening betalar man mycket för namnet och dyra fat vad gäller Napa så kanske titta på alternativ, - inte bara Sonoma istället då utan kanske andra mindre kända områden i Kalifornien. Sen tror jag det är rätt vanligt att säga "Cabernet Suvignon" när man inte kan något om vin men man kanske egentligen gillar Bordeaux bäst, eller amerikansk Pinot för den delen... Bäst helt klart är att ni kör en liten provning med 4-5 flaskor innan ni går loss med stora budgeten.

Är han fast besluten om CS så skulle jag definitivt kolla på Sydafrika, de finns så mycket bra vin där för långt mindre pengar. Klassiska som är lätta att få tag på är Rust En Vrede, Meerlust, Waterford Estate, Kanonkop och det mesta som Boekenhoutskloof är inblandade i är bra. Till och med vinet med det töntiga namnet Choclate Block är ju rätt gott. @chambertin kan garanterat komma med bra tips annars.

Sen behöver man iofs kanske vara lite trygg i sig själv och sitt "vinande" för att lasta på massa Sydafrikanska viner, - det är ju inte lika flashigt som Bourgogne, Bdx och Napa, så kanske lite lurigt som nybörjare... Man får ju vara beredd på att en massa "vinexperter" kommer tjata om att det bara smakar rök och bränt ;)



Nu var det iofs deras Chardonnay som vann så tycker de ska satsa på den istället i så fall :)
Burkar ju inte vara så många som sneglar åt Sydafrika när dom skall starta vinkällare men domänerna du listar är ju alla pålitliga och har många bra viner.

Personligen håller jag nog Sydafrikas många duktiga producenter av Pinot Noir och Chardonnay som ett bra alternativ om man vill ha dessa druvrena viner i sin källare som alternative till Bourgogne.
T.ex: Storm, Newton-Johnson, Hamilton-Russel, Ataraxia, Creation, Crystallum, Leeu Passant, Lismore, Kershaw, Paul Cluver, Catherine Marshall, Chamonix .

För C.S och Bdx.blends från RSA så skulle mina val falla på Kanonkop, Rust en Vrede, Stark-Condé, Keet, Boekenhoutskloof, Bartinney, Leeu Passant.
Syrah: Mullineux, Reyneke, Lismore, Kershaw, Gabrielskloof, Sadie Columella, Boekenhoutskloof (svala år)

Sen finns det ju massor med bra Chenin Blanc och Sauvignon Blanc också från RSA om man vill ha lite budgetviner som inte skall ligga i massor av år.
 
Kul! Hoppas du gillar!
insåg att Ca dei Frati-vinet jag plockade upp - Pratto - nog inte verkar ha så mycket Verdicchio i sig. Det verkar dock La Staffa och Pievalta ha så ingen nöd. Ville bara kolla om du har koll på Pratto och några tips där (drick nu/lagra länge; drickas bara som den är/till skaldjur/till rotisserikyckling och parmesanstinn risotto)?
 

LeChat

Medlem
Tror att din kompis skulle uppskatta 2015 Brunello. Fantastisk frukt, balanserade syror och ”sammetslena” tanniner. Finns nog en hel del kvar att köpa för rimliga pengar.
 

karl.1480

Medlem
insåg att Ca dei Frati-vinet jag plockade upp - Pratto - nog inte verkar ha så mycket Verdicchio i sig. Det verkar dock La Staffa och Pievalta ha så ingen nöd. Ville bara kolla om du har koll på Pratto och några tips där (drick nu/lagra länge; drickas bara som den är/till skaldjur/till rotisserikyckling och parmesanstinn risotto)?
Aha, var det den du fick. Det är den som har Chardonnay och Viogner..? Eller var det Sauvignon Blanc? Kan inte minnas att jag har testat den. Deras andra viner brukar vara bra som unga men ger även utdelning på lagring. Beror på om man vill ha lite "krispigare" frukt eller mer djup och kryddighet. Lika bra att testa den direkt till kycklingen!
 
Aha, var det den du fick. Det är den som har Chardonnay och Viogner..? Eller var det Sauvignon Blanc? Kan inte minnas att jag har testat den. Deras andra viner brukar vara bra som unga men ger även utdelning på lagring. Beror på om man vill ha lite "krispigare" frukt eller mer djup och kryddighet. Lika bra att testa den direkt till kycklingen!
Turbiana, Chardonnay and Sauvignon Blanc. återkommer med rapport i annan tråd. Om den inte kvar in till @Elvis vinsamlingsbygge. Då kanske recensionen hamnar här :confused:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Luddite chenin blanc!
Nyfiken. Är Chenin samma som Saboteur? I så fall tycker du det går ihop med "syrligt friska vita. Hans fru gillar lite sötma i stilla viner"?

Fick vinet som uppvärmning innan en Leclapartvertikal. Utmärkt val. Fick funkiga odlartoner. Mycket karaktär men knappast publikt. Jag drack inte ens upp glaset.

Syrligt kan jag skriva under på men inte friskt vilket för mig är rena toner av exempelvis frukt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nyfiken. Är Chenin samma som Saboteur? I så fall tycker du det går ihop med "syrligt friska vita. Hans fru gillar lite sötma i stilla viner"?

Fick vinet som uppvärmning innan en Leclapartvertikal. Utmärkt val. Fick funkiga odlartoner. Mycket karaktär men knappast publikt. Jag drack inte ens upp glaset.

Syrligt kan jag skriva under på men inte friskt vilket för mig är rena toner av exempelvis frukt.
Luddite Saboteur är en blend av chenin blanc, viognier och sauvignon blanc (eller vad de nu kallar den i SA).

Det största problemet med Luddite chenin blanc är att få tag på den. De har minskat antalet producerade flaskor från 3-4000 per år till drygt 1000 senaste släppet. Jag tror att merparten av chenin druvorna hamnar i deras Saboteur som har blivit en storsäljare.
 

The Wall

Medlem
Några idéeer när det kommer till lättgillade och lättdrucken CS och Bx/Bx-blend:
Stag's Leap, Frog's Leap och även Clos du Val brukar ha godkänd CS som blir fin med lite väntan. Även Beringer, ffa Private Reserve brukar prestera bra, men de har nog tickat iväg lite i pris. Montelena brukar också falla oss i smaken, men för ett par år sedan (10-12?) hade de tyvärr en hus-stil som få tyckte om i form av TCA. Eller så hade vi helt enkelt otur med många flaskor. Det skadar inte heller att titta lite österut, tex Ch Valandraud och Ch Valois brukar vara trevliga i någorlunda överkomlig prisklass.
Men är man på jakt efter sammetslena viner är det väl lättast att shoppa halvmogen till mogen Bx på auktion.

Andra trevligheter som är bra att ha i källaren, utöver Brunello, är supertoscanare eller dess andraviner.

Vita halvtorra låter som Tyskland alternativt Österrike. Krispiga vita samma ursprung plus sauv blanc från Loire. För lite mer fylliga; vit Bourgogne och/eller motsvarigheten från NZ eller kanske USA. Kombinera med lite chenin blanc för lite mer tuggmotstånd.

Har vi glömt något? Tja, pinot, men då bör man nog hitta "sin" smak/stil (land/distrikt/mognad) innan man öppnar plånboken på vid gavel. Även när det gäller Barolo/Barbaresco bör man försöka fånga in sina preferenser någorlunda före shoppingturen.

Några jokrar? Om det finns pengar över; Vega Sicila, Pingus och någon vettig Rioja. Och möjligen Portugal för skojs skull, men jag är tyvärr inte särskilt välorienterad i Portugal.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Luddite Saboteur är en blend av chenin blanc, viognier och sauvignon blanc (eller vad de nu kallar den i SA).

Det största problemet med Luddite chenin blanc är att få tag på den. De har minskat antalet producerade flaskor från 3-4000 per år till drygt 1000 senaste släppet. Jag tror att merparten av chenin druvorna hamnar i deras Saboteur som har blivit en storsäljare.
Tack. Olika viner således.:)

Fick lite naturvinsvibbar på Saboteur...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Toppen