Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

Skrutt

Medlem
Nu fick du en lat man intresserad. Hur bra är Barolo Albe? :)
Jag tycker 2007-orna är grymma. Där har vi både riklig fruktighet och något slags elegans (torrt). De senare har jag som nybörjare svårt att bedöma. Tyckte den nuvarande 11-an var en aning "kokt" (you have been warned), alltså kompottaktig men fördenskull inte oäven. Sparar på 2010-or som alla andra i den här tråden.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
Och det är inte så att ni önsketänker att dessa vingårdsbaroli ska vara mycket bättre är t.ex. Barolo Albe, bara för att denna sistnämnda så löjligt enkelt går att få tag på, på det onämnbara stället, bakom knuten för en ynka tvåhunka?

Jag vet inte. Jag har aldrig druckit Albe eller något annat ifrån Vajra. Men de har ju gott rykte så det är säkert ett kompetent vin. Till viss del så har du rätt i att vinvärlden ibland kan irra in sig i en kanske orimligt lust efter det smala, det svårnåbara. Men den diametralt motsatta ståndpunkten, att all barolo är likvärdig, är en märklig ståndpunkt i min mening. Varför skulle en Barolo ifrån ett sydvättande La Morra-läge gjord av en ärketraditionalist, smaka likadant, som en ifrån ett nordvättande Castigione falletto-läge, gjord med rotofermentatorer och sedan barriquelagrad (Albe är inget av detta)?
 

Skrutt

Medlem
Jag vet inte. Jag har aldrig druckit Albe eller något annat ifrån Vajra. Men de har ju gott rykte så det är säkert ett kompetent vin. Till viss del så har du rätt i att vinvärlden ibland kan irra in sig i en kanske orimligt lust efter det smala, det svårnåbara. Men den diametralt motsatta ståndpunkten, att all barolo är likvärdig, är en märklig ståndpunkt i min mening. Varför skulle en Barolo ifrån ett sydvättande La Morra-läge gjord av en ärketraditionalist, smaka likadant, som en ifrån ett nordvättande Castigione falletto-läge, gjord med rotofermentatorer och sedan barriquelagrad (Albe är inget av detta)?
Låter vettigt. Vill också passa på och tacka för tipset. Det blev fyra Rocche två Rocchette för min del. Får hoppas att allas order går igenom.
 

chambertin

Medlem
Och det är inte så att ni önsketänker att dessa vingårdsbaroli ska vara mycket bättre är t.ex. Barolo Albe, bara för att denna sistnämnda så löjligt enkelt går att få tag på, på det onämnbara stället, bakom knuten för en ynka tvåhunka?
Men inte från Accomasso tror jag ?
I min bok så gör Accomasso Barolo som inte lämnar ngn oberörd och i en klass runt t.ex Aldo Conternos "Cicala" och "Colonnello" (två andra Barolo-favoriter hos mig) och billigare men tyvärr nästan omöjliga att hitta på marknaden.
 
J

Joakim Staf

Men inte från Accomasso tror jag ?
I min bok så gör Accomasso Barolo som inte lämnar ngn oberörd och i en klass runt t.ex Aldo Conternos "Cicala" och "Colonnello" (två andra Barolo-favoriter hos mig) och billigare men tyvärr nästan omöjliga att hitta på marknaden.

Andra super bra producenter är Viglione Achille och Giacoma Ansemla från Serralunga för att nämna ngra
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hmm, blir alltid dyrare efter att man har lyssnat på tips från forumet.
Såhär ser min lista ut, är det något vin som ni vet inte levererar?
Skulle egentligen vilja plocka bort två stycken för att komma ner i pris.

  • Palladino Barolo Serralunga 2011
  • Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
  • Germano Barolo Trevigneti 2007
  • Germano Barolo Trevigneti 2010
  • Cagliero Barolo Ravera 2006
  • Saglietti Barolo Brunate 2006
  • Negretti Barolo 2007
  • Manzone Barolo Castelletto 2006
  • Le Ginestre Barolo SottoCastello 2007
  • Accomasso Barolo Riserva Vigneto Rocchette 2008
  • Accomasso Barolo Riserva Rocche 2008
 

Skrutt

Medlem
Hmm, blir alltid dyrare efter att man har lyssnat på tips från forumet.
Såhär ser min lista ut, är det något vin som ni vet inte levererar?
Skulle egentligen vilja plocka bort två stycken för att komma ner i pris.

  • Palladino Barolo Serralunga 2011
  • Settimo Barolo Rocche dell´Annunziata 2010
  • Germano Barolo Trevigneti 2007
  • Germano Barolo Trevigneti 2010
  • Cagliero Barolo Ravera 2006
  • Saglietti Barolo Brunate 2006
  • Negretti Barolo 2007
  • Manzone Barolo Castelletto 2006
  • Le Ginestre Barolo SottoCastello 2007
  • Accomasso Barolo Riserva Vigneto Rocchette 2008
  • Accomasso Barolo Riserva Rocche 2008
Det beror nog på vem du är. Är det riktigt uppfattat att du tänker dig en flaska av varje vin? Själv har jag inga ambitioner att bli verserad genom att prova så många sorter som möjligt, åtminstone inte genom att köpa hela flaskor. Då blir det hellre flera av ett mindre antal olika, delvis för att testa dem i olika faser av sin utveckling, men mest för att jag inte ska få slut på ett vin i samma ögonblick som jag korkar upp första flaskan.

Om du verkligen har tänkt dig flera flaskor av vart och ett av alla dessa vin så kan du bortse från denna synvinkel. Men för min del väger det högre att glädjas åt flera flaskor av samma sort än att försöka bredda mig så mycket som möjligt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det beror nog på vem du är. Är det riktigt uppfattat att du tänker dig en flaska av varje vin? Själv har jag inga ambitioner att bli verserad genom att prova så många sorter som möjligt, åtminstone inte genom att köpa hela flaskor. Då blir det hellre flera av ett mindre antal olika, delvis för att testa dem i olika faser av sin utveckling, men mest för att jag inte ska få slut på ett vin i samma ögonblick som jag korkar upp första flaskan.

Om du verkligen har tänkt dig flera flaskor av vart och ett av alla dessa vin så kan du bortse från denna synvinkel. Men för min del väger det högre att glädjas åt flera flaskor av samma sort än att försöka bredda mig så mycket som möjligt.

Jag förstår din synvinkel, och jag kommer nog att göra så om några år. när jag hittar guldkornen så kommer det bli tvunget att beställa 3 eller 6 i stöten.
Nu är jag mest ute efter att bredda mina vinreferenser, och när jag har provat dessa viner så kommer jag helt klart att ha bättre koll på Barolo. Då hoppas jag att mitt behov av Barolo är stillat och gå vidare till nästa distrikt/druva.

Sen är det väl så egentligen att jag skulle vilja ha mycket mera viner än vad jag har råd med, eller plats till. Så.. Om fem år kanske jag har flyttat igen.. Till hus.. Med källare! :D Och blivit bankrutt..!
 

sunqan

Vinös
Jag förstår din synvinkel, och jag kommer nog att göra så om några år. när jag hittar guldkornen så kommer det bli tvunget att beställa 3 eller 6 i stöten.
Nu är jag mest ute efter att bredda mina vinreferenser, och när jag har provat dessa viner så kommer jag helt klart att ha bättre koll på Barolo. Då hoppas jag att mitt behov av Barolo är stillat och gå vidare till nästa distrikt/druva.

Sen är det väl så egentligen att jag skulle vilja ha mycket mera viner än vad jag har råd med, eller plats till. Så.. Om fem år kanske jag har flyttat igen.. Till hus.. Med källare! :D Och blivit bankrutt..!
Men... du måste ju köpa två av varje för att gardera dig mot korkdefekter :)
 

karl.1480

Medlem
Har någon av er som beställde från SoloBarolo förra veckan fått era grejer eller ens hört något från dem?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Samma här men så var det sist en flaska blev hajpad när de körde "black friday" också.

-Tror de blir smått överbelastade när de kör de här kampanjerna men de dyker upp tillslut...
 

karl.1480

Medlem
Nope, bara att pengar har dragit fråns kontot och att ordern blir behandlad.
Samma här men så var det sist en flaska blev hajpad när de körde "black friday" också.

-Tror de blir smått överbelastade när de kör de här kampanjerna men de dyker upp tillslut...

Okej, då sitter vi i samma båt. Bara att vänta snällt och hoppas att det man beställt dyker upp :blyg:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag är inte särskilt orolig, har beställt av dem så många gånger nu utan problem så det ska nog gå bra denna gången också...

Jag känner samma sak, mestadels trygghet och tror de har överbelastat sitt system. Prioriterar säkert lokal marknad först.
 
Toppen