Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små Partier 16 oktober 2015

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kan rekommendera Artadi som Riojaproducent. Inte smakat årgångarna som säljs nu, men tidigare har varit riktigt trevliga. Deppigt att de inte släpper de vita varianterna bara...

Kommer nog plocka hem en 2000 Château Montus Prestige då det vinet från 1990 tillhör mina favoriter bland rödtjuten. En 2004a eller två av miniMontus lär ju följa med av bara farten.

Får nog bli 2012 Raats Family CF också. Gillade 2011an starkt!
Jag tar till mig av samtliga tips. Raats brukar vara väldigt kul indeed och lite Madiran kan knappast bli fel. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För en som är sugen på lite Gevrey-Chambertin, är det något av de på listan som man borde inhandla och som garanterat levererar en riktig bra bourgogneupplevelse?
 

ae

Medlem
För en som är sugen på lite Gevrey-Chambertin, är det något av de på listan som man borde inhandla och som garanterat levererar en riktig bra bourgogneupplevelse?

Inga måsten enligt min gissning (har dock inte provat ngn av vinerna ifråga).
Tips kan annars vara att kolla runt på utländska handlare. Många franska handlare har rea för tf.
 

ae

Medlem
Cote de Nuits-priserna är ju så höga nuförtiden (nästan 500kr för byvin från Trapet) att det blir svårt att garantera en bra bourgogneupplevelse.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Cote de Nuits-priserna är ju så höga nuförtiden (nästan 500kr för byvin från Trapet) att det blir svårt att garantera en bra bourgogneupplevelse.
Jo, precis. Lite därför jag frågade. Det är ruggigt trevligt med bra Bourgogne, men det är inte alltid så kul med dyr och medioker. :)
 

Segol

Medlem
Grandsbourgognes har ex 15% på allt under denna vecka. Aningens dyr frakt men kan nog tas igen. Nobelwine.de har också lite höstrea.
Grands Bourgognes fraktkostnad är som sagt lite hög men ändå hanterbar jämfört med en del andra franska handlare, särskilt om man beställer ett hyfsat antal flaskor. Det gäller alltså oss som behöver få vinet fraktat till Sverige @magnum
Jag beställde härom dagen och funderar redan på om jag inte borde köpt mer...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Grands Bourgognes fraktkostnad är som sagt lite hög men ändå hanterbar jämfört med en del andra franska handlare, särskilt om man beställer ett hyfsat antal flaskor. Det gäller alltså oss som behöver få vinet fraktat till Sverige @magnum
Jag beställde härom dagen och funderar redan på om jag inte borde köpt mer...
Vad åkte du på i frakt?
 

Segol

Medlem
Jag noterade också det men de kvantiteterna har jag inte beställt :)
Å andra sidan har jag flyttat många gränser sen jag registrerade mig här så vi får väl se framöver...

Aha... Nu såg jag att priserna till Sverige var lägre redan vid 13 flaskor. Tittade bara längre ner i tabellen först.
 
Last edited:

Krisman

Medlem
För mig känns nog Knoll, Zind-H som det intressanta.

Dönnhof också såg jag, har nån 2010 liggade av Hermannshöhle GG
 
Last edited:

Krisman

Medlem
Apropå Hermannshöhle, öppnade en livets goda från 2013 och det första uppslaget jag fick upp var denna bild.
image.jpg
 

Jos

Medlem
Lite märkligt att Sverige hade lägre fraktpriser än Danmark vid större kvantieter. Har nog aldrig sett det förut.
En hel del som är märkligt med deras fraktpriser. T.ex. att det blir billigare frakt att göra två skilda köp av låda om 12 flaskor åt gången än att beställa 24 flaskor på en gång... :confused:
 

Håkan

Medlem
Jo, precis. Lite därför jag frågade. Det är ruggigt trevligt med bra Bourgogne, men det är inte alltid så kul med dyr och medioker. :)
Jag skulle titta i Mercurey exempelvis Mercurey Les Champs Martins 2012 från Michel Juillot, runt en 300ing, har lite svårt att acceptera 500 kr för kommundricka.
 

kayaker

Cyklist
Jag skulle titta i Mercurey exempelvis Mercurey Les Champs Martins 2012 från Michel Juillot, runt en 300ing, har lite svårt att acceptera 500 kr för kommundricka.
För min del beror det på vem som producerat vinet och vilken appellation det är.
 
Toppen