Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som provat detta vinet? Saftig prislapp och jag har inte hittat några recensioner undantaget Suckling men han ger ju överbetyg till den grad att jag inte litar på honom.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/kai-5312601/
  • 96 points James Suckling
  • 95 points by Bob Campbell MW
...enligt producenten själv, som du kanske redan sett.

Tycker du själv om Schuberts övriga pinoter? Annars kanske det inte finns någon idé med att köpa en dyrare "specialare" från dem.
 

Magikern

Medlem
  • 96 points James Suckling
  • 95 points by Bob Campbell MW
...enligt producenten själv, som du kanske redan sett.

Tycker du själv om Schuberts övriga pinoter? Annars kanske det inte finns någon idé med att köpa en dyrare "specialare" från dem.

Jag provade Block B 2012 för några år sedan och det vinet var ok men inget speciellt.

Kai är nog ett vin jag väntar några veckor med att köpa. Är de fåtal flaskor som finns kvar (4 stycken tydligen) slut då sörjer jag troligen inte.
 
Philipson Wine säljer Guidalberto Tenuta San Guido 2021 för 425 SEK vid köp av sex flarror. 2020 kostade 431:- när den släpptes på Bolaget i december förra året. Nån som vet vad 2021 kommer kosta när den släpps?
 

Bastardo

Medlem
Philipson Wine säljer Guidalberto Tenuta San Guido 2021 för 425 SEK vid köp av sex flarror. 2020 kostade 431:- när den släpptes på Bolaget i december förra året. Nån som vet vad 2021 kommer kosta när den släpps?
Priset som du angav verkar inte gälla längre. Det här svaret skrev jag innan jag kollade:
Det verkar inte finnas några uppgifter om det ute ännu. Kan du inte själv ringa eller mejla importören och fråga?
Jag är inte expert på sådana här viner, men hur ofta har du sett att ett vin blir billigare när en ny årgång släpps?
Vad jag kan se och förstå är det ett mycket bra pris och jag har svårt att tro att du skulle kunna köpa vinet billigare på bolaget, men så klart kommer det sen även frakt till hos Philipson Wine. Happy wine hunting! :D
P.S. Systembolaget, eller kanske rättare sagt importören verkar ha ett mycket konkurrenskraftigt pris på SB, om de inte höjer för mycket till nästa årgång.
 
Last edited:
Priset som du angav verkar inte gälla längre. Det här svaret skrev jag innan jag kollade:
Det verkar inte finnas några uppgifter om det ute ännu. Kan du inte själv ringa eller mejla importören och fråga?
Jag är inte expert på sådana här viner, men hur ofta har du sett att ett vin blir billigare när en ny årgång släpps?
Vad jag kan se och förstå är det ett mycket bra pris och jag har svårt att tro att du skulle kunna köpa vinet billigare på bolaget, men så klart kommer det sen även frakt till hos Philipson Wine. Happy wine hunting! :D
P.S. Systembolaget, eller kanske rättare sagt importören verkar ha ett mycket konkurrenskraftigt pris på SB, om de inte höjer för mycket till nästa årgång.
459:- kommer de kosta på SB
 

Boletus

Medlem
Priset som du angav verkar inte gälla längre. Det här svaret skrev jag innan jag kollade:
Det verkar inte finnas några uppgifter om det ute ännu. Kan du inte själv ringa eller mejla importören och fråga?
Jag är inte expert på sådana här viner, men hur ofta har du sett att ett vin blir billigare när en ny årgång släpps?
Vad jag kan se och förstå är det ett mycket bra pris och jag har svårt att tro att du skulle kunna köpa vinet billigare på bolaget, men så klart kommer det sen även frakt till hos Philipson Wine. Happy wine hunting! :D
P.S. Systembolaget, eller kanske rättare sagt importören verkar ha ett mycket konkurrenskraftigt pris på SB, om de inte höjer för mycket till nästa årgång.
Philipson skickar utan fraktkostnad vid köp över 999 kr, vilket ju en låda Guidalberto kommer upp i med råge. Så 34 kronor per flaska som kan läggas på annat! Förutsatt att man beställde medan erbjudandet fanns, dvs.
 

mackan92

Medlem
Är det någon som kan tipsa om något bra rött Bordeaux-vin med mognad (10 år+) under 500 kr som finns att köpa på Systembolaget (BS)?

Jag la en beställning på detta vin men till min besvikelse blev ordern makulerad. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-leognan-5554801/
Finns inte jätte mycket att välja på inom ditt kriteria... 2011 har inte bästa ryktet så exkluderade dem. Och det som får träff ser du nedan.. Ett vin som imponerade på många under en BYOB var Bertrand 2009 men som synes nu tycks vara slutsålt tur man köpte några flaskor :)

I övrigt har jag inte koll på de andra vinerna.. Men kanske någon annan har?

1699963087365.png
 

Boletus

Medlem
Finns inte jätte mycket att välja på inom ditt kriteria... 2011 har inte bästa ryktet så exkluderade dem. Och det som får träff ser du nedan.. Ett vin som imponerade på många under en BYOB var Bertrand 2009 men som synes nu tycks vara slutsålt tur man köpte några flaskor :)

I övrigt har jag inte koll på de andra vinerna.. Men kanske någon annan har?

Visa bifogad bild 30647
Inte bekant med någon av dessa men som Marcus konstaterar så är "mogen bdx till bra pris" troligtvis bolagets sämsta gren. Finns gott om alternativ på kontinenten om man kan tänka sig att beställa.
 
Finns inte jätte mycket att välja på inom ditt kriteria... 2011 har inte bästa ryktet så exkluderade dem. Och det som får träff ser du nedan.. Ett vin som imponerade på många under en BYOB var Bertrand 2009 men som synes nu tycks vara slutsålt tur man köpte några flaskor :)

I övrigt har jag inte koll på de andra vinerna.. Men kanske någon annan har?

Visa bifogad bild 30647
Har druckit Ch. Leognans vita bdx-blend. Helt ok, no more, no less. Håller den röda åtminstone samma standard så är den värd att prova. 92,3 på CT.
 

Wintermute

Medlem
Mytbildningen runt Cristal gör gällande att den från början gjordes för den ryske tsaren (rimligen före 1918) och fram till 1945 gjordes, men inte till allmänheten. Har vi sett några bilder på Cristal från före 1945? Eller ännu hellre druckit 🤪?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mytbildningen runt Cristal gör gällande att den från början gjordes för den ryske tsaren (rimligen före 1918) och fram till 1945 gjordes, men inte till allmänheten. Har vi sett några bilder på Cristal från före 1945? Eller ännu hellre druckit 🤪?
Jag har aldrig sett någon sådan flaska säljas på auktion, till skillnad från en del andra årgångar från tidigt 1900-tal, såsom Heidsieck & Co-flaskorna av årgång 1907 från vraket Jönköping. Dåtidens Cristal lär ha varit en extrem sockerbomb med dagens mått, så jag är inte säker på att dagens juhlinska brut nature-talibaner skulle uppskatta den! ;) Så här säger Nordisk familjebok, band 5 från 1906 under uppslagsordet "Champagne":

"Modifikationer i den nämnda likörens sammansättning bibringa produkten växlande styrka och sötma enligt smaken i olika länder. Alkoholhalten växlar mellan 8 % och 11 %,
sockerhalten mellan 8 % och 18 % [alltså 80 g/l* till 180 g/l!] ... Man skiljer mellan söt (doux), halftorr (demi-sec) och torr (sec) samt mycket torr
(dry, brut) champagne. I Frankrike och Skandinavien föredrages medelstark och medelsöt, i Tyskland, Ryssland, Österrike och Böhmen söt, i England och Amerika stark och torr."

* Kan inte stämma helt, för i Storbritannien fanns Brut sedan någon gång på 1800-talet, och den bör ha varit ungefär lika torr som idag, med ingen eller en mycket måttlig dosage. Uppstod för att en brittisk vinhandlare tyckte att en årgång var så god när den provades direkt efter degorgering, utan dosage, att den borde säljas så. Under uppslagsordet "vin" i band 32 från 1921 står sockerhalten för champagne i en översiktstabell som 0,5-16% [5 g/l till 160 g/l], vilket verkar mer rimligt. Uppåt 200 g/l för de sötaste i forna tider har jag dock sett även på andra håll.
 

Bastardo

Medlem
Jag har aldrig sett någon sådan flaska säljas på auktion, till skillnad från en del andra årgångar från tidigt 1900-tal, såsom Heidsieck & Co-flaskorna av årgång 1907 från vraket Jönköping. Dåtidens Cristal lär ha varit en extrem sockerbomb med dagens mått, så jag är inte säker på att dagens juhlinska brut nature-talibaner skulle uppskatta den! ;) Så här säger Nordisk familjebok, band 5 från 1906 under uppslagsordet "Champagne":

"Modifikationer i den nämnda likörens sammansättning bibringa produkten växlande styrka och sötma enligt smaken i olika länder. Alkoholhalten växlar mellan 8 % och 11 %,
sockerhalten mellan 8 % och 18 % [alltså 80 g/l* till 180 g/l!] ... Man skiljer mellan söt (doux), halftorr (demi-sec) och torr (sec) samt mycket torr
(dry, brut) champagne. I Frankrike och Skandinavien föredrages medelstark och medelsöt, i Tyskland, Ryssland, Österrike och Böhmen söt, i England och Amerika stark och torr."

* Kan inte stämma helt, för i Storbritannien fanns Brut sedan någon gång på 1800-talet, och den bör ha varit ungefär lika torr som idag, med ingen eller en mycket måttlig dosage. Uppstod för att en brittisk vinhandlare tyckte att en årgång var så god när den provades direkt efter degorgering, utan dosage, att den borde säljas så. Under uppslagsordet "vin" i band 32 från 1921 står sockerhalten för champagne i en översiktstabell som 0,5-16% [5 g/l till 160 g/l], vilket verkar mer rimligt. Uppåt 200 g/l för de sötaste i forna tider har jag dock sett även på andra håll.
Oj, oj, oj …
Det var verkligen söta droppar på sin tid. Och nu går det knappt att köpa en champagne som skulle vara ens lite halvsöt, för de som kanske skulle gilla sådana.
Det finns bara en enda söt skumpa på bolis och det är Veuve Clicquot Rich. Dosage verkar vara 60 g/l! I dag vill de flesta dricka sin champagne som Brut, som är nog den vanligaste bland ’vanligt’ folk, skulle jag tippa. Men hos ’vinnördarna’ verkar det vara en regel att champagne ska innehålla oerhört mycket syra och så lite socker som möjligt. Men det är bra att man kan välja själv vad man köper … ;)
 

Akimchik

Medlem
Jag har rätt stor erfarenhet av rysk "champagne" som man även säger i Ryssland :). Tomas är inne på rätt spår. Detta är väldigt söta viner. Är det just nu och var det även förut. Tidigaste cristalen jag ens hittar på wine searcher är från 1949 och jag har aldrig sett något på auktion heller. Nätet ekar tomt på bild/info fronten.

Wintermute jag är med dig, jag vill ha bilder!!!
 

Esko

Medlem
Mytbildningen runt Cristal gör gällande att den från början gjordes för den ryske tsaren (rimligen före 1918) och fram till 1945 gjordes, men inte till allmänheten. Har vi sett några bilder på Cristal från före 1945? Eller ännu hellre druckit 🤪?
Jag har hört en anekdot om att de har öppnats Cristal hos Roederer från första halvan av 1900-talet och att det inte var så sött som myten säger. Tydligen så gjordes det stora volymer åt tsaren men som sen inte kunde levereras av uppenbara skäl. Detta ska ha gjort att Roederer hamnade i visst ekonomiskt trångmål med stora volymer vin som de inte fick sålt och att firman var nära att gå i konken på grund av de.
 

Bastardo

Medlem
Jag har hört en anekdot om att de har öppnats Cristal hos Roederer från första halvan av 1900-talet och att det inte var så sött som myten säger. Tydligen så gjordes det stora volymer åt tsaren men som sen inte kunde levereras av uppenbara skäl. Detta ska ha gjort att Roederer hamnade i visst ekonomiskt trångmål med stora volymer vin som de inte fick sålt och att firman var nära att gå i konken på grund av de.
”In 1876 Louis Roederer was commissioned by Tsar Alexander II to create a special personal cuveé in clear glass crystal bottles that was named Cristal. But in 1917 the Russian Revolution brought the immediate loss of the company’s principal export market. Camille Orly-Roederer, widow of the great-nephew of Louis, rebuilt the company after this blow, in particular by strengthening Roederer’s vineyard holdings at a time when other houses were selling, a move many later regretted. In 1924, responding to demand for the legendary Cristal, she reintroduced it, bottled in the original design of crystal glass with no punt, creating the first prestige cuveé champagne.”
Källa: The Oxford Companion to Wine, fifth edition: sidan 629.

Därmed borde Cristal fylla 100 år nästa år. Har det synts någonting på vinnyheterna om detta?


P.S. Jag har fotograferat först från min bok och sen skrivit detta manuellt, så jag kan inte vara helt säker ifall det det är absolut korrekt. Det får ni bedöma själva.
Obs! Det står ingenting om dosage i boken, så man kan anta att vinet var ganska torrt, men det är svårt att veta. Men det var knappast exakt likadant som det är i dag.
 
Last edited:
Toppen