Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Leverans av Conterno Sensory idag från KierdorfWein!

Påökning av redan befintliga glas då jag vill vara säker på att man har extra hemma i framtiden, även om något skulle gå sönder.

För övrigt så paketerades det extremt väl, som alltid av Kierdorf. Kom i 2 lådor, med 6 glas i ena och 4 i den andra.
Nyfiken fråga; behåller du Conterno-förpackningarna som glasen kom i eller slänger du förpackningarna? Glasförpackningar är "bra att ha" om man ska flytta, eller av någon anledning flytta glasen (tex vid en köksrenovering), men de tar ju rätt mycket plats, även om man tömmer innehållet (stöden) och viker ihop förpackningarna.
 

Mexikanaren

Medlem
Nyfiken fråga; behåller du Conterno-förpackningarna som glasen kom i eller slänger du förpackningarna? Glasförpackningar är "bra att ha" om man ska flytta, eller av någon anledning flytta glasen (tex vid en köksrenovering), men de tar ju rätt mycket plats, även om man tömmer innehållet (stöden) och viker ihop förpackningarna.
Förut när jag visste att jag kommer att flytta i framtiden (lång historia som jag helst inte vill dra här) samtidigt som det införskaffades en mängd glas så hade jag en tendens att spara lådorna.

Däremot nuförtiden när jag nyligen flyttat till en plats jag inte riktigt vill flytta från i första taget så har jag rent praktiskt kommit fram till att det inte är hållbart att spara alla lådor till vinglasen.
Bara faktumet att jag nu äger 22st Conterno glas innebär ju bara dessa ganska stort utrymme.
Sedan plussa även på dussinet Lehmann Grand Champagne, Zalto Universal, Sydonios l'Universel, Gabriel Golds osv så blir det snabbt enormt mycket utrymme.

Så kort och gott så är svaret nu att; nej jag sparar inte dessa lådor, och om något av det du nämner skulle bli aktuellt i framtiden så löser jag det då :)

(Som en sidonot kan jag även slänga in att om det är någon som är intresserad av dessa Conterno-lådor som nämnts (10st) så är det bara slänga ett PM så ska vi nog kunna lösa något, befinner mig på Skånska västkusten)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Förut när jag visste att jag kommer att flytta i framtiden (lång historia som jag helst inte vill dra här) samtidigt som det införskaffades en mängd glas så hade jag en tendens att spara lådorna.

Däremot nuförtiden när jag nyligen flyttat till en plats jag inte riktigt vill flytta från i första taget så har jag rent praktiskt kommit fram till att det inte är hållbart att spara alla lådor till vinglasen.
Bara faktumet att jag nu äger 22st Conterno glas innebär ju bara dessa ganska stort utrymme.
Sedan plussa även på dussinet Lehmann Grand Champagne, Zalto Universal, Sydonios l'Universel, Gabriel Golds osv så blir det snabbt enormt mycket utrymme.

Så kort och gott så är svaret nu att; nej jag sparar inte dessa lådor, och om något av det du nämner skulle bli aktuellt i framtiden så löser jag det då :)

(Som en sidonot kan jag även slänga in att om det är någon som är intresserad av dessa Conterno-lådor som nämnts (10st) så är det bara slänga ett PM så ska vi nog kunna lösa något, befinner mig på Skånska västkusten)
Själv slängde jag alla Zalto-kartonger, men behöll alla Riedel-kartonger, "utifall att", vilket var både bra och dåligt. Bra eftersom det vid köksrenoveringen blev lättare att hantera Riedelglasen då dessa befann sig i just köksskåpen. Dåligt eftersom kartongerna tar kopiöst med plats plus att Riedel-glasen är lättare att tillfälligt placera i vinkartonger än Zalto-glasen om behovet skulle uppkomma. Nu står vi i begrepp att renovera matplatsen och där befinner sig ett skåp som är fullt av....kartonglösa Zalto-glas. 😵💫
 

Mexikanaren

Medlem
Själv slängde jag alla Zalto-kartonger, men behöll alla Riedel-kartonger, "utifall att", vilket var både bra och dåligt. Bra eftersom det vid köksrenoveringen blev lättare att hantera Riedelglasen då dessa befann sig i just köksskåpen. Dåligt eftersom kartongerna tar kopiöst med plats plus att Riedel-glasen är lättare att tillfälligt placera i vinkartonger än Zalto-glasen om behovet skulle uppkomma. Nu står vi i begrepp att renovera matplatsen och där befinner sig ett skåp som är fullt av....kartonglösa Zalto-glas. 😵💫

Enklast är kanske att ta några kartonger från bolaget? Sätta ner glasen i facken och så spelar det ju kanske inte någon roll om lådorna egentligen är för stora då det endast är en temporär lösning?
Så jag tror jag hade gjort iaf
 

The Wall

Medlem
Enklast är kanske att ta några kartonger från bolaget? Sätta ner glasen i facken och så spelar det ju kanske inte någon roll om lådorna egentligen är för stora då det endast är en temporär lösning?
Så jag tror jag hade gjort iaf
Det fungerar bra med vitvins- och Universal-glasen, men det är betydligt pyssligare med Bourgogne- och Bx-glasen som kräver mer utrymme i kartongen och dessutom inga fasta "fack". Men tomma vinkartonger löste glasproblemet "pre-Zalto" när vi flyttade för 15 år sedan.
 

Mexikanaren

Medlem
Det fungerar bra med vitvins- och Universal-glasen, men det är betydligt pyssligare med Bourgogne- och Bx-glasen som kräver mer utrymme i kartongen och dessutom inga fasta "fack". Men tomma vinkartonger löste glasproblemet "pre-Zalto" när vi flyttade för 15 år sedan.

Vad gäller de större glasen så hade jag även där nog använt en papplåda från bolaget som är lite högre och bara sätta ned någonting emellan.
Alternativt så kan man ju skära lite i ej flyttkartong för att skapa en långsmal låda och sätta glasen i den.

Se exempel:
 

bardval

Medlem
Har samma "fin"vattenglas (Orrefors Merlot) som @The Wall och älskar dem. Stilrena, supersnygga och tunna.

orrefors-merlot-tumbler-27-cl-0
Hur mycket/ofta kör du dessa i diskmaskin, och hur funkar det med ev. slitage? Svårt att hitta lika bra, stilrena vattenglas, med undantag för kanske Sophienwald.
 

mackan92

Medlem
Hur mycket/ofta kör du dessa i diskmaskin, och hur funkar det med ev. slitage? Svårt att hitta lika bra, stilrena vattenglas, med undantag för kanske Sophienwald.
Jag gillar det svenska varumärket Bobo och deras kristallglas. Otroligt snygga enligt mig och trevliga att dricka ur.

 

Mexikanaren

Medlem
Jag gillar det svenska varumärket Bobo och deras kristallglas. Otroligt snygga enligt mig och trevliga att dricka ur.

Något du använder till vardags eller vid "finare" tillställningar?
Sneglat på dessa tidigare men inte varit helt 100 på hur de håller upp över tid
 

mackan92

Medlem
Något du använder till vardags eller vid "finare" tillställningar?
Sneglat på dessa tidigare men inte varit helt 100 på hur de håller upp över tid
Både och - använder de egentligen daglig dags. Själv har jag aldrig haft sönder ett glas. De som gått sönder har sambon lyckats med med lite nonchalant instopnning av glasen i maskin där de då stött ihop med andra ”hårdare” disk.
 

Mexikanaren

Medlem
Både och - använder de egentligen daglig dags. Själv har jag aldrig haft sönder ett glas. De som gått sönder har sambon lyckats med med lite nonchalant instopnning av glasen i maskin där de då stött ihop med andra ”hårdare” disk.
Är ju förståeligt ändå med tanke på att det är mynningen på glaset som lär vara den ömtåligaste delen.
Det jag var orolig för i diskmaskin var att glasen skulle bli repiga och därigenom förstörs lite av hela grejen med glasen
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Är ju förståeligt ändå med tanke på att det är mynningen på glaset som lär vara den ömtåligaste delen.
Det jag var orolig för i diskmaskin var att glasen skulle bli repiga och därigenom förstörs lite av hela med glasen
Precis, inte märkt av någon sådan typ av slitage. Och då åker de diskmaskin säkert 3 gånger i veckan i över ett års tid.
 

Mexikanaren

Medlem
Precis, inte märkt av någon sådan typ av slitage. Och då åker de diskmaskin säkert 3 gånger i veckan. Nu under över ett års tid
Får kanske bli att prova några av dessa, man kan ändå inte har för många glas som @The Wall säger.
Någon erfarenhet av det lite större glaset "guldvas" med?
Hade varit intressant att prova som ölglas
 

mackan92

Medlem
Får kanske bli att prova några av dessa, man kan ändå inte har för många glas som @The Wall säger.
Någon erfarenhet av det lite större glaset "guldvas" med?
Hade varit intressant att prova som ölglas
Tyvärr inte. Använder faktiskt även mina schooner när jag blir sugen på öl. De är mångfacetterade. Är dock sugen på deras ”drajja” när man blir sugen på just en drajja :)
 

Mexikanaren

Medlem
Tyvärr inte. Använder faktiskt även mina schooner när jag blir sugen på öl. De är mångfacetterade. Är dock sugen på deras ”drajja” när man blir sugen på just en drajja :)
Testade att beställa en 6pack med Schooner och en 2pack med guldvas.
Om inte så kan jag återkomma med lite tester vad gäller att ha provat de två olika som ölglas mot varandra 🙂
 

bardval

Medlem
Tack för tipps, alla! – @Mexikanaren , @mackan92

hur är kanten på glasen? Jag gillar när de är skarpt slipade, som vinglas. Men så länge det inte finns någon antydan till »läpp« eller liknande förtjockning är det okej. Helt klart inne på att köpa 6 Middy, 6 Schooner och 2 Guldvas, om kanten är vinöst tunn.
 

buteljen

Medlem
Hur mycket/ofta kör du dessa i diskmaskin, och hur funkar det med ev. slitage? Svårt att hitta lika bra, stilrena vattenglas, med undantag för kanske Sophienwald.
Kör dem alltid i diskmaskin. Använder dem vid större provningar och middagar så det blir kanske någon gång i månaden. Märker inget slitage. Absolut snyggaste glaset tycker jag. (Tycker Schooner-glaset ovan mer ser ut som ett ölglas än ett selterglas)
 
Last edited:
Toppen