Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Wintermute

Medlem
In 1876 Louis Roederer was commissioned by Tsar Alexander II to create a special personal cuveé in clear glass crystal bottles that was named Cristal. But in 1917 the Russian Revolution brought the immediate loss of the company’s principal export market.

Camille Orly-Roederer, widow of the great-nephew of Louis, rebuilt the company after this blow, in particular by strengthening Roederer’s vineyard holdings at a time when other houses were selling, a move many later regretted.

In 1924, responding to demand for the legendary Cristal, she reintroduced it, bottled in the original design of crystal glass with no punt, creating the first prestige cuveé champagne.
Källa: The Oxford Companion to Wine, fifth edition: sidan 629.
Lite mer information i alla fall. Tack! Nu vill jag se en bild på en flaska från 1924--1944, eller helst en komplett vertikal.
 

Gargoyle

Medlem
En fråga till alla kunniga!
Har sett att många vinbutiker och restaurangers vinkällare har sina viner liggandes på snett lutande "display-hyllor" som bilden nedan.
Vill man inte att vinet ska ha kontakt med korken för att undvika att torkas ut?
Förstår att vinbutiker har "visningsexemplar" i försäljningssyfte, men har även sett toppmoderna vinkällare med sviiiiiindyra flaskor (läs DRC/Petrus-nivåviner) liggandes på dessa typer av hyllor.

Tacksam för alla svar! :)


1707466203851.png
 
En fråga till alla kunniga!
Har sett att många vinbutiker och restaurangers vinkällare har sina viner liggandes på snett lutande "display-hyllor" som bilden nedan.
Vill man inte att vinet ska ha kontakt med korken för att undvika att torkas ut?
Förstår att vinbutiker har "visningsexemplar" i försäljningssyfte, men har även sett toppmoderna vinkällare med sviiiiiindyra flaskor (läs DRC/Petrus-nivåviner) liggandes på dessa typer av hyllor.

Tacksam för alla svar! :)
Restaurangerna vill väl skapa en fin upplevelse för gästerna och en tur genom vinkällaren är ju en del av det. Man vill åt wow-faktorn och skapa något som man som gäst sedan berättar om för andra. Den marknadsföringen är nog mer värd än om nån enstaka flaska skulle bli dålig (tror att de flesta flarrona hinner omsättas inom rimlig tid ur kork-skadeperspektiv).
 

Vingubben

Medlem
En fråga till alla kunniga!
Har sett att många vinbutiker och restaurangers vinkällare har sina viner liggandes på snett lutande "display-hyllor" som bilden nedan.
Vill man inte att vinet ska ha kontakt med korken för att undvika att torkas ut?
Förstår att vinbutiker har "visningsexemplar" i försäljningssyfte, men har även sett toppmoderna vinkällare med sviiiiiindyra flaskor (läs DRC/Petrus-nivåviner) liggandes på dessa typer av hyllor.

Tacksam för alla svar! :)


Visa bifogad bild 31432
Fast du behöver inte så mycket lutning för att korken skall få kontakt med vinet. I alla fal inte om flaskan har bra fyllnadsnivå.
 
Är det inte lite udda när samma vin (och årgång) finns med två olika varunummer och pris i BS? Vinet det gäller är Chapoutiers Ermitage L'Oree 2018:

Varunummer 56596: 1701 kr
Varunummer 72959: 1801 kr
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Är det inte lite udda när samma vin (och årgång) finns med två olika varunummer och pris i BS? Vinet det gäller är Chapoutiers Ermitage L'Oree 2018:

Varunummer 56596: 1701 kr
Varunummer 72959: 1801 kr
Jag har funderat på samma sak - det kan hända om ett vin byter importör, men så är inte fallet med L'Oree
 

The Wall

Medlem
Är det inte lite udda när samma vin (och årgång) finns med två olika varunummer och pris i BS? Vinet det gäller är Chapoutiers Ermitage L'Oree 2018:

Varunummer 56596: 1701 kr
Varunummer 72959: 1801 kr

Jag har funderat på samma sak - det kan hända om ett vin byter importör, men så är inte fallet med L'Oree
Dessutom olika datum för säljstart plus att vinet är felstavat för varunummer 56596. Kan det vara en felaktig manuell uppläggning/registrering av vinet (L'Örée) hos SB 2022 där man missade att l'Orée redan fanns upplagd sedan tidigare? Det känns lite tveksamt att ett vin säljstartas 18 juli.
 

buteljen

Medlem
Dessutom olika datum för säljstart plus att vinet är felstavat för varunummer 56596. Kan det vara en felaktig manuell uppläggning/registrering av vinet (L'Örée) hos SB 2022 där man missade att l'Orée redan fanns upplagd sedan tidigare? Det känns lite tveksamt att ett vin säljstartas 18 juli.
Det ena kanske var ett hemligt artikelnummer för vinklubben som blivit kvar?
 
Tack för era svar, det är väl troligt att det är något gammalt som ligger kvar

Jag har beställt en flaska L'Öree nu och det gick fint. Får hoppas att det kommer en flaska utan "Ö" 🤪

Det är rätt dyra saker, men med tanke på vad de kostar här i Köpenhamn så är det rena rea-priset. Kjaer-Sommerfledt har 2018 på jätterea just nu för 1500 DKK (nästan 2300 SEK). Till normalpris är de långt dyrare än så.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för era svar, det är väl troligt att det är något gammalt som ligger kvar

Jag har beställt en flaska L'Öree nu och det gick fint. Får hoppas att det kommer en flaska utan "Ö" 🤪

Det är rätt dyra saker, men med tanke på vad de kostar här i Köpenhamn så är det rena rea-priset. Kjaer-Sommerfledt har 2018 på jätterea just nu för 1500 DKK (nästan 2300 SEK). Till normalpris är de långt dyrare än så.
Det är ett väldigt bra vin. Jag hade med 2011 på en vinmiddag i höstas med flight-temat: Rhône mot Bourgogne (blint). Alla trodde att det var 4 Chardonnay och Rhône vann med 9-1 mot Bourgogne. 6 röster på Chapoutier och 3 på Chave.
 
Jag är helt enig, L’Oree är ett av världens bästa viner!

Mitt första möte med vinet var årgång 1991 som jag hittade på en auktion för runt 10 år sen. Det var otroligt bra och efter det så var jag fast
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är ett väldigt bra vin. Jag hade med 2011 på en vinmiddag i höstas med flight-temat: Rhône mot Bourgogne (blint). Alla trodde att det var 4 Chardonnay och Rhône vann med 9-1 mot Bourgogne. 6 röster på Chapoutier och 3 på Chave.
Har varit med om liknande med bl.a. Guigal Ex Voto. Men kraftiga vita nordrhônare brukar väl mer specifikt tas för kraftiga Nya Världen-Chardonnay snarare än Bourgogne?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har varit med om liknande med bl.a. Guigal Ex Voto. Men kraftiga vita nordrhônare brukar väl mer specifikt tas för kraftiga Nya Världen-Chardonnay snarare än Bourgogne?
Jag provade halvblint och var helt övertygad om att Chave var en Chardonnay - hade jag inte vetat att det var franska viner hade jag lätt satt den i USA. De flesta andra var dock inne på Puligny på samtliga.
 
Nu kom L’Oree flaskan jag beställde (1701 kr varianten). Rätt vin, fel årgång. Fick 2020 fast det står 2018 i BS

Det spelar mindre roll i detta fallet, 2020 verkar också vara en bra årgång
 
Last edited:
Vad tror ni, detta några viner att ha?
Ca 530kr/flaskan
Alla är från årgång 2015

Kändes som en rolig låda med viner från samma vinhus, samma årgång men olika lägen :)

1x Beaune Premier Cru Les Avaux Domaine Louis Jadot 13,5%
1x Beaune Premier Cru Chouacheux Famille Gagey 13,5%,
1x Beaune Premier Cru Vignes Franches Héritiers 13,5%
1x Beaune Premier Cru Theurons Famille Gagey 13,5%,
1x Beaune Premier Ceu Héritiers Bressandes 2015
 

Wintermute

Medlem
Hur funkar det här? Jag trodde att "Under the DOCG rules, a minimum of 90% Barbera grapes must be used; the balance may be made up with either Freisa, Grignolino or Dolcetto grapes.".

Förtydligande: jag undrar verkligen och vill lära mig. Det är alltså inte ett rättshaveri i uppseglande.

Screenshot_20240302_155540_Chrome.jpg
 

JonasBo

Medlem
Hur funkar det här? Jag trodde att "Under the DOCG rules, a minimum of 90% Barbera grapes must be used; the balance may be made up with either Freisa, Grignolino or Dolcetto grapes.".

Förtydligande: jag undrar verkligen och vill lära mig. Det är alltså inte ett rättshaveri i uppseglande.

Visa bifogad bild 31607
Märkligt. Vem säljer? Vad står det på producentens hemsida? Tänker fel i info pga superovanligt med zinfandel i Piemonte
 

Wintermute

Medlem
Märkligt. Vem säljer? Vad står det på producentens hemsida? Tänker fel i info pga superovanligt med zinfandel i Piemonte
Nästan samma stavning, men Barbera d Asti och med påstått Zinfandel.

Tillägg: skärmdumpen kom härifrån https://www.awkungsbron.se/baren/
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"99 kr - flaska 369 kr" låter som en restaurangmeny? Kanske inte världens mest tillförlitliga källa till detaljinformation om viner. Det finns för övrigt en Piemonte-producent som heter Crocera, så de kanske inte stavar så bra heller.
 
Toppen