Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinets Dag 22/1 2015 - Tema: Druvsortsdiversifiering

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick bli en Ruché också... :)

20150122_153651.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Casillero del Diablo
Druva: Carmenére

Doft: Väldigt spritig med inslag av soltorkad frukt.

Smak: Spritig smak med russin och katrinplommon. Även lite kryddpeppar och kanel tycker jag.

Slutsats: Inte så överdrivet kul att dricka bara sådär men till kött och bea funkade den. Kommer dock inte köpas igen.

Edit: Jag tycker druvan har potential iallafall och tror mycket väl att den skulle falla mig i smaken om det vore ett mer välgjort vin, kanske en annan producent. Så ska ge den ett rejält försök nån dag.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Casillero del Diablo
Druva: Carmenére

Doft: Väldigt spritig med inslag av soltorkad frukt.

Smak: Spritig smak med russin och katrinplommon. Även lite kryddpeppar och kanel tycker jag.

Slutsats: Inte så överdrivet kul att dricka bara sådär men till kött och bea funkade den. Kommer dock inte köpas igen.

Edit: Jag tycker druvan har potential iallafall och tror mycket väl att den skulle falla mig i smaken om det vore ett mer välgjort vin, kanske en annan producent. Så ska ge den ett rejält försök nån dag.
Efter den första sågningen så var det kul att den trots allt visade vissa goda sidor. Tack och lov för edit-knappen ;)
 

chambertin

Medlem
photo.jpg

För egen del så blev det den här 2002 Francusa Cotnari Sec (från regionen Moldavia i nordöstra Rumänien)
Druvorna är lite höljt i dunkel men Grasa de Cotnari ( släkt med Furmint) och Feteasca Alba kan ingå.
Om man skall likna det vid ngt så hamnar en mix av Riesling och Chenin Blanc nära.
Inte helt torrt men ändå inte speciellt mycket restsocker (knappt som en Kabinet).
I doften kan man skönja en lätt begynnande oxidation och bakom det aprikos, mandel och lite våt ylle.
Smaken är rätt enkel och ganska kort. Inget vidare vin totalt sett och fjärran från de söta Cotnari jag drack från 60-talet som en god vän korkade upp i början av mitt vinintresse på 80-talet. (80p).
 

Sörplarn

Medlem
Förvisso lite chardonnay, men också parellada och xarel-lo. Äventyrligt värre, nästan @Skumpagne-varning. ;)

Trevligt.

Blev lite vinter Rosé från Raventós 2012 för min del med Monastrell och tre andra, Macabeo, Parellada och Xarel-lo, på magnum såklart.

-In Spain Monastrell is the second most important variety after Grenache. The grapes need warm weather to ripen. In warm years, is capable of giving wines with great strength and a high level of tannin, so that their producers have had major problems in creating quality wines. Its taste varies greatly depending on the area, often wild or wood, with soft touches of blackberry.

raventos-i-blanc-de-nit-reserva-brut-rosat-2012_g_10000511.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Förvisso lite chardonnay, men också parellada och xarel-lo. Äventyrligt värre, nästan @Skumpagne-varning. ;)
Oki doki Dr.Jones.
Jag fick i mig en Drappier cart d'or 1992 också, deg 2012 april.
Otroligt nog kändes den yngre än den deg -13 jag drack för några månader sen. Foie gras och citrustoner med fallfärdiga äpplen. Gott.
 

Larseman

Medlem
Riesling i form av mousserande tysk :)
Visa bifogad bild 3240

Namnet passar ju också bra en dag som denna när snöskyffeln får slita ont
Hur smakade det då? Jo tack, inte så illa. Rejäl och lite grovhuggen med typiska rieslingtoner av citrus,honung och äpplen men också en del Mariekex, nötter och bröd. Äpplena är mer röda och mogna än gröna. I munnen medelfylligt med rejäl och lite "grov" mousse, massor med syra och även en liten skön fruktsötma. Mycket bättre än cava och prosecco i samma prisklass ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Här är mitt huvudvin...

Visa bifogad bild 3237

2013 Koshu Terroir Selection "IWAI"
Druvan är Koshu och ursprunget Japan. Generisk men trevlig arom. Citrus, jäst och gröna äppleskal dominerar men jag hittar även en tydlig mineralitet som drar åt krita och lite potatisavkok. Ungt och enkelt. Inget unikt, men klart trevligt åt det eleganta hållet. I munnen känns det vattnigt på gränsen till utspätt, med relativt låg syra och en liten beska i avslutet. Ingen direkt längd att tala om.

Märkligt vin. Av någon anledning så tänker jag på saké när jag dricker det, men utan eldigheten. Finstämt, på gränsen till subtilt vin. Kul att prova men någon lovsång blir det inte! ;) 82p

2011 Chateau Montus (Tannat)

Oj, vilken skillnad! Här bjuds det på mörk och mustig frukt utan överdriven fruktsötma. Ceder, tjära, valnöt, läder och lakritsrot ackomanjerar den kolsvarta svarta vinbärsfrukten väldigt bra. Komplext men rustikt. Detta gillar jag skarpt. Fylligt och intensivt med riviga tanniner och bra läskande syra.

Absolut drickbart redan nu även om det såklart överlever länge på rygg. Gillar det som tusan och ångrar att jag inte var snabbare med att knycka de sista flaskorna. PRISVÄRT, FYND och HÄRLIGT! 90p
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det känns inte som att du slänger ur dig dessa tre ord i en och samma mening så ofta? ;)
Nä, så är det nog, jag retas bara lite. :) Men se till att prova Montus om du kan få tag i en flaska. Om inte så finns det andra trevliga Madiranviner som ofta ger en härlig vinupplevelse för peanuts. Det är bara att köpa och njuta!
 
Toppen