Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Håkan

Medlem
Flyttdags = nya glas
Ska införskaffa lite nya glas och vet inte riktigt vad jag ska köpa. Till skumpa så blir det nog och prova på grand champagne glasen. Verkar vara ett populärt glas här på forumet.
Till rödvinet, mestadels barolo/cabernet sauvignon/bordeaux funderar jag på riedel veritas pinot noir. Verkar vara ett schyst glas med lite annorlunda form. Tar gärna emot tips och synpunkter :):)
Svårt och få in Barolo och Bordeaux i ett glas. Tycker du skall välja två olika glas där. Jag har beslutat mig för att sluta leta efter det ultimata glaset och nöjer mig med de jag har, Riedel Bordeaux, Bourgogne och Chablis samt Juhlin Champagne (plus lite annat udda), tycker det är hyfsat allround. Skulle tittat på Zalto om köpt idag, iallafall om du dricker hyfsat unga viner. Och om du nu måste köpa Riedel så köp INTE i Sverige utan i Tyskland.
 

sam

Medlem
Svårt och få in Barolo och Bordeaux i ett glas. Tycker du skall välja två olika glas där. Jag har beslutat mig för att sluta leta efter det ultimata glaset och nöjer mig med de jag har, Riedel Bordeaux, Bourgogne och Chablis samt Juhlin Champagne (plus lite annat udda), tycker det är hyfsat allround. Skulle tittat på Zalto om köpt idag, iallafall om du dricker hyfsat unga viner. Och om du nu måste köpa Riedel så köp INTE i Sverige utan i Tyskland.

La in en beställning idag på riedel verritas pinot noir new world glas, dem ska tydligen lämpa sig bra för nebbiolo och rose champagne. Känns som att det är enklare och hitta glas för bordeaux/cab än för nebbe. Kanske köper på mig något enklare glas om det skulle visa sig att dem inte funkar.

Var inne på juhlins glas för skumpa men läste runt och dem verkar vara väldigt ömtåliga så skippar nog dem :) vilka bordeaux glas använder du ?
 

Håkan

Medlem
Jag kör med Riedel Vinum Bordeaux, inget fel på det glaset men säkert inte det bästa heller (har viftiga yngre deltagare i familjen så har inte lagt budget ovan dessa). Om du har stor budget skulle jag kolla in Schott Zwiesel the First serien, vet att flera gått över från Riedel till Zalto men har bara provat Bourgogneglaset, vilket var sådär, lite obalanserat och bättre för yngre än äldre Pinot.
 

Per Stade

Lege artis
La in en beställning idag på riedel verritas pinot noir new world glas, dem ska tydligen lämpa sig bra för nebbiolo och rose champagne. Känns som att det är enklare och hitta glas för bordeaux/cab än för nebbe. Kanske köper på mig något enklare glas om det skulle visa sig att dem inte funkar.

Var inne på juhlins glas för skumpa men läste runt och dem verkar vara väldigt ömtåliga så skippar nog dem :) vilka bordeaux glas använder du ?

Innan du skrev dina inlägg hade jag aldrig hört talas om Riedel Veritas. Det är tydligen en ny serie maskinblåsta glas, som är tunnare än de tidigare. De du beställde ser väldigt trevliga ut och jag hoppas att du beställde från Tyskland. Vid en snabb koll på eBay.de så såg jag att säljarna där begär hälften av vad glasen kostar i Sverige.
 

Elvis

Medlem
Apropå Riedel och Tyskland så kan jag tipsa om att amazon.de säljer Riedelglas. Till exempel ett tvåpack Riedel Veritas Champagne för 29,90 Euro. Sedan tillkommer förstås frakt till Sverige men det är inte särskilt dyrt.
 

rs14

Medlem
I min jakt på det ultimata glaset för champagne har jag denna veckan köpt både Riedel Veritas och Richard Juhlins Optimum, hans samarbete med Italesse vilket ej ska förväxlas med hans glas från Reijmyre. Veritas beställde jag från Tyskland i onsdags och fick dem levererade hem idag(!) och de kostade 165 kr styck med frakt inräknad. Optimum säljs i 6-pack från Royal design för 595 kr inkl frakt. Är sugen på att testa Zalto också men läste nyligen att deras "white" funkar utomordentligt bra till champagne och eftersom jag redan har detta glas får det också ingå i min egna lilla glasprovning inom kort :) Övervägde också Bollinger's egna glas 'Elisabeth' som säljs av Philipssons i Danmark men fick nej då de inte sänder till Sverige för närvarande. Tycker de verkar spännande med sin generösa och lite vidare kupa men hittar ingen information om att de finns och säljs någon annanstans än hos dem vilket verkar vara lite märkligt.
 

kayaker

Cyklist
I min jakt på det ultimata glaset för champagne har jag denna veckan köpt både Riedel Veritas och Richard Juhlins Optimum, hans samarbete med Italesse vilket ej ska förväxlas med hans glas från Reijmyre. Veritas beställde jag från Tyskland i onsdags och fick dem levererade hem idag(!) och de kostade 165 kr styck med frakt inräknad. Optimum säljs i 6-pack från Royal design för 595 kr inkl frakt. Är sugen på att testa Zalto också men läste nyligen att deras "white" funkar utomordentligt bra till champagne och eftersom jag redan har detta glas får det också ingå i min egna lilla glasprovning inom kort :) Övervägde också Bollinger's egna glas 'Elisabeth' som säljs av Philipssons i Danmark men fick nej då de inte sänder till Sverige för närvarande. Tycker de verkar spännande med sin generösa och lite vidare kupa men hittar ingen information om att de finns och säljs någon annanstans än hos dem vilket verkar vara lite märkligt.
Här står det lite om glaset. Eftersom det är en specialvariant som Bollinger utvecklat tillsammans med Lehmann så skulle jag kolla med Importören, Bollinger och Lehmann. Prowine och Franska vinlistan som säljer Lehmannglas kanske också kan hjälpa till.
 

Helen

Medlem
Här står det lite om glaset. Eftersom det är en specialvariant som Bollinger utvecklat tillsammans med Lehmann så skulle jag kolla med Importören, Bollinger och Lehmann. Prowine och Franska vinlistan som säljer Lehmannglas kanske också kan hjälpa till.

Jag ska höra om inte jag kan få tag på glaset. Jag säljer ju redan några utav Lehmanns glas.
 

magnum

Epernay, Frankrike
I min jakt på det ultimata glaset för champagne har jag denna veckan köpt både Riedel Veritas och Richard Juhlins Optimum, hans samarbete med Italesse vilket ej ska förväxlas med hans glas från Reijmyre. Veritas beställde jag från Tyskland i onsdags och fick dem levererade hem idag(!) och de kostade 165 kr styck med frakt inräknad. Optimum säljs i 6-pack från Royal design för 595 kr inkl frakt. Är sugen på att testa Zalto också men läste nyligen att deras "white" funkar utomordentligt bra till champagne och eftersom jag redan har detta glas får det också ingå i min egna lilla glasprovning inom kort :) Övervägde också Bollinger's egna glas 'Elisabeth' som säljs av Philipssons i Danmark men fick nej då de inte sänder till Sverige för närvarande. Tycker de verkar spännande med sin generösa och lite vidare kupa men hittar ingen information om att de finns och säljs någon annanstans än hos dem vilket verkar vara lite märkligt.
Du behöver Darsonville också (enligt mig det bästa glaset)!
 

Helen

Medlem
Här står det lite om glaset. Eftersom det är en specialvariant som Bollinger utvecklat tillsammans med Lehmann så skulle jag kolla med Importören, Bollinger och Lehmann. Prowine och Franska vinlistan som säljer Lehmannglas kanske också kan hjälpa till.

Fick precis höra att Lehmanns Bollingerglas "Elisabeth" var en liten produktion i sammanbete med Bollinger.
Men det finns en liten chans att Lehmann fortsätter att producera glasen och att jag kanske kan få sälja dem i framtiden.
 

sam

Medlem
Fick äntligen mina riedel veritas new world pinot noir , har inte hunnit prov dricka ur dem än dock. Dem var mycket tunnare än vad jag hade förväntat mig, men dem sitter fint i handen. 1449603616634-911314281.jpg
 
Toppen