Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

gece

Man vänjer sig.
Sen undrar man ju varför Spanien alltid lyser med sin frånvaro när det skall byggas vinkällare (Italien brukar komma med på ett hörn för det mesta) men det är ju en helt annan fråga..;)
Håller med här! T.ex. Rioja Alta har bra grejer i olika prisklasser (GR 904 och Ardanza kanske är lämpliga i sammanhanget). Rioja tenderar ju också att vara ganska "smooth" vilket låter som att det passar målgruppen. Att de dessutom kommer mer eller mindre färdiglagrade är ju inte heller en nackdel när man börjar bygga källare.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag tog med Roda I Reserva redan i första vändan, så Rioja finns redan i hans källare. Men kanske någon Ribera del Duero vore roligt också.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tog med Roda I Reserva redan i första vändan, så Rioja finns redan i hans källare. Men kanske någon Ribera del Duero vore roligt också.
Jaa. Domino del Aguila Reserva. Deras vita (Albillo) är det ganska bra drag i också.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Här är ett tips i forumet anda dvs helt frångå det som man vill ha tips om. Men om man vill ha ett vin i lägre prisklass som är inom budget, så är detta ett mycket bra vin som jag tolkar passar värdparet:

Alfa Crux Corte Uco, 2011 | Systembolaget

Behöver nog några år i källaren innan den når zenit, men ger mycket för pengarna om man jmf med gamla världen. Sedan hade jag tänkt ge tips om GSM viner från Frankrike, men då jag förstått av tidigare dina tidigare inlägg att det kanske inte faller dig i smaken och är därför är svårare för dig att rekommendera, så låter jag bli. Det finns flera årgångar på senare tid som är riktigt bra från södra Rhone.
 
Last edited:

Deek

Medlem
Den har jag provat några gånger (årgång 2012 och 2015) och är inte alls särskilt förtjust i. För ”skitig” i stilen för min smak.
Går i god för Aalto.
PS är ju deras flagskepp men den vanliga Aalton är även den källarvänlig!
 

Silex

Medlem
Jag tycker även Toro kan vara en region att snegla mot för bra vin på tempranillo. Exempel på viner jag tycker är bra därifrån, och som lagras med fördel, är Pintia, San Roman och Numanthia.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Nu slängde min vän in ett oväntat önskemål. Han har läst att Georgien var först i världen med vinproduktion och skulle vilja ha några flaskor i källaren. I BS finns hela 42 viner (!) från Georgien och ett antal som kostar över 300 kr (!). Någon som kan rekommendera något?

När han bad om Georgien frågade jag om han också ville ha lite Chateau Musar och det ville han.
 
på temat Spanien i källaren tycker jag att Priorat är trevligt och tryggt att ha i källaren - man vet liksom att det bara kommer bli bättre, år efter år. Kanske tar man ut en flaska och provar till någon härlig lammstek på påskafton, eller en Asado på sommaren eller de där viltfärsbiffarna på hösten. Lika ofta tittar man på den och låter handen stryka över etiketten för att sedan ömt lägga tillbaka i förrådet medan man tyst för sig själv tänker att "jag vet att det är bra nu, men om jag har litet tålamod till kommer den bli ännu bättre sen".

några intressanta möjligheter under tusenlappen just nu via SB:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cami-pesseroles-9568801/ så fin. Nästan helt och hållet carinena men med litet garnacha. Delvis lagrad på glasdemi-johns så ganska elegant men ändå ett kraftfullt vin. 749 kr. för samma summa kan man köpa Els Elscurson som är mestadels garnacha med litet carinena och lagrad helt på ekfat. Båda riktigt bra.

I tre-hundrakronorsklassen finns flera intressanta producenter - TOCS, Ferrer Bobet, Alvaro Palacios Les Terrasses etc men där skulle jag nog välja en av mina främsta "guilty pleasures" https://www.systembolaget.se/produkt/vin/venus-9589901/ Venus "La Universal" för 349 kr är ju egentligen en Montsant: Syrah och Carinena (Carignan). Grymt god. Oerhört uttrycksfullt vin. Alla reglagen på topp. Görs av Sara Perez (Mas Martinet) och hennes man René Barbier Junior (Clos Mogador) som en gemensam labor of love. Om det inte går att få bolaget att skeppa över de återstående vinerna på Hansa och Gårda till "din vän" så går nog fint att köra PI från vinovativa.
 
Last edited:
Toppen