Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering februari 2015

Vino fino

Medlem
Skickar ut en allmän förfrågan till forumets alla italienexperter (@Larseman @Rexel @Emanuel @chambertin m.fl, ingen glömd, bara utrymmesbrist).

Är det någon som kan upplysa mig om varför Bolaget släpar efter så pass när det gäller lanseringen av italienska viner? Jag läser ofta intressanta recensioner i Decanter av viner som jag vill köpa men i princip ligger de alltid minst en årgång före Bolaget. Väntar de svenska importörerna längre än andra eller är det den märkliga lanseringsplanen som orsakar fördröjningen?
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Skickar ut en allmän förfrågan till forumets alla italienexperter (@Larseman @Rexel @Emanuel @chambertin m.fl, ingen glömd, bara utrymmesbrist).

Är det någon som upplysa mig om varför Bolaget släpar efter så pass när det gäller lanseringen av italienska viner? Jag läser ofta intressanta recensioner i Decanter av viner som jag vill köpa men i princip ligger de alltid minst en årgång före Bolaget. Väntar de svenska importörerna längre än andra eller är det den märkliga lanseringsplanen som orsakar fördröjningen?
Inte en aning! Uppfattar du att det är samma eftersläpning i BS, då måste det väl vara importören som segar.
Är du säker på att det inte bara är årgången som är fel i datan, det är ju ändå SB vi pratar om :)
 

Vino fino

Medlem
Inte en aning! Uppfattar du att det är samma eftersläpning i BS, då måste det väl vara importören som segar.
Är du säker på att det inte bara är årgången som är fel i datan, det är ju ändå SB vi pratar om :)
Jag tänker framförallt på små partier (tror jag), och framförallt Toscana och Piemonte. Förra året lanserades mycket Piemonte 2009 och 2010.

Och varför lanseras exempelvis Brunello 2008 och 2009 nu? De är väl varken färdiglagrade eller nysläppta?
 

Rexel

Medlem
Jag tänker framförallt på små partier (tror jag), och framförallt Toscana och Piemonte. Förra året lanserades mycket Piemonte 2009 och 2010.

Och varför lanseras exempelvis Brunello 2008 och 2009 nu? De är väl varken färdiglagrade eller nysläppta?
Brunello 2010 får först släppas från januari i år, just brunello verkar vara en del eftersläpning på. Delvis beror det på att producenter väntar med att släppa ut sina viner på marknaden, vill väl bli av med sina lager av tidigare årgångar?
Håller med att generellt verkar sb ha lite eftersläpning mot hur det ser ut internationellt, kanske har med lager hos importörer.
 

chambertin

Medlem
Ingen expert alls på ämnet men känslan är att SBs inköpsmodell (förutom småpartier) ger fördröjningar i den här storleksordningen och då inte bara för Italienska viner.
 

kayaker

Cyklist
Jag tror att SB:s skumma modell är den stora boven. Om man är ute efter en nyare årgång så brukar det kunna funka att kolla med importören och göra en privatimportförfrågan.
 

MartinE

Medlem
Hörde rykten om att Franska skall släppa en liten batch snart.
-Kan försöka forska lite i vad, hur och när...
Jag ser det på hemsidan: "Nu i januari kommer vi starta nya spännande viner. Såsom, Champagne David Léclapart, fantastiska Châteauneuf-du-Paper och det vi kanske väntat mest på, mogna röda och vita Bourgogner." Frågan är om det fortfarande handlar om (endast) L'Apôtre 08?
 

Larseman

Medlem
2012 Francesco Rinaldi & Figli Nebbiolo d'Alba
2008 Mauro Molino Barolo Vigna Conca
Något att ha tro? 2008 var tydligen en hyfsad årgång i Langhe, åtminstone för Nebbiolo med en varm och torr sensommar. Rinaldi har jag ingen erfarenhet av heller.
 

Skrutt

Medlem
I min landsända fungerade släppet som man kan vänta sig om Godzilla skulle hoppa på alla inblandade servrar i fem minuter med start kl. 9.55. Till slut lyckades jag möjligen fixa en Felton Block 3. (Kallade de in Michael Palins Biscycle Repairman som omskolat sig till Godzilla Aftermath Repairman eller handlade allt bara om överbelastning?)

Egentligen var Block 3&5 för dyra för mig men jag tyckte jag skulle ha en iaf, med tanke på årgången, och köpte inget annat.

Munskänkarna gav båda "Blocken" samma betyg och jag tyckte det lät bra att Block 3s slut beskrevs som fastare. Men jag var också "rädd" att bli utan om jag satsat på Block 5. Om den rädslan var befogad eller inte vet jag inte men Block 5 tog slut först.
 

merlotsmile

Medlem
I min landsända fungerade släppet som man kan vänta sig om Godzilla skulle hoppa på alla inblandade servrar i fem minuter med start kl. 9.55. Till slut lyckades jag möjligen fixa en Felton Block 3. (Kallade de in Michael Palins Biscycle Repairman som omskolat sig till Godzilla Aftermath Repairman eller handlade allt bara om överbelastning?)

Egentligen var Block 3&5 för dyra för mig men jag tyckte jag skulle ha en iaf, med tanke på årgången, och köpte inget annat.

Munskänkarna gav båda "Blocken" samma betyg och jag tyckte det lät bra att Block 3s slut beskrevs som fastare. Men jag var också "rädd" att bli utan om jag satsat på Block 5. Om den rädslan var befogad eller inte vet jag inte men Block 5 tog slut först.
Tips: Lägg allt det du vill ha i en "dryckeslista" i förväg så behöver du bara göra EN beställning/knapptryckning för alla viner du vill ha. Jag gjorde så och 10.02 så hade jag ett mail om att allt var beställt :). Sen får man ju hoppas att det inte blir något strul i tilldelningen. Beställde alla fyra Felton Road PN för jag är nyfiken på dem och vill jämföra + lite annat! Synd bara att det är skruvkork så att jag inte kan använda min Coravin :mad:

edit: fast nu ser jag att du bara skulle ha en flaska och då blir det ju lite onödigt att lägga den i en dryckeslista:oops:
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Värsta jävla godzillakaoset hittills vid en lansering, 10.20 gav jag upp att lyckas få igenom en beställning för då var ändå gamm-italienaren slut! :mad:
 

egonx

Medlem
Om man inte hittar ett vin som skulle släppas idag t.ex. (Franseco Rinaldis Nebbiolo d'Alba nr 99342). Betyder det att bolaget har flyttat det till den 20:e? Jag är systembolagskramare men jag börjar faktiskt ledsna nu. Känns som att man varje släpp tillbringar mer och mer tid med att försöka leta reda på det man ska ha. Om hela hemsidan grundar sig på en sökfunktion så måste den ju fungera och även viner som har flyttats fram i lansering måste dyka upp.
Man har ju inte direkt att ställa sig som ett miffo vid informationsdisken på det lokala bolaget en fredageftermiddag heller...
 

Rexel

Medlem
Strulade även för mig, testade vid 10.05 att gå in på beta sidan och där funkade allt klockrent.
Om jag får några det kan man aldrig veta:confused:
 

Livermore

Medlem
Att säga att det gick trögt är en underdrift. Fick två felmeddelanden om att beställningslistan var tom och det tog ungefär tio minuter av febrilt klickande och hatande innan beställningen gick igenom.
 

Magikern

Medlem
Beställda 5 viner inom en timme efter släppet ingen verkar ha kommit än. Möjligt att de bara är slöa med att packa upp på Frölunda Torg.

Fick precis den glädjande nyheten att Castello Dei Rampolla Samarco 2010 släpps den 3 Juli dock. Får funka som plåster på såren när Domaine de Chevalier rougue 2010 och Vajra Barolo Bricco Dele Viole 2010 inte verkar släppas.
 

Skrutt

Medlem
Fick precis den glädjande nyheten att Castello Dei Rampolla Samarco 2010 släpps den 3 Juli dock. Får funka som plåster på såren när Domaine de Chevalier rougue 2010 och Vajra Barolo Bricco Dele Viole 2010 inte verkar släppas.
Är det verkligen möjligt att SB som köper sådana mängder Barolo Albe inte får någon tilldelning av Bricco delle Viole? Missminner du dig inte lite ang. lanseringsdatum? 2009:an kom efter förra sommaren, inte före.
 

Larseman

Medlem
Är det verkligen möjligt att SB som köper sådana mängder Barolo Albe inte får någon tilldelning av Bricco delle Viole? Missminner du dig inte lite ang. lanseringsdatum? 2009:an kom efter förra sommaren, inte före.
Maila GD Vajra och fråga, dom är jättetrevliga och tillmötesgående och kan säkert svara på om och när den kommer till svärje.
 
Toppen