Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips på Champagne för max 300 kr som ger en 90-plus-upplevelse?

Vino fino

Medlem
Ibland känner jag mig väldigt utsatt för starka åsikter, vilket jag upplever blir extra tydligt när ämnet handlar om Champagne, då det finns en väldigt stark kärna av fans här på forumet som alltid backar upp i bakgrunden vilket gör att det är lätt att känna sig ensam i diskussionen.
De mest rättrogna drivs alltid av en kärna av tvivel. (Har för mig det var Salman Rushdie som skrev det i Satansverserna). De som blir mest upprörda är de som innerst inne vet att de står på tunn is.

Att stå och humma över etiketterna och utbrista "åhh" och "ahh" när en statuspava dyker upp är en form av vinintresse. Ungefär som frimärkssamlande. En annan, sannare form, är att ständigt prova, utan hänsyn till etiketten, och utforska ens egen upplevelse och njuta av nya upptäckter som man inte hade anat vid horisonten.

Med riktig kunskap och insikt kommer visdom och generositet. Då blir man inte upprörd om någon ifrågasätter ens tyckande. Jag har träffat ett antal vinsnobbar under mitt liv och det brukar vara lätt att skrapa på ytan och blottlägga någon nerv. Helt plötsligt blir allting väldigt känslostyrt på deras sida. Inte på min.

Med det sagt: champagnelobbyn här på finewines och i andra forum får finna sig i att man ifrågasätter på vilka grunder deras bebis är så fantastisk. Samma regler gäller för alla. Jag råkar älska Bourgogne och det finns sannerligen skäl att ifrågasätta vad man får för pengarna i det distriktet. (Ett bra lackmusprov är att köra blindprovningar mot konkurrensen)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
De mest rättrogna drivs alltid av en kärna av tvivel. (Har för mig det var Salman Rushdie som skrev det i Satansverserna). De som blir mest upprörda är de som innerst inne vet att de står på tunn is.

Att stå och humma över etiketterna och utbrista "åhh" och "ahh" när en statuspava dyker upp är en form av vinintresse. Ungefär som frimärkssamlande. En annan, sannare form, är att ständigt prova, utan hänsyn till etiketten, och utforska ens egen upplevelse och njuta av nya upptäckter som man inte hade anat vid horisonten.

Med riktig kunskap och insikt kommer visdom och generositet. Då blir man inte upprörd om någon ifrågasätter ens tyckande. Jag har träffat ett antal vinsnobbar under mitt liv och det brukar vara lätt att skrapa på ytan och blottlägga någon nerv. Helt plötsligt blir allting väldigt känslostyrt på deras sida. Inte på min.

Med det sagt: champagnelobbyn här på finewines och i andra forum får finna sig i att man ifrågasätter på vilka grunder deras bebis är så fantastisk. Samma regler gäller för alla. Jag råkar älska Bourgogne och det finns sannerligen skäl att ifrågasätta vad man får för pengarna i det distriktet. (Ett bra lackmusprov är att köra blindprovningar mot konkurrensen)
Amen! Du anar inte hur mycket jag gillar detta inlägg. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag ser framemot en bubbelprovning i Göteborg där vi anlitar en oberoende upphällare och där vi som deltar lämnar in våra officiella omdömen på ett papper som lämnas in till vår "sekreterare". Denna sekreterare redovisar sedan rubb och stubb här på forumet helt oredigerat med varje deltagares namn knutet till sitt omdöme.

I denna provning så har vi enbart 6 st viner totalt (vi vill ju inte höra klagomål på att för mycket vin har bidragit till konstiga omdömen) och vi dricker dessa utan tidspress men helt utan prat sinsemellan rörande vinerna innan omdöme skriftligen har lämnats in. Kravet för provningen är att inget bubbel får kosta mer än 500 kr, varav minst två bubbel bör ha ett ursprung från annat håll än Frankrike (men vara av erkänt slag, typ Arras, Graham Beck (toppvinet, inte "den enkla på SB", som inte är mer än ett 87-88p-vin för mig) eller bra varianter från NZ och USA). När det gäller Champagne så bör det ingå minst ett toppvin i denna prisklass med grym årgång och perfekt drickfönster, därefter minst en standardskumpa av enkelt slag som referens (ett 85-89-vin).

Jag skulle önska få till detta, kanske redan till i höst. Nyckeln är att hålla provningen tveklöst blint. Inga som deltar aktivt i själva provningen skall ha inblick i inköp, upphällning eller dokumentationen. Det här måste skötas professionellt för att en gång för alla reda ut det hela.

Vad säger ni, ställer ni upp?
Varför skulle bubbel för max 500 'En gång för alla reda ut det hela' ?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Varför skulle bubbel för max 500 'En gång för alla reda ut det hela' ?
Att det finns Champagne för under 300 pix som ger en upplevelse i klass med högpresterande prestigeskumpa (kvalitetsmässigt), vilket forumet antyder och jag tvivlar på innan jag har fått chansen att prova det. 500 kr är enbart en ökad marginal för att ge lite utrymme. :)

Bubbel över 90+ för 300 pix är svårt att klaga på oavsett urspung, hittills har det enbart varit utanför Champagne dessa kap har kunnat hittas, men nu kan det bli ändring på det!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
-Min idé om en ren småodlarprovning för att skilja agnarna från vetet föll tydligen för döva öron... Med så många spännande odlare som dykt upp i denna tråden så borde det ju bli en sjuhelsikes provning... Om sen Cuvee de Graham Beck är med gör mig inget, men främst hade det varit kul att få testa nya småodlare som jag inte provat. Jag kan ombesörja att ta med de flesta vinerna på min förslagslista.

Kanske när krutröken lagt sig, annars får jag väl orda en själv på neutral mark i den småländska Fritzl-källaren :)
Jag tycker inte du ska hänga läpp för det, vankas det en seriös odlar-provning så kan du räkna med mig !
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Att det finns Champagne för under 300 pix som ger en upplevelse i klass med prestigeskumpa (kvalitetsmässigt), vilket forumet antyder och jag tvivlar på innan jag har fått chansen att prova det. 500 kr är enbart en ökad marginal för att ge lite utrymme. :)
men en femhundring får du inget 'presitgebubbel' för.
Men jag vet redan att jag föredrar många odlare framför storhusens prestiger som du pratar om, men man kan inte blåneka dem heller för när väl de är i bra skick/ålder så finns det inget som är mycke bättre heller. så det är samtidigt svårt att säga att varken det ena är bättre än det andra...som vanligt alla tycker vi ju högst individuellt
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker inte du ska hänga läpp för det, vankas det en seriös odlar-provning så kan du räkna med mig !
Härligt! Tanken är ju att vi kör i Göteborg och jag som råkar ha väldigt mycket erfarenhet av sensoriska blindprovningar via mitt yrke kan tänka mig att hålla i provningen och säkerställa att allt går rätt till enligt konstens alla regler. Det finns trots allt många falluckor som kan ställa till det så att det inte blir riktigt blint och det vill vi ju undvika. Som arrangör så deltar jag inte i själva blindprovningen visserligen, men det priset betalar jag gärna för att ställa upp för er och göra kvällen rejält minnesvärd!

Jag kommer dock behöva hjälp att skaffa rätt viner och tänkte därför att det kunde vara en bra idé om jag samarbetade med exempelvis @chambertin eller @Crist(al)ian 77 för att både säkerställa kvaliteten på vinerna men också för att det kan vara bra att vara två som hjälps åt, både med införskaffandet och med upphällning samt kontroll att allt går rätt till (om de finns någon annan frivillig som kan tänka sig att ställa upp så går det också bra såklart).

Alla som deltar bör också vara medvetna om att alla resultat läggs upp på forumet helt utan fuzz efteråt för att visa vilka öppna och äkta vinnördar vi är och att vi står för våran smakpreferens. Vilket är självklart på vårt stolta forum. Tid för utvärdering skall finnas och antalet viner för denna övning bör hållas på en hanterbar nivå, vilket förslagsvis handlar om 6 viner totalt. Efter denna övning så kan vi börja umgås under lite mer avslappnade förhållanden och såklart öppna lite fler viner som vilken vinkväll som helst.

Bäst vore om vi inte avslöjar vinerna från blindprovningen förrän dagen efter dessutom så att vi verkligen kan njuta av dem hela kvällen och ge dem den tid som behövs för att slippa spekulationer rörande vilka viner som växer under kvällen med luft (kanske är det väl hardcore, men klart intressant enligt mig). Just dessa viner är det dock tabu att prata om i så fall, för att undvika att enstaka personer påverkar gruppens omdömen, vilket kan ge allt annat än korrekta individuella omdömen (ett av det mest grundläggande och vanligaste misstaget vid blindprovning).

Vad tror ni?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Härligt! Tanken är ju att vi kör i Göteborg och jag som råkar ha väldigt mycket erfarenhet av sensoriska blindprovningar via mitt yrke kan tänka mig att hålla i provningen och säkerställa att allt går rätt till enligt konstens alla regler. Det finns trots allt många falluckor som kan ställa till det så att det inte blir riktigt blint och det vill vi ju undvika. Som arrangör så deltar jag inte i själva blindprovningen visserligen, men det priset betalar jag gärna för att ställa upp för er och göra kvällen rejält minnesvärd!

Jag kommer dock behöva hjälp att skaffa rätt viner och tänkte därför att det kunde vara en bra idé om jag samarbetade med exempelvis @chambertin eller @Crist(al)ian 77 för att både säkerställa kvaliteten på vinerna men också för att det kan vara bra att vara två som hjälps åt, både med införskaffandet och med upphällning samt kontroll att allt går rätt till (om de finns någon annan frivillig som kan tänka sig att ställa upp så går det också bra såklart).

Alla som deltar bör också vara medvetna om att alla resultat läggs upp på forumet helt utan fuzz efteråt för att visa vilka öppna och äkta vinnördar vi är och att vi står för våran smakpreferens. Vilket är självklart på vårt stolta forum. Tid för utvärdering skall finnas och antalet viner för denna övning bör hållas på en hanterbar nivå, vilket förslagsvis handlar om 6 viner totalt. Efter denna övning så kan vi börja umgås under lite mer avslappnade förhållanden och såklart öppna lite fler viner som vilken vinkväll som helst.

Bäst vore om vi inte avslöjar vinerna från blindprovningen förrän dagen efter dessutom så att vi verkligen kan njuta av dem hela kvällen och ge dem den tid som behövs för att slippa spekulationer rörande vilka viner som växer under kvällen med luft (kanske är det väl hardcore, men klart intressant enligt mig). Just dessa viner är det dock tabu att prata om i så fall, för att undvika att enstaka personer påverkar gruppens omdömen, vilket kan ge allt annat än korrekta individuella omdömen (ett av de mest grundläggande och vanligaste misstaget vid blindprovning).

Vad tror ni?
Strålande initiativ! Du Vet att det bara är att fråga om du behöver hjälp med något! :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Strålande initiativ! Du Vet att det bara är att fråga om du behöver hjälp med något! :)
Om du tror att vi kan klara av att fixa in de viner som behövs för att göra detta till en helgjuten upplevelse med unika erbjudanden, så ser jag gärna att du och jag teamar upp och planerar deltagarnas upplevelse minutiöst!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hur går det med denna tråd, vad tror ni om den planerade provningen i Göteborg till hösten? Finns det fortfarande intresse?

Jag tror vi har en kanonprovning på G och det hade ju varit förbaskat kul om vi fick med lite stockholmsfolk (och smålänningar med mera).

Förutom den uppstyltade provningen med hög disciplin så föreslår jag lite mysprovning efteråt av lite mer klassiskt BYOB-slag för att göra kvällen mer total. Ingen kommer ångra om ni tar er hit, mer prestigelöst och trevligt är svårt att få det, så ta chansen!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tror inte jag förstod vad det slutade med att ni tyckte vi skulle prova? Var det fortfarande nya världen VS nåt prestigebubbel?

Jag ska nog i ärlighetens namn säga att jag med min ringa provningserfarenhet passar på denna typen av blodallvarliga tuppfäktning särskilt som mitt första besök hos göteborgsgänget.
Däremot kommer jag gärna på en lite mer prestigelös BYOB och träffar er alla IRL.
Jag föredrar provningar som både är sociala och trevliga och det här känns lite för uppstyltat och polariserat för min del.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Om du tror att vi kan klara av att fixa in de viner som behövs för att göra detta till en helgjuten upplevelse med unika erbjudanden, så ser jag gärna att du och jag teamar upp och planerar deltagarnas upplevelse minutiöst!
Organisera och planera tror jag vi klarar utmärkt. Kan ju behöva lite hjälp gällande vinerna. Vad sägs om att planera vidare på valfri uteservering eller källare? :)
 

karl.1480

Medlem
Organisera och planera tror jag vi klarar utmärkt. Kan ju behöva lite hjälp gällande vinerna. Vad sägs om att planera vidare på valfri uteservering eller källare? :)
Kanske redan imorgon eller onsdag?! I alla fall vindrickande och allmänt surr vore trevligt!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tror inte jag förstod vad det slutade med att ni tyckte vi skulle prova? Var det fortfarande nya världen VS nåt prestigebubbel?

Jag ska nog i ärlighetens namn säga att jag med min ringa provningserfarenhet passar på denna typen av blodallvarliga tuppfäktning särskilt som mitt första besök hos göteborgsgänget.
Däremot kommer jag gärna på en lite mer prestigelös BYOB och träffar er alla IRL.
Jag föredrar provningar som både är sociala och trevliga och det här känns lite för uppstyltat och polariserat för min del.
Angående provningen så är det en öppen historia, men på ett eller annat vis så blir det odlarskumpa i fokus.

När det gäller din osäkerhet rörande allvarlighetsfaktorerna med själva provningen, så behöver du inte känna så alls. Syftet med att ha ett genomtänkt upplägg är enbart för att inte låta ens personliga preferens bli påverkad av yttre faktorer. Vad man gillar blir inte heller prestigefyllt eller kunskapskrävande på något vis, det är lika för alla, vi gillar det vi gör och står för det. Detta är inte svårare eller enklare för någon annat än ängsligheten kring att gilla fel möjligen, som i så fall enbart är som ett plåster som bör ryckas bort snarast möjligt. Det krävs ju inte heller att gissa rätt på ursprung, druva och land utan enbart smakpreferens är obligatoriskt helt utan poängsättning, då man bara behöver rangordna vinerna från bäst till sämst, varken mer eller mindre.

När man provar helblint så blir det alltid överrasknigar, vilket bara är roligt men också väldigt ärligt. Tar man det på rätt sätt så lär man sig väldigt mycket om sig själv och sin smak och då det inte finns något rätt eller fel så är det fullständigt harmlöst. De flesta har nog någon gång råkat gilla något som är skämmit, men så är det med smak - vi är olika, dessutom varierar det man gillar bäst beroende på just den dagen där och då, precis som med mat.

Det är inte blodallvarligt alls, men det är samtidigt tråkigt när det finns utrymme att misstro det man bevisligen gillar blint då omständigheter, blindningsmetoden, eller det faktum att vinerna inte har fått tillräckligt med tid i glaset och liknande, är en möjlig felkälla.

Ett stående problem på många provningar är att man provar alldeles för mycket vin så ens åsikter blir alldeles blurriga, vilket också kan vara trevligt att undvika.

Lättsamt blir det alltid hos oss och så länge du själv känner dig orädd för att stå för din smak så finns det inget som helst att känna oro för. Jag kan dock förstå om du känner dig osäker, men i så fall skulle jag än mer rekommendera denna typ av provningar, just därför.

Det är ju inte heller så att när man dissar något "fint" eller tvärtom, att någon på allvar bryr sig nämnvärt i efterhand, för din upplevelse är ju din och ingen annans. Vi tycker olika, vilket blir löjligt tydligt när provningen är väl blindad.

Så fort den lite mer seriösa delen av träffen är avklarad så kommer vi ha massor av tid för sociala och underbara vinaktiviteter. Vi kommer få det grymt bra, lita på det.

Hoppas att mina ord kan få dig att överväga att tänka om, vi vill gärna att du kommer. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det handlar absolut inte om att jag har något emot eller är rädd för att prova blint eller att jag bryr mig det minsta lilla om det läggs ut på forumet att jag tycker det ena eller andra är jättegott, men att jag föredrar när provningarna kan ske under mer lättsamma former.

När det börjar pratas om att man ska ha oberoende upphällare, externa sekreterare, krav på att vinerna ska drickas helt utan samtal mellan deltagare etc börjar det bli lite väl hög allvarlighetsfaktor för min smak. Det är inte därför jag intresserar mig för vin.
Jag dricker vin som en trevlig hobby, vin är något som jag tycker ska vara roligt och socialt och jag strävar inte efter att göra det på någon sort VM-nivå... Då är charmen borta för min del...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Nu kände jag att jag borde tillägga att de absolut inte skall ses som kritik av upplägget, jag har full förståelse att man på en högre nivå vill producera data som är erhållna enligt en korrekt vetenskaplig metod för att den informationen sedan skall kunna accepteras som underlag i andra sammanhang.
Det är bara väl ambitiöst för att det skall tilltala mig på min hobbynivå.
 

Daniel A

Administratör
Hur går det med denna tråd, vad tror ni om den planerade provningen i Göteborg till hösten? Finns det fortfarande intresse?

Jag tror vi har en kanonprovning på G och det hade ju varit förbaskat kul om vi fick med lite stockholmsfolk (och smålänningar med mera).

Förutom den uppstyltade provningen med hög disciplin så föreslår jag lite mysprovning efteråt av lite mer klassiskt BYOB-slag för att göra kvällen mer total. Ingen kommer ångra om ni tar er hit, mer prestigelöst och trevligt är svårt att få det, så ta chansen!

Jag är på, om kunskapskraven är noll! Har bara testat ett tjugo-tal bubblande viner, utan större eftertanke, så mitt deltagande är ju nästan att betrakta som någon form av nollreferens i så fall. :)
 
Toppen