Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 18 mars 2016

Håkan

Medlem
Musar 1988 provades i december och var väldigt bra. Personen som bjöd berättade att han hade kollat en hel pall med 1988 för att hitta några med bra nivå och bra korkar så jag skulle nog vara lite försiktig med inköp.
 
Jag köpte en flaska Ch Musar 1988 på Chambers Street Wine, en mkt trevlig vinhandlare i de södra kvarteren av new york city som också har en hel del äldre viner, inte minst ärevördiga piemontesare. Kostade USD 100 2010 och var enligt mina noteringar då helt fantastiskt god. Men jag håller verkligen med Håkan om att man får vara litet noggrann med sena inköp av äldre viner, särskilt till det priset, och särskilt från just den producenten - med all deras brett, volatila syror och flaskvariation. För de pengarna får man ju riktigt roliga viner...

Samtidigt, man dricker ju oftast sina Musar något decennium för tidigt, eller så ligger de tystade i sidled i någon mörk garderob... Det var verkligen kul att få en bild av hur bra det kan bli med litet ålder.
 

Rexel

Medlem
Vad säger Barolo-expertisen: Parafada eller Margherita Sebralunga d’Alba?
Precis kollat igenom lanseringslistan och la inte in dom för köp, men utan tvekan intressanta. Finns så mkt bra barolo för dom pengarna! mitt val är mer baserat på det och att min källare är välfylld av barolo:D Vem vet, kan ändra mig till kl 10 imorgon..
 

Skrutt

Medlem
Blir nästan lite lack på Munskänkarna som strör 18-poängare åt kladdiga ports men ger 15,5 åt superfina Cartology. Men tack, behövde inte stressa vid 10-snåret. Musar kunde jag ha och mista.
 

Magikern

Medlem
Musar 99 gick som smör fick inte tag på någon.

Carpineto VNM 90 tyckte folk inte var så lockande tydligen. Jag beställde en.
 

rs14

Medlem
Alheits Cartology var ett måste då jag köpt på mig av de de tidigare årgångarna. Och så ett par flaskor vardera av Dead Arm Shiraz och Le Riche Cabernet Sauvignon Reserve. Kanske kompletterar med Semillonvinet och Special Club-champagnen så småningom.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Missade Musar '99 med en hårsmån men fick i alla fall lite CF från Hawkes Bay och åldrad semillion...

image.jpeg
 

Vino fino

Medlem
Aldrig hört talas om Cartology förut men ser att 2014 har fått väldigt bra omdömen på CT. Är det så bra?
Svaret på det är väl att vi faktiskt inte vet hur bra det är. :) Nytt vin, oprövat som långlagrat. Oprövad potential. Jag tycker definitivt att det är en källarkandidat och var gott vid två provningstillfällen men det kändes tajt och oförlöst. För priset är det dock inte så mycket att tjafsa om--- mycket vin för pengarna.
 
Toppen