Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Magikern

Medlem
Man hittar lite svarta vinbär/cassis i blenden också men inte så att det sticker ut och bli störande direkt. Där finns annat smått och gott som choklad, ceder, tobak, lakrits, läder, kryddor, plommon och mocca. 2012 finns att köpa på SB för 269 kr vilket är ett ganska bra pris.

Låter intressant, kan vara värt att prova mot 1694an (tror den är kvar på SB). :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur många av forumets medlemmar har hört talas om regionen (Warden) Malgas i Sydafrika? Jag tänkte väl det. Kan inte påstå att jag hade det innan idag heller. Det är inte allt för ofta man dricker en 100 %-ig touriga nacional utanför Portugal heller visserligen även om Allesverloren har någon variant.

De Trafford från Stellenbosch är producenten (även om bolaget valt att skriva Malagas Wine Company som producent) men druvmaterialet har skeppats från regionen Malgas direkt efter skörd för vinifiering. Vinet har spontanjäst helt enligt rådande naturjästtrend och är ofiltrerat. Stenig jordmån likt Douro och ett relativt svalt klimat borgar för bra förutsättningar.

image.jpeg


2013 Sijnn Touriga Nacional
Får mycket känsla av södra Frankrike spontant. Lite samma stuk. Hade säkert gissat på antingen Bandol eller en GSM-blandning från södra Rhône blint. Välbalanserat med fräsch syra och bra struktur i en medelfyllig kropp. Ett riktigt bra vin som sitter som en keps vilken tisdag som helst. Lite lagom varm frukt med mörka bär, plommon och körsbär med ett lass kryddor, lakrits, mörk choklad, salmiak och stendamm i bakgrunden. Lång eftersmak och bra intensitet.

Helt enkelt ett alldeles utmärkt vardagsvin i sydeuropeisk stil som ingen borde missa, dessutom med ett trevligt pris under tvåhunkan. (89p)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Plockade upp 2012 Keermont Syrah för några veckor sedan helt ovetandes om vad jag skulle förvänta mig. Sitter nu och sniffar och smuttar samtidigt som jag firar lördag med världens bästa vårväder utomhus. Helt klart så finns det tydligt DNA från den klassiska sydafrikanska terroiren med lite rökighet och aska i eftersmaken. Brända mandlar, björnbär, katrinplommon och mjölkchoklad dominerar initialt men visst bjuder det även på lite olivpesto, vitpeppar, köttsaft och järn. Frisk syra i munnen, upplever den till och med lite obalanserad och utanpåliggande, som om den vore justerad, men det vet jag inget om alls. Bra struktur med lite onödigt mycket eldkraft för den medelfylliga frukt som erbjuds.

Det är utan tvekan ett riktigt bra vin och en syrah som drar lite åt svalklimatshiraz från Australien snarare än syrah från Frankrike. Köp hellre Mullineux Syrah för liknande pris. Klart bättre vin och roligare uttryck. Även om detta är ett fullständigt godkänt vin för vad det är så blir det inga fler flaskor för mig. Tycker ändå att vinet förtjänar (88p), så det är inget snack om vinets kvaliteter, det är mer stilen i sig som inte får mig att tända till lite extra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick smaka på lite blindprovning som arrangerades av frugan i helgen. Två vita presenterades.

1. Tydliga fattoner åt det krutrökiga hållet. Frukt med dominans av gula äpplen med stråk av lite tropisk frukt, hav och honung. Ganska fylligt med bra intensitet och rimlig syra. Som ett mellanting mellan gamla- och nya världen.

Sydafrika kändes helt rätt här, frågan var bara om jag skulle välja chenin blanc eller chardonnay? Valde det senare. Gissade aldrig årgång eller distrikt, men delade resolut ut (88p). Riktigt gott vin, inte helt olikt en bra Bourgogne men med något för mycket värme för att få mig dit blint.

Facit: 2014 Vergelegen Chardonnay Reserve

2. Krispigt och ofatat med omogna päron, citrus och aningen persika. Bra och krispig syra med lite grapefrukt och en liten antydan till sötma. Enkelt och okomplicerat.

Rieslingklockorna ringde, men ursprunget kändes osäkert. Gissade på någon variant från Österrike och delade ut (85p). Inte så tokigt balkongvin, men inte mer än så. Visste knappt att man kunde hitta riesling från SA. För ett pris strax över hundralappen så är det väl helt ok.

Facit: 2015 Paul Cluver Riesling Dry Encounter

Ganska nöjd med utdelningen, speciellt då det har gått mycket troll i mina gissningar på sistone. Får hoppas att turen håller i sig! :nagelbitare:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kunde inte hålla mina tassar borta från ett av dagens inköp. 2012 Reyneke Cornerstone är en klassisk bdx-blend med 60 % cabernet sauvignon, 20 % merlot och 20 % cabernet franc och för 200 pix så ser jag det som ett kap! Tyvärr är etiketten extremt ful, men lycko den som inte är en etikettsdrickare!

image.jpeg


Gillar du fylliga och intensiva viner med massiv struktur, rustik men traditionell karaktär och mängder av funk, så kan du fortsätta läsa? Om inte så är det bara att svajpa vidare...

Ja, det är riktigt gott dessutom. Mörk frukt med plommon och cassis primärt men det finns nyanser i mörkret: Ceder, kaffe, stall och blyerts ger en känsla av bdx. Nyslaktad djurhud, soja och rålakrits får mig till södra Frankrike där jag tänker mourvedre och syrah. Grillat kött, tjära och skitig jord får mig att tänka på Stellenbosch eller Sydafrika rent allmänt. Allt smälter samman väl till en skön och komplex helhet. Visst, det är inget för veklingar som inte klarar av lite alkohol eller tycker att man borde skämmas om man gillar en riktigt bra Bandol (ping @Crist(al)ian 77), men för er andra – är det ett lysande val. Ett strålande vin med supertrevlig prislapp. Lite mindre alkohol hade varit ett plus, men jädrar vilket gott vin. Mycket fin längd, intensitet och härligt bitande tanniner. Jag kommer att köpa mer! (91p)

Reyneke rockar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Reyneke fortsätter att imponera...

109 kr är inte mycket pengar för ett vin med intressant karaktär och av rimlig kvalitet. Det är snuskigt billigt till och med. Reyneke Organic Shiraz Cabernet Sauvignon är nog ett klassiskt FYND som säkerligen hade fått svenska vinkritikerkåren totalt upp i brygga om de bara hade varit lite mer vidsynta och vågat prova lite mer utanför den annonsfinansierade PK-boxen.

Det är dock inte ett vin för alla.

Komplext med viss stramhet och mängder av härlig funk med rökt bacon, grillat kött, fiskleverolja, kaffe, läder, rostig spik och ceder. Skön varm fruktighet med katrinplommon och björnbär. Ganska snällt och lättdrucket med bra balans och adekvat intensitet. Det är dessutom väldigt mycket Sydafrika över upplevelsen – på gott och ont. 88p

image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hoppsan! :eek:

För en som ännu inte har provat De Toren V, så känns det som hög tid att beställa en flaska snarast. Överlägsen segrare, både som mogen och ung, i en prestigefull tvekamp med 16 st erfarna munskänkar som domare (mestadels 3-betygare). Kul! Det är inte första gången Sydafrika briljerar i blindprovning. Önskar att jag fick vara med och leka. :(

Läs @vininfo.nus rapport här.
 

vininfo.nu

Medlem
Hoppsan! :eek:
För en som ännu inte har provat De Toren V, så känns det som hög tid att beställa en flaska snarast. Överlägsen segrare, både som mogen och ung, i en prestigefull tvekamp med 16 st erfarna munskänkar som domare (mestadels 3-betygare). Kul! Det är inte första gången Sydafrika briljerar i blindprovning. Önskar att jag fick vara med och leka. :(
Läs @vininfo.nus rapport här.

Som FRANKOFIL så gråts det någonstans inne i hjärnbarken, men roligt att bli överraskad. @Mattias S hade ju dessutom rekommenderat att ta Paul Sauer istället för De Toren, och vem vet, den hade kanske också "städat" bättre än sina europeiska (o)likar i sammanhanget...
 
Hoppsan! :eek:

För en som ännu inte har provat De Toren V, så känns det som hög tid att beställa en flaska snarast. Överlägsen segrare, både som mogen och ung, i en prestigefull tvekamp med 16 st erfarna munskänkar som domare (mestadels 3-betygare). Kul! Det är inte första gången Sydafrika briljerar i blindprovning. Önskar att jag fick vara med och leka. :(

Läs @vininfo.nus rapport här.
Grymt kul och hänsynslös övning. Rätt ögonöppnande faktiskt. Och stackars utskällda Heitz klarar andravinet från montrose, T och Beaucastel, både med ålder och juvenilt. En -självklar- slutsats är ju att köpa på sig ett tolvpack De Toren V. En annan att Napa kanske inte är lika galet överprissatt som man ju kan komma sig på med att gå och muttra medan man står och hugger ved vid sommarstugan. Vad drog folk för slutsatser? Från bloggen får man en vag känsla av att ni fick en liten chock?
 

Vino fino

Medlem
Jag var ju inte med vid provningen, givetvis, men om vi ska tagga ned en smula... Sydafrikanska viner sticker statistiskt absolut inte ut uppåt vid internationella blindprovningar, och jag undrar lite ödmjukt varför 15%-vinerna tycks ha fallit juryn mer i smaken. Var som sagt inte med vid ögonblicket men är ganska rimligt säker på att mina poäng fallit annorlunda. Serverades blåmögelost innan/under provningen?
 

chambertin

Medlem
Har lite De Toren V hemma och har inte varit lika imponerad som @vininfo's entourage uppenbarligen varit.
Kul dock med provningar (framför allt blinda) som ställer saker och ting på ända.
Vi får helt enkelt ställa De Toren V mot lite annat motstånd i fler kamper framöver tror jag och se om alla blir lika imponerade.
Mest konfunderad över hur dåligt Tignanello och Beaucastel fallit ut men jag var ju heller inte med som sagt.
Var det munskänkar som provade detta ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
jag undrar lite ödmjukt varför 15%-vinerna tycks ha fallit juryn mer i smaken.
Jag tror nog att just den gemensamma nämnaren är en slump faktiskt. Om något så borde den varit en nackdel (rent spekulativt) då de flesta som vurmar för klassiska europeiska viner brukar normalt föredra vin med något lägre alkoholhalt och detta gäng föredrar mest troligt klassiskt framför modernt och bombastiskt om jag känner flertalet rätt (har enbart koll på några). :)
 

vininfo.nu

Medlem
Jag var ju inte med vid provningen, givetvis, men om vi ska tagga ned en smula... Sydafrikanska viner sticker statistiskt absolut inte ut uppåt vid internationella blindprovningar, och jag undrar lite ödmjukt varför 15%-vinerna tycks ha fallit juryn mer i smaken. Var som sagt inte med vid ögonblicket men är ganska rimligt säker på att mina poäng fallit annorlunda. Serverades blåmögelost innan/under provningen?

Jag som anordnade och var med (men visste vinerna) var också förvånad. Inte över att De Toren och Heitz var bra utan mer över hur väl dom presterade mot konkurrensen där och då. Visst snacket var ju att det var hög klass på alla viner, så på det sättet underpresterade inte något vin för sig självt. Och "I en annan kontext hade de kanske istället briljerat…", dvs så hade utfallet varit annorlunda... Det är ju mycket som påverkar, dagsform, hur vinerna står i jämförelse till varandra, vad vinprovarna har för förväntningar, etc, etc. Vinerna poängbedömdes innan försök till ihopparning och innan man visste vad man hade i glasen.

Någon mat eller några tilltugg serverades inte, utan vinerna provades "allena" med bara H2O.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att testa aktuell årgång av Reyneke Reserve Red som numera är av årgång 2013.

image.jpeg


Jag älskar verkligen den graverade loggan.

Tidigare årgångar (2010 och 2012) har imponerat så till den grad att fyndstämpeln har flugit fram och upplevelsen har fått mig upp i en vid brygga – hård som en fiolsträng. Vad har hänt med senaste årgången? Det är fortfarande ett jäkligt bra vin, men druvmaterialet känns aningen för tidigt skördat med väl slank struktur och grön och något stjälkig karaktär. Väldigt bra syra och tannin, men det lider av lite blodbrist. Får nästan lite cabernet franc-vibbar med blåbärsris, kåda och gräsiga inslag. Intensiteten känns lite vekare än jag minns dessutom. Som tur är så är det komplext och läckert som vanligt med löjligt mycket parmaskinka, stall och kryddpeppar. Skönt animaliskt med fina drag av jord, mörk sten, läder och saftig björnbärsfrukt som bär upp det hela. Ett strålande vin på alla sätt och vis, men jag blir nog tvungen att vara måttlig med poängen här trots allt. Det känns helt enkelt lite för vekt för att nå riktigt höga höjder.

Det är med en liten tår i ögat som jag endast delar ut 91 pinnar och hoppas att jag enbart har en dålig dag eller att det helt enkelt är för ungt. Fortfarande hur bra vin som helst, men då jag har varit klart mer generös tidigare årgångar så känns det aningen lågt. Jag hade väldigt höga förväntningar som ni nog förstår. :)
 
Toppen