Surdeg

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jos, 27 januari 2009.

1. Jos

Jos Medlem

Någons om lyckats starta en surdeg på vetemjöl och vatten och i så fall hur gjorde du? Dvs. utan att gå från en rågsurdeg eller använda någon vildjäst eller liknande..?

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Surdeg

Har aldrig provat själv med att sätta en surdeg, jag har polare som kan bidra med en kultur om det kniper. Är det urgent så kan du ju gå till ett bageri som bakar med surdeg och be att få köpa loss lite kultur!

3. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

4. Jos

Jos Medlem

Jag har prövat med lite varierande resultat men det har inte blivit bra.. :-[ Tanken var ju att jag skulle göra det själv men det slutar väl med att jag ledsnar på att försöka och knallar förbi bageriet... ;)

5. Jos

Jos Medlem

6. Keen

Keen slan

Per Morberg snackade surdeg en kort stund i ett av de senare/senaste avsnitten.

7. vintjej

vintjej Medlem

Nej, inte med vetemjöl. Men jag brukar mata med vetemjöl, så till slut är det inte mycket råg kvar.

8. Keen

Keen slan

Ja, alla skrattar rått åt dig nu :)

Jag fattade inte heller, antagligen fellänkat

9. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Du frågar ju om kultur, så du fick en kulturlänk.

10. Lando

Lando Medlem

Fy fan vad uselt... ;D

11. Jos

Jos Medlem

Nej jag frågade om surdeg, står klart och tydligt. Möjligtvis så tänker du på den bakteriekultur som finns i en surdeg och kopplar därmed till kultur i ett helt annat sammanhang som underhållning, konst etc. men se det är två helt skilda saker förstår du.

12. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jag tar på mig struten och ställer mig i hörnan... :-\

13. Jos

Jos Medlem

Nu ligger tre olika "batcher" och väntar på att bli matade följande dagarna. Gäller ju bara att få dem att trivas nu... kanske om jag spelar kulturradion för dem på dagarna?

14. ae

ae Medlem

min flickvän bakar mkt med surdeg. vet inte exakt vad hon gör men ett tips är att om ni har golvvärme i badrummet låta det stå och jäsa på det golvet.
    kolla även http://paindemartin.blogspot.com/ Där står det en hel del.

15. Lando

Lando Medlem

16. weezer

weezer Medlem

Skulle just tipsa om Pain de martin, nån hann före :). En bra blogg med sjysta recept. Bakar hans valnötsbröd varje vecka, smaskens..

17. Jos

Jos Medlem

Kan meddela att surdegarna och vildjästen börjar ta sig. Surdegen på råg börjar faktiskt likna färdig men de på vete går lite trögare. Dock doftar de härligt syrligt och fräscht fortfarande så med lite tur så tar de sig och funkar också.

18. weezer

weezer Medlem

Fick till ett riktigt sjyst valnötsbröd i morse; satte degen i fredags, bakade ut och jäste den i 12 h igår, sen kalljäsa under natten i kyl, upp kl halv fyra å tog ut dem när jag gjorde välling åt lillfisen, sen bakade av dem vid 7. Grymt bra, syrligt och fullt med valnötter :p.

19. Jos

Jos Medlem

De båda vetesurdegarna åker i slasken, fungerar inte.. Däremot blev tydligen vildjästen på enbart råsocker och aprikoser bra för den fick en start på vetesurdeg att gå igång ordentligt på bara 12 timmar. Bubblar fint. Även råsurdegen är det drag i, - har startat en annan vetesurdeg med den som det verkar vara drag i också.

Slutsats är att det verkar rätt tufft att starta vetesurdeg från bara vetemjöl och vatten. De luktar fint av syrlig filmjölk och bubblar lite men det händer inte så mycket mer. Rågsur däremot går lätt och att starta en vetesur med vildjäst var inte heller några problem.

20. weezer

weezer Medlem

Startar du den vita med rivet äpple?

Dela sidan