Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

cepage.se

Medlem
Vad är era åsikter om ISO-glas? Något ni ofta använder eller är det enbart när man går på sortimentsprovning eller liknande och får ett i entrén?

Kan tycka att de är kul att dricka ur för att få en provningskänsla även hemma. Tips på vart man kan köpa om någon vet? Rimligare prismässigt och av utrymmesskäl att ha flera sånna hemma!
 

YvesKlein

Medlem
Vad är det för glas som Caravaggios Bacchus använder? Tillverkas modellen fortfarande? Inte det bästa glaset kanske, men definitivt ett av de snyggaste.
Visa bifogad bild 31636
Karaffen är inte dum den heller.

Här är ett glas i Nationalmuseums samlingar som jag tror finns att se i 1500-talsrummet, det med vinröda väggar om jag minns rätt.

Länk till glaset i samlingarna

Skärmavbild 2024-03-09 kl. 11.52.03.png
 

The Wall

Medlem
Vad är era åsikter om ISO-glas? Något ni ofta använder eller är det enbart när man går på sortimentsprovning eller liknande och får ett i entrén?

Kan tycka att de är kul att dricka ur för att få en provningskänsla även hemma. Tips på vart man kan köpa om någon vet? Rimligare prismässigt och av utrymmesskäl att ha flera sånna hemma!
Personligen föredrar jag i stort sett allt annat än ISO-glas; jag upplever att de är för små och trånga. Spiegelau Authensis vitvinsglas brukar jag använda vid provningar, men Gabriel StandArt är nog det glas som gör många viner mest rättvisa.
 

LeChat

Medlem
Vad är era åsikter om ISO-glas? Något ni ofta använder eller är det enbart när man går på sortimentsprovning eller liknande och får ett i entrén?

Kan tycka att de är kul att dricka ur för att få en provningskänsla även hemma. Tips på vart man kan köpa om någon vet? Rimligare prismässigt och av utrymmesskäl att ha flera sånna hemma!
Irriterande små för röda kvalitetsviner!
 

cepage.se

Medlem
Personligen föredrar jag i stort sett allt annat än ISO-glas; jag upplever att de är för små och trånga. Spiegelau Authensis vitvinsglas brukar jag använda vid provningar, men Gabriel StandArt är nog det glas som gör många viner mest rättvisa.
Ja, kanske att de är väl trånga, begränsar doften något såklart. Har fram tills nu haft en del av Riedels Veritas men de har dragit iväg ordentligt i pris och blir för mycket om man ska ha flera modeller…

Kollade upp både Spiegelau Authensis och Gabriel StandArt. Tyckte båda verkar passa till en stor bredd och rimliga priser. Två mycket bra förslag, tack för det!
 

Johan L

Medlem
Ja, kanske att de är väl trånga, begränsar doften något såklart. Har fram tills nu haft en del av Riedels Veritas men de har dragit iväg ordentligt i pris och blir för mycket om man ska ha flera modeller…

Kollade upp både Spiegelau Authensis och Gabriel StandArt. Tyckte båda verkar passa till en stor bredd och rimliga priser. Två mycket bra förslag, tack för det!

Vi har Spiegelau Authentis som "vardagsglas" och när det är fler än två vindrickare på plats, dom är väldigt vettiga för priset.

ISO-glas har svårt att göra vin rättvisa. Funkar bra till ölprovning däremot.
 

bardval

Medlem
Provade att beställa hem 2st av symphony med, med tanke på hur nöjd jag varit med Conterno Sensory. Kändes som ett glas man skulle kunna använda till lite större åldrad champagne och kanske lite riesling och sådant?
Ska bli intressant att testa iaf! Även om volymen man får plats med i glaset verkar vara relativt stor (går i 540ml om man helt skulle fylla glaset)
20003469_WhatsApp-Image-2022-05-26-at-12-25-15-1.jpeg

Har du möjlighet att ta måtten på Sensory-glaset, d.v.s. maxdiamter och öppningens diameter?
 

bardval

Medlem
Om jag hade fått rösta så hade jag personligen lagt in min röst på Gabriel Glas Gold och Schott Zwiesel Sensory.

Passar även väldigt bra ihop om du dukar upp då de har liknande former!

Sensory har riktigt riktigt bra balans i handen för att vara ett stort rödvins-glas!
Detta var min tanke också, att de passar tillsammans. Har du måtten på Sensory, alltså maxdiameter och öppningens diameter? Har du nåt foto på Gabriel och Conternp bredvid varandra?
 

Le Jonas

Medlem
Jag har Schott Zwiesel Pure White/Bordeaux/Burgundy och Champagne.
Väldigt nöjd med dom, enda problemet är att Bordeaux är anignen höga...
 

Mexikanaren

Medlem
Kierdorf har (överlägset) lägsta priset, men det stämmer tyvärr att man numera får fixa leveransen själv och det känns som något av ett pyssligt projekt.

Testade att maila Kierdorf angående detta då jag ville fylla ut lite vinglas samt att Kierdorf lätt har bästa priserna på glas, som nämnts tidigare. Men det verkar som att Kierdorf själva är villiga att hjälpa till så länge man endast handlar glas.

Fick detta svaret på min förfrågan om de kunde hjälpa till med leverans av glas:
"Dear Mr. (redakterad),

Thank you for your interest in our portfolio.

Only the shipping of alcoholic products is an issue for our transporting partners. Glasses are possible.

Please let us know which glasses you would like in what quantity. Then we will come back to you with an offer.


We look forward to hearing from you."
 

Mexikanaren

Medlem
Från vänster till höger:
Sydonios Meridional (Vikt 96 gram).
Spiegelau Definition Bx (Vikt 126 g). Har inte mina Zalto Bx här. Osäker på om de väger mer eller mindre än Definition Bx.
Conterno Sensory (Vikt 109 g).

Visa bifogad bild 29500

Provades igår med 2008 Pichon Baron i glasen (12 cl i varje glas). 😍🍷

Ingen större skillnad i doft/smakupplevelse. Alla tre glas gav vinet fina förutsättningar att glänsa så det är nog mer en smaksak vilken form man föredrar. Kanske att jag tyckte att Sensoryglaset gav aningens mer intensitet, men det kan vara för att jag verkligen gillar det glaset sedan tidigare. Eller också är det för att det ger mer yta för vinet att luftas.
Meridional är trevligt att dricka ur, bra finish och snyggt. Är man inte trött på sina Zalto/Definition/Sensory så finns det dock ingen större anledning att byta. Men skulle jag behöva nya glas så vore Sydonios absolut en kandidat.
Du har ingen möjlighet att mäta hur höga Merirional är?
På spec'en på Sydonius hemsida så står det att glasen är 248mm höga, men det kan ju diffa från glas till glas antar jag.

Är lite sugen på att testa glaset men samtidigt så har jag precis 251mm spelrum mellan hyllorna i mitt glasskåp.
Så vet inte riktigt om jag vågar :p
 

buteljen

Medlem
Du har ingen möjlighet att mäta hur höga Merirional är?
På spec'en på Sydonius hemsida så står det att glasen är 248mm höga, men det kan ju diffa från glas till glas antar jag.

Är lite sugen på att testa glaset men samtidigt så har jag precis 251mm spelrum mellan hyllorna i mitt glasskåp.
Så vet inte riktigt om jag vågar :p
Återkommer senare 😊
 

The Wall

Medlem
Du har ingen möjlighet att mäta hur höga Merirional är?
På spec'en på Sydonius hemsida så står det att glasen är 248mm höga, men det kan ju diffa från glas till glas antar jag.

Är lite sugen på att testa glaset men samtidigt så har jag precis 251mm spelrum mellan hyllorna i mitt glasskåp.
Så vet inte riktigt om jag vågar :p
Go for it! Om glasen råkar vara lite för höga är det bara köpa ett större glasskåp och flera glas. :D
 

Sonderlese

Medlem
Du har ingen möjlighet att mäta hur höga Merirional är?
På spec'en på Sydonius hemsida så står det att glasen är 248mm höga, men det kan ju diffa från glas till glas antar jag.

Är lite sugen på att testa glaset men samtidigt så har jag precis 251mm spelrum mellan hyllorna i mitt glasskåp.
Så vet inte riktigt om jag vågar :p

Alla jag har är 24,85
2,5 mm mellanrum, inget som hindrar dig!?! 😅
 

Mexikanaren

Medlem
Leverans av Conterno Sensory idag från KierdorfWein!

Påökning av redan befintliga glas då jag vill vara säker på att man har extra hemma i framtiden, även om något skulle gå sönder.

För övrigt så paketerades det extremt väl, som alltid av Kierdorf. Kom i 2 lådor, med 6 glas i ena och 4 i den andra.

20240404_095845.jpg


20240404_100029.jpg


20240404_100510.jpg
 
Toppen