Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygga en vinsamling åt en vän

om jag skulle starta från scratch och bygga en vinsamling idag så skulle jag köpa...

... tysk riesling från Mosel, Rheingau och Rheinessen.
... Chablis (village-viner från bra producenter i bra årgångar)
... Sherry och port och madeira i stora mängder
... Enklare apellationer i norra rhone från bra producenter (Ardeche!, Crozes!)
... rött från bra producenter i Languedoc, Bandol, Sydafrika och Australien (svalare grejer från Margaret river och Yarra valley)
... Langhe Nebbiolo bra årgångar bra producenter
... vitt och rött från kampanien
... alsace
... NV bubbel som man kan lagra i fem-tio år från pålitliga men inte de mest trendiga producenter i champagne
... och ändå, om jag kände att jag hade gjort kloka inköp enligt ovan där man i alla kategorier kan få bra grejor för under 500 kr/flaskan, gjort några "spetsköp" från bra producenter i billigare appelationer i Bordeaux och Bourgogne
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Tänkte jag skulle rapportera tillbaka vad jag köpte:

CHAMPAGNE
Vilmart blandlåda från Franska Vinlistan (3 x Grand Cellier NV, 2 x Grand Cellier d'Or 2014, 1 x Coeur de Cuvée 2011)
4 Louis Roederer Rosé 2014

VITT
6 Alheit Cartology 2018
6 Barone Pizzini Pievalta Tre Ripe 2019
6 La Staffa Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore 2017
6 Cà dei Frati Lugana I Frati 2019
8 Domaine Laroche Chablis 1er Pru Les Vaudeley 2018
12 Massolino Langhe Chardonnay 2018
6 Jean-Marie Reverdy & Fils Sancerre la Villaudiere 2019
6 Domaine Laporte Le Rochoy 2017
6 Heymann-Löwenstein Riesling GG Kirchberg 2018

RÖTT
12 Louis M Martini Napa Valley Cabernet Sauvignon 2017
12 Substance Cabernet Sauvignon 2018
12 Long Meadow Ranch Cabernet Sauvignon 2015
6 Simonsig Tiara 2016
6 Meerlust Rubicon 2016
6 Rust en Vrede Cabernet Sauvignon 2018
6 Le Macchiole Paleo Rossi 2016
6 Ugo Lequio Barbaresco Gallina 2015
6 Markus Molitor Pinot Noir Brauneberger Klostergarten** 2016
6 Roda I Reserva 2015

SÖTT
12 halvflaskor Kracher Beerenauslese 2017

Summa: 49.913 kr (87 kr under budget ;))
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Sen måste jag ju även slå ett slag för vinerna från Lugana som också görs på Verdicchio dock under synonym Turbiana eller Trebbiano di Lugana. Vinerna från Cà dei Frati brukar florera på Systembolaget och både I Frati och Brolettino är riktigt bra.

Fick just feedback från min vän. Han och hans fru är helt lyriska över Cà dei Frati! Tack för tipset @karl.1480! Måste nog köpa det vinet själv nu... :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Min vän är mycket nöjd med många viner. Även Heymann-Löwenstein Riesling GG Kirchberg 2018 är en favorit.

Nu har jag fått förnyat förtroende. 50.000 kr till. Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar!

Jag tänker mig Bourgogne och Bordeaux i första hand plus lite tysk/österrikisk riesling och lite syrah från norra Rhone. De flesta viner i 200-350 kr-intervallet men några för ca 1000 kr/styck går bra också.

Vad föreslår ni?
 

The Wall

Medlem
Min vän är mycket nöjd med många viner. Även Heymann-Löwenstein Riesling GG Kirchberg 2018 är en favorit.

Nu har jag fått förnyat förtroende. 50.000 kr till. Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar!

Jag tänker mig Bourgogne och Bordeaux i första hand plus lite tysk/österrikisk riesling och lite syrah från norra Rhone. De flesta viner i 200-350 kr-intervallet men några för ca 1000 kr/styck går bra också.

Vad föreslår ni?
Lite rött från Piemonte och Toscana plus vitt från Loire lär knappast skada.
 

LarsW

Medlem
Italien. Finns så mycket trevlig BdM från 2015 och 2016 börjar komma nu. En låda av denna lilla ädelsten i fasta sortimentet är nästan ett måste!
Piemonte är inte riktigt mitt område men det finns många fans av denna här på forumet också.
Själv har jag fått en lite av en nyrenässans på Ribera del Duero och Priorat också, köper mest på auktion men dyker upp lite då och då på släppen.

Inser att detta bara är röda viner men hade du bett om förslag på vita hade jag precis som du redan tänkt sagt Riesling från Tyskland/Österrrike.
 

chambertin

Medlem
Min vän är mycket nöjd med många viner. Även Heymann-Löwenstein Riesling GG Kirchberg 2018 är en favorit.

Nu har jag fått förnyat förtroende. 50.000 kr till. Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar!

Jag tänker mig Bourgogne och Bordeaux i första hand plus lite tysk/österrikisk riesling och lite syrah från norra Rhone. De flesta viner i 200-350 kr-intervallet men några för ca 1000 kr/styck går bra också.

Vad föreslår ni?
Crozes-Hermitage: Domaine Combier
Riesling Ty: Katarina Wechsler Westhofen (Atomwine)
Riesling Ty: Maximin Grünhauser GG -18 och -19 (Weinfurore)
Riesling Ty: Von Winning WinWin och div. olika GG -18 och -19 (Weinfurore)
(Finns massor med andra bra producenter (både tyska och österikiska) på ovan nämnda sajt och hem kommer det på 3 dagar för 1€/fl)
Röd Bdx: Wein Diehl har massor med kompetent Bdx i prisklassen 300-400kr. I den prisklassen skulle jag kanske hålla mig på den här sidan 2000 eftersom du köper till ngn annan. T.ex Cantemerle utanför de absoluta toppårgångarna brukar gå in under 350-400kr. Citran -15 provade jag förra året (17€ på Diehl) och är mkt vin för pengarna och ok vardags-Bdx. För högra stranden skulle jag kolla på viner från Fronsac (t.ex Dalem, Dauphine, Fontenil) och Pomerols satellit-appellationer samt St.Emilion ( t.ex Fombrauge, Fonplegade, Faugeres)
Röd Bourgogne i det intervallet skulle ju jag undvika helt och gå på tysk dito i stället. Vit Bgn finns det ju en del ok dock från de sydliga appellationerna (och säkert en del Bgn Blanc) som landar i ditt prisintervall. Lämnar till andra att rekommendera det dock då jag numera dricker väldigt lite sådant och Chablis är inte riktigt min preferens vg Chardonnay.

Sen undrar man ju varför Spanien alltid lyser med sin frånvaro när det skall byggas vinkällare (Italien brukar komma med på ett hörn för det mesta) men det är ju en helt annan fråga..;)

Personligen hade jag ju tryckt in lite Alvarinho/Albarino, Godello samt Priorat, Rioja (eller Toro/Ribera del Duero) i den där källaren.
Och som matvin till skaldjur och färsk getost (i synnerhet) så har jag alltid Sauvignon Blanc från Loire (Sancerre, Pouilly-Fumé, Quincy) hemma eller ngn bra dito från t.ex Sydafrika vilket dom flesta brukar uppskatta som en riktigt bra kombo. Pascal Jolivet är en mkt kompetent Sancerre-producent t.ex.
 
Last edited:

Robbes

Medlem
Crozes-Hermitage: Domaine Combier
Riesling Ty: Katarina Wechsler Westhofen (Atomwine)
Riesling Ty: Maximin Grünhauser GG -18 och -19 (Weinfurore)
Riesling Ty: Von Winning WinWin och div. olika GG -18 och -19 (Weinfurore)
(Finns massor med andra bra producenter (både tyska och österikiska) på ovan nämnda sajt och hem kommer det på 3 dagar för 1€/fl)
Röd Bdx: Wein Diehl har massor med kompetent Bdx i prisklassen 300-400kr. I den prisklassen skulle jag kanske hålla mig på den här sidan 2000 eftersom du köper till ngn annan. T.ex Cantemerle utanför de absoluta toppårgångarna brukar gå in under 350-400kr. Citran -15 provade jag förra året (17€ på Diehl) och är mkt vin för pengarna och ok vardags-Bdx. För högra stranden skulle jag kolla på viner från Fronsac (t.ex Dalem, Dauphine, Fontenil) och Pomerols satellit-appellationer samt St.Emilion ( t.ex Fombrauge, Fonplegade, Faugeres)
Röd Bourgogne i det intervallet skulle ju jag undvika helt och gå på tysk dito i stället. Vit Bgn finns det ju en del ok dock från de sydliga appellationerna (och säkert en del Bgn Blanc) som landar i ditt prisintervall. Lämnar till andra att rekomendera det dock då jag numera dricker väldigt lite sådant och Chablis är inte riktigt min preferens vg Chardonnay.

Sen undrar man ju varför Spanien alltid lyser med sin frånvaro när det skall byggas vinkällare (Italien brukar komma med på ett hörn för det mesta) men det är ju en helt annan fråga..;)

Personligen hade jag ju tryckt in lite Alvarinho/Albarino, Godello samt Priorat, Rioja (eller Toro/Ribera del Duero) i den där källaren.
Och som matvin till skaldjur och färsk getost (i synnerhet) så har jag alltid Sauvignon Blanc från Loire (Sancerre, Pouilly-Fumé, Quincy) hemma eller ngn bra dito från t.ex Sydafrika vilket dom flesta brukar uppskatta som en riktigt bra kombo. Pascal Jolivet är en mkt kompetent Sancerre-producent t.ex.
Skulle även vilja slå ett slag för lite Wachau riesling från Österrike ex Knoll och Pichler
 

Håkan

Medlem
Eftersom andra baissade Bourgogne kommer här mina rekommendationer för röd Bourgogne.
Som vardagsbourgogne rekommenderar jag Faiveleys Bourgogne Pinot Noir för 199 kr. Den har nyligen bytt till årgång 2019 vilken jag inte provat men den årgången skall vara något bättre än 2019.
I medelklass skulle jag rekommendera Beaune Couchereaux 2015 för 419 kr från Louis Jadot, bra årgång och bra vingård. Cote de Beaune Les Pierre Blanches för 339 kr från Domaine de la Vougeraie brukar också vara ett bra köp.
Som prestigebourgogne skulle jag ta Chambolle-Musigny premier Cru Les Fuées, 2018 (899 kr)från Luis Jadot, har själv köpt den, är väldigt svag för just Chambolle Musigny och en varm årgång som 2018 är det helt rätt kommun.
 
Min vän är mycket nöjd med många viner. Även Heymann-Löwenstein Riesling GG Kirchberg 2018 är en favorit.

Nu har jag fått förnyat förtroende. 50.000 kr till. Han vill ha gamla världen, lika mycket vitt och rött. Utöver det har jag fått fria tyglar!

Jag tänker mig Bourgogne och Bordeaux i första hand plus lite tysk/österrikisk riesling och lite syrah från norra Rhone. De flesta viner i 200-350 kr-intervallet men några för ca 1000 kr/styck går bra också.

Vad föreslår ni?
egentligen tycker jag att du ska satsa på Syrah i den prisklassen (dvs 200-400 kr)! men.... Bordeaux och Bourgogne är ju kul det med. Om du ska plocka upp något via bolaget:

Röd Bourgogne (behöver några år i källaren)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/cote-de-beaune-les-pierres-blanches-7556201/ - litet större firma med många olika egendomar, detta riktigt bra och generöst och mörkfruktigt och strukturerat - känns mer som en 1er cru från Gevrey-chambertin. [edit: såg att @Håkan också rekommenderade denna]
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/marsannay-9330701/ - litet lättare, rödfruktigare, mindre fylligt och strukturerat. Elegant.

Chablis:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-premier-cru-montmains-9524901/ - behöver några år i källaren för att komma till sin rätt. Svårt att gå fel med Droin - vare sig för snipig och ståltankad eller för långt in i ek- och kokos/ananas-landet. 2019 verkar vara en mycket bra årgång.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-7271901/ - 2017 litet mer fräsch och syradriven men finfin årgång, Louis Michel har en icke-ekad eller i alla fall mycket lågt ekad stil.

Röd Bordeaux
(har inte provat dessa men provat en del tidigare årgångar. helt olika i stilen alla tre)
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-bernadotte-7919301/ - den mer klassiska, brukar vara trevlig och okomplicerad och någonstans i mitten mellan de andra två bordeaux-vinerna nedan
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-daiguilhe-9026201/ - lyxigare, mer ekad, härlig
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/clos-puy-arnaud-9021601/ - modernare, i bemärkelsen inte så ekad och tung utan mer fräsch, brukar vara litet mer åt Loire i stilen

Vill du gå upp ett eller många snäpp så är ett tips familjen Mitjaviles viner. Huvudpjäsen Tertre Roteboeuf (Saint Emilion) är ganska dyr, men samma familjs egendom i Cotes de Bourg (merlot-dominerat), Roc de Cambes, är ett excellent bra vin det också. Franska vinlistan har flera årgångar.

Via SB kan man hitta domaine de l'aurage 2014 (Mitjavile juniors projekt i Cotes de Castillon som liksom Roc de Cambes är merlotdominerat) som jag köpt dels i Paris och dels via bolaget - de flaskor jag köpte i Paris (årgång 2016 och 2014) var fantastiska och kanske de mest prisvärda Bordeauxvinerna jag någonsin druckit, medan den jag köpte via bolaget inte kändes riktigt lika magisk. Vet också att det var litet ljummet mottagande här i Sverige när 2014 släpptes härom året och säkert därför det finns kvar flaskor.
 
Vilken eller vilka årgångar rekommenderar du?
Jag har bara provat någon enstaka flaska men de har varit bra, av dessa årgångar (2003, 2006-2011) för Roc de Cambes är det 2006 jag provat. Väldigt strukturerad för en merlot. Något att bjuda Miles i Sideways på faktiskt.

Om man ska titta på CT så ser man att årgångarna 2000-2019 är oerhört jämna (90-92 poäng för de flesta, med undantag för 2003 som fått 89 (fast tar man bort Bishop of Exeters många icke motiverade poäng blir det 90 poäng) och 2015 och 2018 som fått 93 (fast det är två betyg från samma visserligen pålitliga tracker, Jeff Leve). Stämmer väl med min bild att det görs bra viner oavsett årgång här.

Sen är det litet svårt med Bordeaux och årgångar - det blir så oerhört lätt att hålla i sär den dominerande bilden av de oerhört genomanalyserade medoc-vinerna från områden som dessa med nästan bara merlot i flaskan. Jag brukar dock undvika 2003 och 2011 generellt i Bordeaux, även om det finns lysande undantag.

Av döma av prissättningen tycker marknaden och/eller producent/négociant/importör att 2009 är bäst av dessa. Cellartracker verkar tycka likadant, i genomsnitt. Själv tycker jag att 2006 och 2008 med litet mer struktur och mycket kvar att ge känns intressant givet pris. 2010 tycker jag ofta är bra i Bordeaux. Slutsats: unna dig själv en intressant Bordeauxvertikal 2006-2010!
 

Jos

Medlem
Ang Bourgogne finns det hur mycket som helst under 1000 spänn, både från stora och små. Vad gäller Meursault så kostar det mesta från 3-400 och uppåt om man inte tittar på de vassaste. Fabien Coche, Anne Boisson, Pierre Boisson, Patrick Javillier, Jobard, Pierre Girardin t.ex. Sen även Bouchard om man pratar större producent som gör massa bra grejer från 2-300 och uppåt, både rött och vitt. Pratar vi Maconnais så finns väldigt mycket bra vitt från ett par hundringar uppåt men mesta under 500. J. A. Ferret t.ex om man vill ha lite mer klassisk Bourgogne som tävlar med de finare områdena.

Två Bourgogneproducenter att spana efter är också Marthe Henry-Boillot och Caroline Morey, bra skit.

Vill du ha klassisk Gevrey-Chambertin finns också en hel del bra, även redan nämnda Bouchard, såsom t.ex. Drouhin-Laroze som haft en grym kvalitetsförbättring senaste åren och nu gör kanonviner. Deras Lavaut Saint-Jacques 2018 t.ex är ett grymt vin för dryga femhundringen. Grand Cru för strax över 1000 som levererar på samma nivå som många långt dyrare producenter. Kommer bli dyrare framöver...
 
Toppen