Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

Jos

Medlem
Boekenhoutskloof cabernet sauvignon som dök upp i dagens släpp brukar bli trevlig med lite ålder. Värt att ha i åtanke om önskemål om Sydafrika dyker upp.
Allt från Boekenhoutskloof är bra, kolla även efter deras Porseleinberg för trevlig Syrah.
 

Vingubben

Medlem
på temat Spanien i källaren tycker jag att Priorat är trevligt och tryggt att ha i källaren - man vet liksom att det bara kommer bli bättre, år efter år. Kanske tar man ut en flaska och provar till någon härlig lammstek på påskafton, eller en Asado på sommaren eller de där viltfärsbiffarna på hösten. Lika ofta tittar man på den och låter handen stryka över etiketten för att sedan ömt lägga tillbaka i förrådet medan man tyst för sig själv tänker att "jag vet att det är bra nu, men om jag har litet tålamod till kommer den bli ännu bättre sen".

några intressanta möjligheter under tusenlappen just nu via SB:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cami-pesseroles-9568801/ så fin. Nästan helt och hållet carinena men med litet garnacha. Delvis lagrad på glasdemi-johns så ganska elegant men ändå ett kraftfullt vin. 749 kr. för samma summa kan man köpa Els Elscurson som är mestadels garnacha med litet carinena och lagrad helt på ekfat. Båda riktigt bra.

I tre-hundrakronorsklassen finns flera intressanta producenter - TOCS, Ferrer Bobet, Alvaro Palacios Les Terrasses etc men där skulle jag nog välja en av mina främsta "guilty pleasures" https://www.systembolaget.se/produkt/vin/venus-9589901/ Venus "La Universal" för 349 kr är ju egentligen en Montsant: Syrah och Carinena (Carignan). Grymt god. Oerhört uttrycksfullt vin. Alla reglagen på topp. Görs av Sara Perez (Mas Martinet) och hennes man René Barbier Junior (Clos Mogador) som en gemensam labor of love. Om det inte går att få bolaget att skeppa över de återstående vinerna på Hansa och Gårda till "din vän" så går nog fint att köra PI från vinovativa.
Laurel 2018 kommer på släppet 7/4. Drack en 2014 för ett par veckor sedan som var riktigt bra. Tre år tidigare så var det bara fruktbomb, så dom behöver helt klart tid.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Här är ett tips i forumet anda dvs helt frångå det som man vill ha tips om. Men om man vill ha ett vin i lägre prisklass som är inom budget, så är detta ett mycket bra vin som jag tolkar passar värdparet:

Alfa Crux Corte Uco, 2011 | Systembolaget

Behöver nog några år i källaren innan den når zenit, men ger mycket för pengarna om man jmf med gamla världen. Sedan hade jag tänkt ge tips om GSM viner från Frankrike, men då jag förstått av tidigare dina tidigare inlägg att det kanske inte faller dig i smaken och är därför är svårare för dig att rekommendera, så låter jag bli. Det finns flera årgångar på senare tid som är riktigt bra från södra Rhone.

Att inte ha GSM viner i källaren, särskilt som de senaste åren varit kanon i Frankrike, är lika eller mer konstigt som att inte ha champagne i källaren eller viner från andra kända distrikt i gamla världen. Det är viner som forumet kanske inte hyllar, vilket jag inte fattar, då vissa andra områden trots brist på prisvärdhet under 300 kr hyllas. Jag ändå tvunget att ge ett budgettips som de flesta "vanliga" personer gillar. Det är en blandning av både norra och södra Rhône och det är perfekt om man är två och den ena dricker och den andra kör och det är publikt dvs de flesta gillar det.

Det perfekta grillvinet på sommaren till "super budgetpris" är:

Xavier Vignon SM | Systembolaget
 

Håkan

Medlem
Att inte ha GSM viner i källaren, särskilt som de senaste åren varit kanon i Frankrike, är lika eller mer konstigt som att inte ha champagne i källaren eller viner från andra kända distrikt i gamla världen. Det är viner som forumet kanske inte hyllar, vilket jag inte fattar, då vissa andra områden trots brist på prisvärdhet under 300 kr hyllas. Jag ändå tvunget att ge ett budgettips som de flesta "vanliga" personer gillar. Det är en blandning av både norra och södra Rhône och det är perfekt om man är två och den ena dricker och den andra kör och det är publikt dvs de flesta gillar det.

Det perfekta grillvinet på sommaren till "super budgetpris" är:

Xavier Vignon SM | Systembolaget
mitt saldo av GSM är 0 och mitt saldo av Champagne är 0. Konstig visste jag att jag var innan, nu fick jag det bekräftat:D
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag har inte heller GSM i min källare. Det är något med den blenden jag inte gillar. Jag trodde först att det var Grenache jag hade svårt för men sedan har jag druckit några bra spanska Garnacha-viner med 100 % Grenache så det måste vara något annat.
 

Tomasr

Medlem
Jag har inte heller GSM i min källare. Det är något med den blenden jag inte gillar. Jag trodde först att det var Grenache jag hade svårt för men sedan har jag druckit några bra spanska Garnacha-viner med 100 % Grenache så det måste vara något annat.
Jag har samma problem! Har 1 GSM (gåva) i källaren. Champagne har jag dock inga problem med:)
 

Kaptenen

Medlem
Nu slängde min vän in ett oväntat önskemål. Han har läst att Georgien var först i världen med vinproduktion och skulle vilja ha några flaskor i källaren. I BS finns hela 42 viner (!) från Georgien och ett antal som kostar över 300 kr (!). Någon som kan rekommendera något?

När han bad om Georgien frågade jag om han också ville ha lite Chateau Musar och det ville han.
Den här som släpps den 13 april låter faktiskt rätt intressant.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mukado-traditional-9287701

Lycka till med uppdraget.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har inte heller GSM i min källare. Det är något med den blenden jag inte gillar. Jag trodde först att det var Grenache jag hade svårt för men sedan har jag druckit några bra spanska Garnacha-viner med 100 % Grenache så det måste vara något annat.
Ping @Carinasomm kanske?
 

Swedish

Medlem
Occitanien har ofta löst det väldigt bra med SGM... SMG, GSM, SMC, SMCC, SGMC, SGMCC, MSG, MGSC funkar oftast bra också.

Mao. de flesta bokstavskombinationer funkar bra där...

4264-occitania_400px.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Citerade helt fel meddelande när jag skrev detta. Menade detta:
Nu slängde min vän in ett oväntat önskemål. Han har läst att Georgien var först i världen med vinproduktion och skulle vilja ha några flaskor i källaren. I BS finns hela 42 viner (!) från Georgien och ett antal som kostar över 300 kr (!). Någon som kan rekommendera något?

När han bad om Georgien frågade jag om han också ville ha lite Chateau Musar och det ville han.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Att inte ha GSM viner i källaren, särskilt som de senaste åren varit kanon i Frankrike, är lika eller mer konstigt som att inte ha champagne i källaren eller viner från andra kända distrikt i gamla världen. Det är viner som forumet kanske inte hyllar, vilket jag inte fattar, då vissa andra områden trots brist på prisvärdhet under 300 kr hyllas. Jag ändå tvunget att ge ett budgettips som de flesta "vanliga" personer gillar. Det är en blandning av både norra och södra Rhône och det är perfekt om man är två och den ena dricker och den andra kör och det är publikt dvs de flesta gillar det.

Det perfekta grillvinet på sommaren till "super budgetpris" är:

Xavier Vignon SM | Systembolaget
Tycker också att det är obegripligt att GSM lyser med sin frånvaro. Själv har jag 72 bara från södra Rhone men det finns även spanska och amerikanska sådana i källaren. Priorat kan ju vara liknande men där M ofta är utbytt mot CS och ibland även Carignan. Några sådana måste ju också finnas i en källare! Ex: Laurel, Finca el Puig, Ferrer Bobet, Les Terasses etc
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tycker också att det är obegripligt att GSM lyser med sin frånvaro. Själv har jag 72 bara från södra Rhone men det finns även spanska och amerikanska sådana i källaren. Priorat kan ju vara liknande men där M ofta är utbytt mot CS och ibland även Carignan. Några sådana måste ju också finnas i en källare! Ex: Laurel, Finca el Puig, Ferrer Bobet, Les Terasses etc

De som inte gillar GSM av bättre snitt, har nog inte givit dem lika lång tid som en tex ett bdb bubbel som inte heller är så kul inom sisådär 5-10år. Har själv svårt att förstå flera av forumets fokus för vissa druvor och områden... särskilt Nebbiolo och Pinot Noir (läs röda) som jag inte fattar att man köper (läs: olidligt dåligt prisvärdhet). Men alla har alltid rätt till sin smak, och där har alla rätt att att tycka olika. Jag tycker iofs att de kan vara bra i dessa kategorier, men inte något som jag tycker är särskilt prisvärt...

Det finns en tråd om typ objektivt kvantitativ analys av viner i andra trådar som jag inte fattar över huvud taget.... Om man gillar eller inte ett vin så är det alltid subjektivt, det är beroende av både med smak och kvalitet. Sedan finns det alltid en korrelation i prisnivå i de vintyper man gillar. Att subjektivt tycka ngt är kvantitativt bra fastän man inte gillar typen av vin är därför akademisk ointressant. Dvs det är bara intressant för varje person att hitta bra vintyper som man själv gillar oavsett vad andra personer har för åsikt i frågan. Det finns således ingen konsensus i frågan om ett vin är bra eller inte, oavsett pris eller prisvärdhet/kvalitet. Bara om man är ett gäng som gillar samma saker. Det är också det som visar sig i betyg på tex CT, då de som gillar vissa viner ger sitt betyg av de som de brukar köpa/gillar (i genomsnitt).
 
Last edited:

Håkan

Medlem
De som inte gillar GSM av bättre snitt, har nog inte givit dem lika lång tid som en tex ett bdb bubbel som inte heller är så kul inom sisådär 5-10år. Har själv svårt att förstå flera av forumets fokus för vissa druvor och områden... särskilt Nebbiolo och Pinot Noir (läs röda) som jag inte fattar att man köper (läs: olidligt dåligt prisvärdhet). Men alla har alltid rätt till sin smak, och där har alla rätt att att tycka olika. Jag tycker iofs att de kan vara bra i dessa kategorier, men inte något som jag tycker är särskilt prisvärt...

Det finns en tråd om typ objektivt kvantitativ analys av viner i andra trådar som jag inte fattar över huvud taget.... Om man gillar eller inte ett vin så är det alltid subjektivt, det är beroende av både med smak och kvalitet. Sedan finns det alltid en korrelation i prisnivå i de vintyper man gillar. Att subjektivt tycka ngt är kvantitativt bra fastän man inte gillar typen av vin är därför akademisk ointressant. Dvs det är bara intressant för varje person att hitta bra vintyper som man själv gillar oavsett vad andra personer har för åsikt i frågan. Det finns således ingen konsensus i frågan om ett vin är bra eller inte, oavsett pris eller prisvärdhet/kvalitet. Bara om man är ett gäng som gillar samma saker. Det är också det som visar sig i betyg på tex CT, då de som gillar vissa viner ger sitt betyg av de som de brukar köpa/gillar (i genomsnitt).
Du skriver ju själv att du inte förstår viner från Bourgogne och Piemonte, kan det ha varit så att du inte heller har givit dem tillräckligt med tid? Trådskaparen efterfrågade inte GSM, förmodligen för att köparna haft dålig erfarenhet. Tyvärr lider fortfarande GSM av dessa 16% likörchokladbomber som klappade ihop efter några år (jag har försökt dricka Janasse VV 07 och Pegau da Capo 03 och de var inte kul, jag vet att andra har ortogonal åsikt där dock). Beaucastel 90 är ett av de bästa viner jag druckit (tyvärr väldigt stor flaskvariation) och åldrade exempel av Charvin och Vieux Telegraph har varit väldigt bra men där stannar det nog.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Du skriver ju själv att du inte förstår viner från Bourgogne och Piemonte, kan det ha varit så att du inte heller har givit dem tillräckligt med tid? Trådskaparen efterfrågade inte GSM, förmodligen för att köparna haft dålig erfarenhet. Tyvärr lider fortfarande GSM av dessa 16% likörchokladbomber som klappade ihop efter några år (jag har försökt dricka Janasse VV 07 och Pegau da Capo 03 och de var inte kul, jag vet att andra har ortogonal åsikt där dock). Beaucastel 90 är ett av de bästa viner jag druckit (tyvärr väldigt stor flaskvariation) och åldrade exempel av Charvin och Vieux Telegraph har varit väldigt bra men där stannar det nog.
Var har du fått det ifrån att "Trådskaparen efterfrågade inte GSM, förmodligen för att köparna haft dålig erfarenhet"? Det är trådskaparen själv @Elvis som hade lite dålig erfarenhet men börjat att tänka om efter att ha inmundigat lite spansk garnacha. Det nya uppdraget var bara "Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar" Det är mot den bakgrunden både @Bearman och jag tycker att lite GSM från gamla världen har sin plats i denna inköpsrunda. Testar man inte vet man ju inte om man gillar det eller ej.
 

Håkan

Medlem
Var har du fått det ifrån att "Trådskaparen efterfrågade inte GSM, förmodligen för att köparna haft dålig erfarenhet"? Det är trådskaparen själv @Elvis som hade lite dålig erfarenhet men börjat att tänka om efter att ha inmundigat lite spansk garnacha. Det nya uppdraget var bara "Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar" Det är mot den bakgrunden både @Bearman och jag tycker att lite GSM från gamla världen har sin plats i denna inköpsrunda. Testar man inte vet man ju inte om man gillar det eller ej.
Kanske gjorde jag en felaktig bedömning men i tråden från början tycker jag det framkom att CDP inte var favoriten (sammetslen med känsla av våt filt är inget jag förknippar med GSM, möjligen Rayas då). Jag tycker dock att det är trist att det förutsätts att det inte provats äldre GSM-viner (vi är många på detta forum som har provat länge och druckit mycket med ålder). Tror många har GSM-paus tills producenterna fått ner alkoholhalten och fått till balansen. Men några hängde ju inte med i Parkerspåret i början av 2000-talet och de är fortfarande köpvärda.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Jag gillar inte GSM och jag tänker inte köpa viner jag åt min vän som jag inte gillar eller tror på själv. Och jag har provat flera vällagrade och dyra viner från södra Rhone.
 

Jos

Medlem
Jag gillar inte GSM och jag tänker inte köpa viner jag åt min vän som jag inte gillar eller tror på själv. Och jag har provat flera vällagrade och dyra viner från södra Rhone.
Hmmm.... Var inte du med på Grappe för mååååånga år sen förresten när jag hade med mig en Hommage a Jacques Perrin -00 som alla var rörande överens om var helt magisk? Även en blind höna etc. osv.. ;)
 
Toppen