Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

Pontus

Medlem
Jag gillar inte GSM och jag tänker inte köpa viner jag åt min vän som jag inte gillar eller tror på själv. Och jag har provat flera vällagrade och dyra viner från södra Rhone.
Ditt beslut naturligtvis, men tänk om din vän gillar GSM? Finns många stilar att välja på dessutom.
 

The Wall

Medlem
Jag gillar inte GSM och jag tänker inte köpa viner jag åt min vän som jag inte gillar eller tror på själv. Och jag har provat flera vällagrade och dyra viner från södra Rhone.
Kanske en idé att bjuda vännen på en vällagrad GSM och en ung GSM för att undersöka om det är något av intresse. Givetvis med flagga för att det finns andra stilar, viner utvecklas olika osv, men det kanske ändå går att bilda sig en uppfattning om det är en stil som skulle gillas.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Hmmm.... Var inte du med på Grappe för mååååånga år sen förresten när jag hade med mig en Hommage a Jacques Perrin -00 som alla var rörande överens om var helt magisk? Även en blind höna etc. osv.. ;)

Jodå, den kvällen och det vinet minns jag. Har för mig att det var ytterligare någon Châteauneuf-du-Pape också.

Absolut ett väldigt bra vin. Har även provat Romano Dal Forno Amarone della Valpolicella och blivit imponerad, men jag köper varken Châteauneuf-du-Pape eller amarone för det.
 

Pontus

Medlem
Jodå, den kvällen och det vinet minns jag. Har för mig att det var ytterligare någon Châteauneuf-du-Pape också.

Absolut ett väldigt bra vin. Har även provat Romano Dal Forno Amarone della Valpolicella och blivit imponerad, men jag köper varken Châteauneuf-du-Pape eller amarone för det.
Trodde anledningen till att du frågade här åtminstone delvis var att få förslag från forummedlemmar med annan smak och andra referensramar än du själv? Verkar lite begränsat och kanske inte helt kundinriktat att utgå från att din vän med fru har samma smak som du själv kan jag tycka.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Värst vad gnällig den här tråden blev då.

Om någon känner sig trampad på tårna för att jag inte köpt några GSM-viner så får ni väl känna så. Min vän är nöjd och jag är nöjd med bra tips som jag fått här.
 

Håkan

Medlem
Värst vad gnällig den här tråden blev då.

Om någon känner sig trampad på tårna för att jag inte köpt några GSM-viner så får ni väl känna så. Min vän är nöjd och jag är nöjd med bra tips som jag fått här.
Tycker du har gjort ett fantastiskt jobb. Hade det bara gått efter din smak hade det väl varit sådär 60% Champagne:D. Eller nu hade jag kanske en förutfattad mening.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Vad blev det? :)

Här är hela listan över andra ”inköpsvågen”:

Bordeaux
6 Domaine du Cambes Roc de Cambes 2010
6 Château Maison Blanche Les Piliers 2017
Chateau Citran 02, 04, 07, 10, 15, 16 (1 av varje)
Chateau Fonplegade 14, 16, 17 (två av varje)

Bourgogne
6 Olivier Leflaive Les Sétilles, 2019
6 Domaine Elodie Roy Maranges rouge la Rue des Pierres 2019
3 Louis Jadot Chambolle-Musigny premier Cru Les Fuées, 2018
6 Louis Jadot Beaune Clos de Couchereaux, 2016
6 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches 2018
6 J.A. Ferret Pouilly-Fuissé 2018
6 Bouchard Meursault Domaine 2017
6 Domaine Jaeger-Defaix Rully Premier Cru Les Cloux 2015
6 Domaine Denis Père & Fils Corton Charlemagne 2018

Norra Rhone
6 Guigal Hermitage Rouge 2017
6 Paul Jaboulet Crozes-Hermitage Thalabert, 2017

Loire
6 Sancerre Pascal Jolivet, 2019

Spanien
3 Dominio del Aguila 2016
6 Muga Reserva 2016
6 Torre de Oña, Rioja Reserva "Martelo" 2014
6 Albamar 69 Arrobas, 2018
6 San Salvador Godello 2012

Portugal
6 Wine & Soul Pintas Character 2017

Italien
6 Brunello di Montalcino Casanova di Neri, 2015

Tyskland
6 Riesling Kahlenberg 2019
6 Maximin Grünhaus - Riesling Abtsberg GG 2018
6 Katharina Wechsler, Riesling "Westhofen" 2019

Nya Zeeland
6 Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2020

Libanon
3 Chateau Musar 2014

Georgien
3 Manavis Mtsvane Qvevri 2018
 

john b

Medlem
Värst vad gnällig den här tråden blev då.

Om någon känner sig trampad på tårna för att jag inte köpt några GSM-viner så får ni väl känna så. Min vän är nöjd och jag är nöjd med bra tips som jag fått här.
Tycker det är självklart att man inte ansvarar för inköp man inte kan stå för på ett personligt smakmässigt eller erfarenhetsmässigt plan i detta scenariot.

Hade man blivit ombedd att skapa en så diversifierad gamla världenkällare som möjligt hade det varit en annan sak.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Du skriver ju själv att du inte förstår viner från Bourgogne och Piemonte, kan det ha varit så att du inte heller har givit dem tillräckligt med tid? Trådskaparen efterfrågade inte GSM, förmodligen för att köparna haft dålig erfarenhet. Tyvärr lider fortfarande GSM av dessa 16% likörchokladbomber som klappade ihop efter några år (jag har försökt dricka Janasse VV 07 och Pegau da Capo 03 och de var inte kul, jag vet att andra har ortogonal åsikt där dock). Beaucastel 90 är ett av de bästa viner jag druckit (tyvärr väldigt stor flaskvariation) och åldrade exempel av Charvin och Vieux Telegraph har varit väldigt bra men där stannar det nog.

Har druckit viner från Bourgogne och Piemonte med ålder och inser att de inte år något för mig... Har gett upp dessa områden, även om de fortfarande finns i källaren, finns så mycket annat att prova/testa i vinvärlden. Skulle dock beakta detta om den jag köpte viner till en person som gillade dessa typer av viner och hade använt forumet för att tillgodo se detta. Nu var det så att trådskaparen ville ha viner från gamla världen i "mediumnivå" som jag tolkade det och då kändes valet lite konstigt att bortse från något som de flesta vanliga mugglers "gillar". Men om trådskaparen har bra koll på vad "kompisen" gillar ser jag inga problem att exkludera vintypen. Varje individ har rätt att gilla vilka områden/druvor man vill.
 
Toppen