Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad har ni för erfarenheter av torr vardagsriesling? I vardag ingår att den är ganska billig. Jag vet inte hur många liter Wachenheimer jag hällt upp och ned, så jag skulle vilja variera mig. Finns det några (nu kommer det) fynd?
Import är okej.

Är du bara intresserad av viner från Pfalz eller även andra områden? Re-postar vad jag själv köpt till sommaren 2017.

Weingut Rabl har väldigt prisvärd riesling.
Leitz är steget upp, klassisk riesling i mina ögon. Torr. Krispig. Hög syra.
Louis Sipp från alsace, lite rundare, inte lika hög syra.
Marcel Deiss mycket bra. Lite oljiga.
Schmalz bra viner, hög kvalité för liten peng. Oljig i stilen.
Pfluger var en favorit för mig för ett år sedan. Torr krispig.
 

Tomppa

Medlem
Bra val, skulle säga att du träffar prisvärdes-sweetspoten när du köper årgångschampagne runt 550 kronor. De 2008-or jag funnit tillräckligt intressanta för att köpa och som ligger under 550 kronor är följande (Systembolaget och europeiska e-handlare, priser kan ha förändrats sedan inköpstillfälle):
  • 2008 Alfred Gratien Paradis (549 kr)
  • 2008 André Clouet (370 kr)
  • 2008 AR Lenoble (380 kr)
  • 2008 Blondel Vieux (373 kr)
  • 2008 Camille Saves (377 kr)
  • 2008 Claude Cazals Blanc de blancs (382 kr)
  • 2008 Collin-Guillaume (359 kr)
  • 2008 Damien Hugot (413 kr)
  • 2008 Deutz (499 kr)
  • 2008 Devaux Villeneuve (549 kr)
  • 2008 Drappier Grande Sendrée (389 kr)
  • 2008 Fresnet-Juillet Special Club (449 kr)
  • 2008 Gatinois (498 kr)
  • 2008 Henriot Rosé (430 kr)
  • 2008 José Michel Special Club (429 kr)
  • 2008 Lanson (455 kr)
  • 2008 Louis Roederer (549 kr)
  • 2008 Michel Genet (549 kr)
  • 2008 Moët & Chandon (455 kr)
  • 2008 Nicolas Maillart (360 kr)
  • 2008 O'de Mailly (499 kr)
  • 2008 Palmer (329 kr)
  • 2008 Pertois-Moriset Blanc de Blancs (429 kr)
  • 2008 Pierre Gimonnet Cuvée Fleuron (429 kr)
  • 2008 Pierre Gimonnet Special Club (549 kr)
  • 2008 Pol Roger (520 kr)
  • 2008 R&L Legras Saint Vincent (530 kr)
  • 2008 Saint Sauveur (319 kr)
  • 2008 Taittinger (420 kr)
  • 2008 Thienot (430 kr)
  • 2008 Veuve Cliquot (505 kr)
  • 2008 Veuve Cliquot Rosé (549 kr)
  • 2008 Vincent Jourdart (397 kr)
Det som är lurigt när man bygger upp en källare/vinkyl är att köpa så att man har viner som kontinuerligt är i dricksfönster, jag gjorde samma fel själv. Köp alltså inte bara 2008, som generellt har fyra-fem år till dricksfönster. Om jag bara skall välja ett vin av ovanstående så är det tveklöst 2008 Louis Roederer. Det kommer att bli en klassisk champagne, klart bättre än många prestiger från samma år.
Wow, tack för att du tog dig tid att skriva ner alla! Tittade precis på SB, de har bytt till 2009 Louis Roederer och höjt priset till 569kr, synd!
Får kanske fortsätta med 2008 Pol Roger då, den har ju fått bra recensioner (även om jag tyckte att den kändes lite ung när jag provade den i veckan).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Wow, tack för att du tog dig tid att skriva ner alla! Tittade precis på SB, de har bytt till 2009 Louis Roederer och höjt priset till 569kr, synd!
Får kanske fortsätta med 2008 Pol Roger då, den har ju fått bra recensioner (även om jag tyckte att den kändes lite ung när jag provade den i veckan).
Men att en 2008a känns ung i dagsläget är väl ett sundhetstecken!
 

Gomseglet

Medlem
Är du bara intresserad av viner från Pfalz eller även andra områden? Re-postar vad jag själv köpt till sommaren 2017.

Weingut Rabl har väldigt prisvärd riesling.
Leitz är steget upp, klassisk riesling i mina ögon. Torr. Krispig. Hög syra.
Louis Sipp från alsace, lite rundare, inte lika hög syra.
Marcel Deiss mycket bra. Lite oljiga.
Schmalz bra viner, hög kvalité för liten peng. Oljig i stilen.
Pfluger var en favorit för mig för ett år sedan. Torr krispig.

Nej då, det går bra med Riesling över lag. Tack för tipsen!
 

jrick

Medlem
Tips på nebbiolo runt 200kr? Behöver mer pizzavin hemma ;) Inte för att lagra, för att konsumera i närtid.
I Decanter fick Cordero di Montezemolo (74736) 94 och 92 av två provare (en provare hade det som bästa vin av 72 provade Nebbiolo som inte var barolo eller barbaresco). Den tredje provaren satte 80 poäng. I vilket fall tyckte jag att den lät intressant.
 

Stenberg

Medlem
Vad har ni för erfarenheter av torr vardagsriesling? I vardag ingår att den är ganska billig. Jag vet inte hur många liter Wachenheimer jag hällt upp och ned, så jag skulle vilja variera mig. Finns det några (nu kommer det) fynd?
Import är okej.
Keller har ju blivit ganska hyllade sedan framför allt deras söta 2015 men von der Fels tog slut ganska snabbt från det året.
Nu har visst Atomwine fått in en laddning till från 2016 som de oxå sålt slut på tidigare.
https://www.atomwine.dk/pl/Tyskland...Keller2015_Sommersalg_Frifragt&ruid=423732938
Jag har inte superkoll själv men om man får tro deras säljsnack så kan 2016 var nästan lika bra när det gäller de torra vinerna.
 

Zingo

Medlem
Åker till Sardinien på semester i slutet av augusti; finns det nåt vin man inte får missa att checka in i resväskan? Vad jag läst har väl kvaliteten på sardiskt vin varit sisådär tidigare men att det börjar arta sig.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Åker till Sardinien på semester i slutet av augusti; finns det nåt vin man inte får missa att checka in i resväskan? Vad jag läst har väl kvaliteten på sardiskt vin varit sisådär tidigare men att det börjar arta sig.
En producent jag gillar som dyker upp på SB emellanåt är Agricola Punica, speciellt deras Barrua är trevlig, blend med carignan som grund.
http://www.agripunica.it/en/agripunica.html
 

kimnyblom

Medlem
Åker till Sardinien på semester i slutet av augusti; finns det nåt vin man inte får missa att checka in i resväskan? Vad jag läst har väl kvaliteten på sardiskt vin varit sisådär tidigare men att det börjar arta sig.

Sella e Mosca gör en del viner som är ganska trevliga (också en hel del viner som är av enklare slag), att dricka på plats i solen är Torbato Brut ett schysst val. Om du är i Alghero så har du vingården med tillhörande gårdsbutik ca 15 min från flygplatsen. På nord-ost sidan av Sardinien finns det en trevlig producent som heter Surrau som har en schysst shop där man kan prova viner o även käka lite enklare om man skulle vilja det, http://www.vignesurrau.it/home.html. Hoppas du får en trevlig resa!
 

Zmirc

Medlem
Åker till Sardinien på semester i slutet av augusti; finns det nåt vin man inte får missa att checka in i resväskan? Vad jag läst har väl kvaliteten på sardiskt vin varit sisådär tidigare men att det börjar arta sig.
När jag var på Sardinien för några år sedan snackade vinhandlare och andra om Terre Brune som öns bästa vin. Köpte med mig en flaska av årgång 2009 hem, upplevde den som sluten dock när jag drack den, kan behöva mer tid.

Angående Barrua från Agricola Punica tycker jag att den har alltför påtaglig kaffeton från faten, men det är ju en smaksak.

Har en vermentino från Tenute Olbios hemma, ska bli spännande att testa.
 

Zingo

Medlem
Sella e Mosca gör en del viner som är ganska trevliga (också en hel del viner som är av enklare slag), att dricka på plats i solen är Torbato Brut ett schysst val. Om du är i Alghero så har du vingården med tillhörande gårdsbutik ca 15 min från flygplatsen. På nord-ost sidan av Sardinien finns det en trevlig producent som heter Surrau som har en schysst shop där man kan prova viner o även käka lite enklare om man skulle vilja det, http://www.vignesurrau.it/home.html. Hoppas du får en trevlig resa!

Tackar, blir säkert en bra resa, ja det blir Alghero, varit där 2 ggr förut men hade inget vinintresse då, nu blir det en ren mat- och vinresa med liiite sol också... Nu ska jag inte gå mer offtopic i tråden :)
 
Toppen